• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر بازرگانی گروه صنعتی رافا هشدار داد:

خطر تعطیلی در کمین القایی‌ها

  • کد خبر : 7472
  • 25 بهمن 1400 - 17:39
خطر تعطیلی در کمین القایی‌ها
مدیر بازرگانی گروه صنعتی رافا گفت: مشکلاتی مانند کمبود و رشد ناگهانی قیمت مواد اولیه واحدهای القایی و عدم همکاری دولت با بخش خصوصی در این حوزه، موجب تعطیلی کارخانه‌ها و در نهایت، خروج سرمایه‌گذاران از کشور می‌شود.
مدیر بازرگانی گروه صنعتی رافا گفت: مشکلاتی مانند کمبود و رشد ناگهانی قیمت مواد اولیه واحدهای القایی و عدم همکاری دولت با بخش خصوصی در این حوزه، موجب تعطیلی کارخانه‌ها و در نهایت، خروج سرمایه‌گذاران از کشور می‌شود.

سعید دشتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: طی دو ماه گذشته تولیدکنندگان کوره‌های ذوب القایی با مشکل کمبود و رشد ناگهانی قیمت اصلی‌ترین مواد اولیه این واحدها یعنی آهن اسفنجی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و با وجود سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های سرسام‌آوری که در بخش تولید صورت پذیرفته است اما هیچ اقدام و راهکار موثری در خصوص حل بحران به وجود آمده از طریق وزارت صمت و بورس کالای ایران برای کوره‌های ذوب القایی عملیاتی نشده است.

وی افزود: در حقیقت، تولیدکنندگان ذوب القایی با وعده‌های پوچی مواجه شده‌اند و مسئولان به دلایل نامعلوم رفع مشکلات را به تعویق انداخته‌اند و معلوم نیست کلاف سردرگم این ماجرا به کجا ختم خواهد شد.

تامین مواد اولیه، دغدغه القایی‌ها

مدیر بازرگانی گروه صنعتی رافا با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین بحران گریبان‌گیر القایی‌ها، تامین مواد اولیه است، خاطرنشان کرد: تهیه مواد اولیه به‌ ویژه آهن اسفنجی بدون هیچ مشکلی در بازار آزاد امکان‌پذیر است، اما از سویی متاسفانه کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی محصولات خود را به بعضی واحدهای ذوب القایی عرضه نمی‌کنند و از سوی دیگر، آهن اسفنجی در بورس کالای ایران با محدودیت و قیمت بالا عرضه می‌شود.

تولید بالغ بر ۶ میلیون تن شمش فولاد القایی

دشتی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه میزان شمش مورد نیاز داخل کشور از طریق کارخانه‌های فولاد القایی تامین می‌شود، گفت: ۱۱۰ کارخانه القایی در کشور وجود دارد که به تولید بالغ بر ۶ میلیون تن شمش فولادی می‌پردازند که هم به مصرف داخلی می‌رسد و هم اینکه بخشی از این محصولات با توجه به کیفیت مطلوب و رضایت سایر کشورها، به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود.

روزگار ناخوش کارگران القایی

مدیر بازرگانی گروه صنعتی رافا با ابراز تاسف بر اینکه بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد کارخانه‌های القایی دچار تعطیلی شده‌اند، اذعان کرد: به صورت مستقیم ۲۰ تا ۲۴ نفر در هر واحد القایی مشغول به کار هستند که متاسفانه به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه در وضعیت نامشخصی به سر می‌برند. لازم به ذکر است که در صنعت فولاد میزان اشتغال مستقیم به غیر مستقیم یک به ۹ است؛ این یعنی به ازای هر یک نفر به صورت مستقیم، ۹ نفر دیگر نیز به طور غیر مستقیم به فعالیت می‌پردازند.

نوک پیکان بحران انرژی به سوی صنعت فولاد است

دشتی گریزی به قطعی گاز و برق واحدهای القایی زد و عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات تولیدکنندگان القایی که همواره با آن مواجه بودند و در دو سال اخیر شدت بیشتری یافت، قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان است. متاسفانه در فصل‌های تابستان و زمستان، در مواجهه با کمبود انرژی، ابتدا انرژی صنعت فولاد قطع می‌شود و این صنعت در نوک پیکان کمبود انرژی و قطعی برق و گاز قرار دارد. ارسال ابلاغیه‌ در خصوص قطع انرژی واحدهای تولیدی، پیامدی جز آسیب به قطعات و هدر رفت مواد اولیه را در پی نخواهد داشت و تاکنون هیچ اقدام موثری برای کاهش تبعات افت تولید و فروش و به تبع آن، افزایش هزینه‌های تولید تولیدکنندگان از طریق دولت صورت نپذیرفته است.

تولید همراه با زیان

دشتی درباره تغییرات قیمت مواد اولیه خاطرنشان کرد: قیمت برخی مواد اولیه مانند فروآلیاژها و قراضه در مقایسه با چند ماه گذشته دچار تغییر محسوسی نشده و حتی با توجه به رکود و افت قیمت‌های بازار جهانی، بعضا ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر تن کاهش یافته اما متاسفانه آهن‌اسفنجی تنها محصولی بوده که تاکنون قیمت آن تغییر نکرده است.

مدیر بازرگانی گروه صنعتی رافا مطرح کرد: شمش‌های ساختمانی محصولاتی هستند که توسط واحدهای القایی، تولید و برای تبدیل به مقاطع طویل به نوردکاران تحویل داده و در نهایت، روانه بازار می‌شود. به طور قطع، تبعات کمبود مواد اولیه گریبان‌گیر نوردکاران نیز خواهد شد و نتایج و تاثیر منفی خود را بر عملکرد این حوزه نیز خواهد گذاشت.

وی به توضیحاتی در خصوص حاشیه سود واحدهای القایی پرداخت و بیان کرد: صنایع بالادستی همچون تولیدکنندگان کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در سودآوری مطلوبی به سر می‌‎برند، اما مرحله بعدی زنجیره فولاد یعنی تولیدکنندگان شمش فولادی و پس از آن نیز نوردکاران در وضعیت نامطلوب و زیان‌دهی قرار دارند که با وجود این شرایط قادر به تداوم تولید نخواهند بود.

دشتی درباره هزینه تولید در واحدهای القایی اظهار کرد: هزینه تولید فولادسازان القایی با محاسبه هدر رفت مواد اولیه یعنی ۲۰ درصد اتلاف آهن اسفنجی و ۷ تا ۸ درصد اتلاف ضایعات آهنی، به ازای هر کیلوگرم سه هزار و ۴۰۰ تومان تمام می‌شود؛ با توجه به اینکه تولیدکنندگان در فرایند تولید شمش فولادی هم از آهن اسفنجی و هم از ضایعات آهن استفاده می‌کنند، توجیه اقتصادی برای فعالیت آن‌ها وجود ندارد. اگر کارخانه‌ها به تعطیلی روی بیاورند و سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری کنند، به سوددهی مطلوب‌تری نسبت به تولید دست خواهند یافت و در این صورت، سود بیشتری شامل حال تولیدکنندگان می‌شود.

خروج سرمایه از فولادسازی القایی

مدیر بازرگانی گروه صنعتی رافا در پایان بیان کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای بهبود وضعیت القایی‌ها، چند بار نامه‌ به دولت ارسال کرده است، اما به دلیل اینکه هیچ کارخانه‌‌ القایی در بخش دولتی و خصولتی وجود ندارد، متاسفانه پاسخ این نامه‌ها از طریق هیچ نهادی پیگیری نشده است. برنامه‌ریزی نکردن برای حل بحران به وجود آمده باعث توقف تولید و خروج سرمایه تمامی تولیدکنندگان القایی می‌شود. در حقیقت، همکاری نکردن دولت با بخش خصوصی در حوزه القایی، موجب خروج سرمایه‌ از این بخش می‌شود و تولیدکنندگان سرمایه خود را به سایر بخش‌ها که عمدتا مولد نیست، انتقال می‌دهند که این اتفاق به صنعت فولاد و اقتصاد کشور آسیب فراوانی وارد خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7472
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است