• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور مطرح کرد:

محدودیت فروش صادراتی القایی‌ها/ ضرورت صدور مجوز واردات آهن قراضه

  • کد خبر : 7530
  • 03 اسفند 1400 - 18:04
محدودیت فروش صادراتی القایی‌ها/ ضرورت صدور مجوز واردات آهن قراضه
رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور گفت: با همفکری مدیران وزارت صمت، سرانجام صادرات شمش فولاد برای کارخانه‌های ذوب القایی آزاد شد اما در مدت زمانی محدود آن هم فقط تا پایان سال جاری، اجازه صادرات محصولات برای واحدهای القایی را صادر کردند، آیا در این مدت کوتاه امکان فراهم‌سازی سازوکارهای صادرات شمش فولاد این واحدها به سایر کشورها مقدور است؟
رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور گفت: با همفکری مدیران وزارت صمت، سرانجام صادرات شمش فولاد برای کارخانه‌های ذوب القایی آزاد شد اما در مدت زمانی محدود آن هم فقط تا پایان سال جاری، اجازه صادرات محصولات برای واحدهای القایی را صادر کردند، آیا در این مدت کوتاه امکان فراهم‌سازی سازوکارهای صادرات شمش فولاد این واحدها به سایر کشورها مقدور است؟

حمید باقریان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۶۸ یعنی تقریبا ۳۲ سال در حوزه صنعت در بخش قطعات خودرو فعالیت کرده‌ایم که متاسفانه با سیاست‌های غلط دولت‌های سابق که واردات قطعات خودرو را آزاد کردند، با شکست مواجه شدیم و به ناچار رویه و مسیر خود را در حوزه ریخته‌گری قطعات خودرو تغییر دادیم.

وی افزود: دوباره در این مرحله نیز با کارخانه‌هایی خودروسازی در نحوه معاملات و فروش قطعات با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شدیم که در نهایت از سال ۱۳۸۵ با ظرفیت ۶ هزار تن به تولید شمش فولاد (بیلت) در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ میلی‌متر روی آوردیم و همچنین با توجه به سفارش مشتریان به صورت نقدی اقدام به تولید فولادهای با آلیاژ کروم و همچنین شمش‌های آلیاژی همچون CK45 و CK60 می‌کنیم. این شرکت با داشتن ۱۰۰ نفر نیروی انسانی، در سه شیفت کاری فعالیت می‌کند.

واحدهای القایی، ریشه‌های صنعت فولاد هستند

رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور با اشاره به اینکه مواد اولیه مورد نیاز این مجموعه از بازار آزاد تامین می‌‌شود، خاطرنشان کرد: اغلب به دلیل آلیاژ و کربن موجود در قراضه آهنی، ۷۰ درصد خوراک در فرایند تولید را شامل می‌شود اما متاسفانه با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان اقدام به تامین قراضه آهنی از طریق بازار آزاد می‌کنیم.

باقریان تصریح کرد: در چند ماه اخیر، قیمت تمام شده شمش تولیدی کارخانه‌های ذوب القایی از قیمت فروش آن در بورس کالا پیشی گرفته است؛ به طوری که قیمت تمام شده شمش فولادی حدود ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما این محصول به قیمت نهایی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالای ایران عرضه شد زیرا دولت خواستار بهبود بازار شمش فولادی توسط واحدهای القایی بود. با این حال، بعضی شرکت‌های بزرگ دولتی مجوز صادرات دارند اما در حالی که پیش از این، دولت از صادرات شمش فولادی توسط کارخانه‌های القایی جلوگیری کرده بود.

وی با بیان اینکه وزارت صمت در جلسه هم‌اندیشی با بیش از ۵۰ کارخانه ذوب القایی به مذاکره پرداخت، گفت: مدیران واحدهای ذوب القایی در این نشست، مشکلات و موانع تولید را مطرح کردند و با همفکری مدیران وزارت صمت، بالاخره صادرات شمش فولاد تولیدی برای کارخانه‌های ذوب القایی آزاد شد؛ اما در مدت زمانی محدود آن هم فقط تا پایان سال جاری، اجازه صادرات محصولات برای واحدهای القایی را صادر کردند، آیا در این مدت کوتاه امکان فراهم‌سازی سازوکارهای صادرات شمش فولاد این واحدها به سایر کشورها مقدور است؟ متاسفانه در این زمینه، وزارت صمت و بورس کالای ایران به گونه‌ای عمل کرده‌اند که واحدهای القایی دیگر توان فعالیت ندارند. حدود هفت میلیون تن شمش توسط واحدهای القایی تولید می‌شود و هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در این واحدها انجام شده اما سیاست‌گذاری‌ها باعث برهم خوردن تعادل در این بخش از زنجیره فولاد شده است. در حالی که واحدهای القایی، ریشه صنعت فولاد محسوب می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور عنوان کرد: کارخانه‌های فولاد به دو بخش خصولتی و خصوصی تقسیم‌بندی می‌شوند و مدیران دولتی با سهامی که در اصل سرمایه مردم هستند و انتظار سود معقول دارند، به راحتی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حالی که واحدهای القایی بخش خصوصی در بلاتکلیفی مانده است و مسئولان یا هنوز متوجه عمق فاجعه نشده‌اند و یا در خواب غفلت به سر می‌برند. در واقع، برای آن‌ها مهم نیست که سودی نصیب سرمایه‌گذار شود. متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که ارزش سهام این مدیران در بورس کاهش زیادی داشته و در مقابل، سرمایه مردم در بورس کالای ایران از بین رفته است و به آسانی نظم بازار را به هم زده‌اند؛ از طرفی نیز با تخلف آشکار بورس در قیمت‌گذاری شمش و اسلب که حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان قیمت اسلب را بالاتر در نظر گرفته‌اند، مواجه هستیم.

خطر تعطیلی در کمین فولادسازان القایی

باقریان با اشاره به واحدهای القایی که ظرفیت تولید هفت میلیون تن شمش فولادی را دارند، گفت: تولید شمش فولادی در ایران دو برابر مصرف داخلی است، اما در حال حاضر، روند تولید شمش فولادی، به طور حتم تاثیر مستقیم بر بازار گذاشته و باعث کسری این محصول در بازار داخلی شده است؛ در حالی که نباید قیمت فولاد در ایران تا این حد نوسان داشته باشد. زمانی که مصرف فولاد در بازار داخلی بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن و از آن طرف نیز تولید فولاد دو برابر مصرف داخلی است، به طور قطع بازار شمش فولادی باید در وضعیت ثابتی قرار می‌گرفت اما تصمیم‌های مسئولان، مانع بهبود وضعیت واحدهای القایی شده است. متاسفانه به دلیل اینکه با ایجاد همین نوسانات بازار، سودهای هنگفتی نصیب برخی افراد می‌شود و متاسفانه وزارتخانه با این سیاست‌گذاری‌ها، بازار فولاد را همچون بازار نامتعادل خودرو پیش می‌برد.

وی اضافه کرد: متاسفانه وزارت صمت، به عواقب تصمیم‌ها و مصوباتی که برای واحدهای القایی در نظر می‌گیرد، فکر نمی‌کند. همچنین سازمان تعزیرات با واحدهای تولیدی درگیر است و تمامی واحدهای تولیدی را موظف به اعمال دستورالعمل‌های ظالمانه و بدون کارشناسی صادر شده می‌کند که در پی آن، اکثر ۱۱۰ کارخانه‌های تولید شمش فولادی به روش القایی در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور با تاکید بر نبود شفافیت در قیمت‌گذاری، تصریح کرد: مبنای قیمت‌گذاری در بورس کالا، ۹۵ درصد قیمت شمش صادراتی در نظر گرفته می‌شود. با قیمت صادراتی ۵۵۰ دلاری شمش فولادی، قیمت پایه در بورس حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به دست می‌آید که تولیدکنندگان با این قیمت محصول خود را در بورس عرضه می‌کنند اما متاسفانه با اینکه قیمت شمش و اسلب تفاوت ۱۰ دلاری دارند اما اسلب در بورس کالا، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری می‌شود. بنابراین مبنای قیمت‌گذاری مشخص نیست و تبعیض در این رابطه وجود دارد. مسئولان برای مسائل مطرح شده پاسخ مشخصی به تولیدکنندگان ارائه نمی‌دهند زیرا اکثر تولیدکنندگان اسلب دولتی هستند و تمایل به کسب سود با عرضه محصولات به قیمت‌های بالا دارند.

شغل بیش از ۲۰ هزار نفر از دست خواهد رفت

باقریان اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی، مجبور به توقف خط تولید و عقب‌نشینی از فرایند تولید طی ۶ ماه آینده خواهیم بود. صبا راد محور با ظرفیت بسیار محدودی فعالیت خود را آغاز کرد و در چند سال اخیر، ظرفیت شرکت را توسعه داد و زیرساخت‌هایی جهت تولید ۵۰ هزار تن شمش فولادی در سال را فراهم آورد اما شرایط نامساعد بازار فولاد و از سوی دیگر، قیمت‌گذاری دستوری دولت جهت خرید و فروش در بورس، باعث تعدیل نیمی از نیروی انسانی مجموعه ما شد. در حقیقت، وضعیت القایی‌ها به نحوی نامطلوب است که متاسفانه در آینده نزدیک احتمال دارد کارخانه را تعطیل کنیم.

این فعال صنعت فولاد بیان کرد: با شدت‌گیری بحران یاد شده، متاسفانه همه واحدهای القایی مجبور به توقف فعالیت خود خواهند شد؛ به طوری که واحد تولیدی ما طی ۵۰ روز گذشته تعطیل بود و بقیه واحدهای القایی به دلیل حفظ نیروی انسانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما در حقیقت معتقد هستیم که این رویه اشتباه و ضررآفرین است. دولت موظف است برای تمامی واحدهای تولیدی که بیمه کارکنان خود را جهت مواجهه با بحران‌ها پرداخت می‌کنند، به تمامی کارکنان تعدیل شده از کار، بیمه بیکاری اختصاص دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور تاکید کرد: در حقیقت، دولت موظف است برای کاهش ضرر و زیان واحدهای القایی، هرچه سریع‌تر حمایت واقعی از این واحدها داشته و قدردان آن‌ها باشد. اگر فولادسازان القایی تاکنون با تمام مشکلاتی همچون کمبود مواد اولیه و انرژی به فعالیت خود تداوم بخشیده‌اند، به نوعی کمک‌کننده دولت و اقتصاد کشور بوده‌اند. بنابراین نباید به واحدهای القایی ظلم شود. اگر یک سرمایه‌گذار اقدام به سرمایه‌گذاری در سایر کشورها کند، آن‌ها فرش قرمز برای کارآفرین و سرمایه گذار پهن می‌کنند.

باقریان در ادامه گفت: چرا باید شرایط فعالیت تمامی واحدهای القایی با سیاست‌گذاری وزارت صمت به چالش کشیده شود؟ امنیت کشور در گرو امنیت شغلی نیروی انسانی بوده که به حق، سرمایه اصلی کشور هستند است؛ اگر ۲۰ هزار یا ۳۰ هزار نیروی انسانی شغل خود را از دست بدهند، یک ناهنجاری اجتماعی برای کشور ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی، شمش فولادی و نوردکاران نیز با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزود: شرکت‌های خصولتی، تنها واحدهایی در زنجیره فولاد هستند که با کمتر مشکلاتی مواجه هستند و منابع مالی فراوانی دارند که در صورت لزوم با حمایت دولت مشکلات خود را مرتفع می‌کنند.

جای خالی سیاست‌های شفاف و بلندمدت

رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور ضمن یادآوری اینکه صنعت فولاد نیازمند دورنمایی جامع است، مطرح کرد: اگر امروزه مقرر شد تصمیم و مصوبه‌ای توسط دولت درباره صنعت فولاد کشور ابلاغ شود، ضرورت دارد چشم‌اندازی در این بخش، حداقل تا پنج سال آینده تبیین شود. تصمیم‌هایی که یک‌شبه و در اتاق‌های فکر مافیای فولاد گرفته می‌شوند، صرفا به پیکره تولید کشور و همه واحدهای القایی ضربه سنگین می‌زند.

وی ادامه داد: اگر دولت خواستار کمک‌رسانی به تولیدکنندگان باشد، باید مبنای قیمت‌های شمش فولادی و اسلب بر اساس یک ساختار مشخص در بورس کالای ایران تعیین شود که امکان رقابت تنها برای تولیدکنندگان اسلب فراهم نباشد و واحدهای القایی که به تولید شمش فولادی می‌پردازند نیز بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.

قراضه آهنی کافی در بازار وجود ندارد

باقریان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر ادعای برخی کارشناسان که گفته می‌شود واحدهای القایی باید از قراضه آهنی در فرایند تولید استفاده کنند، اذعان کرد: ادعای برخی صاحب‌نظران در خصوص الزام واحدهای القایی به استفاده از قراضه آهنی درست است ولی در زمانی که مجوز پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه به مجموعه ما اختصاص یافت، آهن اسفنجی برای تولید شمش فولادی وجود نداشت. از سوی دیگر، استفاده از آهن اسفنجی در فرایند تولید باعث افت راندمان تولید، هدرفت انرژی و آسیب فراوانی به کوره‌های القایی می‌شود. اگر قراضه آهنی به اندازه نیاز واحدهای القایی در بازار موجود باشد، واحدهای القایی به هیچ وجه از آهن اسفنجی به عنوان مواد اولیه خود استفاده نمی‌کنند.

اقتصاد بدون دولت

رئیس هیئت مدیره شرکت صبا راد محور ضمن یادآوری اینکه مقام معظم رهبری نیز در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران از وضعیت موجود اقتصاد کشور راضی نبودند، گفت: دخالت‌های نابه‌جا و ناکارآمد دولت باعث به هم خوردن تعادل در اقتصاد شده است؛ به طوری که اگر دولت اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند، به جرات می‌توان گفت این بخش بهتر از دولت به بهبود و ساماندهی وضعیت حال حاضر می‌پردازد.

چرا کل زنجیره باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند؟

وی با بیان اینکه باید درصدد حذف ریشه فساد از اقتصاد کشور بود، عنوان کرد: با خروج سرمایه از ایران و سرمایه‌گذاری در سایر کشورها، مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران مرتفع نخواهد شد و ما نیز به هیچ وجه اقدام به خروج سرمایه از کشور نمی‌کنیم و تا حل کامل مشکلات واحد تولیدی خود به فعالیت خود تداوم می‌بخشیم. دولت موظف به حل مشکلات واحدهای تولیدی است.

باقریان با اشاره به اینکه هیچ کدام از بخش‌های زنجیره فولاد خوشنود به آسیب سایر بخش‌های این زنجیره نیستند، مطرح کرد: دولت از ابتدای زنجیره‌ فولاد از تمامی شرکت‌های فولادی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کند. این مالیات بر ارزش افزوده به دلیل جبران هزینه پرداختی در حین عرضه محصولات در بازار، چندان برای تولیدکنندگان منفعتی ندارد اما در حقیقت برای مصرف‌کننده نهایی وضعیت به این صورت نیست زیرا  در هر مرحله از زنجیره فولاد، ۹ درصد مالیات محاسبه می‌شود.

این فعال صنعت فولاد تاکید کرد: چرا باید مصرف‌کننده نهایی متضرر شود؟ اگر دولت قصد کنترل قیمت‌ها را داشته باشد، ضرورت دارد طمع خود را کاهش دهد و ۹ درصد مالیات بر ارزش‌ افزوده را فقط در حین عرضه محصولات نهایی از مصرف‌کننده دریافت کند. اگر دولت مصمم به کاهش و کنترل قیمت‌ها و اخذ مالیات واقعی است، راه حل ساده و عملی آن وجود دارد. همان‌طور که پروانه ساختمان صادر می‌شود و کنترل در آغاز عملیات است، از سازنده بخواهد که تمامی خرید آهن‌آلات آن باید داری فاکتور رسمی باشد و ۹ درصد ارزش افزوده را در آن مرحله از مصرف‌کننده دریافت شود. خوشبختانه در حال حاضر، با هوشمندسازی و سیستمی شدن فرایندها، این امکان فراهم است و با این عمل، دولت حداقل می‌تواند ۱۵ درصد قیمت‌ها را کاهش دهد؛ به شرط اینکه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را از تمام زنجیره حذف و فقط در مرحله ساخت ساختمان و مصرف واقعی فولاد از مصرف‌کننده نهایی بگیرد. اگر عزم دولت در کاهش قیمت‌ها راسخ باشد و فقط شعار فریبنده نباشد، کنترل اینکه فولاد مصرفی از چه مرجعی خریداری شده و آیا مالیات ارزش افزوده آن پرداخت شده یا خیر، کار بسیار راحتی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7530
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است