• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت آذران فضا نما:

تولیدکنندگان نقشی در بی‌ثباتی بازار ندارند

  • کد خبر : 6925
  • 03 اسفند 1400 - 13:18
تولیدکنندگان نقشی در بی‌ثباتی بازار ندارند
مدیرعامل شرکت آذران فضا نما گفت: در صورتی که بازار فلزات ثبات پیدا کند، تولیدکنندگان محصولات فلزی می‌توانند با تکیه بر توان و تجربه خود که طی سال‌ها فعالیت به دست آورده‌اند، سایر موانع در مسیر تولید را برطرف سازند.
مدیرعامل شرکت آذران فضا نما گفت: در صورتی که بازار فلزات ثبات پیدا کند، تولیدکنندگان محصولات فلزی می‌توانند با تکیه بر توان و تجربه خود که طی سال‌ها فعالیت به دست آورده‌اند، سایر موانع در مسیر تولید را برطرف سازند.

بهرام کیانفر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به اینکه شرکت آذران فضا نما در زمینه تولید کف‌های کاذب آلومینیومی و فولادی فعال است، اظهار داشت: فعالیت خود را در سال ۱۳۸۱ آغاز کردیم و در ادامه از سال ۱۳۸۹ به صورت مستقل ادامه کار دادیم. چراکه تا پیش از این زمان، محصولات به صورت مشارکتی تولید می‌شد. دفتر مرکزی شرکت در استان تهران واقع شده است و کارخانه نیز در منطقه فشافویه قرار دارد. علاوه بر محصولات فلزی، محصولات دکوراتیو ساختمانی با جنس PVC نیز تولید می‌کنیم.

وی اضافه کرد: کف‌های کاذب آلومینیومی و فولادی در اتاق‌های سرور، دیتاسنترها، اتاق‌های مانیتورینگ، اتاق‌های برق و انواع پروژه‌های صنعتی در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها کاربرد دارند.

وی افزود: آلومینیومی که در تولید دیوارپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت پروفیل است. در واقع ما شمش‌های آلومینیومی مورد نیاز خود را خریداری می‌کنیم و با استفاده از خدمات بعضی واحدهای تولیدی، به پروفیل تبدیل می‌کنیم. میزان مصرف آلومینیوم این شرکت برای تولید محصول، ماهانه نزدیک به هفت تا هشت تن است.

چالش نوسان قیمت

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما در ادامه بیان کرد: سال پرچالشی را پشت سر گذاشته‌ایم و مهم‌ترین معضلی که برای تولیدکنندگان طی سال جاری به وجود آمده، افزایش قیمت‌ مواد اولیه است که سبب شده تا آن‌ها با کمبود نقدینگی مواجه شوند.

کیانفر ادامه داد: با توجه به تجربیاتی که تولیدکنندگان طی سال‌های گذشته در مسیر تولید به دست آورده‌اند، به راحتی می‌توانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند اما مسئله مهم این است که چرا باید شرایط بازار، نوسانی پیش برود که در عوض پیشرفت در تولید، موانع متعددی به وجود بیایند؟

وی در تکمیل صحبت خود مطرح کرد: برای مثال، اگر ما با یک مشتری برای فروش محصول، قرارداد منعقد کنیم و در این قرارداد، مبلغ دریافتی از پیش قید شده باشد، پس از تولید محصول و در هنگام تحویل محصول به مشتری، به دلیل نوسانات قیمتی که در بازار وجود دارد، باید هزینه مضاعفی را برای خرید آلومینیوم بپردازیم. به عبارت دیگر، تولید با ضرر همراه شده است.

نقش واسطه‌ها در برهم زدن توازن بازار

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما گفت: یکی از عوامل مهمی که باعث ایجاد چنین نوسانات قیمتی در بازار شده، نقش موثر دلالان است. بسیاری از این افراد با خرید میزان زیادی از آلومینیوم، دپو کردن آن‌ و در نهایت، فروش این مواد اولیه با قیمت بالاتر به تولیدکنندگان در بازار آزاد، سبب ایجاد حباب قیمتی می‌شوند که اگر هر چه سریع‌تر برای این معضل چاره‌ای اندیشیده نشود، قطعا تعداد تولیدکنندگان ورشکسته شده افزایش پیدا خواهد کرد.

ممنوعیت واردات آلومینیوم آلیاژی

وی اذعان کرد: علاوه‌براین، ممنوعیت واردات آلومینیوم آلیاژی، چالش دیگری است که این روزها دامان بسیاری از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی را گرفته است. تولیدکننده باید بتواند بدون هیچ دغدغه خاصی در تامین مواد اولیه، تولید و فروش محصول برنامه‌ریزی کند اما متاسفانه هنوز نمی‌توان به آلومینیوم‌های آلیاژی با کیفیت دست پیدا کرد. در بهترین شرایط و در صورت وجود این مواد اولیه نیز باید هزینه هنگفتی بابت خرید آن‌ها بپردازیم که عملا به نفع تولیدکننده نخواهد بود.

کیانفر در خصوص تکنولوژی تولید کف‌های کاذب و دیوارپوش‌های آلومینیومی این شرکت عنوان کرد: برای تولید این محصولات، از ماشین‌آلات خارجی در خطوط تولید بهره می‌بریم که به دلیل وجود تحریم‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی، در تامین قطعات یدکی آن‌ها با مشکل روبه‌رو هستیم.

کیانفر در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکل واردات قطعات یدکی چه سیاستی را به کار برده‌اید، خاطرنشان کرد: راه‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها و واردات قطعات مورد نیاز وجود دارد اما بحث هزینه هم در این زمینه مطرح است. برای اینکه بتوانیم یک قطعه یدکی کوچک را از کشور چین وارد کنیم، ناچار به استفاده از پست بین‌المللی شدیم که این امر با افزایش حدود سه برابری هزینه پست نسبت به قیمت خود قطعه همراه بوده است برای خرید قطعات بزرگ‌تر نیز میزان هزینه پست به نسبت اندازه قطعه، افزایش می‌یابد.

خواهان ایجاد شرایط پایدار در قیمت‌گذاری هستیم

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه وضعیت فروش محصولات خود را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر شرایط قیمت‌گذاری پایدار باقی بماند، قطعا فروش بیشتر و سود مطلوب‌تری خواهیم داشت اما این خواسته تاکنون برای ما و بسیاری از تولیدکنندگان به غیر از عده‌ای خاص، برآورده نشده است.

این صنعتگر در ادامه تاکید کرد: با توجه به تمام چالش‌های یاد شده و وجود موانع مختلف در راه تولید، می‌توان گفت که میزان تولید و فروش محصولات ما در سال جاری رضایت‌بخش بوده که آن هم به دلیل سابقه و شناس بودن شرکت است. مشتریان خاص خود را کماکمان حفظ کرده‌ایم و اعتماد مشتریان به این شرکت تاکنون از بین نرفته است اما در مجموع، اگر افزایش‌ قیمت‌های پی‌درپی به وجود نمی‌آمد، قطعا از وضعیت مطلوب‌تری در زمینه تولید و فروش محصولات خود برخوردار بودیم.

در افزایش قیمت محصول آزاد نیستیم

کیانفر در ارتباط با منابع تامین ماده اولیه، مطرح کرد: آلومینیوم مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنیم و از بورس کالای ایران خرید انجام نمی‌دهیم. از مهم‌ترین دلایل مراجعه نکردن به بورس کالا، پایین بودن ظرفیت تولید محصولات آلومینیومی در شرکت آذران فضا نما است.

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما با اشاره به اینکه تولید با سودآوری سابق همراه نیست و مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد، اذعان کرد: با افزایش قیمت ماده اولیه و در ادامه، قیمت تمام شده محصول، حاشیه سود تولیدکننده کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و دلیل اصلی این است که یک تولیدکننده تا یک سقف مشخص، مجاز به افزایش قیمت تمام شده کالا است و در صورتی که این رشد قیمت بدون برنامه پیش برود، مشتری هیچ تمایلی نسبت به خرید نشان نخواهد داد. بنابراین، تولیدکننده باید از حاشیه سود خود بکاهد تا بتواند به نسبت فروش بیشتری داشته باشد.

این تولیدکننده در پایان اجرای طرح توسعه در شرکت آذران فضا نما بعید دانست و اظهار کرد: با توجه به تمام چالش‌های موجود در حوزه تولید، اگر این شرایط ناپایدار ادامه پیدا کند، قطعا نمی‌توانیم به داشتن طرح توسعه‌ بیندیشیم زیرا زیرساخت‌های مورد نیاز جهت اجرای طرح توسعه آماده نیست. اکثر تولیدکنندگانی هم که در حال حاضر قادر به ادامه تولید هستند، صرفا به دلیل علاقه عمیقی است که به حرفه خود دارند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6925
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه