• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت میلاد روی زنجان:

تیشه به ریشه صنعت روی زده‌اند!

  • کد خبر : 6932
  • 09 اسفند 1400 - 13:25
تیشه به ریشه صنعت روی زده‌اند!
مدیرعامل شرکت میلاد روی زنجان گفت: با توجه به اوضاع نابسامان معدن انگوران و عرضه خاک معدنی در بورس کالای ایران با قیمت بالاتر از بازار آزاد، بیشتر تولیدکنندگان شمش روی هم با چالش کمبود نقدینگی شده‌اند و هم نمی‌توانند به میزان کافی ماده اولیه تهیه کنند.
مدیرعامل شرکت میلاد روی زنجان گفت: با توجه به اوضاع نابسامان معدن انگوران و عرضه خاک معدنی در بورس کالای ایران با قیمت بالاتر از بازار آزاد، بیشتر تولیدکنندگان شمش روی هم با چالش کمبود نقدینگی شده‌اند و هم نمی‌توانند به میزان کافی ماده اولیه تهیه کنند.

سید حسین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در زمینه تولید شمش روی با درجه خلوص ۹۹٫۹۷ درصد به بالا فعالیت می‌کنیم. میزان ظرفیت سالانه تولید شرکت میلاد روی زنجان، هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تن است و در حال حاضر، دو هزار و ۵۰۰ تن شمش روی در سال در این شرکت تولید می‌شود که این یعنی با ۴۰ درصد از ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم.

وی مطرح کرد: تولیدکنندگان شمش روی در مسیر تولید این محصول طی سال جاری با چالش‌های فراوانی اعم از کمبود مواد اولیه و افزایش هزینه انرژی به منظور اجرای فرایندهای ذوب و ریخته‌گری مواجه شده‌اند و این امر سبب شده است تا میزان تولید شرکت‌ها نیز افت پیدا کند. متاسفانه در سالی که شعار آن در راستای حمایت از تولید بوده، حمایت خاصی از تولیدکنندگان به عمل نیامده و تاکنون چیزی جز مانع‌تراشی از سوی دولت و مسئولان ذی‌ربط عاید تولیدکننده نشده است.

شریان‌های حیاتی صنعت روی بسته شده است

مدیرعامل شرکت میلاد روی زنجان در ادامه معضلات موجود در صنعت روی را واکاوی کرد و گفت: دولت موانع متعددی را برای تولیدکنندگان شمش روی ایجاد کرده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به معضلات واردات مواد اولیه از سایر کشورها، دشواری صادرات شمش روی، چند برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی بدون هیچ دستورالعمل مشخصی و همچنین قوانین دست‌وپاگیر موجود در زمینه تولید اشاره کرد که نتیجه تمام این معضلات، کاهش تولید و زیان‌دهی مالی و در نهایت، تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد بود.

موسوی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، عنوان کرد: از خاک معدنی برای تولید شمش روی استفاده می‌کنیم که تامین آن ابتدا از طریق واردات از کشورهای دیگر و همچنین خرید از معدن انگوران صورت می‌گرفت اما در سال ۱۴۰۰، اقدام به خرید ماده اولیه از بورس کالای ایران کردیم. به دلیل کمبود خاک روی، این ماده اولیه با قیمت بالاتری از حد معمول خود در بورس کالای ایران به تولیدکنندگان عرضه می‌شود. در واقع، این مسئله باعث می‌شود بسیاری از تولیدکنندگان که سود مناسبی را طی ماه‌های اخیر به دست نیاورده‌اند و نقدینگی لازم را در اختیار ندارند، در خرید مواد اولیه دچار بحران مالی شوند. متاسفانه ما و سایر تولیدکنندگان شمش روی به منظور سرپا نگه داشتن کارخانه و ادامه روند تولید، چاره‌ای جز خرید از بورس کالای ایران نداریم.

این فعال صنعتی در تکمیل صحبت خود تاکید کرد: تعیین فرمول قیمت‌گذاری شمش‌های سرب و روی در بورس کالای ایران نیز نه تنها تغییر مثبتی ایجاد نکرده بلکه سبب افزایش بیشتر قیمت این محصولات شده و فعالان این صنعت را برای تامین خوراک مورد نیاز تولید خود به چالش کشیده است.

استفاده از ماشین‌آلات داخلی

وی در ارتباط با ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید مجموعه، بیان کرد: تمام دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در شرکت ساخت داخل هستند و حتی نمونه‌های داخلی تعدادی از ماشین‌آلات که به دنبال اعمال تحریم‌ها قادر به واردات لوازم یدکی مورد نیاز آن‌ها نبوده‌ایم، جایگزین شده است.

موسوی در خصوص مشتریان این شرکت، اذعان کرد: عمده مشتریان شمش روی تولید شده در مجموعه ما صنایع گالوانیزه، تولیدکنندگان اکسید روی و شمش‌های زاماک هستند.

بخش قابل توجهی از درآمد صرف پرداخت مالیات می‌شود

مدیرعامل شرکت میلاد روی زنجان در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح توسعه خاصی را در نظر دارید یا خیر، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین نوسانات بازار، فعلا طرح توسعه خاصی را در نظر نداریم و حتی نمی‌توانیم برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه برای سال‌ آینده داشته باشیم.

این تولیدکننده شمش روی در ارتباط با پرداخت مالیات به دولت، بیان کرد: همواره سعی کرده‌ایم که بدهی به اداره مالیات نداشته باشیم و در صورتی که این اتفاق نیز رخ نداده باشد، بدهی‌های خود را در اسرع وقت به حساب این اداره واریز کرده‌ایم. چراکه با توجه به سابقه ۲۰ ساله‌ای که در این حوزه داریم، هیچ‌گاه به خود اجازه نداده‌ایم در ردیف فعالان صنعتی بدحساب نزد این نهاد و بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری در صورت دریافت وام، قرار بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در زمان خرید مواد اولیه، باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم و همچنین از کل درآمد سالانه، میزان ۲۵ درصد مالیات بر درآمد برای تولیدکنندگان تعیین شده است که موظف به پرداخت آن هستیم. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که نه تنها مشوق‌ها تخفیف‌های قابل توجهی در این زمینه برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده است بلکه معمولا از مالیاتی که برای هر بخش تعیین شده است، میزان بیشتری از آن‌ها دریافت می‌شود.

ادامه فعالیت منوط به تغییر شرایط بازار است

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ادامه فعالیت خود را علی‌رغم شرایط نامطلوب حاکم بر بازار تا چه میزان محتمل می‌دانید، تشریح کرد: اگر شرایط بازار طی ماه‌های آتی تغییر چندانی نداشته باشد و همچنان مانند گذشته باقی بماند، قطعا کارخانه تعطیل خواهد شد. چراکه در حال حاضر ما با استفاده از سرمایه‌ شخصی، کارخانه و فرایند تولید را سرپا نگه داشته‌ایم و این چالشی است که بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر با آن روبه‌رو شده‌اند.

افزایش غیر کارشناسانه قیمت حامل‌های انرژی

مدیرعامل شرکت میلاد روی زنجان اظهار کرد: برخی از تولیدکنندگان عنوان می‌کنند دولت از تولید حمایت کرده است؛ سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که چرا بهای برق مصرفی یک واحد تولیدی که پیش‌تر ۲۰۰ میلیون تومان در ماه برآورد می‌شد، باید با احتساب حق ترانزیت که از جانب سازمان توزیع نیروی برق وضع شده است، به یک باره به مبلغ پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد؟ این در حالی است که امکان هیچ‌گونه تاخیری در پرداخت هزینه قبوض وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ادعای تولیدکنندگان مبنی بر اینکه فعالیت در عرصه تولید مقرون‌به‌صرفه نیست کاملا درست است؛ چراکه اکثر آن‌ها در انتظار فرا رسیدن روزهای پایانی سال و بررسی شرایط تولید هستند که قرار است سال آتی شرایط به چه نحوی رقم بخورد. طبیعی است اگر هیچ تغییری در شرایط موجود حاصل نشود، بیشتر کارخانجات در سال آینده تعطیل خواهند شد.

دولت باید حمایت ۱۰۰ درصدی از تولیدکننده داشته باشد

موسوی در ادامه در خصوص اینکه به عنوان یک تولیدکننده چه توقعات خاصی از دولت دارد، اذعان کرد: وظیفه دولت یک کشور، حمایت صفر تا ۱۰۰ از تولید و تولیدکننده است و متاسفانه ما در ایران با ایجاد موانع مختلف در مسیر تولید توسط مسئولان ذی‌ربط مواجه هستیم. نکته قابل توجه اینکه در مدت زمان مشابه در سال گذشته، مبلغ پرداختی ما برای بهای گاز مصرفی ۳۰ میلیون تومان بوده اما هم‌اکنون این مبلغ به ۷۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. طبیعی است اگر یک تولیدکننده درآمد مورد انتظار خود را طی یک سال کسب نکند، توانایی پرداخت چنین هزینه‌های سنگینی را نخواهد داشت.

این تولیدکننده شمش روی عنوان کرد: با احتساب نیروهای پیمانکاری نزدیک به ۱۲۰ نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند و خوشبختانه تعدیل نیرو نداشته‌ایم اما اگر شرایط در سال  ۱۴۰۱ دستخوش تغییرات مثبتی نشود، امکان تعدیل نیرو نیز افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6932
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند