• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت کابل الوند الکتریک هشدار داد:

رواج سیم و کابل‌های تقلبی در بازار

  • کد خبر : 7679
  • 16 اسفند 1400 - 19:20
رواج سیم و کابل‌های تقلبی در بازار
مدیرعامل شرکت کابل الوند الکتریک گفت: عدم نظارت دقیق و کارشناسانه دولت و سازمان‌های مربوطه سبب شده انواع سیم و کابل‌های تقلبی در بازار عرضه شود که این امر عملکرد تولیدکنندگان با سابقه را تحت تاثیر قرار داده است.
مدیرعامل شرکت کابل الوند الکتریک گفت: عدم نظارت دقیق و کارشناسانه دولت و سازمان‌های مربوطه سبب شده انواع سیم و کابل‌های تقلبی در بازار عرضه شود که این امر عملکرد تولیدکنندگان با سابقه را تحت تاثیر قرار داده است.

مصطفی قاضی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مطرح کرد: شرکت کابل الوند الکتریک فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ در زمینه تولید انواع سیم و کابل در شهرستان گلپایگان آغاز کرده است. عمده سیم و کابل‌های تولید شده در شرکت کابل الوند الکتریک، در صنعت ساختمان و بخشی از آن نیز در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در حال حاضر ۱۰ نفر در مجموعه مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص ظرفیت تولید شرکت کابل الوند الکتریک، بیان کرد: ظرفیت تولید این مجموعه ۲۰ تن در ماه است که با همین میزان ظرفیت مشغول تولید هستیم. اگرچه گاهی اوقات ممکن است با توجه به شرایط تامین مواد اولیه، این میزان کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت کابل الوند الکتریک در ارتباط با نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: مفتول مس و گرانول PVC، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم است که آن‌ها را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. اگرچه امکان خرید مفتول مسی از بورس کالا نیز وجود دارد اما ترجیح ما خرید از بازار آزاد با قیمت کمتر است و خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

تولید سیم و کابل تقلبی

زاهدی به فرایند تولید سیم در این شرکت اشاره کرد و گفت: مفتول هشت میلی‌متری پس از نازک‌کاری توسط دستگاه‌های موجود در کارخانه، به ابعاد کوچک‌‌تر جهت تولید سیم تبدیل می‌شود. در ادامه، عملیات بانچر صورت می‌پذیرد و رشته سیم‌ها تابانده می‌شوند. پس از فرایند آنودایزینگ در داخل کوره، رشته سیم‌های حاصل روکش‌کاری می‌شوند و در نهایت، سیم تولید شده دسته‌بندی و بنا به سفارش مشتری، به نقاط مختلف کشور مانند تهران و اهواز ارسال می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه تولید داخل است و ما همواره سعی در استفاده از دستگاه‌های داخلی جهت تولید سیم و کابل داریم.

وی ضمن اشاره به وضعیت نامناسب بازار سیم و کابل، تصریح کرد: سیم و کابل، محصولات مهم و پرکاربردی در صنایع مختلف هستند که متاسفانه نظارت‌های لازم جهت تولید آن‌ها در داخل کشور انجام نمی‌شود. در واقع، شرایط به گونه‌ای است که برخی اقدام به تولید زیرزمینی سیم و کابل کرده‌اند. یعنی یک رشته سیم بی‌کیفیت آماده را خریداری و روکش‌دار می‌کنند و همان محصول را با چسباندن یک مارک غیرمعتبر، در بازار آزاد به عنوان سیم و کابل با کیفیت می‌فروشند. در حالی که باید سیم و کابل‌ها بر اساس استانداردهای مشخص تولید شوند که متاسفانه این مهم در کشور ما به درستی کنترل نمی‌شود.

جای خالی نظارت

مدیرعامل شرکت کابل الوند الکتریک در همین راستا اضافه کرد: استانداردسازی سیم و کابل باید بر اساس قواعد و اصول مشخصی تعریف شود تا از تولید محصولات بی‌کیفیت در این حوزه جلوگیری به عمل آید. کارشناسان سازمان ملی استاندارد کشور باید نظارت دائم بر روند تولید سیم و کابل در کارخانه‌های مختلف و نحوه عرضه آن در بازار داشته باشند اما با توجه به اینکه بودجه لازم جهت رسیدگی به این مسئله در نظر گرفته نشده است، این سازمان توانایی انجام چنین کاری را ندارد. چراکه سیم و کابل‌های تولیدی باید در یک بازه زمانی مشخص دریافت شوند و در آزمایشگاه‌‌های تخصصی مورد بررسی قرار بگیرند که این امر بسیار هزینه‌بر است و به همین دلیل، نظارت‌های لازم از سوی سازمان ملی استاندارد انجام نمی‌شود. از سوی دیگر، بسیاری از کارخانه‌های سیم و کابل هم که باید آزمایشگاه کنترل کیفیت داشته باشند، توانایی احداث آن و خرید تجهیزات لازم جهت انجام تست‌های استاندارد را ندارند و در نتیجه، انواع سیم و کابل بی‌کیفیت و بدون استاندارد روانه بازار می‌شود.

زاهدی نظارت‌های صورت گرفته در زمینه تولید انواع سیم و کابل را ناکافی دانست و اظهار داشت: به دنبال نبود نظارت کافی و دقیق مسئولان بر تولید و عرضه سیم و کابل‌های غیر استاندارد در بازار، حوادث ناگواری همچون آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو رخ خواهد می‌دهد. در حال حاضر، نظارت‌ها در سطح بازار به قدری پایین آمده است که سیم آلومینیومی را با آبکاری، به جای سیم مسی می‌فروشند! در حالی که هرکدام از این سیم‌ها، خواص و کاربردهای مختص به خود را دارد. برای مثال، کابل‌های مخابراتی که از جنس مس باید باشد را با آبکاری آلومینیوم در بازار به فروش می‌رسانند. در ادامه همین محصول وارد چرخه صنعت می‌شود و چون از خواص فلز مورد نظر که همان مس است برخوردار نیست، باعث آسیب‌های فراوان به زیرساخت‌های مخابراتی کشور می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از کیفیت انواع سیم و کابل‌های تولید شده در داخل کشور با نمونه‌های خارجی مشابه چیست، اذعان کرد: اگر نظارت‌های لازم جهت استانداردسازی سیم و کابل در کشور انجام شود، ما قابلیت رقابت با بسیاری از کشورهای مطرح و پیشرفته جهان را داریم. شرکت‌های معتبری در داخل کشور در حوزه سیم و کابل مشغول فعالیت هستند که تمامی اصول استاندارد تولید محصول را رعایت می‌کنند و مشکل خاصی هم در این خصوص ندارند اما متاسفانه تولید سیم و کابل‌های بی‌کیفیت، عملکرد خوب این شرکت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و توانایی رقابت و حضور در عرصه بین‌المللی صنعت سیم و کابل را کاهش می‌دهد.

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت این مجموعه، اظهار کرد: تحریم، تاثیر چندانی بر فعالیت مجموعه ما نداشته است. چراکه خوشبختانه مواد اولیه مورد نیاز تولید سیم و کابل به میزان کافی در داخل کشور تولید و توزیع می‌شود. اگرچه ممکن است این تحریم‌ها بر عملکرد شرکت‌های تولیدکننده گرانول PVC تاثیر منفی داشته باشد اما با همت و تلاش تولیدکنندگان داخلی این محصول، چالش بزرگی در زمینه تامین آن به وجود نیامد.

افزایش چشمگیر قیمت مس

زاهدی در ارتباط با مشکلات موجود در صنعت سیم و کابل، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی ناشی از تغییر قیمت ماده اولیه، مهم‌ترین چالشی است که در صنعت سیم و کابل با آن مواجه هستیم. زمانی که ما اقدام به احداث کارخانه کردیم، قیمت مفتول مسی یک هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود و حالا این رقم به حدود ۲۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. طبیعی است با افزایش قیمت مواد اولیه، سایر هزینه‌های جاری مانند آب، برق، نیروی انسانی و… نیز افزایش یابد و این در حالی است که ما معمولا محصولات خود را به ازای پرداخت چک‌های سه تا ۶ ماهه به مشتری می‌فروشیم و مشخص نیست پس از این مدت، چک پرداختی در موعد مقرر نقد شود یا خیر. با فرض اینکه چک پرداختی در زمان مقرر نقد شود، قیمت مس نیز همزمان با آن افزایش خواهد یافت و در واقع، از اکثر معاملات سود مطلوبی عاید ما نمی‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، اداره مالیات اقدام به صدور قبوض هنگفت مالیاتی برای واحدهای تولیدی می‌کند که هیچ همخوانی با میزان تولید و سود حاصل از فروش محصولات شرکت ندارد. سازمان تامین اجتماعی نیز همواره نسبت به پرداخت بیمه کارگرانی که حتی به مدت یک روز در مجموعه فعالیت داشته‌اند، پیگیر است و تمام این مسائل سبب می‌شود تولیدکننده تمرکز لازم در راستای ایفای وظیفه اصلی خود که همان تولید است را از دست بدهد.

لزوم بازیافت صحیح ضایعات سیم و کابل

مدیرعامل شرکت کابل الوند الکتریک بازیافت صحیح ضایعات سیم و کابل را امری ضروری دانست و تاکید کرد: بازیافت، مقوله مهمی است که همواره باید به آن توجه شود. در حال حاضر، تکنولوژی بازیافت سیم و کابل در داخل کشور وجود دارد که بر اساس آن، روکش و مس موجود در سیم و کابل از یکدیگر جدا می‌شود و ضایعات باقی‌مانده در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرانول و مس حاصل از بازیافت، از ارزش مادی بالایی برخوردار است که در بازار آزاد به فروش می‌رود. البته عده‌ای نیز اقدام به سوزاندن ضایعات سیم و کابل در محیط می‌کنند که باید پیگیری‌های قانونی در این زمینه اعمال شود؛ چراکه این اقدام باعث آسیب به محیط زیست و نشت آلودگی‌های مختلف خواهد شد.

زاهدی در خصوص اجرای طرح توسعه در شرکت کابل الوند الکتریک، عنوان کرد: در تلاش هستیم سبد محصولات تولیدی مجموعه را گسترش دهیم که این امر مستلزم تامین نقدینگی مورد نیاز است و در حال حاضر، تمرکز خود را بر تولید سیم و کابل مرغوب و با کیفیت قرار داده‌ایم. در حوزه صادرات فعالیت نداریم و تمام سعی و تلاش ما در زمینه تامین نیاز بازار داخلی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقاضای ما از مسئولان این است که اقدامات و پیگیری‌های لازم جهت استانداردسازی انواع سیم و کابل در کشور را انجام دهند و بودجه لازم جهت تحقق این مهم را تامین کنند. عرضه سیم و کابل‌های تقلبی با قیمت پایین در بازار سبب شده است بازار تولیدکنندگان معتبر داخلی تحت تاثیر قرار بگیرد و مردم عادی هم بدون داشتن اطلاعات کافی و تخصصی، اقدام به خرید این محصولات کنند. سیم و کابل‌های تقلبی که در سیم‌کشی واحدهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نهایت می‌تواند منجر به رخ دادن حوادث و و زیان‌های جبران‌ناپذیری شود. امیدوار هستیم دولت حمایت‌های لازم را در زمینه تولید سیم و کابل‌های استاندارد از واحدهای صنعتی که در این راستا تلاش می‌کنند به عمل آورد تا بتوانیم ضمن استانداردسازی این محصولات مهم، شاهد رشد و پیشرفت هرچه بیشتر صنعت سیم و کابل کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7679

نوشته‌های مشابه