• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولادریزان سهند سراب مطرح کرد:

کسادی بازار فولاد

  • کد خبر : 7571
  • 21 فروردین 1401 - 18:15
کسادی بازار فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد ریزان سهند سراب گفت: وضعیت فروش شمش فولادی به دلیل نبود تقاضای کافی، مطلوب نیست و این اتفاق موجب تعطیلی بعضی واحدهای فولادساز شده اما مجموعه ما تاکنون سعی کرده است تا به فعالیت خود ادامه دهد و از ضررهای بیشتر جلوگیری کند.
مدیرعامل شرکت فولاد ریزان سهند سراب گفت: وضعیت فروش شمش فولادی به دلیل نبود تقاضای کافی، مطلوب نیست و این اتفاق موجب تعطیلی بعضی واحدهای فولادساز شده اما مجموعه ما تاکنون سعی کرده است تا به فعالیت خود ادامه دهد و از ضررهای بیشتر جلوگیری کند.

علی ملا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت فولادریزان سهند سراب از سال ۱۳۹۰ در زمینه تولید بیلت فولادی با ابعاد ۱۲۰ و ۱۲۵ برای مصارف مقاطع طویل ازجمله نبشی، میلگرد فعالیت می‌کند. همچنین در حال حاضر با ۲۰ نفر پرسنل و با دو شیفت کاری به تولید پنچ هزار تن محصول در سال می‌پردازیم.

چالش تامین آهن اسفنجی

مدیرعامل شرکت فولادریزان سهند سراب با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی این مجموعه هفت هزار تن است، عنوان کرد: عمده‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در این شرکت، آهن اسفنجی و ضایعات آهنی است که از بازار آزاد تهیه می‌شود. با توجه به انتقال معاملات مواد اولیه به بورس کالای ایران، در حال تکمیل مراحل اداری مجوزها برای پذیرش شرکت فولادریزان سهند سراب در بورس کالا هستیم که امیدواریم در آینده نزدیک مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین کنیم.

وی با انتقاد به تصمیم وزارت صمت نسبت به اجبار خرید آهن اسفنجی از بورس کالای ایران گفت: در حال حاضر از تامین مواد اولیه مجموعه باز مانده‌ایم؛ به طوری که قیمت محصولات در بورس کالا و همچنین تعیین حداقل خرید اجباری برای شرکت ما به یک معضل بزرگی تبدیل شده است. رعایت این دستورالعمل‌ها برای شرکت‌های کوچک فولادی امکان‌پذیر نیست و متاسفانه خرید از بورس با توجه به قوانین و مقررات کنونی از توانایی شرکت ما خارج است.

بازار فولاد به خواب رفته است

ملا اسماعیلی با اشاره به سایر مشکلات فولادریزان سهند سراب، افزود: متاسفانه وضعیت فروش شمش فولادی مطلوب نیست و شرایط بازار داخلی به گونه‌ای است که تقاضای قابل توجهی وجود ندارد و محصولات نهایی به راحتی خریداری نمی‌شود. روز به روز تمامی واحدهای فولادساز به دلیل اینکه هم در تامین مواد اولیه و هم در فروش محصولات با مشکلات متعددی همراه هستند، مجبور به توقف فعالیت خود می‌شوند. در این میان، مجموعه ما سعی کرده است تا به فعالیت خود ادامه دهد و از ضررهای بیشتر جلوگیری کند.

دخالت دولت در قیمت‌گذاری

مدیرعامل شرکت فولاد ریزان سهند سراب در ادامه تشریح کرد: با وجود اینکه ما در میانه زنجیره فولاد قرار گرفته‌ایم اما متاسفانه مواد اولیه را با دو برابر قیمت‌ حقیقی خریداری می‌کنیم. در حالی که دولت به قدری محصولات فولادی را پایین‌تر از معمول قیمت‌گذاری کرده است که تولید دیگر برای تولیدکنندگان فولادی صرفه اقتصادی ندارد. در حقیقت دولت قصد دارد قیمت‌‌ها را برای مصرف‌کنندگان نهایی پایین نگه دارد. این در شرایطی است که عمده تولیدکنندگان مواد اولیه فولادی (آهن اسفنجی و سنگ‌آهن) دولتی هستند. از آنجایی که دولت در سودآوری این شرکت‌ها سهم دارد، قیمت محصولات سنگ‌آهنی را بالا تعیین کرده است. به گونه‌ای که قیمت محصولات نهایی فولاد پایین نگه داشته می‌شود اما آهن اسفنجی به دلیل رقابت برای خرید، معمولا روند افزایشی را طی می‌کند.

ملا اسماعیلی تاکید کرد: چرا دولت قیمت مواد اولیه بخش خصولتی را کاهش نمی‌دهد و در عین حال به بهانه اینکه مردم متحمل فشارهای فراوانی نشوند، بیشتر فشار اقتصادی را بر دوش تولیدکنندگان خصوصی محصولات فولادی می‌اندازد و ما را مجبور به کاهش قیمت‌ محصولات نهایی می‌کند؟

تقویت نقدینگی برای خرید از بورس کالای ایران

مدیرعامل شرکت فولاد ریزان سهند سراب در توضیحاتی به اولویت‌ها و اهداف این شرکت پرداخت و مطرح کرد: برنامه شرکت ما در سال جاری، تقویت نقدینگی برای خرید مواد اولیه از بورس کالای ایران است و در صورتی که نتوانیم مواد اولیه خود را از بورس تهیه کنیم، متاسفانه مجبور به توقف فعالیت واحد تولیدی خود خواهیم بود. با توجه به اینکه مبنای حداقل خرید آهن اسفنجی از بورس کالای ایران را ۵۰۰ تن تعریف کرده‌اند، این میزان تا حدودی از توانایی مالی مجموعه تولیدی خارج است که در این خصوص باید چاره‌اندیشی کنیم.

نگاه دولت به بخش خصوصی حمایتی باشد

وی اظهار کرد: تنها انتظار ما از دولت این است که با تولیدکنندگان بخش خصوصی منصفانه برخورد کند؛ به طوری محصولات معدنی بخش خصولتی که به آسانی تولید می‌شود را با قیمت‌ گران‌تر از معمول به بخش خصوصی که تولیدکننده محصولات استراتژیک است، نفروشند. در حقیقت نباید دولت بخش خصوصی را گریبان‌گیر مسائل و مشکلات متعددی کند. شرکت ما نیز همانند دیگر تولیدکنندگان تا چند ماه آتی توانایی مقاومت با این شرایط را دارد اما اگر وضعیت فروش مواد اولیه به همین ترتیب ادامه داشته باشد، مجبور به توقف فعالیت مجموعه تولیدی خود خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت فولاد ریزان سهند سراب تصریح کرد: متاسفانه اقدام وزارت صمت مبنی بر الزام خرید و فروش آهن اسفنجی از بورس کالای ایران تاکنون برای واحدهای کوچک فولادی سودمند نبوده است. ضمن اینکه قرار بود با به روی کار آمدن دولت جدید، تحول عظیمی در صنعت فولاد ایجاد شود که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

ملا اسماعیلی در پایان با بیان اینکه فولاد ریزان سهند سراب در حال تعمیر دستگاه‌ها برای رسیدن به ظرفیت تولید اسمی مجموعه است، گفت: اگر در تامین مواد اولیه دچار بحران نشویم، می‌توانیم میزان تولید شرکت را افزایش دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7571
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری