• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

چادرملو توقف‌ناپذیر است

  • کد خبر : 2602
  • 27 فروردین 1401 - 16:46
چادرملو توقف‌ناپذیر است
کمتر شرکت فولادی در سال 1400 توانست تولید خود را مطابق با سال‌های قبل حفظ کند یا ارتقا دهد؛ چراکه محدودیت‌های اعمال شده در تامین برق و گاز شرکت‌های فولادی باعث افت تولید عموم آن‌ها شد. در حالی که صنعت فولاد کشور علاوه بر محدودیت‌های انرژی با تحریم هم دست و پنجه نرم می‌‌کند، بعضی شرکت‌های فولادی ازجمله شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد بورسی «کچاد»، رکوردهای درخشانی را به ثبت رسانده‌اند و از دستیابی به دانش فنی روز و بومی‌سازی نیز غافل نشده‌اند. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» به بهانه افزایش تولید در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

کمتر شرکت فولادی در سال ۱۴۰۰ توانست تولید خود را مطابق با سال‌های قبل حفظ کند یا ارتقا دهد؛ چراکه محدودیت‌های اعمال شده در تامین برق و گاز شرکت‌های فولادی باعث افت تولید عموم آن‌ها شد. در حالی که صنعت فولاد کشور علاوه بر محدودیت‌های انرژی با تحریم هم دست و پنجه نرم می‌‌کند، بعضی شرکت‌های فولادی ازجمله شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد بورسی «کچاد»، رکوردهای درخشانی را به ثبت رسانده‌اند و از دستیابی به دانش فنی روز و بومی‌سازی نیز غافل نشده‌اند. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» به بهانه افزایش تولید در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به انتخاب شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی رهبری در ابتدای سال، شرکت چادرملو چه رویکردهایی را در این خصوص اتخاذ کرده است؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در طول سالیان گذشته همواره یکی از پیشگامان ورود به حوزه بومی‌سازی به ویژه در فرایند تولید از معدن تا محصول نهایی محسوب می‌شود و از اولین شرکت‌هایی بود که طی دوره اخیر، بومی‌سازی و ساخت برخی از تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود را با استفاده از خلاقیت و توانمندی تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت جدی پیگیری کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی نیز صورت داده است. به عنوان مثال یکی از اقدامات مهم چادرملو تاسیس مرکز نوآوری، تحقیق و توسعه در برج فناوری و نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است. به طوری که با این اقدام به صورت عملی راه برای شناسایی و حضور جوانان مستعد و تحصیل‌کرده به سرعت هموار شده و نیز زمینه برای همکاری تنگاتنگ با مراکز علمی و دانش‌بنیان فراهم می‌شود. چرا که اعتقاد داریم این همکاری دانشگاه با صنعت، یک گام عملی و بزرگی برای نزدیک کردن نگاه‌های آکادمیک و خلاق به نگرش‌های صنعتی و تولیدی است.

نکته قابل توجه دیگر این است که چادرملو به عنوان یک شرکت پیشتاز در تلاش است هوشمندسازی خطوط تولید و توسعه تکنولوژی‌های نوین و نوظهور همچون پردازشگرهای کلان داده‌ها، هوشمندسازی سامانه‌ها و فرایند مواد پیشرفته در ساختار تولیدی شرکت را به عنوان رسالتی جدید در جامعه تولیدی و علمی کشور پیاده‌سازی کند و از شرکت‌های دانش‌بنیان که در عرصه بومی‌سازی قطعات خاص در کشور فعالیت می‌کنند با اختصاص تسهیلات ویژه حمایت لازم را به عمل می‌آورد.

در زمینه بومی‌سازی چه دستاوردهایی را تاکنون کسب کردید؟

بالغ بر ۳۰ هزار قطعه صنعتی در چادرملو بومی‌سازی شده و دستاوردهای متعددی در زمینه ساخت داخل داشتیم. به طوری که در کارخانه کنسانتره‌سازی توانستیم بیش ۹۰ درصد از قطعات و تجهیزات را بومی‌سازی کنیم. این میزان در کارخانه گندله‌سازی به بیش از ۹۵ درصد رسیده است. در همین حال، در کارخانه فولادسازی بالای ۸۰ درصد قطعات بومی‌سازی شده و در کارخانه احیا مستقیم که هنوز نوپا بوده و دو سال می‌شود که بهره‌برداری از آن آغاز شده، حدود ۷۰ درصد قطعات و تجهیزات آن بومی‌سازی شده است.

خوشبختانه در بخش مکانیکال توانسته‌ایم نزدیک به ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات را بومی‌سازی کنیم که پیشرفت قابل قبولی محسوب می‌شود. بنابراین به جرات می‌توان ادعا کرد که در کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی تنها انگشت‌شمار قطعاتی هستند که هنوز بومی‌سازی نشده‌اند. در نتیجه این رویکرد زیربنایی موفق شدیم علاوه بر جلوگیری از خروج و صرفه‌جویی ۲۰ میلیون یورو ارز، زمینه ارتقای دانش فنی متخصصان داخلی را نیز مهیا سازیم. ازجمله قطعات و تجهیزات مهمی که اخیرا قرارداد آن‌ها منعقد و بومی‌سازی شده‌اند می‌توان به بومی‌سازی رولرهای تجهیز HPGR و باس تیوب‌های به کار رفته در ترانسفورماتور کوره قوس الکتریک و کوره پاتیلی فولادسازی اشاره کرد

البته هنوز ضعف‌هایی در بومی‌سازی و ساخت داخل وجود دارد که عمده دلیل آن مکانیکال بودن قطعات ساخت داخل و ضعف در دانش تولید تجهیزات ابزار دقیق است. لازم به ذکر بوده تجهیزات ابزار دقیق از صنایع هایتک در جهان به شمار می‌رود و در این حوزه فناوری تولید بخشی از قطعات آن انحصارا در اختیار برخی از شرکت‌های بزرگ جهان قرار دارد. همچنین ساخت و تولید برخی از این تجهیزات با ریسک بالایی همراه است و به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد که چادرملو آمادگی خود را برای بومی‌سازی آن‌ها اعلام می‌کند. با این وجود برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به این عرصه توانسته‌اند ساخت قطعاتی همچون سطح‌سنج و لول‌سنج را در داخل کشور آغاز کنند که امیدواریم این اقدامات نتایج مثبتی در پیش داشته باشد.

چادرملو در سال ۱۴۰۰ چه عملکردی از خود بر جای گذاشت؟ این عملکرد چگونه حاصل شد؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سال گذشته یکی از درخشان‌ترین سال‌های خود را در حوزه تولید پشت سر گذاشت و توانست رکورد تولیدی سه محصول را جابه‌جا کند. ثبت رکورد در تولید کنسانتره، گندله و شمش فولادی نشان می‌دهد چادرملو هیچ‌گاه و حتی با وجود محدودیت‌های برق و گاز متوقف نمی‌شود. به طوری که با گذشت بیش از ۲۵ سال از استقرار برخی واحدهای تولیدی این شرکت به ویژه کنسانتره که ظرفیت آن‌ها حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، رکوردی به میزان ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار تن یعنی حدود دو میلیون تن فراتر از ظرفیت اسمی به دست آمد. همچنین با اینکه ظرفیت اسمی کارخانه گندله‌سازی اردکان سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن است، اما میزان تولید در این کارخانه طی سال ۱۴۰۰ به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید که ضمن ثبت بالاترین رکورد تولیدی، ۴۰۰ هزار تن بالاتر از ظرفیت اسمی بوده است. در همین حال در واحد شمش فولادی نیز میزان تولید بالاتر از ظرفیت اسمی یک میلیون تنی ثبت شد و بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار تن شمش فولادی در چادرملو تولید شد که این میزان نیز بالاترین رکورد ثبت شده از افتتاح آن به شمار می‌رود. این مسائل نشان می‌دهد که چادرملو یک شرکت پویا است و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود.

دستیابی به رکوردهای تولیدی در شرایطی اهمیت می‌یابد که در سال گذشته شرکت‌‌های بزرگ فولادی و معدنی مدت‌ها در تابستان با قطعی برق مواجه بودند و این شرایط نیز به چادرملو تحمیل شده بود. با این حال، توانستیم در سه محصول، رکورد تولید سالیانه را بیش از ظرفیت اسمی به ثبت برسانیم. البته رکوردهای دیگری نیز در سایر حوزه‌ها به ویژه مصرف آب و مصرف الکترود گرافیتی ثبت کردیم. ضمن اینکه سال ۱۴۰۰ چادرملو توانست ۴۵هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که این میزان درآمد نیز در تاریخ فعالیت شرکت یک رکورد است.

علاوه بر موارد یاد شده، چادرملو برترین شرکت بورس از نظر جهش سودآوری برگزیده شده و این شرکت با نماد «کچاد» به عنوان ناشر برتر به دلیل بهبود مستمر عملکرد، افزایش سودآوری و افشای به موقع اطلاعات شرکت در جهت اعتلای شفافیت بازار سرمایه مورد قدردانی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

چادرملو چه طرح‌های توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است؟

همان‌طور که گفته شد، چادرملو هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و طرح‌های توسعه‌ای متعددی بالغ بر سه میلیارد یورو به ارزش ۹۰ هزار میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار داده است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به دو کارخانه دومیلیون تنی ذوب، واحد سوپر مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن، دو نیروگاه برق و یک کارخانه ورق فولادی اشاره کرد. همچنین پروژه‌هایی مهم دیگری همچون فولاد آلیاژی، نیروگاه، نسوز، فروآلیاژ، کنسانتره، نیروگاه خورشیدی، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و… را در دست اقدام داریم که بسیاری از آن‌ها آغاز شده‌اند. ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام شرکت، اکتشاف و تجهیز معدن D19 خواهد بود که البته ۵۰ درصد آن را در اختیار داریم. در همین حال برای اجرای این پروژه به طور حتم افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار خواهیم داد که یکی از این افزایش سرمایه‌ها سال گذشته به میزان ۶۸ هزار میلیارد ریال رقم خود و در سال جاری نیز به طور حتم افزایش سرمایه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

یکی از رویکردهای اساسی که در سال‌های گذشته بر آن تاکید شده است، اکتشاف بوده و به معنای واقعی در حوزه عقب هستیم. قطعا میزان کنونی ذخایر سنگ‌آهن در بلندمدت پاسخگوی نیازها و برنامه‌های تدوین شده نخواهد بود و بر این اساس نیاز است که سرعت اکتشافات معدنی بیش از گذشته شود. البته در این حوزه نیز ضعف‌های متعددی همچون بروکراسی‌ اداری،‌ به‌روز نبودن دانش و نبود سخت‌افزارهای لازم وجود دارند که باعث عقب‌ماندگی شده‌اند. با این وجود چادرملو حتی در محل کنونی معدن خود اکتشافات را انجام داده و توانسته ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن ذخایر خود را ارتقا دهد. ضمن اینکه چندین دستگاه حفاری عمیق پیشرفته را خریداری کرده‌ایم و همان‌طور که بارها اعلام کردیم، امیدواریم با مساعدت دولت و تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی تشکیل شود و بتوانیم سرعت اکتشافات را برای تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور و حتی سایر صنایع فلزی افزایش دهیم.

سخن پایانی

در حال حاضر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اجرای چند طرح بزرگ صنعتی و معدنی را آغاز کرده و چندین پروژه دیگر را در دستور کار دارد که بی‌تردید توسعه اقتصادی کشور را به‌دنبال خواهد داشت. بنابراین برای اجرای پروژه‌های در دست اقدام، علاوه بر منابع داخلی شرکت که از افزایش سرمایه و سودآوری تامین می‌شوند، نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان سایر منابع به ویژه منابع بانکی هستیم که مقرر شده از طریق شکل‌گیری کنسرسیوم بانکی کشور تامین شود. همچنین بر تسریع در اکتشافات تاکید می‌شود که در این زمینه نیز به تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ معدنی جهت انجام اکتشافات و رفع موانع قانونی هستیم که امیدواریم این مهم محقق شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2602

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»