• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت مهندسی ضیا گستر:

زالوهای صنعت سیم و کابل

  • کد خبر : 7860
  • 27 فروردین 1401 - 11:10
زالوهای صنعت سیم و کابل
مدیرعامل شرکت مهندسی ضیا گستر گفت: تولید سیم و کابل‌های ساختمانی تقلبی و غیر استاندارد، فضای رقابت در بازار این محصولات را مسموم و ناعادلانه کرده که این امر هم به ضرر مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان سیم و کابل استاندارد خواهد بود و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و نظارت صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی ضیا گستر گفت: تولید سیم و کابل‌های ساختمانی تقلبی و غیر استاندارد، فضای رقابت در بازار این محصولات را مسموم و ناعادلانه کرده که این امر هم به ضرر مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان سیم و کابل استاندارد خواهد بود و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و نظارت صورت بگیرد.

محمدرضا رضایی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار کرد: شرکت مهندسی ضیا گستر در سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را در زمینه اجرای انواع پروژه‌های مهندسی در قالب پیمانکار  آغاز کرده است. عملیات احداث کارخانه سیم و کابل مسی با تصمیم هیئت مدیره در سال ۱۳۸۸ آغاز شد و در نهایت، این کارخانه در شهرک صنعتی شمس آباد در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید. انواع سیم و کابل برق افشان مسی در نمره‌های مختلف در این مجموعه تولید می‌شود و هم اکنون ۴۵ نفر در آن مشغول فعالیت هستند.

وی در ارتباط با میزان ظرفیت تولید کارخانه تولید سیم و کابل مسی ضیا گستر، بیان کرد: ظرفیت تولید این کارخانه، یک هزار و ۲۰۰ تن است که در صورت تامین به موقع مواد اولیه، قادر به تحقق این میزان ظرفیت تولید خواهیم بود و سبد محصولات این واحد تولیدی، انواع سیم و کابل مسی را شامل می‌شود.

کمبود نقدینگی، چالش اصلی در تامین ماده اولیه

مدیرعامل شرکت مهندسی ضیا گستر در خصوص نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: مفتول مسی و گرانول PVC، عمده مواد اولیه مورد نیاز در صنعت سیم و کابل مسی است که ما بر اساس شرایط تولید، آن‌ها را یه روش‌های مختلفی تامین می‌کنیم. خرید مفتول از دو شرکت‌ معتبر این حوزه، هدف نخست ما در این خصوص است که در صورت انجام نشدن آن، ناچار به خریداری از بازار آزاد هستیم. کمبود نقدینگی، مهم‌ترین چالشی است که به دنبال نوسان نرخ ارز طی سالیان اخیر با آن مواجه شده‌ایم. بسیاری از مشتریان ما، اقدام به خرید محصول با استفاده از چک‌های مدت‌دار می‌کنند که این مسئله، صرفه اقتصادی چندانی برای ما ندارد؛ چراکه در بازه زمانی صدور چک تا نقد شدن آن، قیمت مواد اولیه به طور دائمی در حال نوسان است و سود خاصی عاید تولیدکننده نمی‌شود.

رضایی در ادامه به تشریح فرایند تولید سیم و کابل مسی پرداخت و گفت: مفتول مسی هشت میلی‌متری پس از قرارگرفتن در دستگاه راد، تحت عملیات کشش قرار می‌گیرد و نازک‌کاری می‌شود. در ادامه رشته‌‎ سیم‌های حاصل بسته به نوع و سفارش مشتری، تابانده و پس از روکش‌کاری، برای ارسال به نقاط مختلف کشور بسته‌بندی می‌شود. لازم به ذکر است که عمده محصولات تولیدی ما در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثر ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه، تولید داخل هستند. تنها در یکی از بخش‌های خط تولید، از ماشین‌آلات چینی استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه اررزیابی شما از مقایسه کیفیت سیم و کابل‌های تولیدی در شرکت مهندسی ضیا گستر با نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی چیست، مطرح کرد: کیفیت محصولات تولیدی در مجموعه ما از بسیاری از نمونه‌های مشابه داخلی بهتر است. از آنجایی که مفتول مسی تولید شده در داخل کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار است، ما حتی توانایی رقابت با شرکت‌های خارجی را نیز داریم. تنها تفاوت این محصولات با نمونه‌های خارجی، گرانول مورد استفاده بوده که معمولا از کیفیت کمتری نسبت به آن‌ها برخوردار است.

نبود رقابت سالم در بازار سیم و کابل ساختمانی

این تولیدکننده سیم و کابل مسی ضمن اشاره به اهمیت رعایت اصول استاندارد، اذعان کرد: تلاش ما در شرکت مهندسی ضیا گستر، تولید محصول استاندارد است. دلیل اصلی حضور ما در عرصه تولید سیم و کابل مسی مورد نیاز صنعت خودرو نیز همین امر است؛ چراکه امروزه به دنبال تولید سیم و کابل‌های ساختمانی تقلبی و غیر استاندارد، رقابت در بازار این محصولات عادلانه نیست و توزیع سیم و کابل‌های جعلی در خیابان لاله‌زار تهران، تولیدکنندگان را از داشتن فضای رقابتی سالم محروم است.ضمن اینکه متاسفانه بسیاری از فعالان صنعت ساختمان و حتی خریداران عادی، اقدام به تهیه این محصولات و استفاده از آن‌ها در ساخت‌ و ساز می‌کنند. در حالی که این افراد می‌توانند با هزینه ناچیز، کیفیت و استاندارد این محصولات را بسنجند و سپس اقدام به خریداری و استفاده از آن کنند اما از آنجایی که عموم جامعه از دانش و اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند، متاسفانه شاهد حوادث غیرقابل پیش‌بینی همچون آتش‌سوزی به دنبال استفاده از سیم و کابل‌های غیر استاندارد در سیم‌کشی واحدهای مسکونی، صنعتی و تجاری هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی ضیا گستر در همین راستا اضافه کرد: از آنجایی که اصول استاندارد در تولید بسیاری از سیم و کابل‌های ساختمانی رعایت نمی‌شود، ما تصمیم به حضور و رقابت در عرصه سیم و کابل‌های خودرویی گرفته‌ایم. تولید این نوع سیم و کابل نیز باید بر اساس استانداردهای لازم باشد و اگر این محصولات بدون رعایت اصول تعریف شده تولید شود، امکان فروش آن‌ها وجود نخواهد داشت. چراکه سیم و کابل‌های خودرویی، دائما در آزمایشگاه‌های مخصوص تست و پایش می‌شوند و همین امر منجر به ایجاد رقابت سالم و البته دشوار میان تولیدکنندگان این محصول شده است.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده از سیم و کابل استاندارد

رضایی با اشاره به لزوم فرهنگ‌‌سازی در تولید و مصرف سیم و کابل در داخل کشور، تصریح کرد: بازار سیم و کابل کشور از محصولات تقلبی و بی‌کیفیت اشباع شده است. در چنین شرایطی باید فرهنگ‌سازی لازم جهت تولید و استفاده از محصولات استاندارد و با کیفیت انجام شود تا شاهد مشکلات کمتری در این زمینه باشیم. از یک سو، چندین هزار کارگر در کارخانجات مختلف سیم و کابل‌سازی مشغول فعالیت هستند که تمامی سعی و تلاش خود را در راستای تولید محصولات استاندارد به‌ کار می‌گیرند. در حالی که تولیدکنندگان زیرزمینی می‌توانند عملکرد این افراد را تحت‌الشعاع قرار دهند. از سوی دیگر، میلیون‌ها نفر قرار است در واحدهای مسکونی ساخته شده با استفاده از همین سیم و کابل‌های تقلبی ساکن شوند و این در حالی است که یک اتصال ساده در جریان برق، می‌تواند حیات همگی آن‌ها را به خطر بیندازد. بنابراین اگر یک فرهنگ‌سازی صحیح در تولید و خرید سیم‌ و کابل‌های استاندارد در جامعه تعریف شود، هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده خواهد بود.

وی در خصوص فعالیت در حوزه صادرات، اظهار کرد: محصولات ما برای مدت کوتاهی به کشور عراق و افغانستان صادر می‌شد اما چالش رفع تعهد ارزی که بیشتر صادرکنندگان با آن مواجه هستند، سبب شد تا از ادامه فعالیت در این حوزه منصرف شویم زیرا صادرات در چنین شرایط اقتصادی و با وجود قوانین سخت‌گیرانه موجود، صرفه اقتصادی خاصی ندارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی ضیا گستر در ادامه با تاکید بر اهمیت فرایند بازیافت ضایعات کابلی در داخل کشور، مطرح کرد: تولیدکنندگان علاوه بر تولید محصولات استاندارد و باکیفیت، باید نگاه ویژه‌ای هم به مقوله بازیافت داشته باشند. در حال حاضر، دستگاه‌های بازیافت ضایعات سیم و کابل در داخل کشور وجود دارد که ضمن جداسازی صحیح مس و گرانول، امکان استفاده مجدد از سیم را در چرخه تولید فراهم می‌سازد. در حالی که برخی سودجویان اقدام به دپوسازی ضایعات سیم و کابل می‌کنند و گرانول آن‌ها را در طبیعت می‌سوزانند که این امر در نهایت منجر به ایجاد انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی خواهد شد.

زیان سهمگین قطعی برق

رضایی ضمن انتقاد از قطعی حامل‌های انرژی در بعضی از روزهای سال، بیان کرد: متاسفانه شرایط در حال حاضر به نحوی است که اگر تولیدکننده قادر به پرداخت قبوض آب، برق، گاز و… نباشد، مسئولان شهرک صنعتی از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهند کرد. این در حالی است که کارخانه تولید سیم و کابل جزئی از این شهرک صنعتی است و باید تحت حمایت مسئولان قرار داشته باشد اما در کمال تعجب، اگر شما تاخیر چند روزه در پرداخت قبوض انرژی داشته باشید، همین مسئولان اقدام به قطع آن می‌کنند. جالب است بدانید نوسان یک ثانیه‌ای برق منجر به ضرر حداقل ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی برای مجموعه ما می‌شود زیرا سیم‌ در هنگام کشش پاره و یا کابل‌ در هنگام اتصال، تکه می‌شود. همچنین در اثر این اتفاق، زمان زیادی را برای تولید از دست می‌دهیم و ناچار به آغاز مجدد فرایند تولید هستیم. ما چند بار این مسئله را با مسئولان اداره برق مطرح کردیم و متاسفانه هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای در این خصوص دریافت نشد.

وی افزود: کارشناسی‌های لازم در این زمینه نیز توسط مسئولان اداره برق انجام نمی‌شود و حتی ساعت خاصی را هم برای قطعی برق اعلام نمی‌کنند. در حالی که اگر زمان دقیق قطعی برق را از چند روز قبل اطلاع‌رسانی کنند، تولیدکننده تکلیف خود را خواهد دانست و برای خط تولید، یک زمان‌بندی مشخصی را تعریف خواهد کرد اما در عمل شاهد عکس این اتفاق هستیم و مسئولان پس از قطعی برق، اقدام به ارسال پیامک زمان قطعی آن می‌کنند که دیگر هیچ فایده‌ای برای ما ندارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی ضیا گستر با اشاره به عدم حمایت مسئولان از فعالان بخش خصوصی، تصریح کرد: تنها انتظار ما از مسئولان، حمایت است که آن هم هیچ‌گاه به وقوع نپیوسته است. ما چندین بار در راستای افزایش ظرفیت تولید و اجرای طرح توسعه، اقدام به درخواست تسهیلات بانکی کرده‌ایم که هر بار با هزاران اما و اگر روبه‌رو شده‌ایم. سازمان‌های مختلف همچون تامین اجتماعی و امور مالیاتی نیز همواره چوب لای چرخ تولیدکننده می‌گذارند که تمامی این عوامل، بر مشکلات واحدهای صنعتی افزوده خواهد کرد. بنابراین دولت و مسئولان ذی‌ربط باید مستقیما پای درد دل تولیدکنندگان بنشینند و بدون هیچ واسطه‌ای، در راستای رفع مشکلات آن‌ها قدم بردارند.

بازیافت ضایعات در طرح توسعه

رضایی در خصوص اجرای طرح توسعه، مطرح کرد: اگر حمایت‌های لازم جهت اعطای تسهیلات کم‌بهره بانکی انجام شود، به دنبال احداث واحد بازیافت ضایعات سیم و کابل در مجموعه هستیم تا بتوانیم اقدامات مفیدی را در این حوزه انجام دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7860

نوشته‌های مشابه