• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت بازیافت فلزات غیرآهنی رفسنجان:

قیمت‌گذاری ضایعات مسی سلیقه‌ای است

  • کد خبر : 7869
  • 30 فروردین 1401 - 11:23
قیمت‌گذاری ضایعات مسی سلیقه‌ای است
مدیرعامل شرکت بازیافت فلزات غیرآهنی رفسنجان گفت: صنعت مس کشور خوشبختانه به واسطه عملکرد مطلوب شرکت ملی صنایع مس ایران از شرایط مناسبی برخوردار است و تنها انتظار داریم مسئولان نظارت‌ لازم بر بازار ضایعات مسی و قیمت‌گذاری این مواد اولیه داشته باشند.
مدیرعامل شرکت بازیافت فلزات غیرآهنی رفسنجان گفت: صنعت مس کشور خوشبختانه به واسطه عملکرد مطلوب شرکت ملی صنایع مس ایران از شرایط مناسبی برخوردار است و تنها انتظار داریم مسئولان نظارت‌ لازم بر بازار ضایعات مسی و قیمت‌گذاری این مواد اولیه داشته باشند.

علی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: با توجه به اوج‌گیری صادرات ضایعات مسی به کشورهای چین و ترکیه در حدود ۱۵ سال پیش، در راستای جلوگیری از این امر و تولید کاتد مس از ضایعات، تصمیم به راه‌اندازی شرکت بازیافت فلزات غیرآهنی رفسنجان در سال ۱۳۸۸ گرفتیم تا بتوانیم با تکیه بر دانش بومی و توان بالای متخصصان داخلی، بهره لازم و کافی را از ضایعات موجود در تولید کاتد ببریم. در واقع ما اولین شرکت خصوصی هستیم که اقدام به فروش کاتد مس در بورس کالا کرده است. همچنین شمش مسی با استفاده از ضایعات در مجموعه ما بر اساس سفارش مشتری و با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی تولید می‌شود.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید مجموعه، عنوان کرد: ظرفیت تولید کاتد مس سه هزار و ۶۰۰ تن در سال است که متاسفانه در حال حاضر، فعالیت خاصی در این زمینه نداریم. شمش بلیستر نیز با ظرفیت ماهانه ۴۰۰ تن در مجموعه تولید می‌شود.

چاره‌ای جز تعطیلی خط تولید کاتد نداشتیم!

مدیرعامل شرکت بازیافت فلزات غیرآهنی رفسنجان در خصوص علت توقف خط تولید کاتد مس، اظهار کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز طی دو سال اخیر و همچنین نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه، چاره‌ای جز متوقف کردن تولید کاتد مس نداشتیم. ضایعات مسی، ماده اولیه مورد نیاز ما در تولید این محصول بود و زمانی که خط تولید کاتد را راه‌اندازی کردیم، قیمت نهایی آن از ضایعات مسی کمتر بود که این امر به هیچ وجه به نفع مجموعه به نظر نمی‌رسید و توجیه اقتصادی نداشت. در واقع تولید کاتد مس در شرایطی که ثبات نسبی در بازار ارز وجود ندارد، به نوعی ریسک‌ برای واحدهای کوچک صنعتی محسوب می‌شود و چون نرخ ارز با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی همواره در حال تغییر است، بنابراین ما فعلا خط تولید کاتد مس را متوقف کرده‌ایم.

باقری در همین راستا اضافه کرد: راه‌اندازی خط تولید کاتد مس فرایندی زمان‌بر است که به حدود دو تا سه ماه زمان نیاز دارد. زمانی که ما اقدام به تولید کاتد مس کردیم، در حدود ۶ تا هفت ماه در این حوزه فعالیت بسیار خوبی داشتیم اما متاسفانه قیمت ضایعات مسی دچار نوسان‌های شدیدی بود و طبیعی است اگر میزان قیمت تمام شده یک محصول از قیمت ماده اولیه آن کمتر باشد، تولید آن محصول منطقی نخواهد بود. اگرچه امیدوار هستیم با بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز، بتوانیم فرایند تولید کاتد مس را دوباره از سر بگیریم.

همکاری سازنده با شرکت ملی صنایع مس ایران

وی در ادامه به نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: ضایعات مسی، مهم‌ترین ماده اولیه مورد نیاز مجموعه است که از طریق بازار آزاد خریداری می‌شود. همچنین همکاری خوبی با شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه تولید شمش بلیستر داریم. همکاری ما به این صورت است که شرکت مس بر اساس یک قرارداد مشخص، ضایعات مسی خود را به ما تحویل می‌دهد و ما شمش بلیستر را تولید می‌کنیم و تحویل این شرکت که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کاتد مس در سطح خاورمیانه است، می‌دهیم. خوشبختانه عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران طی سالیان اخیر به نحوی بوده است که ما مشکلی در زمینه تامین ماده اولیه نداریم و امیدوار هستیم قیمت ضایعات مسی در بازار آزاد کمی متعادل‌‎تر شود تا فرایند تولید کاتد با استفاده از این ماده اولیه، صرفه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازیافت فلزات غیرآهنی رفسنجان در ادامه با اشاره به اهمیت تولید کاتد و نظارت بر بازار ضایعات مسی، افزود: کاتد، اصلی‌ترین محصولی است که در صنعت مس تولید می‌شود و باید نظارت‌های لازم جهت تامین ماده اولیه مورد نیاز تولید این محصول در بازار انجام شود. همزمان با راه‌اندازی خط تولید کاتد در مجموعه ما، یک شرکت چینی اقدام به تولید این محصول با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال کرد. نکته جالب اینکه این شرکت به ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن کاتد با استفاده از ضایعات از کشورهای مختلف در سال ۱۳۹۷ رسیده است و متاسفانه ما به دلیل تامین نشدن ضایعات مورد نیاز، ناچار به تعطیلی خط تولید کاتد شدیم. این در حالی است که قیمت حامل‌های انرژی در کشور ما بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از چین است و اگر قوانین و شرایط دست و پاگیر در زمینه تامین ضایعات مسی وجود نداشت، ما می‌توانستیم به راحتی ماده اولیه مورد نیاز خود را از طریق کشورهای همسایه جذب کنیم و به فعالیت خود ادامه دهیم.

لزوم بازنگری در نحوه قیمت‌گذاری ضایعات مسی

این تولیدکننده شمش مسی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت بازیافت در صنایع فلزی، مطرح کرد: بازیافت، مقوله مهمی است که بیشتر کشورهای مطرح دنیا در حوزه صنعت و معدن، نگاه ویژه‌ای به آن دارند. عیار مواد معدنی موجود در معادن کشور با گذشت زمان در حال کاهش است و بر همین اساس، فرآوری مواد معدنی نیز دشوارتر از قبل خواهد شد. بنابراین بازیافت صحیح و کارشناسانه محصولات فلزی در چنین شرایطی می‌تواند نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت صنایع معدنی داشته باشد که امیدوار هستیم با بازنگری اصولی در نحوه قیمت‌گذاری ضایعات، بتوانیم شاهد رشد هرچه بیشتر صنایع فلزی در کشور باشیم.

وی با انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری در بازار داخلی، اذعان کرد: قیمت‌گذاری دستوری باعث شده است بسیاری از واحدهای کوچک صنعتی توانایی لازم جهت فعالیت در این حوزه را نداشته باشند. چراکه قیمت ضایعات مسی در داخل کشور بر پایه بورس‌های جهانی محاسبه می‌شود و اختلاف قیمت نرخ ارز نیمایی و آزاد باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان در زمینه تامین ماده اولیه شده است. در چنین شرایطی، شرکت ملی صنایع مس ایران ناچار است ضایعات خود را بر پایه نرخ ارز جهانی بفروشد و زمانی که ما از توانایی مالی کافی برخوردار نباشیم، در نهایت ناچار به کاهش میزان تولید و حتی تعطیلی خط تولید خواهیم شد. اگرچه مسئولان شرکت ملی صنایع مس ایران همواره همکاری‌های لازم را با مجموعه ما در این زمینه داشته و از هیچ تلاشی در راستای تامین ماده اولیه مورد نیاز دریغ نکرده‌اند اما برخی سودجویان در این بین، اقدام به خرید محصول با یک نرخ مشخص می‌کنند و سپس آن را با قیمت کمتری در بازار آزاد می‌فروشند و حتی صادر می‌کنند که این امر در نهایت منجر به ایجاد رانت و فساد می‌‌شود.

باقری تحریم‌های اعمال شده علیه کشور را فرصت مناسبی دانست و تصریح کرد: تحریم باعث شده است تا بیشتر تولیدکنندگان در راستای خودکفایی در تولید و بومی‌سازی انواع محصولات حرکت کنند. چراکه پیش از اعمال تحریم‌ها، اغلب مواد اولیه مورد نیاز صنایع به کشور وارد می‌شد و تولیدکنندگان داخلی در چنین شرایطی، امکان رقابت مطلوب در بازار داخلی و همچنین بین‌المللی را نداشتند. البته تحریم، ضررهای جبران‌ناپذیری را به تجارت خارجی کشور تحمیل کرده است و امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک، شرایط برای فعالان این حوزه تسهیل شود تا با واقعی‌تر شدن قیمت و رقابتی‌تر شدن بازار، تولیدکنندگان بتوانند با خیال آسوده‌ و مشکلات کمتری محصولات خود را به سایر نقاط جهان صادر کنند.

وی در خصوص فعالیت در حوزه صادرات، تصریح کرد: طی چند سال گذشته، کاتد مس را به کشورهای امارات، ترکیه و چین صادر می‌کردیم که متاسفانه تحریم باعث شد نتوانیم به فعالیت خود در این عرصه مهم ادامه دهیم و امیدوار هستیم با بهبود شرایط اقتصادی و ثبات نرخ ارز، دوباره بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم.

جهش گازبها در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت بازیافت فلزات غیرآهنی رفسنجان ضمن انتقاد از افزایش قیمت حامل‌های انرژی طی ماه‌های اخیر، یادآورد شد: یکی از چالش‌های مهمی که بسیاری از تولیدکنندگان با آن مواجه شده‌اند، قطعی برق و گاز در روزهای گرم و سرد سال است و مسئولان ذی‌ربط اطلاع‌رسانی خاصی را در این خصوص انجام نداده‌اند تا تولیدکنندگان بتوانند حداقل برنامه‌ریزی مشخصی جهت تولید محصول در شرایط قطعی برق و گاز داشته باشند. جالب است بدانید قیمت گاز از فرودین ماه سال گذشته تا همین زمان چیزی حدود ۲۲ برابر شده است و در کنار این معضل، مسائل مربوط به بیمه و مالیات نیز از دیگر چالش‌های تولیدکنندگان است که امیدوار هستیم با به روی کار آمدن دولت جدید و همکاری بیشتر با واحدهای تولیدی، از حجم مشکلات موجود کاسته شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7869

نوشته‌های مشابه