• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد:

درآمدزایی دولت از اعمال عوارض صادراتی

  • کد خبر : 7570
  • 29 فروردین 1401 - 18:16
درآمدزایی دولت از اعمال عوارض صادراتی
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: وزارت صمت مبنای وضع عوارض بر قیمت کالاهای صادراتی ایران را از هفته اول دی‌ ماه ۱۴۰۰ که قیمت جهانی فولاد در کف قیمتی خود قرار گرفته بود، مشخص کرد و به نظر می‌رسد قصد درآمدزایی برای خود را دارد.
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: وزارت صمت مبنای وضع عوارض بر قیمت کالاهای صادراتی ایران را از هفته اول دی‌ ماه ۱۴۰۰ که قیمت جهانی فولاد در کف قیمتی خود قرار گرفته بود، مشخص کرد و به نظر می‌رسد قصد درآمدزایی برای خود را دارد.

وحید یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، عنوان کرد: ایران به عنوان دهمین فولادساز برتر و پانزدهمین صادرکننده این کالای معدنی در جهان مطرح شده است. این در حالی است که وضع عوارض بر صادرات فولاد تاثیر بسیار منفی بر عملکرد شرکت‌های فولادی خواهد گذاشت.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد: روسیه و اوکراین، از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده فولاد دنیا هستند که درگیری میان این دو کشور و تحریم‌های اتفاق افتاده در این زمینه، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده‌ است. بنابراین ضرورت دارد ایران با به‌کارگیری تمام تلاش خود جای خالی این دو کشور در بازارهای جهانی را پر کند و سهم بازارهای جهانی خود را افزایش دهد اما اعمال عوارض صادرات منجر به کاهش سهم ایران در بازارهای جهانی می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با وضع عوارض صادراتی سنگین، کشور در سال جاری با افت شدید صادرات فولاد مواجه شود.

کنترل بازار فولاد به چه قیمت؟

یعقوبی با یادآوری اینکه عوارض صادراتی باید بر روی کالاهایی دارای کسری در کشور اعمال شود، بیان کرد: در حال حاضر، میزان تولید فولاد دو برابر تقاضا و نیاز واقعی کشور است. هنوز علت این تصمیم‌گیری برای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مبهم است و می‌توان نتیجه گرفت وضع عوارض صادراتی پایه علمی و کارشناسی ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا وضع این عوارض تاثیری بر کنترل قیمت فولاد و محصولات فولادی خواهد داشت، گفت: به فرض اینکه ستاد تنظیم بازار به جهت کنترل بازار فولاد در فصل تابستان که با قطعی برق صنایع فولادی مواجه خواهیم شد، اقدام به وضع عوارض صادراتی کرده است که با کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه و محصولات فولادی در کشور مواجه نشویم اما به نظر می‌رسد این هدف محقق نمی‌شود و اگر هم شرایط فراهم شود، در بازه کوتاه‌مدت عملیاتی می‌شود.

افزایش قیمت محصولات فولادی طبیعی است

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه فولاد به عنوان یک کامودیتی از سه مولفه، نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و عرضه و تقاضای داخلی پیروی می‌کند، افزود: قیمت‌گذاری محصولات فولادی بدون توجه به نرخ ارز و قیمت‌های جهانی امکان‌پذیر نیست. به طور حتم، زمانی که بحران روسیه و اوکراین منجر به رشد قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی شده است، قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی نیز مانند قبل باقی نخواهد ماند. در حقیقت، معایب عوارض صادراتی از مزایای آن بیشتر است.

یعقوبی عنوان کرد: متاسفانه قیمت محصولات فولادی در ایران از قیمت قراضه آهنی در بازارهای جهانی پایین‌تر است.

قاچاق فولاد

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به دیگر معایب عوارض صادراتی که تاکنون به آن پرداخته نشده است، خاطرنشان کرد: اعمال عوارض صادراتی سبب افزایش قاچاق فولاد در کشور خواهد شد، یعنی این احتمال وجود دارد فولاد ایران به عنوان قراضه آهنی به صورت غیرقانونی به کشورهای مختلف صادر شود.

یعقوبی ادامه داد: در حال حاضر نیز این فرایند به صورت محدود صورت می‌پذیرد که وضع عوارض صادراتی سبب شدت ‌گرفتن این فرایند خواهد شد. بنابراین دستورالعمل جدید وزارت صمت، تصمیم غلطی است و باعث محدودیت صادرات و کاهش تولید فولاد در کشور خواهد شد.

وی یادآور شد: سال گذشته قطعی برق و گاز، سبب افت شدید تولید و سودآوری فولادسازان شد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز با قطع برق و گاز واحدهای فولادی مواجه شویم. از یک سو، با توجه به هدف‌گذاری افق ۱۴۰۴ تاکنون نزدیک به ۶ تا هفت میلیون تن تولید از هدف‌گذاری عقب افتاده‌ایم و از سوی دیگر، عوارض صادراتی نیز موجب تشدید کاهش تولید و عقب‌ماندگی از برنامه می‌شود.

یعقوبی تصریح کرد: بر اساس آخرین رده‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ میلادی، ایران همچنان جایگاه دهم را در تولید فولاد خام به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه صنعت فولاد به عنوان یکی از شاخص‌های رشد و توسعه کشورها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، پیامد این تصمیم‌گیری منجر به تنزل جایگاه ایران در صنعت فولاد در دنیا خواهد شد.

تئوری‌های ستاد تنطیم بازار

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: اگر دولت به دلیل نگرانی از کمبود فولاد در فصل تابستان با اعمال محدودیت انرژی، اقدام به وضع عوارض صادراتی کرده است، دو ابهام در این زمینه وجود دارد که هدف ستاد تنظیم بازار را زیر سوال می‌برد.

یعقوبی با طرح پرسشی عنوان کرد: چرا وزارت صمت مبنای وضع عوارض بر قیمت کالاهای صادراتی ایران را از هفته اول دی‌ ماه ۱۴۰۰ مشخص کرده‌ است؟ در حالی که هفته اول دی ماه ۱۴۰۰، مصادف با تعطیلات سال نو میلادی و در آستانه تعطیلات کشور چین واقع شده و قیمت جهانی فولاد در کف قیمتی خود قرار گرفته بود.

وی اضافه کرد: چرا عوارض صادراتی را در ابتدای سال جاری اعمال کردند؟ در حالی که صادرکنندگان از سه ماه قبل اقدام به صادرات محصولات فولادی خود کرده‌اند و به معامله با کشورها پرداخته‌اند؟ اگر هم قرار است دستورالعمل جدید وزارت صمت، اجرا شود، باید برای اول تیر ماه ابلاغ می‌شد. در حقیقت اگر دولت قصد تنظیم بازار داخلی را داشته باشد، می‌تواند قیمت مبنای عوارض صادراتی را تغییر دهد؛ در واقع اینکه دولت کمترین قیمت جهانی فولاد در طول سال را مبنای خود قرار می‌دهد و اقدام به وضع عوارض صادراتی می‌کند، هدف ستاد تنظیم بازار را زیر سوال می‌برد. در نتیجه، بیشتر اذهان را به این سمت معطوف می‌شود که هدف اصلی دولت از افزایش نرخ‌های جهانی فولاد، درآمدزایی است و همچنین قصد شراکت در سود فولادی‌ها به نفع خود را دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7570
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
ناهم‌خواني!