• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
خلج طهرانی خبر داد:

زمینه‌سازی برای اشتغال ۲۰ هزار نفر

  • کد خبر : 2614
  • 30 فروردین 1401 - 17:10
زمینه‌سازی برای اشتغال ۲۰ هزار نفر
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: برنامه‌ جامعی را به منظور توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری تدوین کرده‌ایم که با محقق شدن آن، زمینه برای اشتغال 20 هزار نفر فراهم خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: برنامه‌ جامعی را به منظور توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری تدوین کرده‌ایم که با محقق شدن آن، زمینه برای اشتغال ۲۰ هزار نفر فراهم خواهد شد.

حسن خلج طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار کرد: منطقه ویژه خلیج فارس در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری و احداث زیرساخت‌ها طی یکی دو سال گذشته بسیار خوب عمل کرده است؛ به طوری که در حوزه حمل و نقل دریایی، ریلی و زمینی و ترکیبی شاهد سرمایه‌گذاری‌های متعددی در سایت قدیم منطقه و به خصوص سایت توسعه بوده‌ایم. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به پروژه واگن برگردان برای انتهای خط ریلی راه آهن منطقه ویژه خلیج فارس اشاره کرد که تعمیرات آن به صورت اورهال کلی انجام شده و دو واگن برگردان تحت سرویس کامل قرار گرفتند. در نتیجه اجرای این طرح‌ها، توقف‌هایی که اتفاق می‌افتاد یا مشکلاتی که در فرایند آن داشتیم، به طور کامل برطرف شدند.

وی افزود: در زمینه حمل و نقل فراورده‌های نفتی و معدنی از طریق دریا نیز با توجه به توسعه اسکله که اخیرا به بهره‌برداری رسید، رشد بسیار خوبی داشتیم؛ به طوری که در یکی دو سال گذشته حدود پنج تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از منطقه ویژه خلیج فارس صادر شده است.

کمبود آب نخواهیم داشت

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بیان اینکه در خصوص زیرساخت‌های آب تمهیدات خوبی اندیشیده‌ایم، خاطرنشان کرد: طرح انتقال پساب شهر بندرعباس به منطقه ویژه خلیج فارس در دست اقدام است. ظرفیت انتقال پساب در این طرح ۸۰ هزار متر مکعب در روز است که با بهره‌برداری از آن در آینده نزدیک، حدود ۶۵ هزار متر مکعب آب شیرین و تصفیه شده در اختیار صنایع این منطقه قرار می‌گیرد و این آب برای کاربری‌های صنعتی در این منطقه استفاده خواهد شد. طرح انتقال پساب بندرعباس به منطقه ویژه خلیج فارس به صورت خاص پیگیری شد و در این رابطه، مبادرت به تاسیس شرکت تامین و توسعه زیرساخت منطقه ویژه خلیج فارس کردیم.

خلج طهرانی با اشاره به اینکه با انتقال پساب و اجرای دو طرح دیگر در زمینه تامین آب شاهد ایجاد یک پتانسیل بسیار خوب برای منطقه خواهیم بود، اضافه کرد: در خصوص تامین آب مورد نیاز صنایع منطقه ویژه خلیج فارس، آب‌شیرین‌کن فولاد کاوه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد که مازاد ظرفیت آن حدود ۲۵ هزار متر مکعب در روز خواهد بود. ناگفته نماند که ظرفیت این آب‌شیرین‌کن حدود ۴۵ هزار متر مکعب در روز است که حدود ۲۰ هزار متر مکعب از آن توسط خود شرکت فولاد کاوه جنوب مصرف خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین یک آب‌شیرین‌کن قدیمی در منطقه ویژه خلیج فارس نصب شده که سرمایه‌گذار آن تغییر کرده است و امیدواریم در سال جاری سرمایه‌گذاری مجدد برای راه‌اندازی آن اتفاق بیفتد. با راه‌اندازی این آب‌شیرین‌کن، حدود چهار هزار متر مکعب آب شیرین به آب موجود در این منطقه اضافه می‌شود.

احداث ایستگاه گاز

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در خصوص تامین گاز نیز عنوان کرد: سال گذشته با اتصال منطقه ویژه خلیج فارس به خط هفتم سراسری گاز کشور یک انشعاب جدید دریافت کردیم که این موضوع ظرفیت بالقوه ویژه را برای این منطقه به وجود آورده است. در همین حال، طرح‌های ایستگاه‌های ۱۰۰ هزار و ۳۰ هزار متر مکعبی را در سال‌های گذشته به بهره‌برداری برسانیم که امیدوار هستیم در سال ۱۴۰۱ یک ایستگاه جدید با ظرفیت ۵۰ هزار متر مکعب در روز به ظرفیت‌های موجود اضافه کنیم. در این موضوع نیز باز هم شاهد ایجاد پتانسیل خوبی برای منطقه ویژه خلیج فارس خواهیم بود که توزیع گاز را در این منطقه افزایش خواهد داد.

توسعه نیروگاه‌های برق

خلج طهرانی مطرح کرد: اتفاقات مثبتی که در زمینه زیرساخت برق در منطقه ویژه افتاده، نیروگاه برق غدیر است که ۱۳۰ تا ۱۴۰ مگاوات آن در مدار قرار گرفته و در نهایت در طرح‌های توسعه ۱۰ هزار مگاواتی شرکت‌های بزرگ حوزه معدن و صنایع معدنی و فلزی، حدود دو هزار مگاوات آن سهم منطقه ویژه خلیج فارس اعلام شده است. این نیروگاه‌ها با مشارکت شرکت‌های فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب کیش احداث خواهد شد. به این ترتیب، در زمینه برق نیز اگر یک هزار مگاوات برق از طرح یاد شده در فازهای نخست به ظرفیت موجود اضافه شود، شاهد ایجاد پتانسیل‌های جدید این منطقه در زمینه انرژی خواهیم بود و نیازها در این خصوص برای طرح‌های توسعه آتی برطرف خواهد شد.

اتصال سایت جدید به سایت قدیم

خلج طهرانی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های منطقه ویژه برای جذب سرمایه‌گذار جدید، توسعه سایت جدید و احداث زیرساخت‌های آن خواهد بود. در این سایت نیز اقدامات اولیه صورت گرفته است. به طوری که قانونی شدن محدوده آن یعنی احداث دیوار پیرامونی و جاده‌های دسترسی انجام شده است. در این زمینه احداث پل دسترسی به سایت جدید شامل چهار دهنه پل و رمپ‌های کنارگذر پل با تخصیص اعتباری در حدود ۸۰ میلیارد تومان در انتهای سال گذشته اجرایی شده بخشی از از آن در همان سال انجام شده است. با احداث این پل، سایت جدید و قدیم به طور کامل با یکدیگر متصل خواهند شد.

وی اظهار کرد: برای سال جدید نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه جهت توسعه زیرساخت‌ها تخصیص داده شود تا اقدامات اولیه جهت توسعه معابر مهار سیلاب‌ها احداث ایستگاه گاز تامین آب و برق و گاز اجرایی شوند.

تدوین برنامه پنج ساله برای توسعه منطقه ویژه خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس خاطرنشان کرد: برای منطقه ویژه اهدافی کلان و به صورت کلی در نظر گرفته شده است. ازجمله این اهداف می‌توان به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد و تبدیل شدن آن به قطب نخست تولید فولاد در کشور اشاره کرد. همچنین از دیگر اهداف می‌توان افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم به ۵۰۰ هزار تن را نام برد.

خلج طهرانی افزود: در سایت توسعه نیز تمرکز بیشتر روی صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی است که انرژی کمتری را مصرف می‌کنند اما در زمینه اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده از صنایع بالادستی بهتر هستند. منطقه ویژه خلیج فارس در این زمینه‌ها برای چشم‌انداز خود برنامه جامع دارد که آن را مورد بازنگری قرار داده است و در شورای عالی مناطق آزاد در مراحل تصویب است. در صورتی که این برنامه تصویب و اجرایی شود، به مرحله اجرا می‌رسیم که قطعا اهداف و برنامه‌ای که برای اشتغال حدود ۲۰ هزار نفر و ایجاد صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی در سایت توسعه مدنظر قرار دادیم، تسهیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پتانسیل‌های منطقه ویژه خلیج فارس برای جذب سرمایه‌گذار بسیار بالا است، تصریح کرد: با برنامه‌‌ای که برای پنج ساله آینده داریم، فضای بسیار مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاری ایجاد خواهیم کرد. منطقه ویژه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاران شناخته شده و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال‌های آتی نیز باز هم شاهد افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری خواهیم بود. فضای مناسبی در منطقه ویژه خلیج فارس ایجاد شده تا عملکرد این منطقه، از استان هرمزگان فراتر رود و بتوانند نقش پررنگی در اقتصاد ملی ایفا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2614

نوشته‌های مشابه