• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
محسن بهزادی، مدیرعامل گروه صنعتی پارس نوین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صادرات بر لبه پرتگاه

  • کد خبر : 7888
  • 04 اردیبهشت 1401 - 11:43
صادرات بر لبه پرتگاه
افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه، نوسان نرخ ارز و صدور بخشنامه‌های پی‌درپی دولت در حوزه تجارت خارجی، بسیاری از تولیدکنندگان را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است اما در چنین شرایط سخت اقتصادی نیز بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر تکنولوژی روز و اعتماد به مختصصان ایرانی، اقدام به تولید محصولاتی کرده‌اند که پش از این به کشور وارد می‌شد. در این خصوص، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با محسن بهزادی، مدیرعامل گروه صنعتی پارس نوین که یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید انواع مقاطع مسی است، به گفت‌وگو نشسته است. وی ضمن انتقاد به وضع عوارض بر صادرات فلزات و محصولات فلزی، پیامد این تصمیم را محرومیت از رقابت در بازارهای بین‌المللی دانست. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند:
افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه، نوسان نرخ ارز و صدور بخشنامه‌های پی‌درپی دولت در حوزه تجارت خارجی، بسیاری از تولیدکنندگان را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است اما در چنین شرایط سخت اقتصادی نیز بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر تکنولوژی روز و اعتماد به مختصصان ایرانی، اقدام به تولید محصولاتی کرده‌اند که پش از این به کشور وارد می‌شد. در این خصوص، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با محسن بهزادی، مدیرعامل گروه صنعتی پارس نوین که یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید انواع مقاطع مسی است، به گفت‌وگو نشسته است. وی ضمن انتقاد به وضع عوارض بر صادرات فلزات و محصولات فلزی، پیامد این تصمیم را محرومیت از رقابت در بازارهای بین‌المللی دانست. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در خصوص زمینه فعالیت و ظرفیت تولید شرکت بفرمایید.

گروه صنعتی پارس نوین فعالیت خود را در زمینه کشش و سایزینگ انواع لوله‌های مسی در سال ۱۳۷۶ آغاز کرده است. کلاف و شاخه‌های مسی در اندازه‌های ۳٫۴ و ۵٫۸ اینچ در مجموعه ما تولید می‌شود که توانسته‌ایم در گذر زمان، تکنولوژی تولید این محصولات که از ابتدا در اختیار شرکت صنایع مس شهید باهنر بوده است را بومی‌سازی کنیم. ظرفیت تولید مجموعه در ابتدا ۵۰۰ کیلوگرم در روز بود و اکنون، میزان تولید بستگی به شرایط موجود در صنعت دارد. در حال حاضر، با توسعه و گسترش فعالیت شرکت، در حال تولید قالب‌های مسی و انواع کابلشوهای مسی هستیم. به طور کلی، حوزه فعالیت گروه صنعتی پارس نوین، تولید انواع مقاطع خاص مسی است که از کاربردهای خاصی برخوردار هستند و هر شرکتی توانایی تولید آن‌ها را ندارد.

مواد اولیه مورد نیاز شما چیست و از چه طریقی آن را تامین می‌کنید؟ آیا با چالش خاصی در این زمینه مواجه هستید؟

مس، عمده ماده اولیه مورد استفاده در خط تولید این شرکت است که آن ‌را از شرکت‌های معتبری نظیر صنایع مس شهید باهنر خریداری می‌کنیم و سایر مواد اولیه مورد نیاز نیز از بازار آزاد تهیه می‌شود. تولیدکنندگان در زمینه تامین مواد اولیه، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کمبود نقدینگی اشاره کرد. ضمن اینکه بانک‌ها و موسسات مالی در خصوص اعطای تسهیلات و دریافت ضمانت بانکی، همکاری لازم را با بنگاه‌های تولیدی ندارند. تولیدکنندگان از یک سو، با کاهش نقدینگی و افزایش قیمت‌ها مواجه هستند و از سوی دیگر، تحویل مواد اولیه خریداری شده از کارخانجات بزرگ تولیدی نیز همواره با تاخیر انجام می‌شود که بر همین اساس، ما نمی‌توانیم از تمام ظرفیت تولید خود بهره ببریم.

در خصوص تکنولوژی و فرایند تولید محصول در گروه صنعتی پارس نوین توضیحاتی بفرمایید.

تکنولوژی تولید هر محصول در این واحد تولیدی همچون ظرفیت تولید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال، در تکنولوژی تولید لوله‌های مسی، تغییر شکل و حالت به تغییر ماهیت آن برتری دارد. علاوه‌براین، عمده فعالیت گروه صنعتی پارس نوین در قالب پیمانکاری و مشتری‌محور است. مواد اولیه بر پایه مس شامل کلاف، ورق و مفتول مس پس از خریداری به واحدهای تولیدی کارخانه، منتقل و بر اساس سفارش مشتری و نوع محصول، وارد چرخه تولید می‌شوند. انواع کابلشوهای مسی از سایز ۱۰ تا یک‌هزار میلی‌متر در استانداردهای مختلف و انواع لوله‌های مسی در قالب کلاف و شاخه در ابعاد گوناگون در واحد کشش و سایزینگ مجموعه تولید می‌شود. انواع پروفیل‌های مسی مورد استفاده در کوره‌های القایی نیز یکی دیگر از محصولات مهم تولید شده در گروه صنعتی پارس نوین است.

عمده مشتریان محصولات این شرکت چه صنایعی هستند؟

صنایع فولاد، برق و خودرو، مشتریان اصلی پارس نوین هستند. لازم به ذکر است که پروفیل‌های مسی پیش از تولید در مجموعه ما، از کشورهای هند و چین وارد می‌شد که خوشبختانه ما توانستیم با بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی تولید این محصول، قدم‌های مثبتی در راستای خودکفایی تولید آن در داخل کشور برداریم و در حال حاضر، تولیدکننده پروفیل‌های مسی مورد استفاده در کوره‌های القایی هستیم. بسیاری از کارخانه‌های فولادی در گذشته، از سوخت‌های فسیلی در فرایند ذوب استفاده می‌کردند اما اکنون در بیشتر آن‌ها، کوره‌های قوس الکتریکی و القایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پروفیل مسی مورد استفاده در کویل این کوره‌ها توسط گروه صنعتی پارس نوین تامین شده است.

ارزیابی شما از کیفیت محصولات تولیدی در گروه صنعتی پارس نوین با نمونه‌های خارجی چیست؟

گروه صنعتی پارس نوین بیش از دو دهه سابقه فعالیت در زمینه تولید و توزیع انواع مقاطع مسی مانند کابلشو، پروفیل، لوله، تسمه و سایر اتصالات دارد. ما همواره تلاش کرده‌ایم هیچ تفاوتی در ارائه محصولات تولیدی به مشتریان مختلف قائل نشویم و برنامه‌های مدون و از پیش تعریف شده‌ای را برای تولید محصولات مورد نیاز مشتریان داشته باشیم. خوشبختانه از آنجایی که درجه خلوص مس موجود در کشور از بالاترین میزان کیفیت در سطح قاره آسیا برخوردار است، بنابراین محصولات تولید شده در مجموعه ما از بیشترین کیفیت مورد نیاز برخوردار هستند و اگر دولت حمایت‌های لازم را در زمینه تولید و صادرات داشته باشد، توانایی رقابت با کشورهای مطرح جهان را داریم.

همکاری گروه صنعتی پارس نوین با شرکت‌های خارجی چگونه است؟

پروفیل‌های مسی تولید شده در مجموعه ما توسط فولادسازان افغانستان و عراقی خریداری می‌شود. البته اعمال تحریم‌های ظالمانه طی سالیان اخیر علیه صنعت و اقتصاد کشور، فرصت‌های طلایی صادرات محصول به کشورهای همسایه و آسیای میانه را از ما گرفته است. در همین راستا، دولت باید اقدامات لازم جهت رفع مشکلات موجود در این حوزه مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا اقدام به وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی و فلزی کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

در حال حاضر، قیمت انواع حامل‌های انرژی واحدهای تولیدی افزایش یافته است و ما علاوه بر پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مشاغل را نیز پرداخت می‌کنیم. اگر قرار باشد در شرایطی که اکثر تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه هستند، دولت چنین اقدامی را انجام دهد،  بنابراین هیچ سودی برای تولیدکننده باقی نخواهد ماند و امکان رقابت در بازار جهانی را از دست خواهیم داد. عمده کاتد تولید شده در داخل به سایر کشورها صادر می‌شود و اگر دولت برای صادرات این محصول عوارض ۵ درصدی در نظر بگیرد، در نهایت ما شاهد کاهش تولید و درآمدزایی خواهیم بود. خام‌فروشی، معضلی است که طی سالیان اخیر در حوزه معدن و صنعت کشور با آن مواجه بوده‌ایم و مشخص نیست دولت در حالی که هنوز این چالش را رفع نکرده است، بر چه اساس به دنبال وضع عوارض صادراتی است؟! این اقدام برخلاف شعار امسال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است و صادرکنندگان با اجرای این بخشنامه، متحمل خسارت‌های فراوانی خواهند شد.

برخی معتقد هستند دولت بدون توجه به مشکلات تولیدکنندگان به منظور جبران کسری بودجه، تصمیم به اجرای چنین بخشنامه‌ای گرفته است؛ آیا با این موضوع موافق هستید؟

از آنجایی که دولت طی ماه‌های اخیر با کسری شدید بودجه مواجه بوده، به نظر می‌رسد به دنبال جبران آن از جیب تولیدکنندگان است. تولیدکننده در حالی که هزینه‌های مختلف اعم از بیمه، مالیات، حقوق و دستمزد را پرداخت می‌کند و به دنبال اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتر با استفاده از صادرات محصول است، حال باید مبلغی را هم به عنوان عوارض صادراتی به دولت پرداخت کند. ضمن اینکه برخی واسطه‌ها در کشور بدون هیچ دغدغه‌ای، به صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند که سودآوری بیشتری نیز از واحدهای تولیدی دارند و متاسفانه اقدام خاصی نیز در مقابله با آن‌ها انجام نمی‌شود. عملکرد کشورهای مطرح صنعتی دنیا مانند چین در این زمینه متفاوت است و دولت با در نظر گرفتن یارانه و مشوق‌های مالیاتی، تولیدکنندگان را به سمت صادرات بیشتر محصول هدایت می‌کند و تولیدکننده پس از اینکه توانست بازارهای جهانی را در دست بگیرد، در راستای سوددهی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر حرکت می‌کند.

مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان چیست؟

عمده‌ترین معضل تولیدکنندگان، افزایش شدید قیمت مواد اولیه طی ماه‌های اخیر و کاهش حجم نقدینگی است. در همین راستا، باید صنایع بالادستی همکاری مستمر و سازنده‌ای با واحدهای متوسط و کوچک صنعتی داشته باشند و همچنین سهمیه مشخصی جهت تامین مواد اولیه به واحدهای تولیدی اختصاص پیدا کند. تسهیل شرایط واردات ماشین‌آلات جدید جهت به‌روزرسانی خطوط تولید، دیگر اقدام مهمی است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد؛ چراکه عمده ماشین‌آلات صنعتی مورد استفاده در داخل کشور، فرسوده هستند و باید اقدامات اساسی در راستای جایگزینی آن‌ها از طریق واردات انجام شود.

تاثیر تحریم‌های اعمال شده طی سال‌های اخیر در صنعت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اعمال تحریم‌های مختلف علیه کشور، فارغ از اینکه چالش‌های زیادی را در حوزه تجارت ایجاد کرده، سبب رشد و شکوفایی صنعت شده است؛ چراکه پیش از این، محصولات بی‌کیفیت خارجی به کشور وارد می‌شد و در بخش‌های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می‌گرفت اما اعمال تحریم‌ها‌ باعث شده است فعالان صنعتی در راستای خودکفایی در تولید حرکت کنند و به همت و کوشش متخصصان این مرز و بوم محصولات باکیفیتی تولید شود. البته اگر قرار باشد در چنین شرایطی که تحریم‌ها روز به روز در حال افزایش است و شرکت‌ها به سختی موفق به صادرات محصول به بعضی کشورهای همسایه می‌شوند، عوارضی نیز برای صادرات در نظر گرفته شود، ما توانایی رقابت در بازار جهانی را از دست خواهیم داد.

چشم‌انداز گروه صنعتی پارس نوین چیست و آیا طرح توسعه ای خاصی در دست اجرا دارید؟

در تلاش هستیم با بهره‌مندی از دانش متخصصان شرکت، بر کیفیت محصولات تولیدی خود اضافه کنیم و همچنین بتوانیم ضمن افزایش میزان ظرفیت تولید، فرصت‌های جدید شغلی را ایجاد کنیم. امیدوار هستیم همکاری‌های لازم در این زمینه از جانب مسئولان و همچنین بانک‌ها جهت اعطای تسهیلات صورت پذیرد تا بتوانیم طرح‌های توسعه مدنظر خود را اجرا کنیم و در پیشرفت صنعت کشور سهیم باشیم.

تحلیل شما از آینده صنعت مس در کشور چیست؟

اگر اقدامات لازم در راستای ممانعت از خام‌فروشی و به دنبال آن تولید محصولات دارای ارزش افزوده در کشور انجام شود، می‌توان آینده روشنی را برای صنعت مس متصور شد. تحقق این مهم، مستلزم حمایت تمام قد مسئولان از بخش خصوصی است و شرایط باید به نحوی باشد تا تولیدکنندگان بتوانند با خیال آسوده، محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7888

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

19اسفند
افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳

19اسفند
پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي
محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي