• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر مالی شرکت جهان سیم اصفهان:

واردات سیم و کابل موجب پویایی صنعت و بازار خواهد شد

  • کد خبر : 7900
  • 05 اردیبهشت 1401 - 12:07
واردات سیم و کابل موجب پویایی صنعت و بازار خواهد شد
مدیر مالی شرکت جهان سیم اصفهان گفت: اگر مجوز واردات سیم و کابل‌های خارجی صادر شود، می‌توان قیمت‌گذاری در بازار داخلی را مطابق با بازارهای جهانی انجام داد و شاهد رقابت و افزایش کیفیت محصولات داخلی بود.
مدیر مالی شرکت جهان سیم اصفهان گفت: اگر مجوز واردات سیم و کابل‌های خارجی صادر شود، می‌توان قیمت‌گذاری در بازار داخلی را مطابق با بازارهای جهانی انجام داد و شاهد رقابت و افزایش کیفیت محصولات داخلی بود.

هوشنگ طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، عنوان کرد: شرکت جهان سیم اصفهان در سال ۱۳۴۹ با نام کارگاه تولیدی نعیمی فعالیت خود را در زمینه تولید دوشاخه غیرقابل تعویض آغاز کرد و در سال ۱۳۶۸ نام فعلی را به ثبت رساند. این شرکت در سال ۱۳۷۹ جهت ایجاد تنوع در محصولات، به تولید انواع سیم و کابل قابل انعطاف نیز روی آورد. جهان سیم اصفهان در سال ۱۳۸۳ با اجرای سیستم مدیریت کیفیت موفق به دریافت پروانه ISO-9001-2000 از سازمان دیدبانی فنی (TUV) آلمان شد.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید، بیان کرد: ظرفیت تولید مجموعه تعداد هشت میلیون دوشاخه در سال است که در حال حاضر، با ۳۰ درصد این میزان در حال فعالیت هستیم. عمده کاربرد محصولات تولیدی این شرکت در صنعت لوازم خانگی است و ۴۰ نفر به صورت مستقیم در مجموعه فعالیت دارند.

نوسان قیمت مواد اولیه

مدیر مالی شرکت جهان سیم اصفهان در ارتباط با نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، اظهار کرد: مفتول مسی، مهم‌ترین ماده اولیه مورد استفاده در صنعت سیم و کابل است که ما آن را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم. چراکه عرضه این محصول در بورس، دارای یک زمان‌بندی مشخص است و ما بر اساس میزان نیاز و همچنین نقدینگی موجود، اقدام به خرید می‌کنیم. انواع گریدهای گرانول PVC، ماده اولیه مورد استفاده دیگری است که معمولا از بازار آزاد خریداری می‌شود. اگرچه قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نسبت به بورس کالا کمتر است اما تامین و خرید آن، بستگی به شرایط مالی و نقدینگی مجموعه دارد. نوسان قیمت مواد اولیه، چالش اساسی است که بسیاری از تولیدکنندگان نیز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای مثال، ما قرارداد فروش محصول را در یک بازه زمانی و با قیمت مشخص مواد اولیه۰، با خریدار تنظیم می‌کنیم و زمانی که موعد تحویل محصول نهایی به مشتری فرا می‌رسد، قیمت همان مواد اولیه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است که این مسئله، اصلا به نفع تولیدکننده نیست.

طالبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نوسان قیمت مواد اولیه در بازار به نحوی است که امکان برنامه‌ریزی مشخص در جهت تولید وجود ندارد و از سوی دیگر، خریدار هم در خرید محصول نهایی دچار مشکل می‌شود.

وی در ادامه به بررسی اثرات تحریم‌های اعمال شده بر صنعت سیم و کابل کشور پرداخت و تصریح کرد: تحریم‌های اقتصادی منجر به جلوگیری از واردات محصولات با کیفیت و استاندارد خارجی به کشور شده است که به دنبال آن، انواع سیم و کابل زیر قیمت‌های جهانی در بازار داخلی عرضه می‌شود. در حالی که اگر مجوز واردات محصولات خارجی صادر شود، می‌توان قیمت‌گذاری را بر اساس بازارهای جهانی انجام داد. اگرچه ممکن است با آزادسازی واردات، حاشیه سود کمتری برای تولیدکننده داخلی ایجاد شود اما این مسئله می‌تواند رقابت در بازار و کیفیت محصولات را افزایش دهد.

اهمیت تولید سیم استاندارد

مدیر مالی شرکت جهان سیم اصفهان با اشاره به تلاش این مجموعه در جهت تولید محصول با کیفیت و استاندارد، مطرح کرد: از آنجایی که در بازار داخلی رقابت قابل توجهی میان تولیدکنندگان سیم و کابل وجود دارد، بنابراین ما چاره‌ای جز تولید محصول استاندارد نداریم و در واقع محکوم به تولید سیم مرغوب هستیم. در حال حاضر، محصولات درجه سه و چهار چینی در بازار وجود دارد که ما پس از آنالیز این محصولات در آزمایشگاه مجموعه، متوجه کیفیت فوق‌العاده نمونه‌های مشابه تولید شده در داخل کشور شدیم. واقعیت امر آن است که محصولات داخلی از کیفیت مطلوبی نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردار هستند و مواد اولیه مورد استفاده در آن‌ها ازجمله مس، از بالاترین میزان کیفیت در سطح منطقه برخوردار است.

طالبی در همین راستا اضافه کرد: در طی سال‌های فعالیت خود در صنعت سیم و کابل، همکاری خوبی با بازرسان سازمان ملی استاندارد داشته‌ایم و آزمایشگاه مجهزی را جهت انجام تست‌های مختلف استاندارد راه‌اندازی کرده‌ایم. به گونه‌ای که سایر همکاران نیز نمونه‌های خود را جهت بررسی کیفیت، تحویل آزمایشگاه مجموعه می‌دهند. تمام تلاش ما، تولید محصول با رعایت کلیه استانداردهای لازم است و در این میان، متاسفانه عده‌ای نیز به صورت زیرپله‌ای در حال تولید انواع سیم و کابل تقلبی و بی‌کیفیت و توزیع آن با قیمت کمتر در بازار هستند که همین معضل، عملکرد تولیدکنندگان واقعی را تحت تاثیر قرار داده است. چراکه عمده خریداران سیم و کابل در بازار، مصرف‌کنندگان عادی هستند که شناخت درستی از محصولات استاندارد ندارند و تنها به قیمت نهایی آن توجه می‌کنند. در واقع، این افراد کمیت را به کیفیت ترجیه می‌دهند و در استفاده از این محصولات تقلبی در بخش‌های مختلف ساختمانی، لوازم خانگی و… با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

وی ضمن اشاره به استفاده از تکنولوژی و ماشین‌آلات داخلی، در خصوص فرایند تولید انواع سیم مسی، اظهار کرد: ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه جهان سیم اصفهان، همگی ساخت داخل است و ما چالش خاصی در رابطه با استفاده از این دستگاه‌ها نداریم. اگرچه عملکرد این ماشین‌آلات قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه اروپایی نیست اما انتظار تولیدکنندگان داخلی را برآورده می‌سازد. مفتول مسی هشت میلی‌متری پس از نازک‌کاری در دستگاه بانچر، تابانده می‌شود و پس از اضافه شدن گرانول PVC، محصول نهایی به شکل سیم مسی در می‌آید و پس از بسته‌بندی، به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود.

از واحدهای تولیدی مالیات کمتری گرفته شود

مدیر مالی شرکت جهان سیم اصفهان در ادامه به تشریح مشکلات موجود در صنعت سیم و کابل پرداخت و گفت: یکی از مشکلات مهمی که اکثر تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، پرداخت مالیات‌های گوناگون است که متاسفانه سازمان امور مالیاتی کشور، همکاری‌های لازم با واحدهای تولیدی را در این زمینه به عمل نمی‌آورد. برای مثال، اگر یک واحد تولیدی قادر به فعال‌سازی ظرفیت تولید خود طی یک سال نباشد، باید بر اساس قوانین موجود، باز هم مالیات خود را به صورت کامل پرداخت کند. این در حالی است که ضررهای مالی فراوانی در این مدت متوجه تولیدکننده می‌شود و بر همین اساس، متولیان مالیاتی کشور باید با بررسی و اقدامات کارشناسانه، در راستای کاهش مشکلات در این زمینه قدم بردارند. از سوی دیگر، سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت حق بیمه کارگرانی که به صورت کوتاه‌مدت در مجموعه فعالیت کرده‌اند، حساسیت‌های فراوانی را به خرج می‌دهد که تمامی این مسائل در نهایت منجر به کاهش راندمان و توانایی تولید خواهد شد.

طالبی ضمن انتقاد از حمایت نکردن دولت از بخش خصوصی، اذعان کرد: علی‌رغم تاکیدهای فراوان بر حمایت از تولید، متاسفانه هیچ حمایتی از جانب دولت و مسئولان در این زمینه انجام نمی‌شود. بانک‌ها و موسسات مالی مختلف نیز شرایط سختی را جهت اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان در نظر گرفته‌اند. در واقع اگر تولیدکننده پس از گذراندن بروکراسی‌های اداری مختلف، موفق به دریافت وام مورد نیاز خود شود، استفاده از این تسهیلات عملا تاثیر چندانی در سودآوری واحد تولیدی نخواهد داشت. این در حالی است که مسئولان به راحتی می‌توانند ضمن بررسی عملکرد واحدهای تولیدی فعال در بخش خصوصی، از مشکلات موجود آن‌ها آگاه شوند و با گفت‌وگوی منطقی با فعالان این حوزه، راهکارها و مشوق‌هایی را برای حل معضلات موجود در نظر بگیرند که چنین اقدامی تا به امروز رخ نداده است.

طالبی در پایان خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های لازم از بخش خصوصی صورت پذیرد، قطعا شاهد پیشرفت صنعتی بیشتری خواهیم بود و در چنین شرایطی، تولیدکنندگان مختلف می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای خود را بدون دغدغه خاصی اجرا کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7900

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد