• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر فروش شرکت فولادسازان کیوان یزد عنوان کرد:

تامین مواد اولیه، بزرگ‌ترین دغدغه القایی‌ها

  • کد خبر : 7593
  • 05 اردیبهشت 1401 - 18:32
تامین مواد اولیه، بزرگ‌ترین دغدغه القایی‌ها
مدیر فروش شرکت فولادسازان کیوان یزد گفت: کمبود مواد اولیه و همچنین صدور دستورالعمل‌های پیاپی و متناقض در این خصوص، باعث دشواری فعالیت فولادسازان القایی شده است.
مدیر فروش شرکت فولادسازان کیوان یزد گفت: کمبود مواد اولیه و همچنین صدور دستورالعمل‌های پیاپی و متناقض در این خصوص، باعث دشواری فعالیت فولادسازان القایی شده است.

فرهاد فخرالدینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: فولادسازان کیوان یزد در سال ۱۳۸۷ با هدف تولید شمش‌های فولادی (بیلت) راه‌اندازی شد. در حال حاضر، با ۱۶۵ نیروی انسانی به صورت دو شیفت به تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن بیلت فولادی با سطح مقطع ۱۲۵ و ۱۵۰ و طول ۶ متر از طریق کوره القایی می‌پردازیم که این محصولات برای تولید میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی استفاده می‌شود.

پیامد عرضه قطره چکانی مواد اولیه

مدیر فروش شرکت فولادسازان کیوان یزد در خصوص تامین مواد اولیه شرکت عنوان کرد: آهن اسفنجی، عمده‌ترین ماده اولیه مجموعه است که آن را از طریق بورس کالای ایران تامین می‌کنیم. متاسفانه مدتی است که با چالش کمبود آهن اسفنجی مواجه شده‌‎ایم؛ با وجود اینکه واحدهای احیا مستقیم باید با توجه به حجم تولید خود اقدام به عرضه محصول خود در بورس کالای ایران کنند اما با عرضه قطره‌چکانی آن، مشکلات صنعت فولاد را دوچندان کرده‌اند. از سوی دیگر، با توجه به عرضه کم، متقاضیان مجبور هستند برای تامین مواد اولیه رقابت کنند که این امر سب افزایش قیمت این ماده اولیه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» به تشریح نحوه تامین مواد اولیه پرداخت و اذعان کرد: متاسفانه به دلیل نامتعادل بودن قیمت آهن اسفنجی مجبور به توقف خط تولید شدیم و به تعمیرات اساسی دستگاه‌ها روی آورده‌ایم. در حقیقت، عرضه و تقاضای آهن اسفنجی با یکدیگر همخوانی ندارد و این مواد اولیه متناسب با نیاز شرکت‌های فولادی در بورس کالای ایران عرضه نمی‌شود. برای مثال، آهن اسفنجی با قیمت ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و شمش فولادی با قیمت بالغ بر ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شوند.

مدیر فروش شرکت فولادسازان کیوان یزد، عمده‌ترین چالش مجموعه را تامین مواد اولیه برای تولید شمش فولادی دانست و مطرح کرد: علاوه بر آهن اسفنجی، ۸ تا ۱۰ درصد مواد اولیه مصرفی در این شرکت نیز ضایعات آهنی است.

توقف یک ماهه تولید به دلیل محدودیت انرژی

فخرالدینی گریزی به اعمال محدودیت مصرف برق زد و گفت: متاسفانه اعمال محدودیت‌های مصرف برق که در تابستان سال ۱۴۰۰ دامن صنعت فولاد را گرفت، به مدت چهار ماه به صورت نیمه فعال به تولید پرداختیم و حتی یک ماه مجبور به توقف تولید شدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به جز کمبود ماده اولیه، بزرگ‌ترین مشکل مجموعه‌های فولادی، کمبود انرژی به‌ ویژه برق است. حتی شرکت‌هایی که از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برای تامین انرژی واحد تولیدی خود استفاده می‌کنند، اگر با کمبود گاز مواجه شوند به طور قطع با کمبود برق نیز دچار خواهند شد. در همین راستا اداره‌های برق منطقه‌ای استان‌ها به تمامی شرکت‌های فولادی طی نامه‌ای اعلام کرده بود که در صورتی که شرکت‌های پرمصرف اقدام به کاهش مصرف خود نکنند، ۳۰ درصد سهمیه آن‌ها سلب می‌شود.

عرضه محصولات در بورس کالا

مدیر فروش شرکت فولادسازان کیوان یزد توضیحاتی درباره عمده مشتریان شرکت ارائه داد و اظهار کرد: این شرکت محصول نهایی خود یعنی شمش فولادی را در بورس کالای ایران عرضه می‌کند و با تمامی شرکت‌های نوردی در ارتباط است.

فخرالدینی با ابراز تاسف از وضعیت موجود بازار فولاد، تصریح کرد: علی‌رغم نوسان‌های قیمتی هر روزه در بازار فولاد، جای امیدواری است که توانستیم فعالیت خود را حفظ کنیم. در واقع، تامین مواد اولیه برای تمامی تولیدکنندگان القایی به بزرگ‌ترین چالش تبدیل شده است و در صورتی که زیرساخت‌های مناسب و چاره‌ای برای حل مشکلات زنجیره فولاد اندیشیده نشود، به طور قطع شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای فولادی خواهم بود.

سلب فرصت رقابت صادراتی

مدیر فروش شرکت فولادسازان کیوان یزد با بیان اینکه شرکت فولادسازان کیوان یزد تا سال ۱۳۹۹ فروش صادراتی داشته است، عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل صادر شده، شرکت‌های فولادی موظف هستند تمامی محصولات خود را در بورس عرضه کنند. اگر تولیدکننده دو بار محصول خود را در بورس کالا عرضه کرد و خریداری وجود نداشت، می‌تواند آن را صادر کند اما متاسفانه مجموعه تولیدی ما در سال ۱۴۰۰ با مشکلات متعددی مواجه شد و نتوانستیم تمامی محصولات خود را مطابق دستورالعمل در بورس کالا عرضه کنیم و کد صادراتی شرکت باطل شد و از ادامه فعالیت در حوزه صادرات محروم شدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت موظف است موانع ایجاد شده بر سر راه تولید فولاد را هر چه سریع‌تر هموار کند. متاسفانه بخشنامه‌های فولادی دولت نه تنها تاکنون برای این صنعت مفید واقع نشده است بلکه ابلاغ دستورالعمل‌های دست و پا گیر، تولید برای تمامی فولادسازان القایی سخت‌تر شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7593
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه