• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد عنوان کرد:

ثبات در بازار با افزایش حجم عرضه مواد اولیه

  • کد خبر : 2623
  • 12 اردیبهشت 1401 - 17:43
ثبات در بازار با افزایش حجم عرضه مواد اولیه
مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد گفت: افزایش حجم عرضه‌های ورق گرم فولادی در ماه‌های اخیر هم ثبات نسبی را در بازار مواد اولیه و محصولات صنعت لوله و پروفیل ایجاد کرده و هم اینکه تامین مواد اولیه راحت‌تر شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد گفت: افزایش حجم عرضه‌های ورق گرم فولادی در ماه‌های اخیر هم ثبات نسبی را در بازار مواد اولیه و محصولات صنعت لوله و پروفیل ایجاد کرده و هم اینکه تامین مواد اولیه راحت‌تر شده است.

اصغر ره‌پیما در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: سال ۱۴۰۰ برای برخی شرکت‌های حوزه لوله و پروفیل پررونق سپری شد و این شرکت‌ها توانستند با صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه، ضمن جبران کمبود تقاضا و رکود بازار داخلی، ارزش افزوده نسبتا خوبی را کسب کنند.

وی تاکید کرد: شرکت فولاد پروفیل مشهد در سال ۱۴۰۰ به ویژه در بحث صادرات قوطی‌ها و پروفیل‌های فولادی بسیار فعال بود و رونق نسبتا خوبی را تجربه کرد. البته ناگفته نماند که تا پایان آذر ماه وضعیت بازارهای صادراتی کشورهای همسایه مناسب بود اما از آن زمان تا پایان سال ۱۴۰۰ وضعیت بازارهای صادراتی کمی با تلاطم همراه شد.

مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد در خصوص وضعیت این شرکت و ظرفیت تولید خاطرنشان کرد: مجموعه ما به صورت تقریبی در هر سال قادر به تولید ۱۲۵ هزار تن محصولات قوطی و پروفیل فولادی است که این میزان تولید با فعالیت در هر سه شیفت کاری به دست خواهد آمد اما در حال حاضر ماهانه با یک شیفت سه هزار و ۵۰۰ تن محصول تولید می‌کنیم که تقریبا برابر با ظرفیت اسمی در هر شیفت است و بنابراین یک‌سوم ظرفیت فعال داریم.

ره‌پیما تصریح کرد: به دلیل سرمایه در گردش پایین اکثر تولیدکنندگان لوله و پروفیل با مشکل تولید پایین نسبت به ظرفیت مواجه هستند زیرا قیمت مواد اولیه در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و به همین دلیل سرمایه در گردش ناکافی به تولیدکننده اجازه نمی‌دهد با ظرفیت مناسب فعالیت کند.

این تولیدکننده با اشاره به نحوه تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل فولادی، عنوان کرد: ورق فولادی را به عنوان ماده اولیه باید به طور کامل از بورس خریداری کنیم که البته در سال گذشته با چالش همراه بود. به طوری که برای همه واحدهای مصرف‌کننده ورق فولادی سهمیه مشخص شده و به دلیل سهمیه‌بندی، شرکت فولاد پروفیل مشهد نتوانست به موقع و به میزان کافی مواد اولیه خود را از بورس کالا خریداری کند.

وی اضافه کرد: سهمیه‌بندی‌ها مطابق با ظرفیت اسمی و توانایی تولید انجام نشدند و هر شرکت میزان محدودی قادر به خرید از بورس بود. به طور مثال، شرکت فولاد پروفیل مشهد پنج خط تولید در اختیار دارد اما به طور کلی هر ماه ۲۲۰ تن سهمیه برای هر خط در نظر گرفتند و به این ترتیب، سهمیه ماهانه شرکت ما به یک هزار و ۱۰۰ تن می‌رسید که متاسفانه بسیار کمتر از ظرفیت اسمی و توانایی واقعی شرکت ما بود. سهمیه اختصاص یافته به ما حتی یک‌دهم ظرفیت اسمی سالانه نمی‌رسید. خوشبختانه از دی ماه سال گذشته با توجه به تغییر رویکرد دولت نسبت به صنایع مصرف‌کننده ورق گرم فولادی تغییر کرد و سهمیه‌بندی ورق فولادی برداشته شد. به نظر می‌رسد در سال جاری تامین مواد اولیه از بورس به مراتب راحت‌تر از سال گذشته باشد.

ره‌پیما اذعان کرد: عرضه‌کننده بزرگ ورق فولادی در کشور از زمستان سال گذشته، برخلاف روند قبلی اقدام به عرضه سنگین ورق فولادی در بورس کالا کرد که متشکل از ورق تولید داخل و ورق وارداتی بود. با توجه به این موضوع در ماه‌های دی و بهمن سال ۱۴۰۰ که سقف سهمیه‌بندی برداشته شد، توانستیم به خوبی مواد اولیه خود را خریداری کنیم. به طور حتم برداشتن سقف سهمیه‌بندی و افزایش حجم عرضه‌ها با توجه تلاطم‌های بسیار شدید بازار در گذشته، می‌تواند به ایجاد ثبات در بازار کمک کند و عرضه‌های زمستان سال ۱۴۰۰ که عموما بیش از ۳۰۰ هزار تن در عرضه اتفاق افتادند، به مهار تلاطم بازار کمک شایانی کرد و اکنون تا حد زیادی بازار تثبیت شده است.

تولید با یک‌سوم ظرفیت اسمی

مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد در خصوص محصولات این شرکت، بیان کرد: از ورق گرم فولادی با ضخامت دو تا سه میلی‌متر برای تولید محصول استفاده می‌کنیم. هم‌اکنون بیشتر محصولات شرکت ما را قوطی و لوله تشکیل می‌دهد. در محصولات قوطی قادر به تولید محصولاتی از قطر ۲۰ در ۲۰ تا ۴۰ در ۸۰ سانتی‌متر هستیم. همچنین می‌توانیم لوله‌هایی با قطر دو تا چهار اینچ تولید کنیم.

وی عنوان کرد: ورق گرم فولادی را به صورت رول تامین و به کارخانه وارد می‌کنیم. ابتدا ورق در ضخامت‌ های مورد نظر توسط دستگاه رول بازکن، باز و به دستگاه قیچی نواربری منتقل و نوار در عرض‌های مختلف بریده می‌شود. رول برش داده شده مجددا به صورت کلاف پیچیده شده درمی‌آید و سپس به خط تولید انتقال می‌یابد. سپس دو طرف ورق برش داده شده توسط غلتک‌های افقی و عمودی دستگاه فرمینگ، در مرحله جوش چند مرتبه به هم نزدیک شده، لبه آن‌ها با دستگاه جوش القایی فرکانس بالا به یکدیگر جوش داده شده و لوله خام تولید می‌شود. پس از آن لوله به قسمت فرمینگ و سایزینگ انتقال می‌یابد و با عبور از چندین غلتک و تبدیل شدن به محصول نهایی قوطی یا لوله، در قسمت برش به ابعاد تنظیم شده برش داده می‌شود و در صورت لزوم پس از انجام تست‌های مورد نیاز بسته‌بندی شده و آماده تحویل به بازار است.

ره‌پیما ادامه داد: در صورتی که پروفیل به صورت باز باشد، مرحله جوش حذف می‌شود و تنها در بخش فرمینگ، پس از انجام عملیات و رسیدن به محصول مورد نظر، تنها برش سایزینگ انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد تاکید کرد: محصولات شرکت ما در صنایع مختلفی کاربرد دارند. به طور مثال، پروفیل‌های باز با مقاطع U و Z در نوع ساختمانی جهت چهارچوب درب های چوبی، MDF و قاب اطراف پنجره‌ها بر روی نمای بیرونی ساختمان‌ها، به کار می‌روند. همچنین از آنجایی که قوطی‌های مربع و مستطیل ویژگی‌هایی نظیر قابلیت فرم‌پذیری، جوش‌پذیری، مقاومت و دقت ابعادی و کیفیت سطحی عالی دارند، امکان استفاده از آن‌ها در مصارفی همچون ساخت ماشین‌آلات صنعتی، سازه‌های تقویت‌کننده، ساخت قطعات اتومبیل و موتورسیکلت و در و پنجره و ساختمان‌سازی فراهم می‌شود. در همین حال، ﻟﻮﻟﻪ‌های درزدار ﺑﺮای اﻧﺘﻘﺎل ﻣﺎﻳﻌﺎت، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﭘﺮوفیل‌های ﻗﻮﻃﻲ، ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺼﻨﻮﻋﺎت و ﺳﺎزه‌ﻫﺎی ﻓﻠﺰی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از تکنولوژی داخلی استفاده می‌کنیم

این تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در شرکت ما ساخت داخل هستند. این تکنولوژی‌ها مشابه خارجی است و محصولاتی که با استفاده از تکنولوژی داخلی تولید می‌شوند، در بازارهای بین‌المللی قابل رقابت هستند. تاکنون برای صادرات به دیگر کشورها بابت کیفیت محصول و رقابت‌پذیری مشکلی نداشتیم. ضمن اینکه دو خط در حال احداث داریم و به دنبال گسترش فعالیت‌ها خود هستیم. با بهره‌برداری از این خطوط، ظرفیت تولید شرکت ۱۳۰ هزار تن دیگر افزایش می‌یابد و محصولات چهار و ۶ اینچ از لوله به تولیدات مجموعه اضافه می‌شود.

صادرات به کشورهای آسیای میانه

ره‌پیما با اشاره به فروش صادراتی شرکت فولاد پروفیل مشهد، بیان کرد: محصولات خود را هم در بازار داخل و هم بازارهای صادراتی به فروش می‌رسانیم اما توجیه اقتصادی فعالیت شرکت ما در تداوم صادرات است. شرکت در استان خراسان رضوی واقع شده و به مرزهای شرقی و شمال شرقی کشور نزدیک است. به همین دلیل صادرات توجیه اقتصادی بالایی دارد. از این رو محصولات خود را به کشورهایی مانند قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و… صادر می‌کنیم. البته به کشور افغانستان نیز محصول خود را صادر می‌کردیم اما از مرداد ماه سال گذشته با توجه به تغییر و تحولات سیاسی رخ داده در این کشور، صادرات متوقف شده است. با این حال، صادرات به کشورهای آسیای میانه را ادامه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از صادرکنندگان کشور ما با قوانین تجارت آشنا نیستند و به همین دلیل روند صادرات آن‌ها با توجه به تعدد دستورالعمل‌ها متوقف یا کند می‌شود اما برای صادرات از همان ابتدا مطابق با قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های صادراتی عمل کردیم و همین موضوع باعث شد برخلاف دیگر صادرکنندگان با چالش جدی در زمینه قوانین و مقررات مواجه نشویم. قطعا اگر اطلاعات و دانش صادرکنندگان در زمینه قوانین و مقررات به‌روز شود، مشکلی در رابطه با صادرات به ویژه بازگشت ارز نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد مطرح کرد: قیمت‌گذاری ورق گرم در بورس کالا بر اساس نرخ ارز نیمایی انجام می‌شود. تولیدکننده‌ای که ورق گرم خود را از بورس تامین کند، موظف به فروش محصول با همین نرخ و صادرات آن با نرخ ارز نیمایی و در نهایت بازگشت ارز است. در حالی که برای تامین ورق از بازار آزاد باید خریدار نرخ ارز بازار آزاد را در نظر بگیرد. از این رو هنگامی که تولیدکننده ورق خود را از بازار آزاد خریداری و محصول تولید کند، نمی‌تواند صادرات را با نرخ ارز نیمایی انجام دهد و بنابراین ناچار به توقف صادرات است. در صورتی که یک تولیدکننده آشنا به قوانین و مقررات صادراتی به ویژه بازگشت ارز به سیستم بانک مرکزی باشد، قطعا با مشکل مواجه نمی‌شود.

روند کنونی تامین مواد اولیه حفظ شود

ره‌پیما در خصوص مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، گفت: سرمایه در گردش تولیدکنندگان نسبتا پایین است و بعضا نمی‌توانند به میزان مورد نیاز خود مواد اولیه تامین کنند. علاوه‌براین، تغییر نحوه خرید مواد اولیه هم یکی دیگر از چالش‌های تولیدکنندگان لوله و پروفیل است. در گذشته مصرف‌کنندگان ورق گرم به طور مستقیم قادر به خرید از تولیدکننده اصلی بودند و همین امر هم رونق نسبی صنعت لوله و پروفیل را در داخل در پی داشت و هم اینکه با مشکلات کنونی از قبیل سهمیه‌بندی و بازار سیاه و حضور دلالان مواجه نبودیم. البته همان‌طور که گفته شد از ابتدای زمستان سال گذشته سهمیه‌بندی اعمال نمی‌شود اما مشخص نیست که آیا روند کنونی تداوم دارد یا نه. به نظر با تداوم روند کنونی مشکل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی حل خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2623

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

19اسفند
افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳

19اسفند
پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي
محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي