• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
یک تولیدکننده شمش مسی:

تولید، اولویت دولت‌ها نیست

  • کد خبر : 7944
  • 15 اردیبهشت 1401 - 13:21
تولید، اولویت دولت‌ها نیست
یک تولیدکننده شمش مسی گفت: تا زمانی که دولت دغدغه اصلی تولیدکنندگان بخش خصوصی را درک نکند، شاهد افزایش معضلات موجود در حوزه تولید و تعطیلی بیشتر واحدهای کوچک‌مقیاس خواهیم بود.
یک تولیدکننده شمش مسی گفت: تا زمانی که دولت دغدغه اصلی تولیدکنندگان بخش خصوصی را درک نکند، شاهد افزایش معضلات موجود در حوزه تولید و تعطیلی بیشتر واحدهای کوچک‌مقیاس خواهیم بود.

یک تولیدکننده شمش مسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: مشکلات تولید طی سالیان اخیر به قدری افزایش یافته است که بسیاری از تولیدکنندگان، هیچ تمایلی به فعالیت در این عرصه ندارند و به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه‌های دیگر هستند. در واقع، باور اشتباهی به وجود آمده است که عامل اصلی ایجاد معضلات، تحریم است. این در حالی بوده که تولید در کشور ما، دچار خودتحریمی شده است. نوسان قیمت ماده اولیه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، پرداخت انواع مالیات و… تنها بعضی از چالش‌های موجود در زمینه تولید است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۷، اداره مالیات ما را ملزم به عرضه ارز در سامانه نیما کرد. زمانی که اقدام به این کار کردیم، این اداره درخواست سود حاصل از این عرضه را از ما کرد و این در حالی است که سود حاصل از آن، باید به تولیدکننده اختصاص پیدا کند. علاوه‌براین، سازمان امور مالیاتی کشور، انواع مالیات‌ها را برای تولیدکننگان در نظر می‌گیرد که علی‌رغم پرداخت آن‌ها، سود خاصی عاید تولیدکننده نمی‌شود و با وجود این شرایط، مشخص نیست مسئولان بر چه اساس از حمایت از تولید سخن می‌گویند.

این فعال صنعتی در ارتباط با شرایط دشوار واردات، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸، ما اقدام به واردات ضایعات مسی از کشور ترکیه کردیم. در حالی که کارخانه در حالت نیمه‌تعطیل قرار داشت و ما به مدت پنج ماه در انتظار صدور مجوزهای لازم از جانب مسئولان بودیم، نماینده سازمان صمت استان پس از حضور در مجموعه و مشاهده شرایط حاکم بر فضای کارخانه، به ما هشدار داد که نمی‌توانیم چنین اقدامی را انجام دهیم. همین مسئله باعث شد ما بازارهای بین‌المللی را از دست داده و مورد تمسخر طرف خارجی قرار بگیریم.

وی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مطرح کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در تولید، افزایش قیمت گاز است. ۴۲ کوره در مجموعه ما تعبیه شده است که با توجه به افزایش قیمت و محدودیت در مصرف گاز، ما ناچار به استفاده از تنها یک کوره هستیم. زمانی که ما توانایی پرداخت هزینه‌های مختلف تولید شامل دستمزد، بیمه، مالیات و… را نداریم، چگونه می‌توانیم هزینه گاز مصرفی مجموعه که طی یک سال در حدود ۲۰ برابر شده است را پرداخت کنیم؟

این تولیدکننده شمش مسی ضمن انتقاد از شرایط موجود، اظهار کرد: چرا شرکتی که در سال ۱۳۹۰ رقمی بالغ بر ۴۰ میلیون دلار درآمد صادراتی داشته است، در حال حاضر باید تنها ۱۰۰ هزار دلار درآمد حاصل از صادرات محصول داشته باشد؟ متاسفانه مسئولانی در حوزه صنعت و معدن مشغول به کار هستند که هیچ اطلاعی از دغدغه تولیدکنندگان بخش خصوصی ندارند و تنها به فکر سود و منفعت خود هستند. شرایط حاکم بر تولید کشور به نحوی است که اگر تولیدکننده تمایل به صادرات محصول خود داشته باشد، باید عوارض پرداخت کند که این مسئله، در تقابل حمایت از تولید است. در حالی که هدف از صادرات محصول، درآمدزایی و اشتغال‌زایی بیشتر بوده، دولت به دنبال مانع‌تراشی در این زمینه است. چند سرمایه‌گذار خارجی در سال ۱۳۹۹ به اعتبار مجموعه ما وارد کشور شدند اما زمانی که قوانین حاکم در حوزه تجارت خارجی را دیدند، کشور را ترک کردند و ما به طور کامل بازارهای بین‌المللی را از دست دادیم.

وی در پایان یادآور شد: بسیاری از واحدهای کوچک تولیدی طی سالیان اخیر ناچار به تعطیلی مجموعه و به دنبال آن، بسیاری از کارگران بیکار شده‌اند. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مسئولان آگاهی کامل نسبت به شرایط موجود در تولید کشور دارند و مشخص نیست چرا اقدامات لازم در راستای بهبود آن را انجام نمی‌دهند. اعطای تسهیلات در این شرایط هم نمی‌تواند دردی را از تولید دوا کند و روز به روز به حجم مشکلات موجود افزوده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7944

نوشته‌های مشابه