• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت پیشتاز آلومینیوم سپیدار مرکزی هشدار داد:

خطر قطعی برق در کمین تولیدکنندگان مقاطع آلومینیومی

  • کد خبر : 7941
  • 15 اردیبهشت 1401 - 13:14
خطر قطعی برق در کمین تولیدکنندگان مقاطع آلومینیومی
مدیرعامل شرکت پیشتاز آلومینیوم سپیدار مرکزی گفت: فعالان صنعت آلومینیوم علی‌رغم اینکه با مشکلات بسیاری در تولید مواجه هستند، همزمان با رسیدن فصل تابستان، باید در انتظار قطعی برق باشند که این مسئله، در نهایت منجر به توقف خط تولید خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پیشتاز آلومینیوم سپیدار مرکزی گفت: فعالان صنعت آلومینیوم علی‌رغم اینکه با مشکلات بسیاری در تولید مواجه هستند، همزمان با رسیدن فصل تابستان، باید در انتظار قطعی برق باشند که این مسئله، در نهایت منجر به توقف خط تولید خواهد شد.

علی حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، عنوان کرد: در شرکت پیشتاز آلومینیوم سپیدار مرکزی، طراحی و تولید انواع مقاطع آلومینیومی صنعتی و ساختمانی انجام می‌شود. این مجموعه در شهرک صنعتی حاجی‌آباد واقع شده که در حال حاضر، ۵۰ نفر در آن مشغول فعالیت هستند و محصول نهایی کارخانه، تیغه کرکره‌های برقی مورد استفاده در واحدهای مختلف تجاری و اداری است.

وی در خصوص ظرفیت تولید این شرکت، مطرح کرد: ظرفیت تولید مجموعه، ۲۷ هزار تن انواع مقاطع آلومینیومی است که در حال حاضر با بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد آن مشغول فعالیت هستیم. همچنین طرح ریخته‌گری آلومیینیوم و آلیاژهای آن را در دست اجرا داریم که علی‌رغم آماده‌سازی شرایط مورد نیاز و به دلیل پاره‌ای از مشکلات، هنوز موفق به اجرای آن نشده‌ایم.

خرید قانونمند شمش آلومینیوم از بورس کالای ایران

مدیرعامل شرکت پیشتاز آلومینیوم سپیدار مرکزی در ارتباط با نحوه تامین مواد اولیه، بیان کرد: شمش آلومینیوم مورد نیاز را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم. خوشبختانه عرضه کافی شمش توسط شرکت‌های بزرگ مانند آلومینای ایران در بورس کالا با قیمت مصوب، سبب شده است تا بتوانیم بر اساس میزان نیاز خود، مواد اولیه را تامین کنیم و با وجود این شرایط مطلوب، تمایلی به خرید از بازار آزاد نداریم. چراکه تمامی مراحل خرید در بورس کالای ایران شفاف است و ما به دنبال فعالیت قانونمند در مسیر تولید هستیم.

علی حبیبی در ادامه به پرداخت هزینه‌های مرتبط با مالیات اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰، مبلغی حدود دو میلیارد تومان را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کردیم؛ چراکه هدف اصلی ما، تولید در چارچوب قانون است اما متاسفانه شاهد هستیم بسیاری از تولیدکنندگان نه تنها اقدام به پرداخت مالیات‌های مختلف نمی‌کنند، بلکه اقدام به ثبت و صدور فاکتورهای غیررسمی فروش محصول خود می‌کنند که همین امر باعث شده است ما بسیاری از مشتریان خود را در بازار از دست دهیم.

وی در ارتباط با فرایند تولید محصول، مطرح کرد: در ابتدا عملیات ریخته‌گری شمش آلومینیوم در کوره‌های مخصوص انجام می‌شود و پس از سردسازی در قالب‌های تعبیه شده، سپس وارد مرحله اکستروژن می‌شود. در ادامه، عملیات شکل‌دهی انجام و وارد واحد رنگ می‌شود تا بر اساس سفارش مشتری، رنگ‌کاری شده و در نهایت پس از بسته‌بندی، برای مشتریان در نقاط مختلف کشور همچون استان تهران ارسال می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موجود در خط تولید مجموعه، داخلی هستند و خوشبختانه مشکل خاصی در استفاده از آن‌ها نداریم.

وضع عوارض صادراتی، مغایر با حمایت از تولید است

این تولیدکننده مقاطع آلومینیومی در خصوص فعالیت در حوزه صادرات، گفت: ما به صورت مستقیم در این حوزه حضور نداریم اما محصولات تولیدشده توسط برخی واسطه‌ها خریداری و به کشور عراق صادر می‌شوند. تولیدکنندگان طی سالیان اخیر با مشکلات بسیاری در بخش صادرات همچون وضع عوارض مختلف مواجه بوده‌اند که این مسئله مغایر با شعار حمایت از تولید است و به نظر می‌رسد مسئولان خیلی با تولید قانونمند موافق نیستند.

حبیبی در همین راستا اضافه کرد: شرایط تولید و تجارت در کشور به نحوی است که تولیدکنندگانی که تصمیم به فعالیت هدفمند در چارچوب قانون دارند، مهجور شده و شرایط برای جولان دلال فراهم شده است. در حالی که تولیدکنندگان علی‌رغم وجود مشکلات فراوان سعی در ادامه فعالیت خود دارند، متاسفانه سازمان‌های مختلف اعم از امور مالیاتی کشور و … همواره چوب لای چرخ تولید می‌گذارند و در واقع شرایط را همان طور که دلخواه خود آن‌ها است، پیش می‌برند. در حالی که این امر، کاملا مغایر با وعده‌های مختلف مسئولان مبنی بر حمایت از بخش تولید است و مشخص نیست با وجود این شرایط، مسئولان چطور از حمایت از تولیدکنندگان سخن می‌گویند!

وی ضمن اشاره به چالش افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اظهار کرد: افزایش قیمت برق و گاز واحدهای صنعتی، معضلی است که تمام تولیدکنندگان با آن طی ماه‌های مختلف سال مواجه هستند. در حال حاضر به ما اعلام شده است که با توجه به نزدیک شدن به روزهای گرم سال، احتمال سهمیه‌بندی و قطعی برق وجود دارد! این در حالی است که انرژی برق، نقش بسزایی در تولید محصول در شرکت ما دارد و در صورتی که حین فرایند تولید قطع شود، دچار ضررهای مالی فراوانی خواهیم شد. برای مثال، عملیات تزریق آلومینیوم که در دمای ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد خمیر می‌شود، با حجم پنج هزار تن در دستگاه اکستروژن در حال انجام است که ناگهان برق مجموعه قطع می‌‎شود. در این شرایط ما به ناچار سه تا چهار ساعت زمان را صرف خارج و سرد کردن خمیر به دست آمده در دستگاه از دست خواهیم داد و اگر قرار باشد قطعی مکرر برق طی چند روز متوالی رخ دهد، ما عملا نمی‌توانیم هیچ محصولی تولید کنیم و در واقع ناچار به تعطیل کردن خط تولید خواهیم شد.

با قطعی برق، ناچار به تعطیل کردن مجموعه هستیم

مدیرعامل شرکت پیشتاز آلومینیوم سپیدار مرکزی در ادامه به عدم حمایت مسئولان اشاره کرد و گفت: مسئولان اداره برق با عنایت کامل به اهمیت این انرژی در تولید مقاطع آلومینیومی، بازهم اقدام به قطعی آن می‌کنند. زمانی هم که ما نسبت به این موضوع معترض می‌شویم، با پاسخ غیرمنطقی از جانب آن‌ها مواجه می‌شویم که گویا اصلا خسارت‌های حاصل بر دستگاه‌ها و کوره‌های مجموعه اهمیتی ندارد. ما سال گذشته، دو تا سه ما مجموعه را به همین علت تعطیل کردیم تا بیش از این متحمل ضرر نشویم و مشخص نیست در چنین شرایطی، چه کسی پاسخگوی نیاز و تامین مالی کارگران شاغل در مجموعه خواهد بود. ما همواره دغدغه پرداخت حقوق و دستمزد نیروی انسانی شاغل در شرکت را داشته‌ایم و در سخت‌ترین شرایط نیز پایبند به ایفای تعهدات خود هستیم اما متاسفانه مسئولان هیچ توجهی به این مسئله ندارند و ما از هم‌اکنون در هراس از قطعی برق در فصل تابستان هستیم که امیدواریم این امر به کمترین میزان ممکن برسد. ما حاضر به پرداخت پیش از موعد قبوض برق و گاز هستیم و مشکل خاصی با افزایش قیمت آن و حتی مواد اولیه نداریم اما قطعی برق منجر به توقف خط تولید خواهد شد و از مسئولان تقاضا داریم تمعیدات لازم را در این خصوص بیندیشند.

حبیبی در ارتباط با تاثیر تحریم‌ها بر صنعت آلومینیوم، بیان کرد: تحریم‌های خارجی تاثیر چندانی بر فعالیت مجموعه ما نگذاشته است و عمده مشکلات ما در این زمینه، ناشی از تحریم‌های داخلی است. البته افزایش قیمت قالب‌های مورد استفاده در خط تولید که همگی از جنس فولادهای آلیاژی هستند، منجر به ایجاد مشکلاتی شده است اما در حالت کلی، اگر معضلات موجود در داخل کشور رفع شود و مسئولان حمایت‌های لازم را از فعالان بخش خصوصی داشته باشند، شاهد توسعه و پیشرفت صنعت آلومینیوم در کشور خواهیم بود.

وی در پایان یادآور شد: قدم‌های مثبتی طی ۱۰ سال اخیر در صنعت آلومینیوم کشور برداشته شده است و ما قابلیت رقابت با کشورهای منطقه مانند ترکیه را داریم. به دنبال همین، اگر شرایط بهبود پیدا کند، طرح‌های توسعه بسیاری را در نظر داریم که در آینده نزدیک آن‌ها را اجرا خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7941

نوشته‌های مشابه