• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت سام کابل:

بومی‌سازی، تحریم را خنثی کرده است

  • کد خبر : 7947
  • 18 اردیبهشت 1401 - 13:26
بومی‌سازی، تحریم را خنثی کرده است
مدیرعامل شرکت سام کابل گفت: از آنجایی که مواد اولیه تولید سیم و کابل به میزان کافی در داخل کشور وجود دارد و ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز این صنعت طی سالیان اخیر بومی‌سازی شده‌اند، بنابراین تحریم‌ها تاثیر چندانی بر این صنعت نداشته‌ است.
مدیرعامل شرکت سام کابل گفت: از آنجایی که مواد اولیه تولید سیم و کابل به میزان کافی در داخل کشور وجود دارد و ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز این صنعت طی سالیان اخیر بومی‌سازی شده‌اند، بنابراین تحریم‌ها تاثیر چندانی بر این صنعت نداشته‌ است.

اسدالله شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت سام کابل فعالیت خود را در زمینه تولید سیم و کابل‌های مسی در سال ۱۳۶۰ در شهرک صنعتی عباس‌آباد آغاز کرده است.

وی در خصوص فرایند تولید محصول در این شرکت، بیان کرد: مفتول مسی هشت میلی‌متری پس از عملیات کشش، نازک‌کاری می‌شود و ضخامت آن تا ۰٫۲۵ میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند. سپس رشته مفتول‌های به دست آمده، تابانده و آماده تولید می‌شوند. در ادامه با استفاده از دستگاه اکسترودر و بر اساس سفارش مشتری، محصول نهایی به صورت سیم و یا کابل به دست می‌آید. به این صورت که اگر محصول مورد نظر سیم باشد، مفتول‌های تابانده شده در  این دستگاه قرار می‌گیرد و گرانول PVC از طریق قیف تعبیه شده در این دستگاه، به داخل تزریق می‌شود و سیم مورد نظر از خروجی دستگاه خارج و خنک‌کاری شده و پس از بسته‌بندی، برای مشتریان ارسال می‌شود.

خرید مفتول از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

مدیرعامل شرکت سام کابل در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: مفتول مس ۶۰ درصد و گرانول ۴۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده مجموعه را تشکیل می‌دهند که خوشبختانه چالش خاصی در خصوص تامین آن‌ها نداریم. چراکه مس مورد نیاز را از مجتمع مس سرچشمه خریداری می‌کنیم و گرانول نیز در داخل مجموعه و توسط همکاران تولید می‌شود. اگرچه امکان خریداری مس از بورس کالای ایران نیز وجود دارد اما ما ترجیح می‌دهیم مس مورد نیاز خود را خارج از بورس تهیه کنیم.

شیرانی در ادامه به مشکلات موجود در حوزه تولید اشاره کرد و گفت: تامین نیروی انسانی کارآمد، مهم‌ترین چالشی است که طی سالیان اخیر در تولید با آن موجه بوده‌ایم. چراکه شرایط اقتصادی در جامعه به نحوی است که بسیاری از جوانان و نیروهای جویای کار ترجیح می‌دهند به جای فعالیت در حوزه صنعت، در شغل‌های غیرمولد مانند رانندگی، خرید و فروش ارز و… مشغول به کار شوند. از سوی دیگر، اگر قرار باشد دستمزد کارگران به میزان ۵۶ درصد افزایش پیدا کند، طبیعتا کارفرمایان در تامین نقدینگی لازم جهت پرداخت حقوق و مزایای نیروهای کار دچار مشکل خواهند شد و مشخص نیست که در چنین شرایطی افراد شاغل در مجموعه خود را حفظ کنند یا ناچار به تعدیل آن‌ها شوند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید سام کابل، مطرح کرد: ظرفیت تولید مجموعه ۱۵ هزار تن در سال است و در حال حاضر ما با ۱۰ درصد این میزان در حال فعالیت هستیم. کمبود عرضه و افزایش تقاضا و به دنبال آن، افزایش قیمت جهانی مس، باعث شده است در تامین مواد اولیه دچار مشکل شویم و از سوی دیگر، صنعت ساختمان‌سازی کشور نیز دچار رکود شده است که همین مسئله بر میزان تولید مجموعه تاثیر مستقیم داشته است.

برنامه مشخصی برای تولید سیم و کابل استاندارد وجود ندارد

مدیرعامل شرکت سام کابل ضمن نامناسب ارزیابی کردن شرایط تولید سیم و کابل، اذعان کرد: متاسفانه شاهد تولید و عرضه انواع محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد در سطح بازار هستیم. از آنجایی که قیمت مس روند افزایشی به خود گرفته است و رقابت بالایی میان تولیدکنندگان جهت تولید و عرضه محصول در سطح بازار وجود دارد، برخی فعالان صنعت سیم و کابل تنها به دنبال تولید محصول هستند و هیچ برنامه مشخصی جهت افزایش کیفیت و رعایت استاندارد ندارند. این موضوع را چندین بار با مسئولان سازمان ملی استاندارد در میان گذاشته‌ایم و علی‌رغم اینکه مسئولان این سازمان آگاهی کامل نسبت به این مسئله دارند، تنها به منظور جلوگیری از بیکاری کارگران این واحدها به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند. چراکه از یک سو، اگر قرار به تعطیلی شرکت‌هایی که سیم و کابل بی‌کیفیت و غیراستاندارد تولید می‌کنند باشد، بیکاری در سطح جامعه افزایش پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر اگر از فعالیت این شرکت‌ها جلوگیری نشود، میزان عرضه این محصولات در سطح بازار افزایش خواهد یافت و در نهایت ما شاهد مشکلات فراوانی در بخش‌های مختلف مانند سیم‌کشی ساختمان و… خواهیم بود.

شیرانی ضمن تاکید بر لزوم نظارت کافی بر بازار سیم وکابل کشور، تصریح کرد: نظارت‌های لازم در سطح بازار وجود دارد اما به دلایلی که پیش‌تر گفته شد، چاره‌ای جز مدیریت شرایط کنونی حاکم بر بازار وجود ندارد. مجموعه ما از آزمایشگاه مجهز و به‌روز جهت اجرای تست استاندارد برخوردار است و اخیرا ۴۰ نمونه از جانب یکی از معاونت‌های سازمان‌های مطرح کشور جهت تست به شرکت ما ارسال شد که تنها ۱۴ نمونه آن از استانداردهای لازم برخوردار بود. ما این موضوع را با مسئولان مطرح کردیم و گویا چاره‌ای جز پذیرفتن این واقعیت که باید در کنار سیم و کابل‌های استاندارد، انواع محصولات بی‌کیفیت نیز تولید و عرضه شود، وجود ندارد. در حالی که تمام تلاش ما با سابقه‌ای حدود ۴۰ سال، تولید و توزیع سیم و کابل با کیفیت و استاندارد است و متاسفانه فعالیت بعضی شرکت‌هایی که حتی مجوز تولید هم ندارند، عملکرد ما را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

چالش خاصی در تامین قطعات یدکی نداریم

وی در ادامه به شرایط مطلوب تامین قطعات یدکی ماشین‌آلات خارجی مورد استفاده در مجموعه سام کابل اشاره کرد و گفت: تمام دستگاه‌های مورد استفاده در شرکت از کشورهای خارجی خریداری شده است. ایتالیا، فرانسه، تایوان و چین کشورهایی هستند که ما اقدام به واردات ماشین‌آلات از آن‌ها کرده‌ایم. لازم به ذکر است که تلاش کرده‌ایم دستگاه‌های باکیفیت چینی را با صرف هزینه بیشتر خریداری کنیم و خوشبختانه شرایط به نحوی است که اگر قطعات مورد استفاده در این دستگاه‌ها دچار مشکل و یا خرابی شوند، امکان تهیه و تامین قطعات یدکی باکیفیت در داخل کشور وجود دارد و چالش خاصی در این زمینه نداریم.

مدیرعامل شرکت سام کابل ضمن اشاره به عدم تاثیر تحریم‌ها بر صنعت سیم و کابل، اذعان کرد: از آنجایی که امکان تهیه و تولید مواد اولیه مورد نیاز صنعت سیم و کابل در داخل کشور وجود دارد و ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز این صنعت طی سالیان اخیر در داخل کشور بومی‌سازی شده‌اند، بنابراین تحریم‌ها تاثیر چندانی بر این صنعت نداشته‌اند. البته اعمال تحریم‌ها منجر به مشکلاتی در حوزه صادرات شده است که ما امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک، بتوانیم دوباره فعالیت خود را در این زمینه بعد از حدود دو سال از سر گیریم.

توانایی رقابت با تولیدکنندگان خارجی را داریم

شیرانی در ادامه به پتانسیل صنعت سیم و کابل کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: اگر اقدامات و نظارت‌های لازم در راستای قیمت‌گذاری مشخص در داخل کشور صورت پذیرد تا تولیدکنندگان بتوانند مس مورد نیاز خود را با یک قیمت مصوب خریداری کنند، کمیت و کیفیت محصولات تولید شده در صنایع‌ پایین‌دستی همچون سیم و کابل افزایش خواهد یافت و ما توانایی لازم جهت رقابت با کشورهای مطرح جهان را دارا هستیم.

وی در ارتباط با اجرای طرح توسعه در مجموعه سام کابل، اظهار کرد: چندین طرح توسعه را به منظور افزایش وسعت و ظرفیت تولید مجموعه در نظر گرفته‌ایم اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هنوز اقدام به اجرای آن‌ها نکرده‌ایم و امیدوار هستیم با بهبود شرایط بتوانیم این طرح‌ها را به مرحله اجرا رسانیم.

این فعال صنعت سیم و کابل در پایان یادآور شد: صنعت سیم و کابل نقش بسزایی در صنایع مختلف ازجمله ساخت و ساز دارد و اگر حمایت‌های لازم جهت توسعه این صنعت از تولیدکنندگان به عمل آید، می‌توان آینده روشنی را برای صنعت سیم و کابل کشور متصور شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7947

نوشته‌های مشابه