• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل گروه اطلس

نیمی از ظرفیت تولید فعال است

  • کد خبر : 2626
  • 19 اردیبهشت 1401 - 17:49
نیمی از ظرفیت تولید فعال است
مدیرعامل گروه اطلس گفت: چالش‌های صنعت فولاد در سال 1400 و همچنین ابتدای سال جاری باعث شده تنها با نیمی از ظرفیت اسمی آن هم در یک شیفت کاری فعالیت کنیم.

مدیرعامل گروه اطلس گفت: چالش‌های صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰ و همچنین ابتدای سال جاری باعث شده تنها با نیمی از ظرفیت اسمی آن هم در یک شیفت کاری فعالیت کنیم.

علی فراهانی مجد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: گروه اطلس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولیدی، خدماتی و تجاری در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در عرصه‌های گوناگون آغاز کرده و تاکنون در پروژه‌ها و شرکت‌های متعددی شامل داروسازی، فناوری اطلاعات، هتل‌داری، صنعت فولاد و حمل و نقل مواد معدنی سرمایه‌گذاری‌های متعددی انجام داده است. به عبارت بهتر، گروه اطلس با هدف سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعتی، معدنی و بازرگانی فعالیت می‌کند.

وی افزود: در حوزه فولاد، گروه اطلس چهار شرکت زیرمجموعه دارد که شامل فولاد کاوه سمنان، فولاد اطلس آسیا و فولاد اطلس گلستان در حوزه تولید و جاده ابریشم در حوزه حمل و نقل و تامین مواد معدنی و فولادی می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره فولاد اطلس گلستان در خصوص فعالیت‌های این شرکت خاطرنشان کرد: کارخانه فولاد اطلس گلستان در بندر گز استان گلستان در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. این شرکت با توجه به مشکلاتی که داشت، در سال ۱۳۹۹ به گروه اطلس واگذار شد. لازم به ذکر است که این شرکت در گذشته  تولیدی فولاد معراج کردکوی نام داشت اما پس از واگذاری به فولاد اطلس گلستان تغییر نام داد.

فراهانی مجد ادامه داد: شرکت فولاد اطلس گلستان در زمینه تولید محصولات طویل فولادی همچون میلگرد و مقاطع فولادی می‌پردازد و ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن دارد. این شرکت برای بیش از ۲۵۰  نفر به صورت مستقیم و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

مدیرعامل گروه اطلس با اشاره به محصولات تولیدی فولاد اطلس گلستان، عنوان کرد: در حال حاضر، انواع میلگردهای فولادی از سایز ۱۲ تا ۳۲ میلی‌متر با گرید A3 را در فولاد اطلس گلستان تولید می‌کنیم و با توجه به میزان و ظرفیت تولید در این مجموعه، توانستیم نیاز شمال و شمال شرق کشور به ویژه استان گلستان را تا حد زیادی به میلگرد تامین کنیم. یکی از رویکردهای این مجموعه، ایجاد اشتغال برای مردم محلی، ارتقای سطح دانش و اقدامات توسعه‌ای به ویژه ارتقای کیفیت محصولات است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه فولاد اطلس گلستان در شمال کشور واقع شده، به کشورهای آسیای میانه نزدیک است. از این رو برنامه داریم به کشورهای آسیای میانه و شمال کشور همچون ترکمنستان، ارمنستان، قرقیزستان و… محصولات خود را صادر کنیم.

مدیرعامل گروه اطلس تصریح کرد: مجتمع فولاد کاوه سمنان به عنوان دیگر شرکت تولیدی زیرمجموعه، در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید و این شرکت را نیز در سال ۱۳۹۸ خریداری کردیم. مجتمع در استان سمنان واقع شده و دارای ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن مقاطع طویل فولادی همچون میلگرد است که شامل سایزهای هشت تا ۲۰ میلی‌متر می‌شود.

فراهانی مجد بیان کرد: برای این شرکت در نظر داریم خطوط جدیدی را راه‌اندازی کنیم و ظرفیت تولید آن را افزایش دهیم. بر این اساس چندین پروژه در زمینه فروآلیاژ، تولید مواد اولیه و محصولات نهایی در نظر گرفته شده است.

وی مطرح کرد: شرکت اطلس پاسارگاد دیگر شرکت زیرمجموعه به شمار می‌رود که پیش از در اختیار گرفتن آن، شرکت ارغوان عقیق گستر نام داشت. این شرکت در حال حاضر در استان قزوین قرار دارد و ظرفیت نهایی آن دو هزار و ۵۰۰ تن در روز است اما هم‌اکنون تنها با یک شیفت و نیمی از ظرفیت اسمی فعالیت می‌کند. محصول این شرکت نیز میلگرد فولادی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد اطلس گلستان اظهار کرد: از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه، جاده ابریشم است که در حوزه تامین و حمل و نقل مواد اولیه و محصولات در زنجیره فولاد فعالیت می‌کند.

فولادسازان سال بدی را پشت سر گذاشتند

مدیرعامل گروه اطلس با اشاره به وضعیت صنعت فولاد کشور در سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: صنعت فولاد سال خوبی را پشت سر نگذاشت و در زمان‌های مختلف، فشارهای گوناگونی به تولیدکنندگان  وارد شد. قطعی‌های برق و گاز در تابستان و زمستان سال گذشته به همراه گران شدن حامل‌های انرژی، اثر منفی بر عملکرد تولیدکنندگان در این سال گذاشت. به این موارد می‌توان افزایش قیمت حمل و نقل را نیز اضافه کرد. متاسفانه در این شرایط قیمت‌های محصولات فولادی به صورت دستوری پایین نگاه داشته شد و قیمت تامین مواد اولیه با قیمت محصولات نهایی همخوانی نداشت.

فراهانی مجد ادامه داد: قطعی برق در تابستان دو ماه برای تولیدکنندگان فولاد کشور به ویژه بخش خصوصی اتفاق افتاد و در زمستان نیز حدودا با ۴۰ روز قطعی گاز مواجه بودیم. در این مدت تمام کارخانه‌ها به طور کامل تعطیل شده بودند و هیچ گونه فعالیت تولیدی نداشتیم. نتیجه تعطیلی کارخانه‌های فولادی، کاهش عرضه فولاد در کشور و افزایش قیمت به صورت کاذب بوده است. در همین حال، تولیدکنندگانی که قراردادهای فروش داخلی و صادراتی منعقد کرده بودند، نتوانستند به تعهدات خود در موعد مقرر عمل کنند و متاسفانه مشتریان صادراتی را نیز از دست دادیم.

وی تاکید کرد: اثر منفی قطعی برق و گاز در هر سه کارخانه زیرمجموعه گروه اطلس مشهود بود و عملا بخشی از تولید در این کارخانه‌ها از دست رفت. ضمن اینکه کارخانه‌های یاد شده با نیمی از ظرفیت اسمی خود مشغول به کار هستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد اطلس گلستان به دیگر چالش شرکت‌های تابعه اشاره کرد و گفت: شمش‌های فولادی با سایزهای ۱۲۰ در ۱۲۰ میلی‌متر و ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر با گرید ۵SP مواد اولیه شرکت‌های تابعه را تشکیل می‌دهند اما در حال حاضر شمش از بازار آزاد ارزان‌تر تامین می‌شود. البته اگر قیمت در بورس پایین باشد، اقدام به خرید خواهیم کرد. برخی کارخانه‌های تولیدکننده شمش فولادی، محصول خود را ارزان‌تر به فروش می‌رسانند و همین امر باعث شده تا مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین کنیم. هر چند که برخی دیگر از محصولات فولاد مانند ورق گرم، قیمت عرضه در بورس کالا ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد است.

فراهانی مجد اذعان کرد: تولیدکنندگان شمش فولادی در زمان عرضه ملزم به فروش محصول خود به کارخانه‌های نوردی هستند اما برخی از تولیدکنندگان گاهی اوقات به یکباره حجم زیادی از شمش فولادی را در بورس کالا عرضه می‌کنند و با آگاهی از شرایط بازار و اینکه کارخانه‌های نوردی همه شمش عرضه شده را خریداری نمی‌کنند، شمش باقی‌مانده از معاملات بورس به عنوان محصول مازاد تلقی می‌شود. عرضه‌کننده این اختیار را خواهد داشت که محصول مازاد را یا خارج از بورس به فروش برساند و یا اینکه آن را صادر کند؛ در نتیجه، به نوعی مهندسی عرضه اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان با هیچ یک از بازارهای فروش اعم از بورس کالا یا بازار آزاد مشکلی ندارند. مشکل نوردکاران عدم همخوانی قیمت مواد اولیه یعنی شمش فولادی با محصول یعنی میلگرد است و به نظر شمش با قیمت بالا به مصرف‌کننده فروخته می‌شود.

توقف صادرات

مدیرعامل گروه اطلس بیان کرد: از آنجا که هیچ یک از شرکت‌های زیرمجموعه مواد اولیه خود را از بورس کالا خریداری نمی‌کنند، الزامی به عرضه محصول خود در بورس ندارند و بر همین اساس عرضه در بورس انجام نمی‌شود و محصول خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانیم. یکی از مشتریان عمده ما نیز در حال حاضر متروی تهران است که هم‌اکنون محصول خود را به آن می‌فروشیم. دیگر مشتریان ما نیز شرکت‌های ساختمانی و مصرف‌کنندگان میلگرد هستند.

وی اضافه کرد: بازار هم‌اکنون نسبت به میلگردهای نازک‌تر به ویژه سایزهای هشت و ۱۰ میلی‌متر تمایل بیشتری دارد زیرا علاوه بر اینکه تولید این سایزها از عهده اغلب کارخانه‌های نوردی خارج است، این سایزها در بازار با عنوان ریزبار شناخته می‌شوند و به دلیل سبکی بیشتر نسبت به سایر سایزها و استحکام مشابه، مشتریان بیشتری دارند. در همین حال، از میلگردهای ریزبار می‌توان در تولید تیرچه بلوک که با سایر سایزها قابل تولید نیست، استفاده کرد. ضمن اینکه قیمت میلگردهای ریزبار نسبت به میلگردهای متوسط و سنگین یعنی ۱۶، ۱۸، ۲۰ و بالاتر حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر است. به همین دلیل تولید محصولات ریزبار برای نوردکاران ارزش افزوده بیشتری را به وجود خواهد آورد.

فراهانی مجد عنوان کرد: همان‌طور که پیش از این نیز بیان شد، صادرات را متوقف کرده‌ایم اما این مهم را از طریق تجار و کارگزار انجام می‌دهیم. به این صورت که تاجرها در صورت تمایل محصولات شرکت‌های زیرمجموعه را به صورت Exwork یا فروش از درب کارخانه خریداری و صادر می‌کنند. لازم به ذکر است که به دلیل مشکلات ناشی از قطعی برق و تعطیلی کارخانه و همچنین چالش‌های بازگشت ارز به کشور، دیگر صادرات را به صورت مستقیم در دستور کار قرار نخواهیم داد. متاسفانه صادرات با چالش‌های متعددی برای تولیدکننده همراه است و باید تولیدکننده به چند دستگاه اجرایی و نظارتی برای صادرات خود پاسخگو باشد که با توجه به این موضوع، عطای صادرات را به لقای آن بخشیدیم و ترجیح دادیم به دردسرهای صادرات وارد نشویم.

طرح تولید شمش و ورق فولادی در دستور کار است

رئیس هیئت مدیره گروه اطلس در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های تابعه تصریح کرد: مهم‌ترین طرح توسعه گروه، احداث یک کارخانه تولید شمش فولادی به ظرفیت یک میلیون تن در سال است. برای این طرح در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستیم که در این رابطه زمین مورد نیاز خریداری شده و به دنبال تامین مالی طرح هستیم. ضمن اینکه قصد داریم یک کارخانه تولید ورق گرم فولادی با ضخامت دو تا هشت میلی‌متر را در استان مازندران شهرک صنعتی بهشهر احداث کنیم که برای این طرح نیز ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن در سال در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2626

نوشته‌های مشابه