• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
معاون بازرگانی شرکت آذر فولاد امین عنوان کرد:

ضرر تحمیلی بر نوردکاران

  • کد خبر : 7606
  • 20 اردیبهشت 1401 - 18:41
ضرر تحمیلی بر نوردکاران
معاون بازرگانی شرکت آذر فولاد امین گفت: در شرایطی که اختلاف قیمت مواد اولیه و محصول نهایی بسیار کم است، تولیدکنندگان محصولات نوردی از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند و همواره در زیان خواهند بود.
معاون بازرگانی شرکت آذر فولاد امین گفت: در شرایطی که اختلاف قیمت مواد اولیه و محصول نهایی بسیار کم است، تولیدکنندگان محصولات نوردی از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند و همواره در زیان خواهند بود.

حسین نایب درختان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان فولاد باید همه محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند اما صحیح نیست که این امر را از همه تولیدکنندگان محصولات فولادی درخواست کرد. ضمن اینکه در بورس کالا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده باید کارمزد و هزینه‌های بورسی را پرداخت کنند که به افزایش قیمت فروش منجر می‌شود اما زمانی که تولیدکننده محصولات خود را بدون واسطه و به طور مستقیم به مصرف‌کننده می‌فروشد، هزینه‌ای بابت کارمزد وجود ندارد.

معاون بازرگانی شرکت آذر فولاد امین تصریح کرد: در حقیقت زمانی که وزارت صمت تمامی تولیدکنندگان حوزه نورد را ملزم به عرضه همه محصولات نهایی خود در بورس کالای ایران کرده است، این وزارتخانه باید مواد اولیه مورد نیاز این تولیدکنندگان را با قیمت مصوب یعنی حداقل با اختلاف ۱۲ درصد، قیمت‌گذاری و تولیدکنندگان مواد اولیه را نیز ملزم به عرضه با قیمت مصوب کند. همچنین تولیدکنندگان موظف به عرضه ۷۰ تا ۸۰ درصد از محصولات خود در بورس کالا شدند. به طور مثال اگر تولیدکننده‌ای ۱۰ هزار تن شمش فولادی تولید کرد، می‌توان انتظار داشت هفت تا هشت هزار تن از محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کند.

نایب درختان مطرح کرد: در سال جاری، شمش فولادی را با قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم از بازار آزاد خریداری کردیم؛ این در حالی است که اگر این محصول را از بورس کالا با قیمت ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تامین کنیم، حدود ۸۰۰ تومان نیز برای کرایه به این قیمت حمل اضافه می‌شود. با احتساب هزینه کرایه حمل‌ محصول، خرید یک کیلوگرم شمش فولادی با قیمتی حدود ۱۸ هزار تومان برای شرکت آذر فولاد امین تمام می‌شود اما از سوی دیگر، محصول نهایی خود یعنی میلگرد را با قیمت ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به خریداران عرضه می‌کنیم.

استفاده از حساب شخصی

معاون بازرگانی شرکت آذر فولاد امین با انتقاد از وضعیت نامساعد کارخانه‌های نوردی که با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند، گفت: هزینه تولید هر کیلوگرم محصول در شرکت ما بدون احتساب هزینه حمل‌ونقل، حداقل ۹۰۰ تومان و با احتساب هزینه حمل بار، یک هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است. در حالی که اختلاف قیمت مواد اولیه با محصول نهایی به کمتر از یک هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می‌‌رسد. در این میان این سوال مطرح می‌شود که با وجود این سازوکارها، چگونه تولیدکنندگان محصولات نهایی باید به تولید بپردازند؟

وی عنوان کرد: اگر هزینه‌های تولید از درآمد به دست آمده بیشتر شود، تولیدکنندگان متحمل ضرر می‌شوند؛ یعنی تولیدکنندگان باید از پس‌انداز شخصی خود استفاده کنند و تاوان تصمیم‌های غلط و مداخله‌جویانه مسئولان را هم دهد.

نایب درختان افزود: در ۱۱ اردیبهشت ماه، ۲۷۰ هزار تن شمش فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن تنها ۳۰ هزار تن معامله صورت گرفت؛ در واقع شمش فولادی را به قیمت پایه ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و از طرفی میلگرد فولادی را به قیمت ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری کرده بودند. در حقیقت یک هزار تومان مابه‌التفاوت قیمت شمش با میلگرد بود.

معاون بازرگانی شرکت آذر فولاد امین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در موقعیت جغرافیای شرکت آذر فولاد امین، حداقل ۹۰۰ تومان هزینه کرایه بار و همچنین ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم حداقل هزینه تولید برای مجموعه تمام می‌شود. به این ترتیب تولیدکننده محصولات نهایی با قیمت‌های بورس باید ۸۰۰ تا یک هزار تومان به ازای هر کیلوگرم متحمل ضرر شود.

وی اظهار کرد: اگر قرار است وزارتخانه واحدهای تولیدی را ملزم به عرضه محصول در بورس کالا کند، باید هزینه تمام شده اعم از هزینه تولید، کرایه حمل و… را برآورد کند و با احتساب سود حداقلی، به قیمت‌گذاری محصولات بپردازد.

ابهام دربازار فولاد

نایب درختان در پایان با بیان اینکه بارها اسناد و مدارک ارائه کرده‌ایم که نشان دهنده اشتباه بودن سازوکارهای تعیین شده برای معاملات محصولات فولادی است، گفت: در حال حاضر، بخش خصوصی بیشترین نقش را در ایجاد اشتغال دارد اما متاسفانه همان‌طور که پیش از این بیان شد، پیامد دستورالعمل‌های بدون پایه و اساس سبب آسیب به واحدهای تولیدی می‌شود که در نتیجه، ارزش افزوده را از بین خواهد برد. در واقع قواعد قیمت‌گذاری با توجه به دستورالعمل‌های کنونی مشخص نیست و بازار فولاد با وجود تبعیض آشکار در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7606
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم

28فروردین
رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲