• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
عطالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

آینده‌سازی صنعت فولاد در هرمزگان

  • کد خبر : 2629
  • 24 اردیبهشت 1401 - 17:55
آینده‌سازی صنعت فولاد در هرمزگان
مطابق با اسناد بالادستی، تولید فولاد در سال 1404 باید به 55 میلیون تن برسد که بخش عمده‌ای از این هدف‌گذاری در سواحل جنوبی ایران رقم خواهد خورد. در این راستا، طرح‌های توسعه‌ای مختلفی در این بخش از کشور در حال اجراست و فولادسازان علی‌رغم معضلات ناشی از تحریم و محدودیت‌های انرژی، برای تحقق این چشم‌انداز تلاش می‌کنند. به طوری که شرکت فولاد هرمزگان، به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی کشور، علاوه بر اینکه موفق شد در سال 1400 عملیات احداث چهار طرح عظیم فولادی را به طور رسمی آغاز کند، رکوردهای تولیدی درخشانی را نیز به ثبت رساند. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با عطالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به گفت‌وگو نشسته که متن کامل آن در ادامه آمده است:

مطابق با اسناد بالادستی، تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ باید به ۵۵ میلیون تن برسد که بخش عمده‌ای از این هدف‌گذاری در سواحل جنوبی ایران رقم خواهد خورد. در این راستا، طرح‌های توسعه‌ای مختلفی در این بخش از کشور در حال اجراست و فولادسازان علی‌رغم معضلات ناشی از تحریم و محدودیت‌های انرژی، برای تحقق این چشم‌انداز تلاش می‌کنند. به طوری که شرکت فولاد هرمزگان، به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی کشور، علاوه بر اینکه موفق شد در سال ۱۴۰۰ عملیات احداث چهار طرح عظیم فولادی را به طور رسمی آغاز کند، رکوردهای تولیدی درخشانی را نیز به ثبت رساند. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با عطالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به گفت‌وگو نشسته که متن کامل آن در ادامه آمده است:

شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ چه رکوردهایی را از خود بر جای گذاشت؟

فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ توانست چند رکورد تولیدی را هم در فولادسازی و هم در آهن اسفنجی به ثبت برساند. در بخش فولادسازی، رکوردهای تولید روزانه و ماهانه شرکت جابه‌جا شد. به طوری که توانستیم در یک روز ۶ هزار و ۵۹۷ تن تختال تولید کنیم که بالاترین میزان تولید روزانه محسوب می‌شود. همچنین در آذر ماه نیز ۱۴۷ هزار و ۵۹۱ تن تختال تولید کردیم که این میزان نیز رکورد شرکت در تولید ماهانه بوده است. ناگفته نماند که در شرکت در ماه‌های مهر و اردیبهشت نیز رکورد تولید تختال به ثبت رسیده بود. تولید تختال سال ۱۴۰۰ فولاد هرمزگان به یک میلیون و ۴۴۲ هزار تن رسید.

در واحد احیا مستقیم نیز یک رکورد تاریخی کسب کردیم و توانستیم یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۳۴۸تن آهن اسفنجی تولید کنیم. خوشبختانه هر دو مدول احیا مستقیم شرکت در سال ۱۴۰۰ رکورد تولید خود را جابه‌جا کردند و با تولید بیش از ۸۵۰ هزار تن در سال، بیش از ظرفیت اسمی خود آهن اسفنجی تولید کردند.

فولاد هرمزگان در حوزه‌های مختلف دیگر به ویژه مصارف مواد اولیه و مواد افزودنی نیز شاهد رکوردهایی بود و توانست مصرف نسوز خود را هم در کوره‌های قوس، پاتیل‌های فولادی و تاندیش ریخته‌گری کاهش دهد و به ۵٫۳۸ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب برساند. کاهش مصرف نسوز با توجه به حجم تولید بر کاهش قیمت تمام شده تاثیر بسزایی گذاشته است.

در بخش فروش و کسب درآمد نیز فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ توانست از فروش یک میلیون و ۴۹۵ هزار تن تختال و سایر محصولات به درآمد ۲۲۰ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریالی دست یابد که این میزان درآمد، رشد ۶۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است.

قطعی برق در سال ۱۴۰۰ چه اثری بر عملکرد فولاد هرمزگان داشت؟

همان‌طور که گفته شد، در سال گذشته یک میلیون و ۴۴۲ هزار تن تختال تولید کردیم که با توجه توقف تولید و خاموشی ناشی از کمبود برق، ۱۷۴ هزار تن از تولید را از دست دادیم. به طوری که به علت قطعی برق در تابستان مجبور شدیم شات‌دان انجام دهیم و ۸۰ هزار تن تولید نیز به دلیل شات‌دان از دست رفت. نکته قابل توجه این است که اگر رکوردهای تولید فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ را در نظر بگیریم که همگی بیش از ۱۴۰هزار تن در ماه رقم خوردند، اگر این توقفات رخ نمی‌داد به تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن تختال رسیده بودیم. در صورتی که مطابق با نرخ فروش سال ۱۴۰۰، قیمت تختال را حدود ۱۵ میلیون تومان به ازای هر تن در نظر بگیریم، این یعنی بیش از سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از فروش فولاد هرمزگان کاسته شده است و اگر حاشیه سود فولاد هرمزگان نیز ۳۰ درصد باشد (که بیشتر است) یعنی حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از سود شرکت و سهامداران کاسته شد. خسارات ناشی از کمبود انرژی گاز و برق، واحد احیای مستقیم را نیز تحت تاثیر قرار داد و در این بخش به میزان ۳۸ هزار تن توقف تولید رخ داد اما با این حال توانستیم رکورد سالیانه را ارتقا دهیم.

با توجه به اینکه سال ۱۴۰۱ از سوی رهبری با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده، فولاد هرمزگان در این سه مقوله چه رویکردی را اتخاذ کرده است؟

فولاد هرمزگان به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادسازی کشور که از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برد، همواره رویکرد دانشی اتخاذ کرده است. دستیابی به رکوردهای تولیدی پیاپی هم در فولادسازی و هم در احیا مستقیم نشان می‌دهد این شرکت همواره دانش را سرلوحه خود قرار داده است. به طوری که شرکت فولاد هرمزگان سال ۱۴۰۱ را با دو رکورد تاریخی آغاز کرد و هم در تولید تختال و هم در آهن اسفنجی رکوردشکنی کردیم. در فروردین ماه به رکورد تاریخی ۱۵۰ هزار و ۴۹۵تن تختال رسیدیم که ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی ماهانه یعنی ۱۲۵ هزار تن است. علاوه بر این، ۱۶۵ هزار و ۱۰۱ تن آهن اسفنجی تولید کردیم که بالاترین میزان تولید در یک ماه شرکت، در تاریخ فعالیت محسوب می‌شود. در بخش فولادسازی، کاهش توقفات اضطراری و کاهش پاور آن کوره‌های قوس الکتریک، افزایش سرعت ریخته‌گری و استفاده بهینه از زمان‌ها برای تولید و آماده به کاری تجهیزات، ماده اولیه با کیفیت و همچنین پشتیبانی و نیز حمل و نقل به موقع و سریع از دلایل فنی کسب این رکورد است. همچنین استفاده کردن از زمان با روش افزایش ریت و افزایش سرعت تولید و آماده به کاری تجهیزات در بخش احیا مستقیم باعث رکوردشکنی در تولید آهن اسفنجی شده است.

در حوزه شعار سال نیز هرمزگان از سال‌های گذشته اقدام به شرکت در همایش‌های ملی صنعت فولاد و کسب تجربه از دیگر شرکت‌ها و نیز برگزاری همایش‌های مرتبط با حوزه ریخته‌گری مداوم کرده است. برگزاری دومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در پایان سال ۱۴۰۰ و نیز برگزاری رویداد علم داده حاکی از رویکردی دانش‌بنیان از سوی فولاد هرمزگان است.

هدف از برگزاری دومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از سوی شرکت در سال ۱۴۰۰، ایجاد ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه و همچنین به اشتراک‌گذاری تجربیات صنعتی شرکت‌های بزرگ در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بوده است که خوشبختانه این اهداف تا حدود زیادی محقق شدند. ضمن اینکه از سراسر کشور پذیرای کارشناسان خبره حوزه فولاد و دانشگاهیان بودیم که نقطه نظرات خود را در رابطه با بهبود عملکرد حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم ارائه کردند.

دیگر رویداد مهم فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰، برگزاری رویداد علم داده بود که برگزاری آن با هدف ارائه نقشه راه فولاد هرمزگان در مسیر تحول دیجیتال و ظرفیت‌های این شرکت در بهره‌برداری از داده، آشنایی شرکت‌کنندگان با آخرین دستاوردهای علمی و عملی در حوزه علم داده و ایجاد فضای همکاری بین صنایع، شرکت‌های مجری خدمات علم داده و دانشگاه‌ها در سطح استان و کشور صورت گرفت.

همچنین فولاد هرمزگان همکاری گسترده‌ای را با شرکت‌های دانشبنیان در حوزه‌های مختلف آغاز کرده و بازدیدهایی را نیز برای این شرکت‌ها از فولاد هرمزگان ترتیب داده است. هدف اصلی شرکت از این همکاری، بومی‌سازی دانش فنی و پرداختن به مسائل تولید فولاد است که شرکت‌های دانش‌بنیان قادر به برطرف کردن آن هستند. فولاد هرمزگان به صورت عملی از دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری با سپردن پروژه‌ها حمایت و ایده‌ها را به واقعیت تبدیل می‌کند و در تلاش است نخبه‌پروری را در دستور کار قرار دهد.

در بحث ایجاد اشتغال نیز فولاد هرمزگان علاوه بر اینکه بیش از یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است، با اجرای طرح‌های توسعه‌ای به دنبال اشتغال بیشتر است. کلنگ‌زنی چهار طرح بزرگ به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد همواره به توسعه تولید و افزایش اشتغال را پیگیری می‌کنیم. عملیات اجرایی طرح‌های مدول سوم آهن اسفنجی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن، واحد تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن، سیلوهای ذخیره آهن اسفنجی با ظرفیت ۲۸ هزار تن و مگامدول احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال مجموعا به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح‌هایی بودند که توسط شرکت ما در سال ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شدند و در صورتی که به بهره‌برداری برسند، بیش از دو هزار نفر اشتغال ایجاد خواهند کرد.

گفتنی است که طرح‌های توسعه‌ای در فولادی هرمزگان در سال ۱۴۰۰ در حالی آغاز شدند که طی ۱۰ سال گذشته از افتتاح این شرکت، هیچ طرح توسعه‌ای آغاز نشده بود. این طرح‌ها با افزایش ظرفیت ذوب و ریخته‌گری ادامه خواهند یافت و در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد شروع پروژه نورد گرم به ظرفیت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهیم بود.

انتظار شما به عنوان یک تولیدکننده از مسئولان امر برای تسهیل در امر تولید و تسریع در اجرای پروژه‌ها جهت اهداف یاد شده چیست؟

در شرایط کنونی انتظاری جز حمایت از سوی مسئولان نداریم. همان‌طور که گفته شد در سال گذشته حدود ۱۰ درصد از تولید به دلیل کمبود انرژی از دست رفت و در این شرایط توقع داریم که مانند سال گذشته، قطعی سراسری برق برای صنعت فولاد تکرار نشود. انتظار دیگری که داریم این است که مسئولان از صدور بخشنامه‌ها و وضع قوانین و مقررات مخل تولید آن هم به صورت یکباره پرهیز کنند. وضع تعرفه برای صادرات در شرایطی ابلاغ شده که صنعت فولاد دومین حوزه ارزآور کشور پس از نفت به شمار می‌رود. بنابراین بخشنامه‌های این‌چنینی تنها به از دست رفتن درآمدهای ارزی کشور و حتی بازارهای صادراتی منجر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2629

نوشته‌های مشابه