• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز عنوان کرد:

آشفته بازار سیم و کابل

  • کد خبر : 7984
  • 24 اردیبهشت 1401 - 14:00
آشفته بازار سیم و کابل
مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز گفت: علی‌رغم وجود بعضی نظارت‌ها، همچنان انواع محصولات تقلبی و غیراستاندارد در سطح بازار به فروش می‌رسد.
مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز گفت: علی‌رغم وجود بعضی نظارت‌ها، همچنان انواع محصولات تقلبی و غیراستاندارد در سطح بازار به فروش می‌رسد.

هادی کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: صنعت سیم و کابل در سال ۱۴۰۰، مانند سایر صنایع با چالش‌های فراوانی همراه بود. مشکلات این صنعت در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن، افزایش پیدا کرد و رشد قیمت مواد اولیه و نوسان نرخ ارز، اکثر تولیدکنندگان را به دردسر انداخت. در یک نگاه کلی، سال سختی را در زمینه تولید پشت سر گذاشتیم اما از عملکرد خود راضی هستیم.

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، افزود: مواد اولیه مورد نیاز مجموعه، مفتول مس و گرانول PVC است که از طریق بازار آزاد خریداری می‌شود. اگرچه امکان تامین مفتول از بورس کالای ایران فراهم است اما به دلیل تفاوت قیمت این محصول در بازار آزاد و بورس، ترجیح می‌دهیم که آن را با قیمت کمتر از بازار آزاد تامین کنیم. علاوه بر قیمت مناسب، امکان دسترسی به مفتول در بازار آزاد مناسب‌تر است و هر زمان که تولیدکننده به ماده اولیه نیاز داشته باشد، می‌تواند اقدام به خرید آن کند.

امیدوار به رونق ساخت و ساز هستیم

مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز در ارتباط با ظرفیت تولید این مجموعه، عنوان کرد: میزان ظرفیت تولید این شرکت ۱۰ هزار تن در سال است که با حدود ۱۰ درصد آن مشغول فعالیت هستیم. چراکه با توجه به افزایش قیمت جهانی مس، در تامین مفتول مورد نیاز دچار مشکل شده‌ایم و امکان کامل فعال بودن ظرفیت اسمی وجود ندارد. همچنین ۱۰ نفر به صورت مستقیم در کارخانه مشغول به کار هستند و انواع سیم‌های مسی با سطح مقطع‌های یک تا ۷۵ میلی‌متر در مجموعه تولید می‌شود. کاربرد عمده محصولات تولید شده این شرکت در صنایع ساختمانی است و امیدوار هستیم با بهبود ساخت و ساز، بتوانیم میزان تولید خود را به منظور عرضه بیشتر محصول در بازار، افزایش دهیم.

تولید سیم و کابل‌های تقلبی رواج یافته است

کشاورز در ادامه به اهمیت تولید محصول استاندارد در صنعت سیم و کابل اشاره کرد و گفت: حدود ۶ تا هفت سال پیش، انواع سیم و کابل‌های استاندارد در سطح بازار فروخته می‌شد و سازمان ملی استاندارد نیز نظارت مستمر بر این موضوع داشت اما متاسفانه به مروز زمان، تولید و عرضه سیم و کابل‌های تقلبی در سطح بازار افزایش پیدا کرد و شرایط به نحوی شده است که در حال حاضر شاهد فروش انواع این محصولات در سطح بازار هستیم. اگرچه تلاش تولیدکنندگان واقعی بر مبنای تولید انواع سیم و کابل استاندارد است و آن‌ها از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نمی‌کنند اما همچنان عده‌ای هستند که با تولید زیرزمینی انواع سیم و کابل و عرضه آن با برند جعلی، شرایط بازار را ملتهب ساخته‌اند. به نحوی که بسیاری از پیمانکاران دولتی، همین محصولات را خریداری و در پروژه‌های مختلف استفاده می‌کنند. اگرچه درج کد ۱۰ رقمی استاندارد کالا روی محصول، اندکی از مشکلات موجود در این زمینه کاسته است و به نظر می‌رسد به مرور زمان شرایط نیز بهتر خواهد شد.

مفتول مسی به میزان کافی در کشور وجود دارد

وی همچنین به بررسی تاثیر تحریم بر صنعت سیم و کابل پرداخت و مطرح کرد: مهم‌ترین تاثیر تحریم بر نرخ ارز و به دنبال آن، افزایش قیمت مواد اولیه بوده است. این معضل نه تنها در صنعت سیم و کابل بلکه به وضوح در اکثر صنایع کشور دیده می‌شود و قیمت نهایی سیم و کابل به دنبال افزایش قیمت جهانی مس و همچنین نرخ ارز در داخل کشور، افزایش یافته است اما از آنجایی که مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در داخل کشور تامین می‌شود، بنابراین مشکل چندانی برای تولیدکنندگان فعال در این صنعت به وجود نیامده است. طبیعتا رفع تحریم‌ها منجر به بهبود شرایط تولید خواهد شد و امیدوار هستیم با کاهش مشکلات موجود، شاهد پیشرفت صنعت سیم و کابل کشور باشیم.

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در خصوص آینده صنعت مس، اظهار کرد: با توجه به نقش مهم و اساسی مس در صنایع مختلف و همچنین افزایش تقاضای جهانی برای این فلز سرخ، می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای این صنعت متصور شد. در خصوص صنعت سیم و کابل نیز باید گفت اگر ساخت و ساز در کشور از رکود حاکم خارج شود، می‌توان آینده روشنی را برای صنعت سیم و کابل در نظر گرفت. البته از آنجایی که هزینه هنگفتی برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی نیاز است، باید ریسک‌های مختلف در زمینه تولید نیز در نظر گرفته شود. افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در صنعت سیم و کابل دارند، باید از تجربیات دیگران نیز بهره برند و با دانش و اطلاعات کافی وارد این عرصه شوند.

تولید سیم و کابل در دستگاه راد

کشاورز در ارتباط با فرایند تولید سیم و کابل، گفت: برای تولید سیم از مفتول مس هشت میلی‌متری با درصد خلوص بالا استفاده می‌کنیم. مفتول با استفاده از دستگاه راد، کشیده و نازک می‌شود و سپس توسط دستگاه اکسترودر تابیده می‌شود و این روند تا رسیدن به ضخامت مورد نظر در حال تکرار خواهد بود. دسته‌های مسی تابیده شده وارد کوره شده و بعد از خنک و نرم شدن، سیم به دست می‌آید. همچنین اگر قرار به تولید کابل باشد، عملیات کابل‌کشی با استفاده از دستگاه اکسترودر صورت می‌گیرد و پس از روکش‌کاری، کابل مورد نظر به دست می‌آید. البته باید توجه داشت که در این مرحله، نوع دستگاه، سرعت و کشش آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید مجموعه ساخت داخل هستند و خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت نظارت بر نحوه تولید و عرضه سیم و کابل در سطح بازار، تصریح کرد: متاسفانه تولید و فروش سیم و کابل‌های غیراستاندارد به قدری در بازار افزایش یافته است که تنها راه مقابله با آن، نظارت و بازرسی‌های دقیق در سطح بازار است. اگرچه اخیرا اقداماتی به منظور تایید اصالت کالا از طریق سامانه‌های پیامکی و اینترنتی انجام شده است اما با این وجود هم امکان تقلب وجود دارد. بنابراین اگر حجم سیم و کابل‌های با کیفیت تولیدشده در سطح بازار افزایش پیدا کند، به مرور زمان شرایط حاکم بر بازار نیز بهتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز در ادامه به بررسی کیفیت سیم و کابل‌های تولید شده در داخل کشور در مقایسه با نمونه‌های خارجی مشابه پرداخت و عنوان کرد: اگر هزینه‌های مرتبط با تولید همراه با قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند و دولت حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان به عمل آورد، قطعا صنعت سیم و کابل‌های ایرانی توانایی رقابت با محصولات مشابه سایر کشورهای همسایه مانند ترکیه را دارد. ضمن اینکه بسیاری از فعالان این صنعت، محصولات خود را به بعضی کشورها همچون عراق صادر می‌کنند.

پرداخت به موقع مالیات

کشاورز در خصوص پرداخت حق بیمه و مالیات، مطرح کرد: برنامه‌ریزی مشخصی را به منظور پرداخت مالیات داریم و بر همین اساس، مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. تمام تلاش ما در راستای تولید قانونمند است و طی ۱۰ سال فعالیتی که در این صنعت داشته‌ایم، همواره راس زمان مقرر اقدام به پرداخت مالیات کرده‌ایم. ضمن اینکه در این مدت از تسهیلات بانکی به منظور ادامه فعالیت خود، استفاده و اقساط آن را طبق زمان‌بندی معین پرداخت کرده‌ایم. البته دریافت وام‌های بانکی بستگی به شرایط تولید دارد و تولیدکننده باید تمام جوانب را برای دریافت آن در نظر بگیرد.

وی در پایان یادآور شد: حدود دو ماه از آغاز سال ۱۴۰۱ گذشته است و شرایط تولید آن چنان که وعده داده شده، تغییر نکرده است. امیدوار هستیم در ادامه، شاهد حمایت بیشتر دولت و کاهش مشکلات موجود در صنعت باشیم تا نتایج مثبت آن به مرور زمان در اقتصاد کشور نمایان شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7984

نوشته‌های مشابه