• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل شرکت کیان مس جوزم:

سودآوری به حداقل رسیده است

  • کد خبر : 8072
  • 01 خرداد 1401 - 15:31
سودآوری به حداقل رسیده است
مدیرعامل شرکت کیان مس جوزم گفت: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور، درآمدها چندان مساعد نیست و در بهترین حالت ممکن، سود حاصل از تولید با هزینه‌های آن سربه‌سر می‌شود.
مدیرعامل شرکت کیان مس جوزم گفت: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور، درآمدها چندان مساعد نیست و در بهترین حالت ممکن، سود حاصل از تولید با هزینه‌های آن سربه‌سر می‌شود.

حسین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت کیان مس جوزم فعالیت خود را در زمینه تولید کنسانتره مس در سال ۱۳۸۶ در شهر بابک آغاز کرده است. در حال حاضر ۶۰ نفر به صورت مستقیم در مجموعه مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص ظرفیت تولید و نحوه تامین مواد اولیه، بیان کرد: ظرفیت تولید مجموعه، ۳۰۰ تن در روز است که در حال حاضر با یک سوم آن مشغول فعالیت هستیم و امیدواریم تا بتوانیم این میزان را به ۵۰۰ تن نیز افزایش دهیم. ضمن اینکه خاک معدنی مورد نیاز را از شرکت ملی صنایع مس ایران تامین می‌کینم و بر اساس قرارداد، کنسانتره مس را تحویل این شرکت می‌دهیم. از آنجایی که «فملی» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس کشور است، بنابراین چالش خاصی در زمینه تامین مواد اولیه نداریم و به دنبال اجرای طرح توسعه جهت اشتغال‌زایی و افزایش ظرفیت تولید با حمایت شرکت مس هستیم.

کاهش نقدینگی، تولید را دشوار کرده است

مدیرعامل شرکت کیان مس جوزم در ارتباط با چالش‌های موجود در بخش تولید، بیان کرد: افزایش هزینه‌های تولید از یک سو و کاهش نقدینگی از سوی دیگر باعث شده است نه تنها ما بلکه بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات فراوانی مواجه شوند. با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور، درآمدها نیز چندان مساعد نیست و در بهترین حالت ممکن، سود حاصل از تولید با هزینه‌های مرتبط با آن سربه‌سر می‌شود. شرایط به نحوی است که اگر خط تولید کارخانه به مدت یک ماه متوقف شود، ما با بدهکاری حداقل سه تا چهار میلیارد تومانی مواجه خواهیم شد و این مسئله ادامه فعالیت را بسیار دشوار خواهد کرد.

رفیعی در ادامه به فرایند تولید در این مجموعه اشاره کرد و گفت: کنسانتره مس به روش فلوتاسیون در شرکت کیان مس جوزم به دست می‌آید. در واقع هدف از فلوتاسیون، پرعیارسازی خاک معدنی به منظور استفاده بهینه از آن است. برای مثال، عیار مس موجود در ۱۰۰ کیلوگرم خاک، ۰٫۵ تا ۰٫۶ درصد است که پس از فرایند فلوتاسیون به ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. در این روش ابتدا عملیات خردایش انجام می‌شود و در ادامه با افزودن برخی مواد شیمیایی، فلوتاسیون یا همان شناورسازی در سلول‌های موجود به منظور پرعیارسازی مس انجام می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موجود در مجموعه داخلی هستند و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

چالش تامین قطعات یدکی

وی ضمن اشاره به تاثیر تحریم بر صنعت مس، تصریح کرد: زمانی که بعضی از قطعات مورد استفاده در خط تولید معیوب می‌شوند، ما چاره‌ای جز واردات آن‌ها نداریم. اگرچه می‌توانیم اقدام به تعمیر آن‌ها کنیم اما با توجه به اینکه این قطعات زمان مصرف مشخصی دارند، بنابراین با ۲۰ تا ۳۰ برابر قیمت واقعی اقدام به واردات این قطعات می‌کنیم. در حالی که اگر تحریم‌ها وجود نداشت، با فروش عمده این قطعات در سطح بازار، قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شد. نکته جالب اینکه قیمت قطعات تولید شده در داخل نیز به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده و به عنوان مثال، قیمت یک بلبرینگ دو میلیون تومانی به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین با توجه به قیمت‌گذاری مس بر اساس بورس فلزات لندن و رشد قیمت جهانی مس که به حدود ۹ هزار و ۴۰۰ دلار رسیده، افزایش نرخ دلار نیز تولیدکنندگان کنسانتره مس را با چالش روبه‌رو کرده است و تولید در چنین شرایطی مقرون به صرفه نیست.

این تولیدکننده کنسانتره مسی اضافه کرد: ما همکاری متقابل و سازنده‌ای با شرکت ملی صنایع مس ایران داریم و فعالیت مجموعه به این صورت است که خاک معدنی را از این شرکت خریداری می‌کنیم و سپس کنسانتره مس را تحویل می‌دهیم. شرکت ملی مس کنسانتره تولیدشده را با نرخ ارز نیمایی از ما خریداری می‌کند و با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رساند. بر همین اساس سود چندانی عاید ما نمی‌شود و نوسان نرخ ارز تاثیر مستقیم بر فعالیت مجموعه ما دارد.

رفیعی چشم‌انداز صنعت مس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به افزایش تقاضای جهانی مس، قیمت این فلز افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه‌دار باشد. بر همین اساس می‌توان آینده روشنی را برای آن متصور شد و به نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری در این صنعت، بتوانیم شاهد اشتغال‌زایی و ارزآوری بیشتری برای کشور باشیم.

به دنبال تولید کنسانتره با عیار بالا هستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت کنسانتره مس تولیدشده در مجموعه خود را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: کیفیت خاک معدنی که از شرکت ملی صنایع مس ایران دریافت می‌کنیم، بسیار مرغوب است و بر همین اساس کنسانتره‌ای که در مجموعه تولید می‌کینم، از عیار بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه این محصول برخوردار است. چراکه کنسانتره تولیدی باید به شرکت مس تحویل داده شود و از آنجایی که این شرکت بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات فلزی کشور است، بنابراین چاره‌ای جز تولید محصول با بیشترین میزان کیفیت نداریم.

مدیرعامل شرکت کیان مس جوزم ضمن تاکید بر اهمیت نظارت دولت بر بازار ارز، بیان کرد: از آنجایی که مس بر اساس بورس فلزات لندن قیمت‌گذاری می‌شود و نرخ ارز تاثیر بسزایی در این زمینه دارد، بنابراین از بانک مرکزی انتظار داریم نظارت‌های لازم در سطح بازار جهت تثبیت نرخ ارز را انجام دهد. زمانی که نرخ ارز در داخل کشور به یک‌‌‌باره چند برابر شد، ما ناچار به تعطیلی دو خط تولید و متحمل ضرر ۱۲ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۷ شدیم. در حالی که اگر یک نرخ واحد برای ارز در نظر بگیرند، تولیدکننده می‌تواند برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید خود داشته باشد و متحمل چنین زیان‌های مالی هنگفتی نخواهد شد.

قطعی و گرانی برق

رفیعی در ادامه به چالش قطعی برق اشاره و تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین معضلات بخش تولید، قطعی حامل‌های انرژی به ویژه برق است. مادامی که به روزهای گرم سال نزدیک می‌شویم، باید در انتظار سهمیه‌بندی و قطعی برق باشیم. از سوی دیگر، هزینه برق مجموعه در سال گذشته ۱۰ برابر شد و به نظر می‌رسد  قیمت برق در سال جاری دوباره افزایش پیدا کند. با این شرایط، تولیدکننده نیز چاره‌ای جز پرداخت قبض صادرشده ندارد و اگر در زمان مقرر اقدام به پرداخت آن نکند، برق مجموعه قطع خواهد شد و در نهایت ظرفیت تولید کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: افزایش ۲۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید را جهت اجرای طرح توسعه در نظر گرفته‌ایم که در صورت تایید شرکت ملی صنایع مس ایران، با اشتغال‌زایی ۷۰ تا ۸۰ نفر همراه خواهد بود که امیدوار هستیم هرچه زودتر موفق به اجرای آن شویم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8072

نوشته‌های مشابه