• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع مطرح کرد:

تبدیل تهدید به فرصت در ارفع

  • کد خبر : 7646
  • 02 خرداد 1401 - 19:04
تبدیل تهدید به فرصت در ارفع
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: ارفع برای سال 1401 در نظر دارد با توجه به احتمال قطعی برق در فصل تابستان، در همین زمان بزرگ‌ترین پروژه سال جاری خود را اجرا کند و ظرفیت تولید 800 هزار تنی واحد فولادسازی خود را 25 درصد افزایش دهد و به یک میلیون تن رساند.
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: ارفع برای سال ۱۴۰۱ در نظر دارد با توجه به احتمال قطعی برق در فصل تابستان، در همین زمان بزرگ‌ترین پروژه سال جاری خود را اجرا کند و ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تنی واحد فولادسازی خود را ۲۵ درصد افزایش دهد و به یک میلیون تن رساند.

مجتبی مهری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: خوشبختانه در فروردین ماه سال ۱۴۰۱، با توجه به کیفیت مطلوب مواد اولیه خریداری شده و از همه مهم‌تر انگیزه بالای پرسنل توانمند شرکت آهن و فولاد ارفع توانستیم بدون اینکه با قطع برق مواجه شویم، تولید ۸۵ هزار و ۱۷۰ تن شمش فولادی و ۹۹ هزار تن آهن اسفنجی در این ماه را به ثبت رسانیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به توقف فعالیت واحد احیا مستقیم در اردیبهشت ماه، نتوانستیم به رکورد قبلی شرکت یعنی ۸۵ هزار تن شمش فولادی در یک ماه برسیم، اما به طور حتم به نسبت اردیبهشت ماه سال‌های پیش، میزان تولید چشم‌گیری خواهیم داشت که احتمالا بین ۸۰ تا ۸۱ هزار تن تولید به ثبت می‌رسد.

ثبت رکورد تولید روزانه و ماهانه در سال جدید

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع عنوان کرد: برای اولین بار در فولاد ارفع پس از ثبت دو رکورد پیاپی تولید روزانه در فروردین ‌ماه، توانستیم به بالاترین رکورد تولید روزانه تاریخ شرکت با ثبت ٢١ ذوب و تولید فولاد خام به میزان سه هزار و ٢٨٣ تن در ٢٦ اردیبهشت ماه ١٤٠١ دست یابیم. ثبت رکورد تولید روزانه یک اتفاق بسیار مهم در فولاد ارفع است؛ چراکه زمان هر ذوب به طور قابل توجهی کاهش یافته و این موضوع بسیار با ارزش و مهمی برای مجموعه است.

مهری‌نژاد با اشاره به اینکه حتی رکوردشکنی تولید فولاد در فروردین می‌تواند زمینه رسیدن به تولید یک میلیون تن را فراهم کند، اذعان کرد: تولید یک میلیون تن فولاد با یک واحد ۸۰۰ هزار تنی ذوب بسیار دشوار است اما تولید ۸۵ هزار تن در فروردین ماه نشان داد این توانایی در ارفع وجود دارد.

وی ادامه داد: شرط استمرار تولید به این میزان، عدم قطعی برق و گاز، تامین به موقع مواد اولیه و فراهم شدن همه شرایط است که متاسفانه در یکی دو سال اخیر اتفاق نیفتاد. لازم به یادآوری است که در سال ۱۳۹۹ تولید شمش فولاد در ارفع به ۸۱۷ هزار تن یعنی ۱۷ هزار تن بالاتر از ظرفیت اسمی رسید. این یعنی پتانسیل افزایش تولید بیش از ظرفیت اسمی وجود دارد.

۱۴۵۰ میلیارد تومان پروژه در دست اقدام داریم

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در خصوص برنامه و اولویت شرکت طی سال جاری تصریح کرد: ارفع در سال ۱۴۰۱، حدود یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه در دست اقدام دارد که مهم‌ترین اولویت شرکت، افزایش ظرفیت واحد فولادسازی است. البته پروژه‌های مهم دیگری به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها در دست اقدام داریم.

مهری‌نژاد اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت اسمی شرکت ما در فولادسازی ۸۰۰ هزار تن است و بنا داریم با توقف تولید طی فصل تابستان با توجه به احتمال قطعی برق، ظرفیت واحد فولادسازی را ۲۵ درصد افزایش دهیم و به یک میلیون تن برسانیم. برنامه داریم از ۲۰ تیر ماه که خاموشی‌ها برای صنعت فولاد اعمال می‌شود، افزایش ظرفیت فولادسازی را عملیاتی کنیم و این پروژه تا پایان مرداد ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته داشتیم، زمان اجرای پروژه و توقف فعالیت را مقارن با هم در نظر گرفتیم تا از زیان احتمالی به شرکت بابت قطعی برق و توقف تولید جلوگیری شود. البته قطعی برق هنوز قابل پیش‌بینی نیست و این امکان وجود دارد حتی زودتر از فصل تابستان قطعی برق برای صنعت فولاد اعمال شود. هم‌اکنون در حال رایزنی با وزارت نیرو هستیم تا قطعی برق مجموعه ارفع دقیقا با زمان اجرای پروژه یکسان باشد. امیدواریم این موضوع مورد موافقت مسئولان مربوطه قرار گیرد.

تامین مواد اولیه با کیفیت در اولویت است

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع بیان کرد: اصلی‌ترین هزینه‌ای که در سال گذشته به شرکت تحمیل شد، به دلیل خرید آهن اسفنجی بود. از این رو افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم که در سال گذشته انجام شد، می‌تواند در سال جاری از خرید مجدد آهن اسفنجی و تحمیل هزینه جدید به شرکت جلوگیری کند. ضمن اینکه تولید مواد اولیه با کیفیت برای افزایش تولید فولادسازی در اختیار خود شرکت خواهد بود.

مهری‌نژاد ادامه داد: یکی از اقدامات مهم ما در سال‌های اخیر، خرید گندله با کیفیت بوده است. زیرا گندله‌ای که در بورس کالا عرضه می‌شود، با عیار ۶۵ درصد است؛ در حالی که عیار گندله دریافتی ما از چادرملو ۶۶٫۳ درصد بوده و کیفیت بالاتری دارد که هم می‌تواند هزینه‌های کمتری به شرکت وارد کند و هم اینکه به تولید محصول با کیفیت بیشتر کمک کند. ضمن اینکه گندله از چادرملو به طور مستقیم با نوار نقاله به شرکت منتقل می‌شود که خود از هزینه‌های حمل کاهش می‌دهد. بنابراین هم به صرفه است که از چادرملو مواد اولیه خود را تامین کنیم و هم اینکه عیار بالاتری دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال در اختیار گرفتن معدن هستیم، گفت: اقدامات اولیه و مطالعاتی را در خصوص ورود به بخش معدن و بالادست فولاد انجام داده‌ایم که در بخش معدن اقدام به تشکیل معاونت معدنی کرده‌ایم. امیدواریم هم در اکتشافات معدنی و هم در بحث مذاکراتی که با دستگاه‌های حاکمیتی انجام می‌دهیم، بتوانیم برای تکمیل زنجیره فولاد معدن در اختیار گیریم و مواد اولیه خود را تامین کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7646
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد