• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک:

رقابت بدون حمایت ممکن نیست

  • کد خبر : 8063
  • 04 خرداد 1401 - 15:22
رقابت بدون حمایت ممکن نیست
مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: اگر دولت حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به عمل آورد و شرایط صادرات را هموار سازد، توانایی رقابت با کشورهای پیشرو در صنعت آلومینیوم وجود دارد. در غیر این صورت، نمی‌توانیم به دنبال رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی باشیم.
مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: اگر دولت حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به عمل آورد و شرایط صادرات را هموار سازد، توانایی رقابت با کشورهای پیشرو در صنعت آلومینیوم وجود دارد. در غیر این صورت، نمی‌توانیم به دنبال رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی باشیم.

محسن رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت پگاه آلومینیوم اراک فعالیت خود را در زمینه تولید پروفیل و بیلت آلومینیومی از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده است. ظرفیت تولید سالیانه ۱۰ هزار تن است که در حال حاضر با ۲۰ درصد آن مشغول فعالیت هستیم. تعداد نیروی انسانی شاغل در مجموعه نیز ۶۰ نفر است.

وی در خصوص چالش‌های موجود در بخش تولید، بیان کرد: نوسان قیمت ماده اولیه، مهم‌ترین معضلی است که اکثر تولیدکنندگان طی ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند. نوسان قیمت شمش آلومینیوم در سال گذشته باعث شد نتوانیم برنامه‌ریزی مشخصی در تولید داشته باشیم. موجودی مواد اولیه شرکت در ابتدای سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۰۰ تن بود که طی ۱۲ ماه سال گذشته به ۱۰۰ تن کاهش پیدا کرد. از آنجایی که قیمت شمش دائما در حال نوسان است، بنابراین چاره‌ای جز ثبت سفارش و در ادامه تولید محصول نداشتیم. این در حالی است که پیش از افزایش یکباره قیمت آلومینیوم، تولید انبوه داشتیم و سپس قرارداد خود را با مشتریان منعقد می‌کردیم اما در سال گذشته، ناچار به تعطیلی خط تولید در بعضی از شیفت‌های کاری شدیم.

با شرکت‌های ترکیه‌ای تعامل خوبی داریم

مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک در همین راستا اضافه کرد: همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین و رشد قیمت آلومینیوم تا مرز سه هزار و ۸۰۰ دلار، مشکلات تولیدکنندگان محصولات آلومینومی نیز افزایش پیدا کرد اما در حال حاضر قیمت این فلز به دو هزار و ۹۰۰ دلار کاهش یافته و بازار جهانی نسبتا متعادل شده است. اگرچه این جنگ، بازار فولاد، مس، سرب و روی را تحت تاثیر قرار داد و در یک برهه زمانی، شاهد نوساناتی در قیمت‌های جهانی بودیم. ما سفارش‌های بسیاری را در همان زمان از سوی شرکت‌های ترکیه‌ای دریافت کردیم که دلیل آن نیز عدم صادرات بیلت از چین به این کشور بود و به همین دلیل، تولیدکنندگان ترکیه‌ای چاره‌ای جز خرید بیلت از ما نداشتند.

رحیمی در ادامه به چالش قطعی برق اشاره کرد و گفت: برق نقش بسزایی در ریخته‌گری آلومینیوم دارد. زمانی که برق مجموعه قطع می‌شود، ناچار به خاموش کردن کوره‌ها هستیم و شرایط ریخته‌گری فراهم نیست. متاسفانه در سال گذشته، متحمل ضرر ۵۰۰ میلیون تومانی ناشی از قطع ناگهانی برق شدیم. علی‌رغم آنچه در جدول زمان‌بندی اعلام می‌شد، شاهد قطعی برق خارج از زمان مشخص شده بودیم و درست هنگامی که اقدام به تولید محصول می‌کردیم، این معضل منجر به خاموشی دستگاه‌ها و در نهایت خسارات جبران‌ناپذیری می‌شد. اعتراض و شکایت خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم اما هیچ سازمانی پاسخگو نبود و چاره‌ای جز پذیرش زیان‌های هنگفت مالی نداشتیم.

تولید بیلت آلومینیومی در کوره DC

وی در ارتباط با فراید تولید محصول، اظهار کرد: از روش ریخته‌گری سرمایش مستقیم در تولید بیلت آلومینیومی استفاده می‌کنیم. در این روش، مذاب درون کوره از طریق دریچه‌های انتقال و توزیع که با جدارهای نسوز در بدنه کوره پوشش داده شده‌ است، به واحد گاززدایی و در ادامه فیلتراسیون منتقل می‌شود و در نهایت بیلت آلومینیومی پس از عملیات خنک‌کاری در ابعاد مختلف از هشت تا ۲۰ اینچ تولید می‌شود. ضمن اینکه بعضی تجهیزات مورد نیاز پزشکی و صنایع نظامی را در شرکت تولید می‌کنیم. ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید، عمدتا ساخت داخل هستند و به منظور تولید بعضی قطعات خاص، از دستگاه خارجی استفاده می‌کنیم که خوشبختانه چالش خاصی برای تعویض قطعات یدکی مورد نیاز نداریم.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی ضمن اشاره به اهمیت صادرات، تاکید کرد: پروفیل و بیلت تولیدشده را به کشورهای ترکیه و عراق صادر  می‌کنیم و به دنبال توسعه همکاری‌های خود با سایر کشورها هستیم. اگرچه صادرات نیز چالش‌های مختص به خود را دارد و وضع عوارض صادراتی از سوی دولت در ماه گذشته، ضررهای مالی فراوانی را به حوزه صادرات تحمیل کرد. خوشبختانه این معضل پس از انتقادات و پیگیری‌های فراوان رفع شد و امیدوار هستیم صادرات در ادامه سال جاری رونق داشته باشد. چراکه همزمان با رشد صادرات، درآمدزایی و ارزآوری به داخل کشور نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

شاهد بروکراسی‌های اداری در دریافت وام هستیم

رحیمی در خصوص چالش‌های موجود در زمینه تامین مواد اولیه، عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، اقدام به دریافت تسهیلات بانکی کردیم اما همچنان موفق به دریافت آن نشده‌ایم. واقعیت امر این است که حمایت از تولید، در حد یک شعار است و در عمل هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌شود. بروکراسی‌های اداری برای دریافت تسهیلات بانکی باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان قید آن را بزنند و به دنبال جایگزین دیگری برای تامین کاهش نقدینگی باشند. زمانی که حساب جاری شرکت از گردش مالی مناسبی برخوردار بود، مسئولان یک بانک دولتی وعده اعطای تسهیلات را ظرف سه روز دادند اما زمانی که سرمایه در گردش مجموعه کاهش پیدا کرد و نیازمند دریافت تسهیلات برای رفع معضلات موجود بودیم، همان افراد همکاری‌های لازم را به عمل نیاوردند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه حمایت از بخش خصوصی، اذعان کرد: دولت ترکیه با تخصیص مشوق‌های مختلف از تولیدکنندگان حمایت می‌کند. شرایط تولید در بعضی کشورهای همسایه به نحوی است که تولیدکننده دغدغه خاصی را در تمامی مراحل تولید ندارد و به همین دلیل، ما به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای عمان و ترکیه هستیم. متاسفانه وعده‌های مسئولان چیزی جز شعار نیست و هیچ‌گاه جامه عمل به وعده‌های آن‌ها پوشانده نمی‌شود. تعداد مدیران دلسوز و متخصص در صنعت کشور به شدت کاهش یافته و همین مسئله باعث مشکلات فراوانی در تولید شده است. در حالی که اگر امکانات لازم برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شود، توانایی رقابت با کشورهای همسایه و همچنین اروپایی نیز وجود دارد. اگرچه شرکت‌های خارجی از تکنولوژی روز دنیا برای تولید محصول استفاده می‌کنند اما در صورتی که حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان داخلی انجام شود، به راحتی می‌توانیم بازار خاورمیانه را دست بگیریم. جدیدترین پروفیل تولیدشده در شرکت پگاه آلومینیوم اراک به منظور کارشناسی‌های بیشتر به کشور هلند ارسال شد و متوجه شدیم که خوشبختانه این محصول از استانداردهای لازم جهت عرضه در بازارهای بین‌المللی برخوردار است اما مادامی که مسئولان از ما حمایت نکنند، نمی‌توانیم پروفیل تولیدشده را به کشورهای معتبر صادر کنیم .

مدیرعامل شرکت پگاه آلومینیوم اراک در پایان یادآور شد: امروزه بسیاری از افراد که تولیدکننده نیز نیستند، اقدام به اخذ مجوز تولید می‌کنند و پس از آن، سوء استفاده‌های بسیاری را از این طریق اعم از دریافت‌ تسهیلات کلان بانکی انجام می‌دهند. متاسفانه علی‌رغم اینکه تولیدکنندگان واقعی نیازمند حمایت دولت برای کاهش هزینه‌های تولید هستند، شاهد جولان دلالان در این بخش هستیم. امیدواریم مسئولان ذی‌ریط اقدامات لازم را برای مقابله با دلالان انجام دهند تا اندکی از مشکلات بخش تولید کاسته شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8063

نوشته‌های مشابه