• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک:

ماهی‌های بزرگ، ماهی‌های کوچک را می‌خورند

  • کد خبر : 2644
  • 07 خرداد 1401 - 19:23
ماهی‌های بزرگ، ماهی‌های کوچک را می‌خورند
مدیرعامل شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک گفت: به نظر می‌رسد سیاست دولت در جهت حذف واحدهای کوچک فولادی هم در زمینه شمش و هم در زمینه نورد باشد و با شرایط ایجاد شده، تنها واحدهای فولادی با ظرفیت بیش از یک میلیون تن در بازار باقی خواهند ماند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک گفت: به نظر می‌رسد سیاست دولت در جهت حذف واحدهای کوچک فولادی هم در زمینه شمش و هم در زمینه نورد باشد و با شرایط ایجاد شده، تنها واحدهای فولادی با ظرفیت بیش از یک میلیون تن در بازار باقی خواهند ماند.

سید محمد رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک دو سال است که تعطیل شده و فعالیتی ندارد. علت تعطیلی این کارخانه نیز کمبود شمش فولادی در بازار و عدم توازن میان قیمت مواد اولیه و محصول نهایی بوده است.

وی افزود: دو سال قبل در بازار نوسان‌های غیر قابل باوری در زمینه محصولات فولادی رخ داد و شاهد افزایش بسیار شدید قیمت مواد اولیه فولاد به ویژه شمش بودیم. به طوری که قیمت شمش از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا انتهای آن بیش از دو برابر افزایش یافت. به این موضوع باید قطعی برق را نیز اضافه کرد که به تولیدکنندگان فولاد فشار زیادی وارد آورد.

رضوی اذعان کرد: در فضایی که تنها به تولیدکنندگان فشار می‌آید و هر روز با مشکلات متعددی از هر طرف مواجه می‌شوند، بهتر است فعالیت تولید متوقف شود. زیرا حداقل تولیدکننده آرامش روانی دارد و دیگر درگیر مسائل غیر ضروری مرتبط با تولید نیست.

افزایش هزینه‌های تولید به سود تولیدکنندگان بزرگ

مدیرعامل شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک تاکید کرد: در دو سال گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک صنعت فولاد یا تعطیل کردند و یا اینکه در آستانه تعطیلی قرار دارند. به نظر می‌رسد سیاست دولت در جهت کاهش واحدهای تولیدی کوچک و گسترش واحدهای تولید بزرگ در صنعت فولاد باشد.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود دولت برای حمایت از واحدهای فولادی دارای ظرفیت بیش از یک میلیون تن در سال گام بردارد و بیشتر فشارهایی که به تولیدکنندگان کوچک وارد می‌شود، برای دستیابی به این هدف است. ضمن اینکه برنامه این است تولیدکنندگان خود زنجیره کامل را در اختیار داشته باشند و بتوانند از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی را تولید کنند.

رضوی ادامه داد: در شرایطی که تولید برخی کارخانه‌های فولادی بیش از یک میلیون تن بوده و طرح‌های متعددی نیز در صنعت فولاد در حال اجرا است، طبعا اگر یک واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ هزار تن در سال تعطیل شود، خدشه‌ای به صنعت فولاد وارد نخواهد شد. گفتنی است که اگر دولت قصد داشته باشد فعالیت واحدهای تولیدی کوچک تداوم داشته باشد، باید برق، آب، گاز و زمین را با بهایی ارزان در اختیار این واحدها بگذارد که عملا برای این منظور باید یارانه سنگینی را پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک با بیان اینکه از واحدهای کوچک حمایت نمی‌شود، گفت: هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته است؛ به طور مثال قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی واحدهای نورد در سال جاری به دو هزار تومان رسیده و قیمت برق نیز با رشد پنج برابری در سال جاری نسبت به سال گذشته مواجه شده است. به این ترتیب واحدهای کوچک فولادی در مقابل این افزایش قیمت‌ها تاب نخواهند آورد و تعطیل خواهند شد. این تعطیلی واحدهای کوچک هم در حوزه شمش و هم در حوزه نورد فولادی اتفاق افتاده است.

توقف فعالیت واحدهای کوچک قطعی است

رضوی با یادآوری اینکه ظرفیت تولیدی شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک ۹۰ هزار تن میلگرد فولادی در سال بود، عنوان کرد: شرایط در سال‌های فعالیت شرکت ما به گونه‌ای پیش رفت که هیچ‌گاه میزان تولید سالانه از ۱۵ هزار تن بیشتر نبوده است و اغلب بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن محصول در سال تولید می‌کردیم. به این ترتیب همواره کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک فعال بوده است.

وی تصریح کرد: تنها در صورتی می‌توان شاهد تحقق میزان تولید مطابق با ظرفیت اسمی بود که همه شرایط اعم از تامین مواد اولیه، آب، برق، گاز و… برای تولیدکننده بدون کم و کاست مهیا باشد. همچنین باید یک تیم قوی برای مسائل گوناگون به ویژه تامین نقدینگی و مواد اولیه تولیدکننده را همراهی کند و شرایط مهیا شود تا تولید مطابق با ظرفیت اسمی صورت گیرد. در ادامه باید بخش فروش نیز باید به دنبال بازار باشد تا محصول واحد تولیدی در بازار به فروش رود و هزینه‌های تولید به کارخانه بازگردد. متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان در شرایط کنونی نمی‌توانند این چرخه را کامل کنند و به میزان ظرفیت اسمی خود تولید انجام دهند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مفتولی الماس باران تاک تاکید کرد: با اطمینان خاطر می‌توان گفت به زودی تمام واحدهای نوردی کوچک‌مقیاس تعطیل خواهند شد و ممکن است این اتفاق حتی در سال جاری با قطعی برق در تابستان رخ دهد. این قاعده بازار است و ماهی‌های بزرگ ماهی‌های کوچک را می‌خورند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2644

نوشته‌های مشابه