• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

جنگ برای تولید

  • کد خبر : 8155
  • 08 خرداد 1401 - 16:19
جنگ برای تولید
مدیرعامل شرکت فرآوری و ریخته‌گری صنایع مس کیان زنجان گفت: افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه از یک سو و کاهش نقدینگی لازم از سوی دیگر، شرایط تولید را به شدت دشوار ساخته است و تولیدکنندگان چاره‌ای جز جنگیدن برای بقای خود ندارند.
مدیرعامل شرکت فرآوری و ریخته‌گری صنایع مس کیان زنجان گفت: افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه از یک سو و کاهش نقدینگی لازم از سوی دیگر، شرایط تولید را به شدت دشوار ساخته است و تولیدکنندگان چاره‌ای جز جنگیدن برای بقای خود ندارند.

مسعود اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شمش مسی و اکسید روی، عمده محصولات تولید شده در شرکت فرآوری و ریخته‌گری صنایع مس کیان زنجان است. ضمن اینکه در بخش دیگری از خط تولید، انواع ظروف مسی که قابل استفاده در آشپزخانه هستند، تولید می‌شود. کاتد مس نیز یکی از محصولات شرکت است که اخیرا در حال تولید آن هستیم. 

وی در خصوص ظرفیت تولید، عنوان کرد: ظرفیت تولید شمش مسی، ۱۲۰ تن و اکسید روی، ۵۰۰ تن در سال است. ظرفیت تولید ورق مسی نیز سالانه ۶۰۰ تن است که در نهایت به ظروف مسی تبدیل و به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود. ضمن اینکه با ظرفیت تولید ۶۰ تن کاتد در سال، مشغول تولید این محصول مهم هستیم که امیدواریم بتوانیم این میزان را در آینده افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری و ریخته‌گری صنایع مس کیان زنجان در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، مطرح کرد: کنسانتره مورد نیاز جهت تولید کاتد مس را از معادن استان زنجان تامین می‌کنیم. ضمن اینکه میلگرد برنجی به منظور تولید شمش مسی و اکسید روی را از بازار آزاد خریداری می‌کینم. برای تولید ظروف مسی، قراضه مورد نیاز از بازیافت کنندگان سیم و کابل مسی خریداری می‌شود. نوسان قیمت مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که اکثر تولیدکنندگان طی سالیان اخیر با آن مواجه بوده‌اند. اگرچه قیمت‌گذاری مس بر پایه بورس فلزات لندن (lme) است اما جای خالی یک مرجع واحد جهت تعیین قیمت نهایی محصولات فلزی به ویژه مس در داخل کشور به شدت احساس می‌شود. متاسفانه قیمت‌ها در طول روز دائما در حال تغییر است که همین مسئله منجر به سردرگمی تولیدکنندگان خواهد شد. ضمن اینکه تامین نقدینگی لازم برای تامین مواد اولیه نیز به شدت دشوار شده و بسیاری از تولیدکنندگان را با معضل مواجه کرده است. افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه از یک سو و کاهش نقدینگی لازم از سوی دیگر، شرایط تولید را دشوار ساخته است و مسئولان ذی‌ربط باید تمهیدات لازم در راستای تسهیل این شرایط را در نظر بگیرند.

اشرفی در ادامه به تولید انواع محصولات مسی اشاره کرد و گفت: انواع کوره‌ها شامل دوار، بوته‌ای و القایی به منظور ذوب و ریخته‌گری مس در مجموعه تعبیه شده است. ضمن اینکه دستگاه نورد نیز یکی از تجهیزات مورد استفاده در خط تولید است. عمده ماشین‌آلات مجموعه تولید داخلی بوده و تنها بخشی از قطعات دستگاه نورد، تولید کشور آلمان است که در صورت نیاز، ناچار به واردات قطعات مورد نیاز هستیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه و پیشرفت تولید نیازمند حمایت دولت است، مطرح کرد: شرایط تولید به قدری دشوار شده است که دولت باید حمایت‌های لازم را از واحدهای کوچک تولیدی داشته باشد. زمانی که یک تولیدکننده مشتاق به ادامه فعالیت است، بنابراین چاره‌ای جز تحمل شرایط ندارد و برای اینکه بتواند همچنان تولید را زنده نگه دارد، به جنگ با چالش‌های موجود می‌رود.

وی در خصوص معضلات موجود در بخش تولید، اذعان کرد: هزینه‌های تولید مانند حقوق و دستمزد، انرژی، بیمه، مالیات و … دائما در حال افزایش بوده که کارفرمایان را با مشکلات فراوانی طی سالیان اخیر مواجه کرده است. زمانی که یک تولیدکننده مالیات‌های مختلف همچون ارزش افزوده را به طور منظم و قانونمند پرداخت می‌کند، بنابراین انتظار حمایت و همکاری متقابل از جانب سازمان‌های ذی‌ربط را دارد. از سوی دیگر، تحریم‌ها منجر به افزایش مشکلات مرتبط با این بخش شده است و بر همین اساس باید با همدلی و همکاری متقابل بتوانیم در این شرایط سخت، تولید را ادامه دهیم. امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک، شاهد بهبود روابط اقتصادی و رشد تولید در کشور باشیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری و ریخته‌گری صنایع مس کیان زنجان در پایان یادآور شد: صنعت مس از چشم‌انداز روشنی در سطح جهان برخوردار است و اگر مسئولان حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان این صنعت داشته باشند، می‌توانیم اقدامات فراوانی را در زمینه اشتغال‌زایی و درآمدزایی انجام دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8155

نوشته‌های مشابه