• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
عرضه گسترده محصولات تقلبی

انزوای صنعت سیم و کابل

  • کد خبر : 8145
  • 09 خرداد 1401 - 16:13
انزوای صنعت سیم و کابل
مدیرعامل شرکت سیم و کابل لیا قزوین گفت: در حالی که نظارت‌های لازم جهت تولید سیم و کابل‌های ساختمانی استاندارد انجام نمی‌شود و این صنعت به حال خود رها شده است، شاهد عرضه گسترده محصولات تقلبی در سطح بازار هستیم که این امر هم به ضرر تولیدکنندگان واقعی و هم مصرف‌کنندگان نهایی تمام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت سیم و کابل لیا قزوین گفت: در حالی که نظارت‌های لازم جهت تولید سیم و کابل‌های ساختمانی استاندارد انجام نمی‌شود و این صنعت به حال خود رها شده است، شاهد عرضه گسترده محصولات تقلبی در سطح بازار هستیم که این امر هم به ضرر تولیدکنندگان واقعی و هم مصرف‌کنندگان نهایی تمام خواهد شد.

اسکندر آتشک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: در حال حاضر شرایط صنعت سیم و کابل کشور به هیچ وجه مناسب نیست و متاسفانه اقدامات لازم از جانب سازمان‌ها و انجمن‌های ذی‌ربط جهت بهبود وضعیت حاکم انجام نمی‌شود. صنعت سیم و کابل طی سالیان اخیر به حال خود رها شده است و از آنجایی که نظارت‌های لازم در این صنعت وجود ندارد، به جرات می‌توان گفت تعداد واحدهای زیرزمینی که به صورت غیرفانونی اقدام به تولید انواع سیم و کابل تقلبی می‌کنند، به دو برابر واحدهای مجاز افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: تولید و عرضه محصولات تقلبی که از استانداردهای لازم نیز برخوردار نیستند، منجر به حوادث ناگواری مانند پلاسکو و … خواهد شد و بیش از ۵۰ درصد اتفاقاتی که در این زمینه رخ می‌دهد، مرتبط با استفاده نکردن از سیم و کابل‌های استاندارد در سیم‌کشی واحدهای مسکونی، اداری و تجاری است. در حدود ۶ ماه قبل، تعدادی از واحدهای مسکونی مسکن مهر آبیک طعمه حریق شد که پس از آن، کارشناسی‌های لازم جهت بررسی علت وقوع آتس‌سوزی صورت گرفت. در پایان مشخص شد از سیم و کابل‌هایی که با برند تقلبی در بازار عرضه می‌شوند، در سیم‌کشی این واحدها استفاده شده است و متاسفانه این معضل در بسیاری از نقاط مختلف کشور وجود دارد.

با چالش تامین قطعات یدکی مواجه هستیم

مدیرعامل شرکت سیم و کابل لیا قزوین در ادامه به چالش تامین قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: هزینه تعمیرات و نگهداری دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید مجموعه به شدت افزایش یافته است و به دنبال عرضه قطعات بی‌کفیت چینی در بازار، امکان دسترسی به قطعات باکیفیت اروپایی فراهم نیست. بلبرینگ، تسمه، قطعات الکترونیکی و … مورد استفاده در ماشین‌آلات، پس از مدتی کوتاه مستهلک می‌شوند که دلیل آن، عرضه قطعات با برندهای جعلی در سطح بازار است. تولید سیم و کابل باکیفیت، نیازمند استفاده از تجهیزات به روز است و اگر نتوانیم قطعات یدکی مورد نیاز را فراهم کنیم، در ادامه از کیفیت محصولات تولیدشده کاسته خواهد شد.

آتشک ضمن انتقاد از عرضه مواد اولیه در بورس کالای ایران، مطرح کرد: واقعیت امر این است که عرضه و تقاضای مواد اولیه در بورس کالای ایران با یکدیگر همخوانی ندارد و همین مسئله تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. دی اکتیل فتالات (DOP)، ماده اولیه مورد نیاز تولید گرانول در سیم و کابل است که ما همزمان با راه‌اندازی مجموعه در سال ۱۳۷۰ از آن استفاده می‌کنیم. پیش از اینکه عرضه این محصول در بورس کالا انجام شود، چالش خاصی در تامین آن وجود نداشت اما از زمانی که این محصول در بورس کالا عرضه شد، قیمت آن ۱۰ هزار تومان نسبت به بازار آزاد افزایش پیدا کرده است. عرضه و تقاضای این محصول در بورس به نحوی است که برای مثال اگر دی اکتیل فتالات مورد نیاز مجموعه ۲۰ تن در ماه باشد، چاره‌ای جز تقاضای ۸۰ تنی برای آن نداریم تا بتوانیم حداقل نیاز خود را تامین کنیم. قیمت پایه این محصول ۵۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است که ناچار به خرید با قیمت نهایی ۶۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم هستیم. رقابت ایجاد شده در بورس کالا، منجر به اختلاف قیمت ۹ هزار تا ۱۵ هزار تومانی این محصول شده است که صرفه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد.

عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران همخوانی ندارد

وی در همین راستا اضافه کرد: متاسفانه این معضل در ارتباط با عرضه مفتول مسی در بورس کالای ایران نیز وجود دارد. ما مفتول را به صورت مستقیم از دو شرکت بزرگ تولیدکننده این محصول خریداری می‌کنیم اما از آنجایی که کاتد مس، ماده اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان مفتول مسی است و در بورس کالای ایران عرضه می‌شود، بنابراین اختلاف قیمت کاتد مس طی یک هفته اخیر که در حدود هفت هزار تومان بوده، منجر به افزایش قیمت مفتول شده است. اگرچه مفتول مسی نیز در بورس کالا عرضه می‌شود اما میزان تقاضا برای این محصول اندک است و بر همین اساس معامله آن خارج از بورس صورت می‌پذیرد. بنابراین عرضه مواد اولیه در بورس، تنها منجر به افزایش رقابت‌پذیری کاذب و رشد قیمت‌ها در سطح بازار شده است که این مسئله در نهایت به ضرر مصرف‌کننده تمام خواهد شد.

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در ادامه ضمن اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت سیم و کابل، اظهار کرد: متاسفانه تعداد نیروهای انسانی متخصص در این صنعت طی سالیان اخیر به شدت کاهش یافته است و جای خالی متخصصان در واحدهای تولیدی سیم و کابل احساس می‌شود. بسیاری از افراد شاغل در واحدهای تولیدی سیم و کابل، از دانش کافی برخوردار نیستند و کارشناسان و متخصصان نیز به دنبال پیشرفت در دیگر بخش‌های تولید هستند. شرکت سیم و کابل لیا قزوین در شهرک صنعتی کاسپین واقع شده است و برخی از مهندسان شاغل در واحدهای مختلف شرکت پس از گذشت چند ماه، تمایل به ادامه فعالیت در سایر کلان‌شهرها به ویژه تهران را دارند. این در حالی است که شرایط اشتغال و همچنین هزینه‌های مختلف در شهرهای کوچک صنعتی مانند قزوین نسبت به پایتخت مناسب‌تر است و مشخص نیست که این افراد بر چه اساسی به پایتخت می‌روند. 

کاهش نیروی انسانی متخصص در صنعت سیم و کابل

آتشک در ادامه به بررسی افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد نیروی انسانی در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های مختلف تولید، افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران نیز شرایط را بیش از پیش دشوار ساخته است. سال گذشته، هزینه حق بیمه نیروی انسانی شاغل در مجموعه، ماهانه ۶۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال جاری به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. اگرچه باید در نظر داشت با توجه به تورم اقتصادی حاکم در کشور، حقوق و دستمزد نیز باید افزایش پیدا کند اما مادامی که قیمت کالاهای اساسی چند برابر می‌شود، بنابراین رشد ۵۷ درصدی حقوق تاثیر خاصی بر شرایط معیشتی جامعه کارگری نخواهد داشت.

وی در خصوص سایر چالش‌های موجود در بخش تولید، اذعان کرد: از دیگر معضلات بخش تولید می‌توان به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نوسان نرخ ارز اشاره کرد که نه تنها عملکرد این بخش بلکه اکثر حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. کاتد مس در هفته گذشته، با قیمت ۲۵۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس عرضه شد که همزمان با افزایش نرخ دلار، قیمت این محصول به ۲۶۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است که این اختلاف قیمت ایجاد شده در نهایت به ضرر تولیدکننده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل لیا قزوین در ارتباط با صادرات سیم و کابل، بیان کرد: سیم و کابل‌های تولید شده در مجموعه به صورت غیرمستقیم به کشورهای همسایه صادر می‌شود. اگر یک ثبات نسبی در قیمت مواد اولیه به ویژه گرانول در داخل کشور وجود داشته باشد، بنابراین هم تولید به صرفه خواهد بود و هم صادرات با ارزآوری بیشتری همراه می‌شود. بنابراین لازم است تا بازنگری اساسی در خصوص عرضه مواد اولیه در بورس کالای ایران انجام شود تا ضمن ثبات و تسهیل شرایط تولید در داخل کشور، بتوانیم شاهد صادرات هرچه بیشتر سیم و کابل به سایر کشورهای جهان باشیم.

آتشک در خصوص میزان ظرفیت تولید، عنوان کرد: ظرفیت تولید مجموعه، ماهانه ۱۵۰ تن محصول است که اگر مواد اولیه مورد نیاز تامین شود، قابلیت افزایش آن وجود دارد. سیم و کابل‌های تولیدشده نیز در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دولت در کار تولیدکنندگان دخالت نکند

وی تاکید کرد: اگر دولت چوب لای چرخ تولیدکنندگان بخش خصوصی نگذارد، ما می‌توانیم مسیر تولید را به درستی ادامه دهیم. اگر یک بازنگری اساسی در نحوه عرضه مواد اولیه انجام شود، بسیاری از مشکلات تولید به مرور زمان حل خواهد شد. متاسفانه نظارت‌های لازم جهت عرضه مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان وجود ندارد و سازمان‌های مختلف تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند. شرکتی که تنها پنج تن دی اکتیل فتالات تولید می‌کند، چگونه می‌تواند این محصول را در بورس کالای ایران عرضه کند؟ بنابراین لازم است تا حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس جهت تولید و عرضه محصول انجام شود تا به مروز زمان، معضلات موجود در زمینه تولید کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل لیا قزوین در پایان یادآور شد: علاقمندی ما به تولید باعث شده است تا بتوانیم شرایط  دشوار موجود را تحمل کنیم و به فعالیت خود ادامه دهیم. هدف ما از تولید، توسعه و پیشرفت صنعت سیم و کابل است و اگر نگاهی غیر از این داشتیم، در حال حاضر شرکت تعطیل شده بود اما متاسفانه چالش‌های بسیاری در این صنعت وجود دارد که شرایط تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نمی‌دانیم چه آینده‌ای در انتظار صنعت سیم و کابل است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8145

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد