• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی آذران:

از تکنولوژی عقب مانده‌ایم

  • کد خبر : 8175
  • 16 خرداد 1401 - 17:01
از تکنولوژی عقب مانده‌ایم
مدیرعامل گروه صنعتی آذران گفت: در حالی که تولید با به کارگیری از تکنولوژی نسل چهارم در کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود، تولیدکنندگان داخلی همچنان ناچار به استفاده از نسل دوم تکنولوژی زیر سایه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی هستند و همزمان با افزایش هزینه‌های تولید، به مشکلات آن‌ها نیز افزوده می‌شود.
مدیرعامل گروه صنعتی آذران گفت: در حالی که تولید با به کارگیری از تکنولوژی نسل چهارم در کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود، تولیدکنندگان داخلی همچنان ناچار به استفاده از نسل دوم تکنولوژی زیر سایه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی هستند و همزمان با افزایش هزینه‌های تولید، به مشکلات آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

حسین پاکروان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: محصولات برنجی، لوله و اتصالات پنج‌لایه و ماشین‌آلات صنعتی در سه خط تولید مجزی در گروه صنعتی آذران تولید می‌شود. شیرآلات و اتصالات برنجی، یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدشده در مجموعه است که با استفاده از برنج MS58 به دست می‌آید.

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، افزود: برنج، ماده اولیه مورد نیاز مجموعه است که آن را از تولیدکنندگان مطرح داخلی مانند شرکت صنایع مس شهید باهنر و بعضی از شرکت‌های دیگر خریداری می‌کنیم. نوسان قیمت مواد اولیه، چالش عمده‌ای است که در ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم. متاسفانه ثبات قیمت مشخصی در سطح بازار وجود ندارد و قیمت مواد اولیه با توجه به نوسان نرخ ارز، دائما در حال تغییر است. در حال حاضر برنج با قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار به فروش می‌رسد و امکان افزایش قیمت آن با توجه به افزایش قیمت جهانی مس وجود دارد. افزایش قیمت مواد اولیه، شرایط را نه تنها برای تولیدکنندگان محصولات نهایی دشوار ساخته است بلکه تامین کنندگان مواد اولیه نیز معضلات خود را در این زمینه دارند.

افزایش هزینه‌های تولید زیر سایه تورم

مدیرعامل گروه صنعتی آذران در خصوص شرایط تولید در سال ۱۴۰۰، مطرح کرد: روزهای سختی را در سال گذشته سپری کردیم و مشکلات روز به روز در حال افزایش است. تورم اقتصادی حاکم در کشور، شرایط تولید را به شدت دشوار ساخته و این تورم، تاثیر مستقیم در هزینه‌های مختلف تولید مانند مواد اولیه، حامل‌های انرژی و به ویژه نیروی انسانی شاغل در مجموعه داشته است. چراکه هزینه معیشت نیروهای کارگری با افزایش تورم، رشد پیدا می‌کند و به دنبال آن، بسیاری از افراد به دنبال شغل‌های غیرمولد خواهند رفت. اگرچه با افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیروهای کارگری در سال جاری، به نظر می‌رسد اندکی از مشکلات موجود در این زمینه کاسته شود اما از آنجایی که دولت طی دو ماه اخیر نتوانسته است شرایط بازار را کنترل کند و قیمت‌های مختلف همزمان با حذف ارز ترجیحی رشد پیدا کرده است، بنابراین افزایش حقوق کارگران نه تنها به نفع جامعه کارگری نیست بلکه کارفرمایان را در تنگنای اقتصادی قرار داده است. متاسفانه افزایش قیمت در بخش خدمات، مواد غذایی، انرژی، اجاره بها و… به ضرر تمام اقشار جامعه اعم از کارفرمایان و کارگران تمام خواهد شد که شرایط تولید را بیش از پیش دشوار کرده است.

پاکروان در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، عنوان کرد: افزایش قیمت برق که ار بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است، یکی دیگر از معضلات پیش روی تولیدکنندگان به شمار می‌آید. گرانی قیمت حامل‌های انرژی، هزینه‌های مختلفی را به مجموعه تحمیل کرده است که علاوه بر قیمت برق، شاهد چند برابر شدن قیمت گاز نیز در سال گذشته بوده‌ایم. با توجه به نزدیک شدن به روزهای گرم سال، اداره برق استان اصفهان به تولیدکنندگان هشدار داده است که مصرف برق خود را در روزهای آینده مدیریت کنند و به حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهند. این در حالی است که مسئولان همواره درباره حمایت از تولید سخن می‌گویند و نام‌گذاری سال‌های مختلف بر اساس حمایت از تولیدکنندگان صورت می‌پذیرد اما در عمل شاهد هیچ حمایتی از بخش تولید نیستیم و تولیدکنندگان ناچار هستند با افزایش قیمت برق، گاز و… تولید محصولات خود را کاهش دهند و یا برای مدت زمان غیر مشخص، خط تولید را تعطیل کنند. این در حالی است که ما به دنبال افزایش تولید و اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتر هستیم اما متاسفانه مسئولان همواره چوب لای چرخ تولیدکنندگان می‌گذارند و آن‌ها را از اهداف خود دور می‌کنند.

کاهش رقابت‌پذیری در حوزه صادرات

وی در ادامه به صادرات محصولات تولیدی این شرکت اشاره کرد و گفت: محصولات گروه صنعتی آذران به کشورهایی مانند امارات، عراق و افغانستان صادر می‌‍شود که به دنبال افزایش هزینه‌های تولید، روند کاهشی طی ماه‌های اخیر داشته است. در واقع توانایی رقابت‌پذیری در سطح منطقه و بازارهای جهانی همزمان با رشد هزینه‌های تولید در داخل، کاهش پیدا کرده است و صادرات در چنین شرایطی مقرون به صرفه نیست. ضمن اینکه چالش‌های دیگری در این زمینه وجود دارد که شرایط را برای صادرکنندگان دشوار کرده است. با توجه به اینکه تحریم‌های اقتصادی علیه کشور در حال افزایش است، امکان انتقال پول به خارج از کشور فراهم نیست که به دنبال آن، تولیدکنندگان ناچار به تامین ارز از طریق مبانی غیررسمی می‌شوند. این بزرگ‌ترین چالش در بخش صادرات است و جو ضد ایرانی حاکم در سایر کشورهای جهان، به افزایش مشکلات موجود در این بخش منجر شده است. بسیاری از شرکت‌های مطرح تمایلی به همکاری با تولیدکنندگان داخلی ندارند و نمی‌توان رابطه همکاری با آن‌ها برقرار کرد . با این شرایط، دولت به جای اینکه از تولیدکنندگان حمایت کند، اقدام به وضع عوارض صادراتی می‌کند که به دنبال آن، بسیاری از فعالان صنعتی ناچار به توقف صادرات محصولات خود خواهند شد. در حالی که دولت باید مشوق‌های مختلف برای صادرکنندگان در نظر بگیرد و در راستای کاهش مشکلات موجود قدم بردارد.

این تولیدکننده شیرآلات برنجی ضمن اشاره به مشتریان این شرکت، تصریح کرد: عمده کاربرد محصولات شرکت در صنعت ساختمان‌سازی و در بخش تاسیسات ساختمانی است. با توجه به خواص برنج، این آلیاژ کاربرد فراوانی در نصب و راه‌اندازی سیستم‌های انتقال آب گرم و سرد دارد. ضمن اینکه بخشی از تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در خود مجموعه تولید و بخشی از آن نیز از بازار داخلی تامین می‌شود.

پاکروان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از کیفیت محصولات تولیدشده در گروه صنعتی آذران با نمونه‌های مشابه داخلی چیست، اظهار کرد: رقابت سازنده‌ای در زمینه تولید محصولات برنجی و لوله و اتصالات چندلایه در بازار داخلی شکل گرفته است و ما همواره به دنبال تولید محصولات باکیفیت و استاندارد همزمان با افزایش قیمت در سطح بازار هستیم. خوشبختانه عملکرد شرکت‌های تولیدکننده برنج در داخل مانند شرکت صنایع مس شهید باهنر بسیار مثبت ارزیابی شده است و بر همین اساس با تامین مواد اولیه کافی، شاهد رقابت‌پذیری مطلوبی در سطح بازار هستیم.

در تامین قطعات یدکی با مشکل مواجه هستیم

وی در خصوص تاثیر تحریم در بخش تولید، اذعان کرد: تحریم، نقش بسزایی در تولید محصولات مختلف صنعتی داشته است. محدودیت صادرات به کشورهای خارجی از یک سو و تامین نکردن قطعات یدکی مورد نیاز از سوی دیگر باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان با معضلات مختلفی مواجه شوند. زمانی که ما نیازمند یک قطعه یدکی ساده برای ماشین‌آلات مجموعه هستیم، متاسفانه امکان تامین آن به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه فراهم نیست و ما ناچار به خرید قطعات بی‌کیفیت چینی موجود در بازار هستیم. همچنین امکان دسترسی به دانش و تکنولوژی روز دنیا جهت استفاده در تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید وجود ندارد و تولیدکنندگان از تکنولوژی‌های قدیمی که مرتباط با ۳۰ تا ۴۰ سال پیش است، استفاده می‌کنند. در حالی که تولید بر پایه تکنولوژی نسل چهارم در سطح جهان انجام می‌شود، ما همچنان در حال استفاده از نسل دوم تکنولوژی هستیم و امکان هوشمندسازی دانش تولید در داخل فراهم نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی آذران در ارتباط با ضعف تکنولوژی در بخش تولید، گفت: فورجینگ، یکی از عملیات‌های مهم در تولید محصولات برنجی است که متاسفانه تکنولوژی روز آن در واحدهای تولیدی وجود ندارد و تولیدکنندگان از دانش قدیمی موجود در این زمینه استفاده می‌کنند. در حالی که تکنولوژی مورد استفاده در شرکت‌های خارجی به روزتر و مقرون به صرفه‌تر است و انرژی کمتری نیز برای تولید محصول مصرف می‌شود. همچنین از آنجایی که هوشمندسازی در دستور کار این شرکت‌ها قرار دارد، بنابراین با کاهش نیروی انسانی در راستای کاهش هزینه‌های تولید نیز قدم برداشته می‌شود و همه چیز به منظور کاهش هزینه‌های بخش تولید است.

جای خالی روابط سازنده اقتصادی

پاکروان در ادامه ضمن انتقاد از حمایت نکردن دولت از تولیدکنندگان بخش خصوصی، بیان کرد: متاسفانه دولت علی‌رغم شعارهای فراوان مبنی بر حمایت از تولید، هیچ حمایتی از تولیدکنندگان بخش خصوصی به عمل نمی‌آورد. تا زمانی که روابط اقتصادی مسالمت‌آمیز با سایر کشورهای جهان برقرار نشود، تغییر خاصی در شرایط موجود به وجود نخواهد آمد و ما نیازمند برقراری ارتباط با شرکت‌های معتبر خارجی هستیم. گرانی و تورم، شرایط تولید را به شدت دشوار ساخته است و مادامی که تحریم‌ها لغو نشود، نمی‌توانیم انتظار چندانی در تغییر شرایط داشته باشیم. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ناچار به تعطیل کردن مجموعه خود شده‌اند و متاسفانه شاهد افزایش روزافزون تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم.

وی در پایان یادآور شد: قیمت مس روند رو به رشدی را طی ماه‌های اخیر داشته است و اگر قرار باشد شرایط تولید نسبت به قبل دشوارتر شود، بنابراین نمی‌توان آینده روشنی را برای صنعت مس متصور شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8175

نوشته‌های مشابه