• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان مطرح کرد:

فولاد خراسان، پیشتاز ارتقای بهره‌وری کارکنان

  • کد خبر : 7851
  • 17 خرداد 1401 - 11:27
فولاد خراسان، پیشتاز ارتقای بهره‌وری کارکنان
معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان گفت: فولاد خراسان در جهت تحقق استراتژی‌های منابع انسانی و در راستای استراتژی‌های شرکت، ماموریت اصلی خود را ارتقای بهره‌وری کارکنان قرار داده است و در نظر دارد نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و فرایندهای منابع انسانی را بهبود بخشد.
معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان گفت: فولاد خراسان در جهت تحقق استراتژی‌های منابع انسانی و در راستای استراتژی‌های شرکت، ماموریت اصلی خود را ارتقای بهره‌وری کارکنان قرار داده است و در نظر دارد نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و فرایندهای منابع انسانی را بهبود بخشد.

فریدون صبوریان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در شمال شرق کشور، دارای یک هزار و ۴۸۰ نفر نیروی اصلی و ۹۷۱ نفر نیروی شاغل در بخش‌های پیمانکاری است و حدود ۵۰۰ نفر از کارکنان شرکت طی پنج سال گذشته بازنشسته شدند.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان، درباره تفکیک تحصیلی نیروهای اصلی شرکت توضیحاتی ارائه داد و گفت: ۶۶۰ نفر دارای مدرک دیپلم، ۴۴۷ نفر دارای مدرک فوق دیپلم، ۳۳۹ نفر دارای مدرک لیسانس، ۲۵ نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و سه نفر دارای مدرک دکترا هستند.

وی در ادامه به تفکیک تحصیلی پیمانکاران پرداخت و بیان کرد: ۴۲۸ نفر دارای مدرک دیپلم، ۴۱۷ نفر دارای مدرک فوق دیپلم، ۳۳۹ نفر دارای مدرک لیسانس، ۲۵ نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و سه نفر دارای مدرک دکترا هستند.

بهبود نظام ارزیابی عملکرد کارکنان

صبوریان در خصوص نحوی مدیریت منابع انسانی در فولاد خراسان تصریح کرد: شرکت مجتمع فولاد خراسان در جهت تحقق استراتژی‌های منابع انسانی و در راستای استراتژی‌های شرکت و تحقق بیانیه ماموریت خود، تحت عنوان «تامین حفظ و توانمندسازی کارکنان و ایجاد محیط کاری سالم ایمن و با نشاط و با نگاه به منابع انسانی به عنوان سرمایه»، از سال ۱۳۹۳ جایگاه واحد منابع انسانی خود را از مدیریت به معاونت در زیرمجموعه مستقیم مدیرعامل و در کنار سایر معاونت‌ها ارتقا داده است.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین مبنی بر اینکه فولاد خراسان برای به کارگیری از نیروهای جدید با چه چالش‌هایی مواجه است، خاطرنشان کرد: به طور حتم تمامی واحدهای فولادی با چالش‌های جذب نیروی انسانی جدید متعدد دست‌وپنجه نرم می‌کنند که عمده‌ترین چالش و دغدغه‌های مجتمع تخصص نیروهای جدید و نحوه به کارگیری آن‌ها در سازمان است و این مهم چالش سازمان‌های دیگر نیز محسوب می‌شود. برای برطرف شدن چالش‌های جذب نیروهای جدید، مجتمع فولاد خراسان اقداماتی را صورت داد که می‌توان به نظام اثربخش ارتقا و انتصاب منطبق با عملکردها و شایستگی‌های منابع انسانی و حفظ و انتقال تجربه‌ها و دانش کارکنان با تجربه در حال ترک سازمان به دلیل بازنشستگی به نیروهای جدید اشاره کرد.

وی در خصوص برنامه‌های در دستور کار فولاد خراسان برای رفع دغدغه‌ها و چالش‌های ذکر شده، اذعان کرد: مجتمع فولاد خراسان در نظر دارد نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و اتصال آن‌ها با سایر نظام‌ها و فرایندهای منابع انسانی ازجمله نظام ارتقا و انتصاب، نظام حقوق و دستمزد، نظام آموزش و توسعه منابع انسانی، نظام انگیزشی پاداش افزایش تولید را بهبود ببخشد.

صبوریان همچنین اجرای نظام مدیریت دانش و تدوین پروژه نظام جانشین پروری را یکی دیگر از اقداماتی دانست که جهت حفظ و انتقال تجربه‌ها و دانش کارکنان با تجربه شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

علت ناکارآمدی منابع انسانی چیست؟

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان، یکی از دلایل عمده ناکارآمدی منابع انسانی در شرکت‌های تولیدی و صنعتی را نبود نظام مناسب جذب، تامین نیروی انسانی و عدم تناسب جذب نیرو با نیازهای تولیدی و توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: شرکت مجتمع فولاد خراسان با برنامه‌ریزی درست نیروی انسانی و متناسب با نیازهای ساختار سازمانی و نیاز طرح‌های توسعه تاکنون هشت دوره آزمون استخدامی برگزار کرده است.

وی تصریح کرد: مجتمع فولاد خراسان بر اساس موازین علمی و در نظر گرفتن اصل شایسته‌گزینی، منابع انسانی مورد نیاز خود را تامین و جذب کرده است. همچنین نهمین آزمون استخدامی نیز در سال جاری در حال برنامه‌ریزی و اجرا است.

صبوریان در خصوص اینکه فولاد خراسان تا چه میزان از جوانان مستعد بومی به اشتغال‌زایی در منطقه به‌کارگرفته است، اظهار کرد: فولاد خراسان تاکنون با اشتغال بالغ بر پنج هزار نفر نیروی کار (با احتساب نیروهای شاغل در حمل و نقل مواد و محصولات، تامین‌کنندگان مواد، قطعات و سایر بخش‌های پایین‌دستی)، نقش بسزایی در اشتغال منطقه داشته است.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان تصریح کرد: به جز برخی نیروهای تخصصی و مهارت‌های کمیاب که بر مبنای دستور‌العمل جداگانه و از طریق فراخوان انجام می‌پذیرد و تامین آن از طریق آزمون استخدامی میسر نیست، سایر نیروها از طریق برگزاری آزمون استخدامی، مصاحبه تخصصی، مصاحبه روانشناختی، طب صنعتی و گزینش استخدام می‌شوند.

استراتژی‌های فولاد خراسان در حوزه منابع انسانی

صبوریان درباره چشم‌انداز و استراتژی‌هایی فولاد خراسان برای ارتقای سیستم منابع انسانی در سال‌های آتی، عنوان کرد: بیانیه ماموریت اصلی شرکت، ارتقای بهره‌وری کارکنان از طریق تامین حفظ و توانمندسازی کارکنان، ایجاد محیط کاری ایمن، سالم و با نشاط برای آن‌ها است.

وی توسعه نظام مدیریت دانش، توسعه شایستگی‌ها و توانمندسازی کارکنان، ارتقای ایمنی بهداشت و سلامت کارکنان، بهبود نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و ارتقای سطح خدمات و تسهیلات رفاهی آن را از جمله استراتژی‌هایی وضع شده در حوزه منابع انسانی مجتمع فولاد خراسان برشمرد.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان در پایان یادآور شد: در سال‌های گذشته توانسته‌ایم با اقدامات متناسب استراتژی‌های یاد شده در بالا را محقق و بهبود ببخشیم. همچنین توانستیم این روند بهبود را همچنان در دستور کار قرار دهیم که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد و حفظ نظام جذب و تامین نیروی انسانی بر مبنای اصول و موازین علمی (برگزاری آزمون استخدامی، مصاحبه تخصصی، مصاحبه روانشناختی، طب صنعتی و گزینش)، در نظر گرفتن شایستگی‌ها (دانش، مهارت و توانایی) در تامین نیروی انسانی؛
  • تدوین و اجرای آموزش‌های مستمر و اثربخش چه در بدو استخدام و چه در حین خدمت برای کلیه کارکنان؛
  • برقراری نظام جبران خدمات عادلانه و رقابتی در منطقه، بهبود معیشت کارکنان بر مبنای مقایسه مستمر نظام جبرات خدمات شرکت با واحدهای صنعتی مشابه و بازنگری نظام حقوق، دستمزد، تسهیلات و خدمات رفاهی طی سال‌های گذشته؛
  • حفظ و بهبود امنیت کاری کارکنان شرکت با اجرای کامل استانداردها و قوانین و مقررات ایمنی و بهداشتی در محیط کار؛
  • تعامل اثربخش با نهادهای حاکمیتی و قانونی و اجرای کامل قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی در حوزه جذب و استخدام، قراردادهای کار، ایمنی و بهداشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7851
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت