• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مصطفی روستا، مدیر منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

نقش ۱۱ درصدی توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در اشتغال‌زایی منطقه

  • کد خبر : 2662
  • 18 خرداد 1401 - 12:28
نقش ۱۱ درصدی توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در اشتغال‌زایی منطقه
صنعت فولاد یکی از صنایع اشتغال‌زا هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم محسوب می‌شود. به طوری که در سال‌‌های اخیر این صنعت توانسته با اجرای طرح‌های توسعه‌ای...

صنعت فولاد یکی از صنایع اشتغال‌زا هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم محسوب می‌شود. به طوری که در سال‌‌های اخیر این صنعت توانسته با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اشتغال‌زایی منطقه‌ای و کشوری نقش موثری را ایفا کند. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با بلندپروازی‌های خود طی چند سال اخیر توانسته است علاوه بر اینکه نقش قابل توجهی در صنعت فولاد کشور از نظر تولید و تامین مواد اولیه داشته باشد، یکی از شرکت‌های اشتغال‌زا در منطقه گل‌گهر سیرجان باشد و دو هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند. در این رابطه خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با مصطفی روستا، مدیر منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه خواهید خواند:

وضعیت شرکت توسعه آهن و فولاد از نظر ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم چگونه است؟

در شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم در حوزه‌های مختلف کاری نظیر پروژه‌های فولادسازی، بهره‌برداری از کارخانجات احیا، ستاد، حمل و نقل، انتظامات، خدمات و… مشغول به فعالیت هستند که با رشد و تکمیل پروژه‌های در دست احداث، در سال‌های آتی شاهد افزایش این آمار خواهیم بود.

این شرکت توانسته چه نقشی از نظر اشتغال‌زایی در منطقه ایفا کند؟

اشتغال‌زایی و رفع بیکاری در شهرستان سیرجان و استان کرمان، یکی از دغدغه‌ها و همچنین مسئولیت‌های مهم اجتماعی مدیران ارشد شرکت به شمار می‌رود که با توجه به اعداد و ارقام ذکر شده بیش از ۱۱ درصد سهم اشتغال منطقه گل‌گهر متعلق به شرکت توسعه آهن و فولاد است. با توجه به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های خاص و منحصر به فرد به کار گرفته شده در کارخانه‌ها و پروژه‌های فعال، کیفیت بالای نیروی انسانی نیز مدنظر بوده است و بسیاری از نخبگان شهرستان سیرجان و استان کرمان جذب این شرکت شده‌اند.

با توجه به محصول شرکت و نیز پروژه‌های در دست اقدام، چه استراتژی‌هایی را برای استخدام و به کارگیری نیروی انسانی اتخاذ کرده‌اید؟

جذب و استخدام در شرکت توسعه آهن و فولاد بر اساس شیوه‌نامه جامع اداری استخدامی مصوب هیئت مدیره محترم، با روش برگزاری آزمون استخدامی و تائید کمیته جذب صورت می‌پذیرد.

با توجه به حساسیت این موضوع، جذب و استخدام منابع انسانی، منطبق بر استراتژی چابکی سازمان و منابع انسانی شایستگی محور است، از این رو، با نیازسنجی مداوم و برنامه‌ریزی نیروی انسانی مورد نیاز، استخدام شایستگی‌محور با رعایت تشریفات مربوطه صورت می‌پذیرد. بدین ترتیب که با احصای شایستگی‌های مشاغل مورد نیاز، آزمون کتبی برگزار می‌شود و سپس از افراد برگزیده توسط خبرگان صنعت و دانشگاه مصاحبه علمی و تخصصی صورت می‌پذیرد و در نهایت پذیرفته شدگان با حضور در کمیته جذب و کسب تائید آن، موفق به استخدام در شرکت می‌شوند.

جذب نیروی انسانی و به کارگیری آن توسط شرکت شما با چه چالش‌هایی همراه است؟ به کارگیری نیروهای جدید چه چالش‌هایی ایجاد می‌کند؟ برای غلبه بر این چالش‌ها چه اقداماتی را صورت داده اید؟

متاسفانه به دلیل فاصله‌ای که بین آموزش‌های دانشگاهی و نیاز صنعت به وجود آمده، پرسنلی که جذب شرکت‌های تولیدی می‌شوند با موضوعات عملی صنعت آشنایی کمی دارند. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی بدو استخدام و آموزش‌های حین خدمت، کارآموزی، منتورینگ، کوچینگ، بازدید و الگوبرداری و سایر روش‌ها و ابزارهای موجود اقدام به توسعه شایستگی و سطح دانش و مهارت نیروی انسانی کرده است که خوشبختانه در این زمینه نتایج قابل قبولی کسب کرده‌ایم.

چشم‌انداز شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با توجه به پروژه‌های در دست اقدام چیست و چه استراتژی‌هایی را در این خصوص ترسیم کرده‌اید؟

چشم‌انداز شرکت توسعه آهن و فولاد با توجه به برنامه استراتژی شرکت دست یافتن به تولید ۶ میلیون تن آهن، سه میلیون تن ورق و ۱٫۵ میلیون تن محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا تا سال ۱۴۰۵ است که این مهم صرفا با حفظ، نگهداشت و توسعه همکاران شاغل و جذب و استخدام جوانان شایسته، بااستعداد و متعهد این مرز و بوم حاصل می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، استراتژی منابع انسانی شایستگی‌محور سرلوحه ما است. به این صورت که مرجع فرایندهای منابع انسانی نظیر جذب، استخدام، آموزش و توسعه منابع انسانی بر پایه تعریف و توسعه شایستگی‌ها قرار دارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2662

نوشته‌های مشابه

29فروردین
مسیر توسعه و اولویت‌های «کچاد» در حوزه ارتقای عملکرد
28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲