• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز گفت:

قمار واردات

  • کد خبر : 2671
  • 21 خرداد 1401 - 12:45
قمار واردات
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز گفت: به دلیل تحریم‌ها، واردات مواد اولیه به ویژه ورق زنگ‌نزن بسیار دشوار شده است و با توجه به چالش‌های و ریسک‌هایی که وجود دارد، از ابتدای ثبت سفارش تا دریافت کالا ممکن است گاهی اوقات تا 6 ماه به طول انجامد و واردکننده نمی‌داند که آیا کالای وارداتی را دریافت خواهد کرد یا خیر.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز گفت: به دلیل تحریم‌ها، واردات مواد اولیه به ویژه ورق زنگ‌نزن بسیار دشوار شده است و با توجه به چالش‌های و ریسک‌هایی که وجود دارد، از ابتدای ثبت سفارش تا دریافت کالا ممکن است گاهی اوقات تا ۶ ماه به طول انجامد و واردکننده نمی‌داند که آیا کالای وارداتی را دریافت خواهد کرد یا خیر.

اسماعیل حمداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز در زمینه تولید محصولات زنگ‌نزن برای آسانسور، لوازم خانگی و برخی مصرف‌کنندگان لوله و پروفیل زنگ‌نزن فعالیت می‌کند. در این صنعت رونق چندانی مشاهده نمی‌شود زیرا تولید محصولات یاد شده به ویژه آسانسور که عمده فعالیت ما را تشکیل می‌دهد، وابستگی زیادی به صنعت ساخت و ساز دارد و متاسفانه این صنعت در رکود است.

وی افزود: اکنون در بازار آسانسور، بیشتر گریدهای ۲۰۱، ۳۱۶، ۳۰۴ و ۴۳۰ زنگ‌نزن به کار می‌رود که دو گرید آخر، بیشتر تولیدات را تشکیل می‌دهند. باید توجه داشت ورق‌هایی که در آسانسور استفاده می‌شوند، استاندارد دارند. در حال حاضر دو گرید ۴۳۰ و ۳۰۴، تنها استانداردهای موجود برای آسانسور هستند که هر تولیدکننده باید به آن‌ها ملزم باشد. در مکان‌های خشک و با رطوبت پایین، از گرید ۴۳۰ استفاده می‌شود. همچنین در مکان‌های دارای رطوبت بالا گرید ۳۰۴ به کار می‌رود.

تمام مواد اولیه وارداتی است

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز با اشاره به اینکه تمام مواد اولیه ورق‌های زنگ‌نزن وارداتی است، خاطرنشان کرد: شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز چاره‌ای جز واردات ورق زنگ‌نزن برای تولید محصول ندارد. واردات هر محصولی در شرایط کنونی با چالش همراه است. این چالش‌ها از ثبت سفارش محصول وجود دارند و تا تحویل کامل به سفارش‌دهنده ادامه می‌یابند. در این فرایند برای هر مرحله مانند تهیه و حواله ارز، هزینه حمل با کشتی، گمرک و… چالش وجود دارد.

حمداللهی با اشاره دیگر مشکلات تولیدی عنوان کرد: متاسفانه برخی از مواد اولیه وارداتی که به کشور ما از مبدا چین فرستاده شد، غیر استاندارد بودند. به طور مثال از تولیدکننده گرید ۳۰۴ درخواست شد، اما به جای آن گرید ۲۰۱ فرستاده شد که غیر استاندارد است.

تمام مراحل واردات چالش‌برانگیز است

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل تبریز تصریح کرد: از ابتدای ثبت سفارش، صرافی از زمانی که ارز حواله می‌شود، از واردکننده تعهد می‌گیرد که اگر این ارز به تامین‌کننده فرستاده شود اما به مشکل برخورد و بلوکه شد، هیچ مسئولیتی متوجه صرافی نخواهد بود. این یعنی واردکننده تمام پولی را که ارسال می‌کند، همیشه ریسک بازگشت آن بدون مشکل بسیار بالا است و به عبارت بهتر نوعی قمار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله بعد از واریز ارز با ریسک بالا، حمل کالا با کشتی است که به دلیل تحریم، این فرایند نیز ریسک زیادی دارد. به طور مثال برخی از بنادر اجازه پهلوگیری کشتی‌ها و کالاهای تحریمی را نمی‌دهند. یادآور می‌شود که پیش از تحریم‌ها، کالا پس از ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از ثبت سفارش و واریز پول به کشور می‌رسید. در شرایط کنونی واردکننده ناچار است کالای خود را از چند مسیر بگذراند تا گرفتار تحریم نشود. فرایند ثبت سفارش تا تحویل کالا اکنون ممکن است حتی به ۶ ماه هم برسد.

تولید سفارش‌محور است

حمداللهی در خصوص نحوه تولید محصول در شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز مطرح کرد: پس از اینکه ورق زنگ‌نزن به مجموعه به صورت کلاف وارد شد، ابتدا به شیت تبدیل می‌شود. سپس با استفاده از ماشین‌آلات مخصوصی که در مجموعه وجود دارد، روی سطح ورق شیت شده، طرح ایجاد می‌کنیم که این طرح می‌تواند هم به صورت کاملا صاف و یا به صورت خش‌دار و مات باشد. همچنین بخشی دیگر از ورق‌ها به صورت طرح‌دار مطابق با سلیقه و سفارش مشتریان درمی‌آید. ضمن اینکه قابلت و امکانات رنگ کردن ورق به صورت مسی، دودی، طلایی را توسط دیگر ماشین‌آلات موجود داریم که عمده سفارش‌های با توجه به جذابیت، طلایی‌رنگ است. این رنگ‌آمیزی به صورت کوتینگ و تحت خلأ صورت می‌گیرد در نهایت یک روکش پی‌وی‌سی نیز روی ورق به منظور جلوگیری از افتادن خط و خش، زده می‌شود تا برای خم‌کاری در صنایع دیگر قابل استفاده باشد.

وی اضافه کرد: ورق وارداتی به صورت کویل ممکن است دچار شکستگی یا اعوجاج در حین حمل شود. بنابراین بخشی از مواد اولیه خواه‌ناخواه دچار استهلاک می‌شود. همچنین در هنگام تولید نیز بخشی از ورق دچار استهلاک شده و کنار گذاشته می‌شود.

واردات ورق طرح‌دار به اسم ورق خام!

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل تبریز اذعان کرد: اخیرا مشکلی که برای شرکت ما به وجود آمده، توسط برخی تاجران ورق زنگ‌نزن است. این تجار، ورق‌ها را به صورت رنگی و طرح‌دار به اسم ورق زنگ‌نزن خام را به کشور وارد می‌کنند. متاسفانه در گمرک ورق‌های طرح‌دار و رنگی با ورق زنگ‌نزن کد تعرفه جداگانه ندارند و همه این ورق‌ها با یک کد به کشور وارد می‌شوند. از این رو، برخی افراد، ورق طرح‌دار و رنگی را با همان تعرفه ورق زنگ‌نزن خام به کشور وارد و عوارض آن را پرداخت می‌کنند. شرکت لوله و پروفیل تبریز ناچار به مقابله و رقابت با این شرایط است. با اینکه پیگیر این مشکل شدیم و به سازمان‌های مربوطه نیز مراجعه کردیم، اما هنوز نتوانستیم نتیجه مطلوب را بگیریم.

استرس تولیدکنندگان در هر لحظه از تولید

در داخل کشور، رکود در بازار بیش از هر چالش دیگری تولیدکننده را آزار می‌دهد. فرایند واردات از داخل به ویژه بروکراسی‌های اداری ثبت سفارش و گمرک نیز دیگر چالش عمده ما محسوب می‌شود. به طور مثال از ثبت سفارش در سامانه‌ها تا تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ممکن است حداقل یک ماه زمان ببرد. همچنین فاصله ثبت سفارش تا دریافت کالای وارداتی نیز زیاد است. ممکن است در این زمان نرخ ارز دچار نوسان شدید شود؛ یعنی با کاهش نرخ ارز تولیدکننده‌ای که با نرخ ارز بالا ثبت سفارش کرده است، در هنگام تولید و تحویل محصول ناچار شود محصول خود را با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کننده برساند. همچنین در هنگام افزایش نرخ ارز، ممکن است در تامین ارز با مشکل مواجه شویم. از این رو، افزایش و نوسان نرخ ارز در چند سال اخیر به شدت به تولیدکنندگانی که به واردات مواد اولیه وابسته هستند، ضربه زد و میزان تولید آن‌ها را به نصف و حتی کمتر از قبل کاهش داد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2671

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد