• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
تولیدکننده پروفیل آلومینیومی:

با تمام توان به تولید ادامه می‌دهیم

  • کد خبر : 8202
  • 24 خرداد 1401 - 18:44
با تمام توان به تولید ادامه می‌دهیم
هاشم روغنی، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: اگرچه صنعت آلومینیوم با شیوع ویروس کرونا از یک سو و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی از سوی دیگر با نوسان‌های فراوانی همراه بوده است اما تولیدکنندگان داخلی همچنان مصمم به ادامه تولید با بهره‌گیری از حداکثر توان خود هستند.
هاشم روغنی، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: اگرچه صنعت آلومینیوم با شیوع ویروس کرونا از یک سو و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی از سوی دیگر با نوسان‌های فراوانی همراه بوده است اما تولیدکنندگان داخلی همچنان مصمم به ادامه تولید با بهره‌گیری از حداکثر توان خود هستند.

هاشم روغنی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه‌های تولید طی ماه‌های اخیر، ناچار به ادامه فعالیت با ۲۰ درصد ظرفیت تولید هستیم. شرایط تولید به قدری دشوار شده است که می‌توانیم تنها در یک شیفت کاری فعالیت کنیم و همین امر نیز با چالش‌های فراوانی همراه بوده است.

وی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه و شرایط فروش نهایی محصول، منجر به کاهش سودآوری شده و قیمت شمش آلومینیومی در بورس کالای ایران نیز همواره نوسان داشته است. از سوی دیگر، رشد ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی در سال جاری، کارفرمایان را در تنگنای اقتصادی قرار داده است و به نظر می‌رسد شرایط تولید بیش از پیش دشوارتر شود. چراکه اگر مسائل مرتبط با بیمه، پاداش و… را نیز لحاظ کنیم، این افزایش دستمزد در حدود ۸۰ درصد خواهد بود.  اگرچه مشکل خاصی برای تامین مواد اولیه از بورس نداریم اما زمانی که عرضه شمش آلومینیومی در این تالار صنعتی به تعویق بیفتد، چاره‌ای جز خرید شمش از بازار آزاد با قیمت بیشتر نداریم. عرضه منظم شمش در بورس، باعث ثبات قیمت این ماده اولیه می‌شود و  گاهی اوقات با کاهش عرضه در این رینگ صنعتی مواجه می‌شویم که منجر به افزایش تقاضا، رقابت کاذب و قیمت شمش می‌شود که در نهایت به ضرر تولیدکننده خواهد بود.

قطعی برق، منجر به کاهش تولید خواهد شد

مدیرعامل شرکت در رضا عنوان کرد: شرکت توزیع نیروی برق مشهد به تولیدکنندگان اعلام کرده است که برق واحدهای صنعتی هر دوشنبه تا پایان فصل تابستان قطع خواهد شد و تولیدکننده موظف به استفاده نکردن از انرژی برق طی ۱۲ ساعت کاری است. در صورتی که طی مدت زمان مذکور  تولیدکننده از برق استفاده کند، با جریمه دو برابری هزینه مصرف مواجه می‌شود. در واقع این اقدام خلاف شعار حمایت از تولید است که به دنبال آن، ما یک شیفت کامل تولید را با قطعی برق از دست خواهیم داد. در حالی که باید درآمدزایی کافی برای تامین هزینه‌های تولید اعم از نیروی انسانی، مالیات، انرژی و… داشته باشیم و اگر تولید خود را حتی برای یک روز متوقف کنیم، با معضلات بیشتری روبه‌رو خواهیم شد.

روغنی ضمن اشاره به حمایت نکردن مسئولان از بخش تولید، تصریح کرد: دولت، آگاهی کامل نسبت به معضلات بخش تولید دارد و با این وجود باز هم حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورد. اگرچه تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد اما در عمل شاهد بازپرداخت اقساط آن با سود حدود ۳۲ درصدی هستیم. این مسئله طی یک سال فعالیت، برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و  به جای اینکه تسهیلات با شرایط بازپرداخت مناسب در اختیار فعالان صنعتی قرار بگیرد، سودهای کلان بانکی را به این مهم اختصاص می‌دهند. در حالی که دولت باید تورم حاکم در تولید را کنترل کند، شاهد رشد چشمگیر هزینه‌های تولید هستیم و  امیدواریم مسئولان ذی‌ربط بتوانند کنترل شرایط موجود را در دست بگیرند. ما یک دستگاه کارتخوان به نام شخص تولیدکننده را در داخل کارخانه جهت فروش محصولات در نظر گرفته‌ایم اما کارشناسان اداره مالیات تذکر داده‌اند که این دستگاه باید به نام واحد تولیدی که همان در رضا است، باشد و به دنبال این اتفاق محکوم به پرداخت جریمه به اداره مالیات شده‌ایم.

امیدوار به رونق صنعت ساختمان‌سازی هستیم

وی در ادامه به بررسی بازار پروفیل آلومینیومی پرداخت و گفت: رکود حاکم در صنعت ساختمان‌سازی باعث شده است تولید پروفیل و در و پنجره آلومینیومی از رونق بیفتد. در حالی که اگر ساخت و ساز از رکود خارج شود و دولت به دنبال سنگ‌اندازی در این بخش مانند  اخذ مالیات از خانه‌های خالی نباشد، نه تنها تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی بلکه بسیاری از مشاغل دیگر نیز با گسترش تولید و درآمدزایی بیشتری همراه خواهند شد که این مسئله به نفع اقتصاد کشور است. ساختمان‌سازی جزو صنایع مادر محسوب می‌شود و رونق این صنعت به توسعه سایر صنایع مانند فولاد، سیمان، برق و … کمک شایانی خواهد کرد. بر همین اساس ضرورت دارد مسئولان توجه بیشتری به این صنعت داشته باشند و افزایش ساخت و ساز در نقاط مختلف کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در خصوص نوسان قیمت جهانی آلومینیوم، مطرح کرد: قیمت‌گذاری آلومینیوم بر پایه بورس فلزات لندن (LME) انجام می‌شود و نوسان نرخ دلار در داخل، تاثیر مستقیم بر قیمت این فلز استراتژیک داشته است. شیوع ویروس کرونا طی دو سال گذشته از یک سو و جنگ روسیه و اوکراین از سوی دیگر، باعث شد قیمت آلومینیوم تا مرز سه هزار و ۷۰۰ دلار به ازای هر تن رشد پیدا کند اما با کاهش همه‌گیری پاندمی کرونا و فروکش کردن تنش‌های ژئوپلیتیکی در قاره اروپا، قیمت این فلز به محدوده دو هزار و ۶۰۰ دلار رسیده است. متاسفانه ارزش ریال در داخل کشور افت پیدا کرده و نرخ دلار همواره روند صعودی داشته است. قیمت فلزات اساسی طی سالیان اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده است و تولیدکنندگان داخلی چاره‌ای جز پذیرش این قیمت‌ها ندارند.

صادرات پروفیل آلومینیومی به افغانستان

روغنی در ارتباط با فعالیت در حوزه صادرات، اظهار کرد: پیش از حضور طالبان در کشور افغانستان، بخش عمده‌ای از محصولات ما به این کشور صادر می‌شد. ضمن اینکه مشتریانی از کشور ترکیه و آلمان داشتیم که با اعمال تحریم‌های بیشتر، نتوانستیم همکاری خود را ادامه دهیم. همچنین از تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی در تولید پروفیل استفاده می‌کینم و امیدوار هستیم بتوانیم با ثبات شرایط سیاسی منطقه، صادرات خود را به افغانستان از سر بگیریم.

وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت صنعت استراتژیک آلومینیوم، یادآور شد: آلومینیوم از اهمیت فراوانی در سایر صنایع برخوردار و توسعه و پیشرفت آن، مستلزم بهبود شرایط کلی تولید در کشور است. اگرچه مشکلات بخش تولید روز به روز در حال افزایش است اما ما همچنان محکم و استوار به تولید خود ادامه خواهیم داد و مصمم به افزایش کیفیت محصولات تولیدی هستیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8202

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد