• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل گروه بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور:

سرمایه‌گذار غارتگر نیست

  • کد خبر : 7683
  • 26 خرداد 1401 - 19:25
سرمایه‌گذار غارتگر نیست
مدیرعامل گروه بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور گفت: متاسفانه برخی سازمان‌ها به گونه‌ای با سرمایه‌گذار و تولیدکننده برخورد می‌کنند که گویی سرمایه‌گذار غارتگر است و این سازمان‌ها وظیفه دارند جلوی غارتگری را بگیرند.
مدیرعامل گروه بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور گفت: متاسفانه برخی سازمان‌ها به گونه‌ای با سرمایه‌گذار و تولیدکننده برخورد می‌کنند که گویی سرمایه‌گذار غارتگر است و این سازمان‌ها وظیفه دارند جلوی غارتگری را بگیرند.

فاطمه علمداری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: گروه بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور با هشت شرکت در زمینه‌های مهندسی و طراحی تجهیزات کارخانه فولاد و واحدهای وابسته به آن، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات و نصب، انجام پیمانکاری ساخت کارخانه‌های فولاد و صنایع، انجام مطالعات و توسعه فناوری تولید فولاد، اخذ تسهیلات بانکی جهت شرکت و حضور در مناقصات جهت اجرای پروژه‌های صنعتی فعالیت می‌کند.

مدیرعامل گروه بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور افزود: این گروه صنعتی تمامی فعالیت‌های بازرگانی در زمینه خرید، فروش، صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی اعم از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی را انجام می‌دهد.

وی به تشریح شرکت‌های زیرمجموعه گروه امید نور پرداخت و گفت: شرکت فنی مهندسی فولاد قائم امید نور، شرکت گروه صنعتی تولیدی نوین فولاد سیاه کوه، شرکت بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور، شرکت گسترش فولاد صالح امید نور، شرکت بین‌المللی مهندسی و ساخت امید نور موعود، شرکت توسعه فناوری فولاد نور قائم، شرکت گروه بین‌الملی بازرگانی معدنی معرفت موعود، شرکت بین‌المللی مهندسی و ساخت عروج نور میعاد جزو شرکت‌های زیرمجموعه گروه امید نور است.

نبود چشم‌انداز مشخص پیش روی سرمایه‌گذار

علمداری ضمن اشاره به تبعات منفی نبود سیاست‌گذاری مشخص و تصمیم‌گیری سلیقه‌ای، خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم یکپارچه‌ای در کشور برای تصمیم‌گیری وجود ندارد و هر سازمانی بر اساس منافع خود تصمیم‌گیری می‌کند که در نهایت منجر به هرج و مرج در صنایع می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور تصریح کرد: تولیدکننده در زمان ساخت و احداث مجموعه تمامی هزینه‌های تولید را برآورد می‌کند. مثلا پیش‌بینی قیمت گاز در زمان احداث کارخانه ما ۲۰۰ تومان ﺑﻪ ازای هر ﻣﺘﺮ ﻣﮑﻌﺐ بود که در زمان بهره‌برداری از خط تولید شرکت، دو هزار تومان به ازای هر ﻣﺘﺮ ﻣﮑﻌﺐ برای مجموعه تمام شد.

علمداری با بیان اینکه در دی ماه سال ۱۴۰۰، قیمت گاز دو هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر ﻣﺘﺮمکعب محاسبه شد، افزود: قیمت برق نیز در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش چند برابری همراه شد؛ در واقع شرکت توزیع نیروی برق در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، قیمت‌های برق را افزایش داد و با احتساب مابه‌التفاوت قیمت برق کل سال، قبوض جدیدی برای واحدهای تولیدی ارسال کردند.

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور اذعان کرد: در سال جاری، ۱۴ میلیارد تومان قبض هزینه برق برای پروژه صنعتی امید نور در شهرک نیشابور ارسال کردند، در صورتی سال گذشته هزینه برق پروژه صنعتی امید نور در شهرک نیشابور در مجموع یک میلیارد و ۷۰۰ تومان بود. در واقع سرمایه‌گذار و تولیدکننده مجموعه هزینه‌ها ازجمله تامین مالی و مشارکت بانک‌ها و… را برآورد هزینه کرده اما به یک باره با افزایش هشت برابری قیمت احداث و انشعاب برق روبه‌رو می‌شود که می‌تواند یک پروژه صنعتی را کاملا غیراقتصادی کند. همچنین به تبع آن، مسیر انتقال برق نیز با  رشد چند برابری مواجه شده که در نتیجه باعث ضرر و زیان هنگفتی به تولیدکننده شد.

سریال دنباله‌دار مشکلات تولیدکنندگان

علمداری با ابراز تاسف نسبت به نامشخص بودن سیاست‌گذاری کلان کشور، بیان کرد: طی سالیانی، سیاست کلان کشور با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، معطوف به تولید شده است اما سیستم اجرایی کشور با اتخاد تدابیر نابخردانه به هیچ عنوان مبتنی بر تولید نیست. هر روز سرمایه‌گذار و تولیدکننده با موانع و مسائل متعددی هم در تامین مواد اولیه و هم با کمبود انرژی ازجمله برق، گاز، آب و بدهی بانکی روبه‌رو می‌‌شوند که مانع اتمام پروژه صنعتی خواهند شد.

وی مطرح کرد: متاسفانه پروژه‌های ناتمام و نیمه کاره در کشور به ‌وفور وجود دارد. از سوی دیگر تولیدکننده با یک طرح توجیهی، میزان مشخصی تسهیلات دریافت کرده است که اکنون با وجود این مسائل، نمی‌تواند پروژه خود را به سرانجام برساند.

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور اظهار کرد: تولیدکننده با دنیایی از چالش‌ها در صنعت فولاد مواجه می‌شود که در نتیجه با شکست واحد تولیدی و یا با سودهای حداقلی و تبعات ناشی از آن روبه‌رو خواهد شد.

علمداری گفت: بانک‌ها نیز با سود مرکب و امثال آن، واحد تولیدی را به حراج و مزایده سندهای ملی می‌گذارند. در واقع تولیدکننده با نیت تولید محصول با کیفیت و سودآور، اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد می‌کند اما با حراج سرمایه خود مواجه می‌شود.

وی ضمن مقایسه سیستم بروکراسی اداری ایران با کشورهای توسعه‌یافته، اذعان کرد: تمامی بروکراسی اداری و تسهیلات بانکی با کارمزد اندک به صورت اتوماتیک در کشورهای توسعه‌یافته، کمتر از یک ماه به طول می‌انجامد. در زمان پروژه با بررسی و رصد آن، اگر دچار افزایش قیمت هزینه‌ها در مسیر پروژه شوند، به سرمایه‌گذار و تولیدکننده بسته حمایتی پرداخت می‌کنند.

تغییر کیفیت محصولات فولادی

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور با بیان چالش‌ترین مشکل جدید صنعت فولاد، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت‌ها مدام در حال تغییرات بوده و به تبع آن، سرمایه‌گذاری که تولیدکنندگان برای تولید انجام می‌دهند تحت تاثیر این نوسانات قرار خواهد گرفت، این سوال مطرح می‌شود که در نهایت اثرگذاری این اتفاقات، در کدام بخش به خوبی ملموس خواهد بود؟

علمداری تصریح کرد: طبیعی است که همه این نوسانات، تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصولات نهایی می‌گذارد و با تغییر مواد اولیه، تولیدکنندگان اقدام به کاهش خلوص فولاد می‌کنند. متاسفانه میزان مقاومت و کیفیت فولاد با تغییرات زیادی همراه است. چرا که تولیدکننده برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی، اقدام به کاهش کیفیت آن و یا ایجاد اختلاف قیمتی در محصولات کرده است.

گروه صنعتی تولیدی نوین فولاد سیاه کوه در مسیر پیشرفت

علمداری ضمن تشریح پنج طرح صنعتی گروه امید نور، عنوان کرد: هم‌اکنون در حال راه‌اندازی یک واحد آهن اسفنجی در شهرک صنعتی اردکان، یک پروژه صنعتی گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی در خراسان جنوبی شهرستان بیرجند، یک پروژه صنعتی فروسیلیس در شهرک صنعتی عطار نیشابور، یک واحد ماشین‌سازی در شهرک صنعتی چناران و یک واحد لنت‌سازی در شهرک صنعتی چناران هستیم. در واقع این پنج طرح مجموعه ما است که در مراحل مختلفی به سر می‎برند.

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور اذعان کرد: تاکنون چند کارخانه گندله‌سازی را احداث کرده‌ایم که پیمانکار این پروژه‌ها بودیم. متاسفانه کارخانه گندله‌سازی امید نور را به دلیل شرایط بد اقتصادی و نابسامان صنعت فولاد واگذار کردیم. واحد کنسانتره‌ گروه صنعتی امید نور نیز پس از اینکه به بهر‌ه‌برداری رسد، قطعا شاهد دستاوردهای موثری خواهیم بود.

خط تولید آهن اسفنجی شهرک صنعتی اردکان به بهره‌برداری می‌رسد

علمداری بیان کرد: در حال حاضر، واحد تولیدی آهن اسفنجی در شهرک صنعتی اردکان در مرحله آزمایشی به سر می‌برد که تا پایان فصل تابستان سال جاری به تولید تجاری و محصول پایدار دست می‌یابیم. همچنین با توجه به نوسانات و پارامترهای تولید اقدام به تولید محصول با کیفیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به یکی از معضلات اساسی کشور، یعنی کمبود آب، گروه صنعتی امید نور اقدام به بررسی راهکاری جهت تولید آهن اسفنجی کرده است که کمترین میزان آب ممکن را نیاز داشته باشد و بازدهی به مراتب بالاتری خواهد داشت. طرح قائم از طرح‌های به‌روز در تولید آهن اسفنجی است که بازده بالاتری نسبت به روش‌های مشابه دارد و هزینه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. این طرح در یونسکو با نام شرکت امید نور ثبت شده است.

خود اتکایی گروه صنعتی فولاد سیاه کوه

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز مجموعه در داخل کشور تامین می‌شود، گفت: در کارخانه آهن اسفنجی واقع در شهرک صنعتی اردکان، آهن ‌اسفنجی تولید می‌‌شود که برای تولید آن نیازمند گندله هستیم که این خوراک اصلی را از گندله‌سازی‌های کشور تامین می‌کنیم. از سوی دیگر با توجه به اینکه تمرکز را در زنجیره بالادست فولاد گذاشته‌ایم، با راه‌اندازی مجموعه گندله‌سازی گروه فولاد سیاه کوه، نگرانی بابت تامین اساسی‌ترین مواد اولیه مورد نیاز نخواهیم داشت.

علمداری در ادامه مطرح کرد: با توجه به حجم پایین تولیدات در کارخانه آهن اسفنجی، در صورت الزامی شدن عرضه محصولات فولادی در بورس همانند سایر تولیدکنندگان نسبت به عرضه محصولات اقدام خواهیم کرد اما با توجه به حجم زیاد قراردادها با مشتریان مدنظر خود، نیازی به عرضه محصولات در بورس نخواهیم داشت.

کاهش مصرف آب در کنسانتره‌سازی

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور عنوان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، یکی از دستاوردهای گروه امید نور، تمرکز بر روی فعالیت‌های تحقیقاتی در صنعت فولاد است. با توجه به اقلیم و شرایطی موجود در کشور، معادن کشور از نظر ژئوفیزیکی با بحران آب‌های زیرزمینی مواجه هستند. گروه امید نور توانسته است در سه حلقه صنعت فولاد یعنی گندله‌سازی، کنسانتره و آهن اسفنجی به نوعی حذف مصرف آب را عملیاتی کند. این فرایند با همکاری چند کشور صورت پذیرفته که علی‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت و زمان زیاد باعث ایجاد دسترسی به دانشی شد که پیامد مثبتی برای گروه امید نور داشت.

بومی‌سازی صنعت فولاد

علمداری، توضیحات درباره چشم‌انداز گروه بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور ارائه داد و خاطرنشان کرد: بومی‌سازی صنعت فولاد، یکی دیگر از مسائلی بوده که به عنوان چشم‌انداز مجموعه ما تدوین شده است. در این زمینه در واحد ماشین‌سازی، با ساخت و مهندسی معکوس قطعات صنعتی و ماشین‌آلات و یا فناوری‌های دانش‌بنیان که توسط مهندسین مجموعه امید نور اجرا شده است، اقدام به ایجاد ماشین‌‌آلات صنعتی می‌کنیم.

چشم‌انداز گروه صنعتی امید نور

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور تصریح کرد: اگر حمایت لازم از گروه صنعتی امید نور صورت پذیرد، قادر خواهیم بود، علاوه بر تکمیل پروژه‌های نیمه کاره، فعالیت خود را گسترش و توسعه دهیم اما به دلیل حمایت نکردن دولت و مسئولین مربوطه قادر نخواهیم بود مجوزها و تامین مالی که باید به موقع به اتمام برسد را انجام دهیم. این عامل به طور پیوسته اثر مستقیم بر پیشرفت و اهداف پروژه‌های می‌گذارد که متاسفانه باعث طولانی شدن پروژه‌ها نیز می‌شود.

وی اذعان کرد: در تلاش هستیم، واحدهای که در دست احداث داریم را به تولید رسانیم و وارد زنجیره تولید کنیم. فاز بعدی که پس از تولید آهن اسفنجی در دستور کار قرار دارد، احداث کارخانه ذوب است. در واقع قصد داریم تنها یک تولیدکننده عادی نباشیم و تکنولوژی‌هایی را به کار بگیریم که به صورت مستقیم، مصرف آب و انرژی را کاهش دهد.

علمداری ادامه داد: تلاش بر این است که تاثیرات مثبتی در رعایت مولفه‌های مرتبط با حفاظت از  محیط زیست‌ مانند عدم ایجاد آلاینده‌هایی که ممکن است بر اثر پسماند فولاد و… در محیط به وجود بیایند را داشته باشیم. همچنین نیاز است که برای حفظ سرمایه‌های انسانی مولفه‌هایی که مطرح بوده است را در برنامه تحقیقاتی گروه صنعتی امید نور قرار دهیم.

گسترش و توسعه واحد ماشین‌سازی

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور اظهار کرد: قصد گسترش و توسعه واحد ماشین‌سازی گروه امید نور را داریم که بتوانیم به سایر تولیدکنندگان هم خدمات ارائه دهیم. خوشبختانه با برگزاری جلسات و هئیت‌ها با دو کشور در این زمینه در حال مذاکره هستیم و به‌زودی هئیتی به ایران خواهند آمد تا از نزدیک شاهد موفقیت چشمگیر گروه صنعتی امید نور باشد. همچنین در صدور تکنولوژی در طرح‌ها به نتایج مثبتی دست یافتیم. مذاکرات غربی را انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم به قرارداد تبدیل کنیم.

موازی‌کاری سازمان‌ها مخل تولید است

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور در خصوص چالش‌ها و موانع تولید صنعت فولاد اظهار کرد: متاسفانه، نبود یکپارچگی سیستم ساماندهی صنایع و یک نظام یکپارچه در کشور، مشکلات عدیده‌ای برای صنعتگران ایجاد کرده است که گاهی اوقات آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر تولیدکنندگان فولاد تحمیل می‌کند.

علمداری افزود: برخی مشکلات تولیدکنندگان و پیمانکاران بسیار طاقت‌فرسا است. متاسفانه صنعت فولاد گرفتار تصمیم‌های سلیقه‌ای و غیرکارشناسی شده است که تولیدکننده را از رسالت اصلی خود دور کرده و آن را به حاشیه وارد می‌کند. متاسفانه هر تولیدکننده‌ای که قصد ورود به صنعت و بخش تولید را دارد، گرفتار گردبادهای تو در تو و پیچیده نظام اداری می‌شود که به آسانی رهایی نمی‌یابد.

وی ادامه داد: برخی سازمان‌ها به صورت موازی در کنار همدیگر قرار گرفتند و به ظاهر در صدور مجوزها و یا تاییدهای استقرار یک پروژه یعنی در استقرار اولیه، در طی مراحل پروژه، انتهای پروژه، صدور پروانه‌های بهره‌برداری نقش دارند اما در عمل به منافع خود عمل می‌کنند. یک تولیدکننده برای صدور مجوز باید اقدام به تهیه سند تک‌برگی کند. در واقع تولیدکنندگان باید هر اتفاقی را در مسیر احداث یک پروژه صنعتی و در نهایت برای رسیدن پروژه به فاز بهره‌برداری انجام دهند. با این حال سازمان‌ها به صورت موازی عمل می‌کنند و ممکن است مجوز صادر شده در یک سازمان، توسط سازمان دیگر دچار مشکل شود.

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور بیان کرد: تولیدکننده پس از مرحله بهر‌ه‌برداری از یک پروژه نیز با مشکلات متعدد مواجه است. در واقع تولیدکننده از همان ابتدای فعالیت که قصد گرفتن مجوزها برای احداث یک مجموعه را دارد، تا انتهای کار یعنی تبدیل مجوز به پروانه بهره‌برداری و ثبت سند درگیر خواهد بود. بنابراین به جای اینکه تمام تمرکز تولیدکننده معطوف به تولید محصول با کیفیت باشد، باید صرف مسائل و بروکراسی اداری شود که گاهی اوقات به سرمایه‌گذار به چشم یک غارتگر نگاه می‌کنند. متاسفانه با انواع و اقسام برخوردهای غیر سازنده در ادارات دولتی مواجه می‌شویم که به یک معضل اساسی تبدیل شده است.

وی افزود: متاسفانه سیستم یکپارچه‌ در کشور وجود ندارد و تصمیم‌های جزیره‌ای و جدایی که دولتمردان برای صنعت فولاد کشور در نظر گرفته‌اند، اثر جبران‌ناپذیری بر این صنعت می‌گذارند.

مدیرعامل گروه بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور اظهار کرد: شرط توسعه کشور و امنیت پایدار در مناطق مرزی و سایر منطقه‌ها، توسعه صنایع مادر است. با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته بر ضرورت و اهمیت بخش تولید اما متاسفانه سیاست‌گذاران با دستورالعمل‌های متعدد مخل و مانع اصلی تولیدکنندگان می‌شوند.

علمداری در پایان اظهار کرد: برای حل مشکلات صنعت خواستار تشکیل کمیته و یک گروه متشکل از جنس تولیدکننده هستیم که با آگاهی کامل نسبت به تمام ابعاد، مسائل و مشکلات صنعت فولاد، راهکار موثر ارائه دهد. کارشناسان برخی سازمان‌ها که از مشکلات واقعی تولیدکنندگان آگاهی ندارند، قادر نخواهند بود گام مثبتی برای بخش صنعت بردارند. بخش خصوصی نیز در این مسیر باید همگام با دولت باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7683
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه