• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کمبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه

تیشه به ریشه تولید زده‌اند

  • کد خبر : 8211
  • 28 خرداد 1401 - 18:56
تیشه به ریشه تولید زده‌اند
امیر واحدی قمصری، تولیدکننده سیم و کابل مسی گفت: با توجه به افزایش قیمت مس و نوسان نرخ دلار، در حال حاضر با کمبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه مواجه هستیم و در حالی که چاره‌ای جز دریافت تسهیلات بانکی نداریم، مسئولان نیز همکاری‌های لازم را با تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورند.
امیر واحدی قمصری، تولیدکننده سیم و کابل مسی گفت: با توجه به افزایش قیمت مس و نوسان نرخ دلار، در حال حاضر با کمبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه مواجه هستیم و در حالی که چاره‌ای جز دریافت تسهیلات بانکی نداریم، مسئولان نیز همکاری‌های لازم را با تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورند.

امیر واحدی قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: سال ۱۴۰۰، هزینه‌های بخش تولید به شدت افزایش یافت و سال خوبی برای اکثر تولیدکنندگان نبود. در حالی که شعار سال جاری بر مبنای حمایت از تولید است اما همچنان شاهد رشد مشکلات این بخش هستیم و وعده‌های مسئولان تنها در حد شعار است. متاسفانه حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آید و شرایط دریافت تسهیلات بانکی دشوارتر از قبل شده است.

وی افزود: قیمت مس در بازارهای جهانی در حال نوسان است و با توجه به افزایش نرخ دلار، در تامین ماده اولیه مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌ایم. در چنین شرایطی با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستیم و چاره‌ای جز تولید با حداقل این میزان نداریم. اگر قرار باشد شرایط تولید به همین شکل ادامه پیدا کند، ناچار به تعطیل کردن مجموعه خواهیم شد. در حالی که باید تولید در حوزه معدن و صنایع معدنی گسترش پیدا کند، شاهد وابستگی هرچه بیشتر به واردات هستیم که این مسئله در نهایت به نابودی تولید منجر خواهد شد.

دریافت تسهیلات صرفه اقتصادی ندارد

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان عنوان کرد: با توجه به شرایط فروش محصول در بازار، ۵۹۱ میلیون تومان چک برگشتی از یکی از مشتریان طی دو سال اخیر داریم که هنوز موفق نشده‌ایم وجه حاصل از آن را دریافت کنیم. در حالی که قیمت یک جفت کابل مسی در آن زمان ۳۳۰ هزار تومان بود، قیمت این محصول در حال حاضر به یک میلیون تومان افزایش یافته است. زمانی که یک تولیدکننده نتواند به حقوق قانونی خود دست پیدا کند، چطور می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؟ از سوی دیگر، اگر یک تولیدکننده بخواهد اقدام به دریافت وام کند، باید یک سند ملکی را به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار دهد. ضمن اینکه اگر موفق به بازپرداخت اقساط در زمان مقرر نشود، ملک وی توقیف خواهد شد. در حال حاضر شرایط اخذ تسهیلات نیز چندان مساعد نیست و برای مثال اگر قیمت روز ملک حدود پنج میلیارد تومان باشد، کارشناسان بانک رقم آن را کمتر از نصف و در حدود دو میلیارد تومان قیمت‌گذاری و بر این اساس اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند.  بنابراین دریافت تسهیلات بانکی با چنین شرایطی چاره‌ساز نخواهد بود و در نهایت همه چیز به ضرر تولیدکننده تمام خواهد شد.

واحدی قمصری در خصوص تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، تصریح کرد: مفتول مسی مورد نیاز خود را از شرکت‌های معتبر داخلی مانند گیل‌راد شمال خریداری می‌کنیم. همچنین گرانول نیز از بازار آزاد تامین می‌شود و در صورت تامین نقدینگی لازم جهت خرید مواد اولیه، چالش دیگری در این زمینه نداریم. در حالی که توانسته‌ایم مشتریان فراوانی را طی سالیان اخیر به دست آوریم اما مادامی که امکان تامین مواد اولیه کافی فراهم نباشد، نمی‌توانیم تولید را بر اساس سفارش مشتریان انجام دهیم. قیمت پنج تن مس در حال حاضر، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است؛ در حالی که چند سال پیش می‌توانستیم همین میزان مس را با ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کنیم. همزمان با افزایش قیمت مس، حجم نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان کاهش یافته است و به سختی می‌توان ماده اولیه مورد نیاز را تامین کرد. به دنبال این معضل، بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند و  یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

لزوم گسترش نظارت در بازار سیم و کابل

وی در ارتباط با عرضه سیم و کابل‌های تقلبی در سطح بازار، مطرح کرد: متاسفانه تعداد واحدهای زیرپله‌ای که اقدام به تولید سیم و کابل‌های غیراستاندارد می‌کنند، طی سالیان اخیر افزایش یافته است و این محصولات مشتریان خاص خود را در سطح بازار دارد. در حالی که شاهد عرضه انواع سیم و کابل‌های تقلبی در سطح بازار هستیم، تمام تلاش خود را برای تولید محصول مرغوب و باکیفیت به کار گرفته‌ایم. سیم و کابل‌‎های تولیدشده در مجموعه دنیای کابل کاشان به استان‌های اصفهان و شیراز ارسال می‌شود و  خوشبختانه توانسته‌ایم مشتریان خود را طی این سال‌ها حفظ کنیم. متاسفانه حجم سیم و کابل‌های تقلبی به قدری زیاد است که برخی آن‌ها را به صورت فله‌ای از بازار خریداری و در سیم‌کشی واحدهای ساختمانی مانند مسکن مهر استفاده می‌کنند. به دنبال همین امر، اگر یک اتصال ساده در جریان برق رخ دهد، منجر به آتش‌سوزی گسترده خواهد شد و متاسفانه نظارت‌های کافی نیز در سطح بازار وجود ندارد. در چنین شرایطی، بسیاری از تولیدکنندگان غیرواقعی بدون پرداخت مالیات، به راحتی محصولات تقلبی را تولید و روانه بازار می‌کنند. متاسفانه شاهد فروش انواع این محصولات در لاله‌زار تهران هستیم و امیدواریم در ادامه شرایط بازار بهبود پیدا کند تا تولیدکنندگان واقعی بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در ادامه به اهمیت استانداردسازی سیم و کابل اشاره کرد و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان تمام توان خود را برای تولید سیم و کابل استاندارد به کار گرفته‌اند و نمی‌توان گفت استانداردسازی محصول انجام نمی‌شود اما از آنجایی که نظارت‌های مسئولان ذی‌ربط در سطح بازار کاهش پیدا کرده است و همچنین دانش و اطلاعات خریداران برای خرید سیم و کابل استاندارد اندک است، بنابراین با افزایش تعداد مشتریان برای محصول تقلبی و غیراستاندارد در سطح بازار مواجه هستیم. در حالی که به نظر می‌رسد باید نظارت‌های کارشناسانه در سطح بازار افزایش یابد تا معضلات موجود در سطح بازار کاهش پیدا کند.

می‌توانیم با شرکت‌های معتبر جهان رقابت کنیم

واحدی قمصری در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا رقابت‌پذیری با شرکت‌های خارجی در صنعت سیم و کابل امکان‌پذیر است یا خیر، گفت: اگر نقدینگی لازم تولیدکنندگان سیم و کابل تامین شود، توانایی رقابت با سایر کشورها فراهم خواهد شد. ما از تجهیزات و دانش روز دنیا در خط تولید استفاده می‌کنیم که ساخت کشور آلمان است. بنابراین در صورتی که بتوانیم نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنیم، به راحتی می‌توانیم سیم و کابل با کیفیت بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید و به سایر کشورها صادر کنیم. تنها چالشی که در این زمینه با آن روبه‌رو هستیم، جایگزینی قطعات یدکی است که متاسفانه امکان خرید آن در داخل فراهم نیست. نمونه برخی قطعات دستگاه اکسترودر که ساخت کشور آلمان است، به هیچ وجه در داخل کشور وجود ندارد که به دنبال آن، ما چاره‌ای جز واردات نداریم.

وی در خصوص تاثیر تحریم بر صنعت سیم و کابل، بیان کرد: نوسان نرخ ارز به دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی و به دنبال آن افزایش قیمت مس که قیمت‌گذاری آن بر اساس بورس فلزات لندن (LME) صورت می‌پذیرد، شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است. همین معضل در ارتباط با گرانول نیز وجود دارد و قیمت این ماده اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان سیم و کابل هم رشد پیدا کرده است. از سوی دیگر، صادرکنندگان نیز نمی‌توانند در این شرایط با سایر شرکت‌های معتبر جهان ارتباط برقرار کنند و ناچار به صادرات محصول به کشورهای همسایه مانند افغانستان و ترکیه هستند. امیدوار هستیم تحریم‌ها در آینده نزدیک رفع شود تا تولید در کشور، توسعه و پیشرفت پیدا کند.

جای خالی نیروی انسانی متخصص

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان در ادامه ضمن اشاره به اهمیت نیروی انسانی در تولید، اظهار کرد: اگرچه حقوق کارگران در سال جاری حدود ۵۷ درصد رشد پیدا کرده است اما با توجه به تورم حاکم در جامعه، به نظر نمی‌رسد افزایش حقوق نیز چاره‌ساز باشد. از سوی دیگر، همزمان با رشد سایر هزینه‌های تولید مانند برق، مالیات و …، کارفرمایان نیز توانایی لازم برای پرداخت دستمزد را ندارند و ناچار به تعدیل نیروی انسانی خواهند شد. متاسفانه تعداد نیروهای انسانی متخصص در تولید به شدت کاهش یافته است و این معضل در آینده گریبان‌گیر این بخش خواهد شد.  افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز یکی دیگر از معضلات مهم تولیدکنندگان است که مشخص نیست بر چه اساسی قیمت گاز و برق را طی یک سال افزایش داده‌اند. متاسفانه همه چیز به ضرر تولیدکننده است و نمی‌توان آینده روشنی را برای تولید متصور شد.

واحدی قمصری در پایان یادآور شد: امیدواریم صنعت ساختمان‌سازی در آینده نزدیک از رکود خارج شود تا تولیدکنندگان سیم و کابل بتوانند تولید و فروش محصول خود را افزایش دهند و این مهم جز با حمایت مسئولان و تامین نقدینگی کافی محقق نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8211

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است