• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت پروفیل یزد

بازارهای صادراتی را از دست دادیم

  • کد خبر : 2686
  • 30 خرداد 1401 - 13:11
بازارهای صادراتی را از دست دادیم
مدیرعامل شرکت پروفیل یزد گفت: با افزایش قیمت جهان فولاد در ماه‌های گذشته به دلیل جنگ روسیه و اوکراین در شرق اروپا، فرصت خوبی برای افزایش صادرات فولاد ایران و تثبیت حضور در بازارهای جهانی فراهم بود که متاسفانه این فرصت عالی با وضع عوارض صادراتی از بین رفت و بازگشت به بازار در شرایط کنونی که قیمت‌ها کاهش یافته، بسیار دشوار است.

مدیرعامل شرکت پروفیل یزد گفت: با افزایش قیمت جهان فولاد در ماه‌های گذشته به دلیل جنگ روسیه و اوکراین در شرق اروپا، فرصت خوبی برای افزایش صادرات فولاد ایران و تثبیت حضور در بازارهای جهانی فراهم بود که متاسفانه این فرصت عالی با وضع عوارض صادراتی از بین رفت و بازگشت به بازار در شرایط کنونی که قیمت‌ها کاهش یافته، بسیار دشوار است.

محمد عارف تفضلی یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: متاسفانه با توجه به رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور، صنعت لوله و پروفیل در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد. علاوه بر این صنعت، سایر صنایع نیز تحت تاثیر شرایط موجود قرار گرفته‌اند. تولید داخل با گرانی بی‌رویه مولفه‌های تولید با مشکل مواجه شده و سایر صنایع نیز رونق چندانی ندارند.

وی افزود: مشکلات موجود در اقتصاد، صنعت را به سمتی سوق داده است که اغلب سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از صنعت خارج می‌کنند و به بازارهای موازی تولید یعنی ارز، سکه، بانک و… می‌برند. متاسفانه سال خوبی در انتظار صنعت نیست و حوزه لوله و پروفیل نیز با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، از رونق افتاده است.

صدمه صنعت فولاد ایران از جنگ شرق اروپا

مدیرعامل شرکت پروفیل یزد اذعان کرد: در صنعت فولاد، بالاترین لطمه اقتصادی را پس از اوکراین، ایران از جنگ روسیه با اوکراین متحمل شد. درست زمانی که بازار دنیا با توجه به کمبود پیش آمده ناشی از نبود دو کشور روسیه و اوکراین به عنوان دو تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا، تشنه محصولات فولادی ایران بود، همچنین قیمت‌های جهانی فولاد نیز به شدت افزایش یافت، متاسفانه با سیاست‌گذاری اشتباه عوارض صادراتی روی محصولات فولادی اعمال شد. این مسئله به خروج بخشی از محصولات فولادی کشور از بازارهای صادراتی انجامید.

تفضلی اضافه کرد: در اسفند ماه سال قبل و فروردین ماه سال جاری، بهترین موقعیت برای تثبیت و افزایش صادرات فولاد ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی بود اما زمانی عوارض صادراتی ملغی شد که دیگر کار از کار گذشته و جایی برای حضور ایران در بازارهای جهانی نمانده بود. متاسفانه بازار را دودستی به کشورهای چین و روسیه تقدیم کردیم. به عبارت بهتر، بدترین تصمیمی که می‌شد برای صنعت فولاد گرفت، همین بود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای خرداد ماه سال جاری، عوارض صادراتی بر محصولات فولادی برداشته شد به دلیل تخفیف‌های دو کشور روسیه و چین به خریداران برای فروش محصولات فولادی، قیمت‌های جهانی فولاد به شدت کاهش یافت و دیگر صادرات فولاد با قیمت‌های کنونی برای بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی میسر نیست. ضمن اینکه بازگشت به بازار صادراتی از دست رفته برای تولیدکننده ایرانی بسیار دشوار است.

به بازارهای صادراتی همسایه توجه نمی‌شود

مدیرعامل شرکت پروفیل یزد در خصوص وضعیت صنعت لوله و پروفیل فولادی عنوان کرد: از زمستان سال گذشته عرضه ورق گرم به عنوان ماده اولیه صنعت لوله و پروفیل برداشته شد و مصرف‌کنندگان به هر میزان که نیاز داشته باشند، می‌‌توانند ماده اولیه مورد نیاز خود را سفارش دهند. در این فرایند، تولیدکنندگانی که توان مالی و نقدینگی بیشتری داشته باشند، می‌توانند راحت‌تر ماده اولیه خود را خرید کنند.

تفضلی تصریح کرد: شرکت پروفیل یزد با حدود ۵۰ سال سابقه در صنعت لوله و پروفیل کشور، مشتریان خاص خود را دارد و بازار خود را در کشور پیدا کرده است. متاسفانه از یکی دو سال گذشته بازار صادراتی خود را از دست دادیم. در سال‌های گذشته به کشور افغانستان صادرات داشتیم و از دست رفتن بازارهای صادراتی ما در افغانستان در حالی رقم خورد که کشور ما همواره یکی از حامیان این کشور بود. به محض اینکه گروه کنونی در افغانستان به مسند قدرت رسید، بر محصولات فولادی ایران عوارض وضع کرد؛ در حالی که همین محصولات از ترکیه به افغانستان بدون عوارض صادر می‌شوند.

وی ادامه داد: عراق نیز دیگر بازاری پررونق محصولات فولادی ایران بود. علی‌رغم اینکه برای برقراری امنیت در این کشور نیز سال‌ها از نظر مادی و نظامی هزینه کردیم، اما این کشور نیز برای واردات محصولات فولادی از ایران سختگیری می‌کند. متاسفانه روابط اقتصادی کشور ما با همسایگان ضعیف است.

مدیرعامل شرکت پروفیل یزد در پایان تاکید کرد: امیدوار هستیم در سیاست‌گذاری‌های صنعت فولاد بازنگری اساسی صورت گیرد. متاسفانه شاهد سیاست‌گذاری خوبی در حوزه فولاد کشور نیستیم و همین موضوع چشم‌انداز این صنعت را حتی برای کوتاه‌مدت نامشخص کرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2686

نوشته‌های مشابه