• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور

  • کد خبر : 7901
  • 05 تیر 1401 - 12:26
کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور
مدیرعامل شرکت ذوب آذران کاوه، کمبود نیروهای انسانی متخصص در زمینه عیب‌یابی، تعمیر و سرویس دستگاه‌ها را یکی از چالش‌های تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: برای تعمیر دستگاه‌ تولیدی خود مجبور به وارد کردن نیروی متخصص و کارآمد از کشور ترکیه هستیم.
مدیرعامل شرکت ذوب آذران کاوه، کمبود نیروهای انسانی متخصص در زمینه عیب‌یابی، تعمیر و سرویس دستگاه‌ها را یکی از چالش‌های تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: برای تعمیر دستگاه‌ تولیدی خود مجبور به وارد کردن نیروی متخصص و کارآمد از کشور ترکیه هستیم.

محمدتقی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت ذوب آذران کاوه از صفر تا صد با هزینه‌های شخصی بدون هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت احیا شده است. در ابعاد ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر در آلیاژ ۳SP ،۴SP و ۵SP بیلت فولادی تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آذران کاوه اذعان کرد: متاسفانه از بهمن ماه سال گذشته، به دلیل مقرون به‌صرفه نبودن، خط تولید تسمه نوردی را خاموش کردیم. گفتنی است که تا سال گذشته در بخش نورد تمسه فولادی با عرض ۱۰ و ۱۲ سانتی‌متر، ضخامت چهار تا ۱۰ میلی‌متر و طول ۶ متری تولید می‌شده است.

حاشیه سود بخش نورد به صفر رسید

صفری با بیان اینکه بخش نورد حاشیه سود مناسبی ندارد، گفت: متاسفانه بخش نورد کشور نزدیک به دو سال است با حاشیه سود بسیار پایین کار می‌کند و هم‌اکنون نیز این وضعیت ادامه دارد. به دلیل اینکه در بخش تولید محصولات نوردی، زیان‌دهی بیش از حدی را متحمل می‌شدیم، تصمیم بر این گرفته شد که به صورت کلی، خط تولید محصولات نوردی را متوقف کنیم. در این رابطه برخی از شرکت‌ها که در حوزه تسمه و پروفیل فعالیت می‌کردند، باعث عدم تعادل بازار و اختلال در قیمت‌گذاری محصولات می‌شدند و قیمت‌ها را تا کف آن رساندند. به طوری که اختلاف قیمت شمش فولاد با تسمه نوردی ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم برای مجموعه تمام می‌َشد که تولید با این اختلاف قیمت برای بسیاری از تولیدکنندگان حوزه نورد مقرون به صرفه نیست.

مشکلات کمبود آهن اسفنجی

مدیرعامل شرکت ذوب آذران کاوه اظهار کرد: با توجه به اینکه محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنیم، باید مواد اولیه مورد نیاز از بازار آزاد تامین شود. اکنون برای تامین مواد اولیه نیازمند آهن اسفنجی هستیم و این ماده اولیه را با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار آزاد خریداری می‌کنیم که به هیچ‌وجه مقرون به صرفه نیست؛ به طوری که تامین آهن اسفنجی در بازار آزاد نسبت به ضایعات آهنی، گران‌تر تمام می‌شود. در صورتی که با امروز آهن اسفنجی با نرخ هشت هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا معامله شد.

صفری مطرح کرد: متاسفانه زمانی که با شرکت‌های بزرگ عرضه‌‎کننده آهن اسفنجی در بورس به صورت مستقیم قصد برقراری ارتباط داریم، هیچ کدام پاسخگو نیستند. از این رو مجبور می‌شویم مواد اولیه مورد نیاز خود را از واسطه‌‌ها تامین کنیم. از این رو هیچ رابطه مستقیمی با تولیدکنندگان آهن اسفنجی نداریم. در حالی که با پروانه بهره‌برداری به آسانی می‌توانیم اقدام به تهیه و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود کنیم.

وی عنوان کرد: اگر دولت شرایطی را فراهم کند که بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز را به صورت مستقیم از تولیدکنندگان تامین کنیم، با توجه به اینکه قیمت‌ها مواد اولیه نسبت به بازار آزاد، با قیمت پایین‌تر محاسبه می‌شود، هزینه‌های تمام شده تولید کاهش خواهد یافت؛ اما در حال حاضر قادر به خریداری مواد اولیه از تولیدکننده به صورت مستقیم نیستیم.

صفری با بیان اینکه وضعیت بازار فولاد اسفناک و غیر قابل پیش‌بینی است، خاطرنشان کرد: قیمت شمش فولادی در بورس همواره دارای تلاطم است و کل بازار فولاد یک‌شبه دستخوش تغییرات نسبتا شدید می‌شود. تغییر ناگهانی قیمت محصولات فولادی نه ارتباطی به نرخ ارز و نه بازار داخلی دارد و علت این تغییرات مشخص نیست. به احتمال زیاد در آینده با افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات فولادی مواجه شویم اما باز هم با احتساب و برآورد هزینه‌های تولید، هدررفت و مالیات بر ارزش افزوده آن، زیان بر فولادسازان تحمیل می‌شود.

عملکرد امسال دولت بهتر بود

مدیرعامل شرکت ذوب آذران کاوه ضمن تشریح اساسی‌ترین معضل کنونی فولادسازان یعنی کمبود انرژی، تصریح کرد: با شروع فصل گرما صنایع فولادی با قطع برق و اعمال محدودیت مصرف انرژی مواجه می‌شوند. به طوری که با قطع برق کارخانه‌های فولادی به دلیل وابستگی شدید زیرساخت این صنایع به برق، زیان‌های سنگینی متوجه صنعت فولاد خواهد شد.

وی ضمن اعتراض به قطع مکرر برق بیان کرد: قطعی برق صنایع فولادی در فصل تابستان، موجب نارضایتی و افزایش هزینه بخش تولید می‌‌شود. سال گذشته، بدون اطلاع قبلی و به صورت متعدد و پراکنده اقدام به قطع برق واحد تولیدی کردند، یعنی زمانی که در حین انجام عملیات ذوب بودیم، با خاموشی مواجه شدیم. پیامد این بی‌برنامگی تعویق برنامه هدف‌‎گذاری شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای ذوب آذران کاوه بود.

صفری اظهار کرد: علی‌رغم ضعف برنامه‌ریزی دولت و برخلاف گذشته، امسال تا حدودی برنامه‌ زمان‌بندی خاموشی برق واحدهای فولادی برای هر استان ابلاغ شده و تاکنون اقدام دولت نسبت به سال گذشته در این زمینه بهتر بوده است.

عوامل تاثیرگذار بر تولید

مدیرعامل شرکت ذوب آذران کاوه در ارتباط با نحوه تامین مواد اولیه این مجموعه، عنوان کرد: آهن اسفنجی و ضایعات آهنی مورد نیاز خود را از واسطه‌ها در بازار داخلی خریداری می‌کنیم. متاسفانه تامین‌کنندگان مواد اولیه ما دلالان هستند؛ به طوری که شرکت‌های بزرگ به صورت مستقیم با شرکت‌های کوچک بخش خصوصی کار نمی‌کنند. در بخش فروش هم صنایع پایین‌دست فولاد به ویژه تولیدکنندگان میلگرد از خریداران محصولات ما به شمار می‌روند. شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، قیمت‌گذاری بر روی محصولات و محدودیت‌های مصرف انرژی به‌ویژه برق و گاز، به طور مستقیم بر میزان تولید مجموعه ما تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به دیگر مشکل صنعت فولاد، اضافه کرد: متاسفانه بارها پیش آمده است که به دلیل نبود قطعه مورد نیاز در کشور، طی ۱۵ روز با خاموشی مواجه شویم تا قطعات یدکی مورد نیاز از کشور ترکیه وارد شود. در این زمینه به دلیل خرابی دستگاه‌ها و عدم تعمیر به موقع، بیش از ۲۰۰ تن در برخی از ماه‌ها تولید از دست رفت.

این تولیدکننده ادامه داد: نیروهای انسانی متخصص در زمینه عیب‌یابی، تعمیر و سرویس دستگاه‌ها یکی از چالش‌های تولیدکنندگان است. به طوری که برای تعمیر دستگاه‌ تولیدی خود، مجبور به وارد کردن نیروی متخصص و کارآمد از کشور ترکیه شدیم.

افزایش ظرفیت واحد تولیدی در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ذوب آذران کاوه مطرح کرد: با وجود مشکلات روزافزون صنعت فولاد، توسعه و افزایش ظرفیت تولید شمش فولادی و افزودن یک کوره القایی با ظرفیت هشت تنی را در دستور کار خود داریم. علی‌رغم آمادگی و پیشرفت ۷۰ درصدی تمامی سازوکارها اما تداوم این فرایند نامشخص است و ممکن است تا چند ماه آینده به طول انجامد. افزودن یک کوره جدید منجر به افزایش ظرفیت تولید می‌شود و حتی می‌توانیم دوبرابر ظرفیت کنونی خود بیلت فولادی تولید کنیم.

وعده بی‌سرانجام ترخیص از گمرک

صفری با بیان اینکه دیگر چالش شرکت ذوب آذران کاوه به قوانین و بروکراسی‌های گمرکی مربوط می‌شود، گفت: برای احداث دومین کوره واحد تولیدی، اقدام به واردات قطعات مورد نیاز کردیم اما متاسفانه پنج ماه است که گمرک اجازه ترخیص کالاهای مورد نیاز مجموعه ما را نمی‌دهد و هر بار که مراجعه می‌کنیم، فرایند ترخیص را به تاخیر می‌اندازد. این در حالی است که اعلام شده بود طی یک ماه می‌توانیم قطعات وارداتی را ترخیص کنیم اما تاکنون خبری از ترخیص قطعات نیست.

چوب لای چرخ تولیدکننده نگذارید

مدیرعامل شرکت ذوب آذران کاوه در پایان با بیان اینکه دولت نباید چوب لای چرخ تولیدکننده بگذارد، تصریح کرد: اگر دولت در بازار فولاد مداخله نداشته باشد، تولیدکنندگان می‌توانند با خیال آسوده به وظیفه خود یعنی تولید محصولات بپردازند. متاسفانه هیچ گونه حمایت مالی از سوی دولت برای تولیدکنندگان بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد. در زمان احیای مجدد مجموعه، برخی از مسئولان قول حمایت از مجموعه تولیدی ما در همه زمینه‌ها را دادند اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامی عملیاتی نشده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7901
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید
05اردیبهشت
قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت فلزات رنگین،

قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد

05اردیبهشت
ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی
در روز معاملاتی گذشته رقم خورد؛

ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی