• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت ره پویان نوین راه ابریشم مطرح کرد:

قطعی برق، کابوس بی‌پایان صنعت فولاد

  • کد خبر : 7902
  • 06 تیر 1401 - 12:27
قطعی برق، کابوس بی‌پایان صنعت فولاد
مدیرعامل شرکت ره پویان نوین راه ابریشم با تاکید بر ضرورت توجه دولت به بخش خصوصی، گفت: تولیدکنندگان فولاد هر سال در ابتدای فصل تابستان منتظر اعمال خاموشی و کاهش تولید هستند و گویا کابوس قطعی برق برای این صنعت تمامی ندارد.
مدیرعامل شرکت ره پویان نوین راه ابریشم با تاکید بر ضرورت توجه دولت به بخش خصوصی، گفت: تولیدکنندگان فولاد هر سال در ابتدای فصل تابستان منتظر اعمال خاموشی و کاهش تولید هستند و گویا کابوس قطعی برق برای این صنعت تمامی ندارد.

مهدی شکرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت ره پویان نوین راه ابریشم، بر اساس استانداردهای جهانی و مصرف عموم مشتریان، بیلت فولادی در ابعاد ۱۲۵ در ۱۲۵ میلی‌متر، طول ۶ متر و با آلیاژهای ۳SP و ۴SP تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت ره پویان نوین راه ابریشم اظهار کرد: شمش فولادی در شرکت ما بر اساس استاندارد جهانی، تولید می‌شود. واحدهای ذوب القایی از روز نخست که فعالیت خود را آغاز کردند، از قراضه برای تولید استفاده می‌کردند اما با توجه به شرایط قیمتی و وضعیت خاصی که برای تامین قراضه به وجود آمد، این واحدها مجبور شدند به استفاده از آهن اسفنجی روی آورند.

وی در ادامه اذعان کرد: شرکت ما دارای یک دستگاه کوره ۱۲ تنی است که شمش فولادی را با ترکیب ۸۰ درصد آهن اسفنجی و ۱۵ تا ۲۰ درصد قراضه تولید می‌کند. باید توجه داشت که قراضه آهنی در تمام دنیا یک کالای استراتژیک محسوب شده و به همین جهت این ماده اولیه ذوب القایی به آسانی تامین نمی‌شود. با توجه به ساختار تولید شرکت ره پویان نوین راه ابریشم، میزان بسیار محدودی را از ضایعات آهنی آن هم در حدود پنج هزار تن برای کل سال در فرایند تولید استفاده می‌کنیم؛ به همین دلیل تا حدودی برای تامین قراضه آهنی با مشکل مواجه نیستیم.

عدم تعادل در قیمت‌گذاری مواد اولیه

شکرزاده با بیان اینکه ۹۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا تامین می‌کنیم، گفت: عدم تعادل در قیمت‌گذاری مواد اولیه به عمده‌ترین مشکل فولادسازان بدل شده است. به طوری که هر بار با قیمت‌ جدیدی مواجه می‌شویم و بازار در بازه‌های زمانی مختلف در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

مدیرعامل شرکت ره پویان نوین راه ابریشم با تاکید بر نبود توازن در زنجیره فولاد، تصریح کرد: نوسان در قیمت محصولات فولادی ناشی از عرضه نامناسب برخی شرکت‌های کوچک در حوزه پایین‌دست است. همچنین استراتژی قیمت‌گذاری در بورس مشخص نیست و همواره دارای تغییراتی در آن مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد هیچ‌گونه نظارتی در این زمینه وجود ندارد. علاوه بر این موارد، مواد اولیه در هر منطقه با سایر مناطق با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به الزام عرضه محصولات در بورس کالا، باید تمامی محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه کنیم. در صورت به فروش نرفتن محصول در بورس، مازاد عرضه را به کارخانه‌های مقاطع نورد اطراف موقعیت خود به فروش می‌رسانیم. به دلیل مصرف داخلی شمش فولادی تاکنون اقدام به صادرات نکرده‌ایم.

مشکلات فولادسازان

شکرزاده با اشاره به اینکه ۹۰ درصد انرژی فولادسازان القایی از برق تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشور ما بیش از ۹۰ درصد فولاد کشور با فناوری قوس الکتریکی و القای الکتریکی تولید می‌شود و بیشترین مصرف برق نیز در این مرحله قرار دارد. طی دو سال گذشته، قطعی گاز و برق صنایع گویا به کابوس بی‌پایان بخش خصوصی تبدیل شده است. به طوری که قطعی برق صنایع و به‌ویژه فولادی، موجب افزایش قیمت برخی کالاها شد. متاسفانه امسال نیز از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه با محدودیت و خاموشی برق مواجه هستیم و قطعی برق باعث شده است مجموعه ما تنها با ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی فعالیت کند.

مدیرعامل شرکت ره پویان نوین راه ابریشم اظهار کرد: تامین انرژی برق و گاز، تامین اعتبار اسناد داخلی و تامین تقدینگی از طریق بانک‌ها از دیگر چالش‌های فولادسازان است.

بازار فولاد، رنگ التهاب به خود گرفته است

شکرزاده عنوان کرد: با توجه به وابستگی بازار فولاد به بازارهای جهانی، نرخ ارز و همچنین مشکلات بازار داخلی اعم از نگرانی‌ در خصوص تامین برق و کمبود گاز در فصل زمستان، نمی‌توان ارزیابی دقیق و خاصی از بازار فولاد داشت.

وی با بیان اینکه بازار فولاد، رنگ التهاب به خود گرفته است، افزود: بازار فولاد به دلیل اینکه هیچ‌گونه ثبات قیمتی ندارد، نسبتا یک بازار غیر قابل پیش‌بینی است اما علی‌رغم مشکلات صنعت فولاد با توجه به تصمیم‌های جدید وزارت صمت، امیدوار هستیم این بازار به سمت ثبات نسبی سوق یابد. به طوری که هم‌اکنون بازار فولاد تا حدودی بر اساس یک ساختار واحد پیش رفته است.

طرح توسعه با رویکرد اصلاح ساختار تولید

مدیرعامل شرکت ره پویان نوین راه ابریشم در خصوص برنامه‌ها و اولویت‌های این شرکت بیان کرد: خوشبختانه شرکت ره پویان نوین راه ابریشم دو طرح توسعه برای سال آتی را در دستور کار خود دارد. اکنون در واحد تحقیق و توسعه در بحث تامین انرژی برق و اصلاح ساختار تولید، فعالیت‌ و مطالعات مقدماتی در حال انجام است که پس از انجام این مرحله نتایج آن ارائه خواهد شد.

ثبات برای تولیدکننده مهم است

شکرزاده با تاکید بر اینکه تولیدکننده به دنبال ثبات و آرامش در بازار فولاد ایران است، خاطرنشان کرد: این تصور اشتباه برای بسیاری از افراد به وجود آمده است که اگر بازار فولاد روندی جهشی را در پیش بگیرد، مطلوب بوده و اگر عکس این ماجرا اتفاق بیفتد، نتایج خوبی به دست نخواهد آمد. در صورتی که این ساز و کار برای تاجران مهم است. تولیدکنندگان به دنبال رسیدن به ثبات و آرامش در بازار فولاد و خواستار واقعی‌سازی قیمت‌گذاری مواد اولیه هستند.

مدیرعامل شرکت ره پویان نوین راه ابریشم اذعان کرد: دولت باید بخش خصوصی را جدی بگیرد. اگر دولت به جای مذاکره و مشورت با بخش خصوصی برای تصویب یک دستورالعمل و بخشنامه، به تنهایی اقدام کند، نتیجه این تکروی در تصمیم‌گیری‌ها، تصویب و صدور بخشنامه‌های متعدد و عدم ثبات در بازار خواهد بود.

وی در پایان مطرح کرد: اگر مسئولان دولتی و سیاست‌گذاران از کارشناسان بخش خصوصی و انجمن‌‎های تخصصی حاضر در این بخش که دارای سابقه درخشانی هستند، مذاکره و مشورت بگیرند، به طور حتم می‌توانند مصوبات و بخشنامه‌های منطبق با شرایط صنایع معدنی و فولادی تدوین و ابلاغ کنند. دولت باید بخش خصوصی را جدی بگیرد؛ این یعنی باید به فعالان بخش خصوصی توجه ویژه‌ای داشته باشد و برای پویا شدن و حمایت از تولیدکننده و سرمایه‌گذاران صنعت فولاد حمایت لازم را همچون بخش دولتی از این بخش به عمل آورد.

انتهای پبام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7902
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد