• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
واحدهای کوچک صنعتی در آستانه تعطیلی

جای خالی حمایت از تولید

  • کد خبر : 8239
  • 06 تیر 1401 - 19:32
جای خالی حمایت از تولید
مدیر کارگاه ریخته‌گری صالحی گفت: همزمان با افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید طی ماه‌های اخیر، بسیاری از واحدهای کوچک صنعتی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و این در حالی است که شاهد محقق نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر حمایت از تولید هستیم.
مدیر کارگاه ریخته‌گری صالحی گفت: همزمان با افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید طی ماه‌های اخیر، بسیاری از واحدهای کوچک صنعتی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و این در حالی است که شاهد محقق نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر حمایت از تولید هستیم.

امیرحسین محمدصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: ذوب، نورد و ریخته‌گری فلز آلومینیوم اساس فعالیت این مجموعه است. به منظور تولید ورق و ظروف آلومینیومی، از شمش به عنوان ماده اولیه مورد نیاز خود استفاده می‌کنیم. اگرچه امکان بهره‌گیری از ضایعات نیز در این زمینه وجود دارد اما از آنجایی که ممکن است ضایعات آلومینیومی حاوی مقادیر کمی ناخالصی باشد و همچنین میزان قراضه آلومینیومی در استان قم ناچیز است و باید هزینه هنگفتی را برای حمل و نقل ضایعات از سایر شهرها بپردازیم، ترجیح می‌دهیم از شمش برای تولید محصول استفاده کنیم.

وی در خصوص تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، افزود: شمش آلومینیومی را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. قیمت شمش در بازار آزاد از بورس کالای ایران کمتر است و بر همین اساس تمایل چندانی به خرید از بورس نداریم. متاسفانه قیمت مواد اولیه طی ماه‌های اخیر، همواره با نوسان همراه بوده است و تولیدکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید محصول داشته باشد. شمش آلومینیوم روز گذشته در بورس، ۶۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌‎گذاری شد که با اعمال ارزش افزوده، قیمت نهایی آن در حدود ۷۲ هزار تومان خواهد شد. این در حالی است که واسطه‌ها در بازار آزاد، شمش را با قیمت ۸۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسانند و  اختلاف قیمت ۱۰ هزار تومانی ایجاد شده بین بورس و بازار، در نهایت به ضرر تولیدکنندگان واقعی می‌شود. به نظر می‌رسد ساز و کار عرضه شمش در بورس مناسب نیست و باید نظارت‌های لازم جهت عرضه مواد اولیه در سطح بازار انجام شود.

قطعی برق به تولید ضربه خواهد زد

مدیر کارگاه ریخته‌گری صالحی در ارتباط با چالش قطعی حامل‌های انرژی، تصریح کرد: تولیدکنندگان با معضل قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان دست و پنجه نرم می‌کنند. با توجه به اینکه ما از کوره‌های گازسوز در ریخته‌گری آلومینیوم استفاده می‌کنیم، افزایش بی‌رویه قیمت گاز بر ظرفیت تولید محصول تاثیر مستقیم گذاشته است و در حال حاضر با ۶۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم. متاسفانه برق مجموعه در روزهای اخیر، بدون اطلاع قبلی قطع می‌شود و  زمانی که در حال استفاده از کوره‌ها هستیم، قطعی برق باعث خواهد شد ناچار به استفاده از انرژی سه برابری برای ادامه فعالیت خود شویم. در حال حاضر برق کارگاه در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته به صورت کامل قطع می‌شود که به دنبال آن، ما دو روز کامل کاری خود را به دنبال این معضل از دست خواهیم داد. متاسفانه مشکلات تولید در سال جاری به شدت رشد پیدا کرده است و بسیاری از تولیدکنندگان تصمیم به توقف ادامه فعالیت خود گرفته‌اند.

محمدصالحی سپس به معضل کاهش نیروی انسانی در بخش تولید اشاره کرد و گفت: ریخته‌گری، یکی از مشاغل سخت به شمار می‌آید و کارگر باید دمای حدود یک هزار و ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را حین فرایند ذوب تحمل کند. با توجه به اینکه تورم روزبه‌روز در حال افزایش است و رشد ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی نیز چندان کارساز نخواهد بود، بر همین اساس بسیاری از افراد تمایلی به فعالیت در بخش تولید ندارند و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک کمبود نیروی انسانی، به یک معضل جدی در این زمینه تبدیل شود. در حال حاضر بسیاری از واحدهای کوچک‌مقیاس تولیدی یا تعطیل شده‌اند و یا در آستانه ورشکستگی هستند. چراکه کارفرمایان توانایی مالی لازم جهت پرداخت هزینه‌‎های تولید اعم از دستمزد، بیمه و مالیات را ندارند و در این بین تنها شرکت‌هایی که به دولت وابسته‌اند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

حمایت از تولید، یک شعار است!

وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در راستای حمایت نکردن از بخش تولید، تصریح کرد: متاسفانه وعده‌های مسئولان مبنی بر حمایت از تولید در حد شعار است و هیچ حمایتی از تولیدکنندگان بخش خصوصی به عمل نمی‌آید. تسهیلات فروش اقساطی مواد اولیه در سال‌های گذشته، به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت اما در حال حاضر، شرایط دریافت وام به شدت دشوار شده است و اخذ تسهیلات بانکی نیز نمی‌تواند چاره‌ساز مشکلات باشد. ما چهار ماه است که به دنبال دریافت وام از یکی از بانک‌ها هستیم و به قدری طی این مدت رفت و آمد داشته‌ایم که دیگر تمایلی برای گرفتن آن نداریم. مسئولان وعده‌های بسیاری در خصوص حمایت از تولید می‌دهند و در عین حال به هیچ‌ کدام از آن‌ها جامه عمل نمی‌‎پوشانند.

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص فرایند تولید ورق آلومینیومی، اذعان کرد: شمش به عنوان ماده اولیه در داخل کوره ذوب و مذاب حاصل در یک سری قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود. سپس عملیات نورد به وسیله غلتک‌های خاص صورت می‌پذیرد و در ادامه نازک‌کاری به منظور دستیابی به ابعاد مدنظر ورق انجام می‌شود. تولید ورق آلومینیومی بر اساس سفارش مشتری در کارگاه ریخته‌گری صالحی انجام شده و به استان‌های مختلف کشور ارسال می‌شود. ظروف آلومینیومی تولیدی نیز در آشپرخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و متاسفانه نمونه‌های مشابه این محصولات به داخل کشور وارد می‌شود؛ در حالی که این محصول با کیفیت عالی در این کارگاه و یا توسط سایر همکاران تولید شده است. ضمن اینکه ما از تجهیزات داخلی در خط تولید استفاده می‌کنیم و گاهی اوقات ورق‌های تولیدشده توسط بعضی واسطه‌ها به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود.

قیمت جهانی آلومینیوم به ثبات رسیده است

محمدصالحی در ارتباط با تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت آلومینیوم، اظهار کرد: این جنگ منجر به افزایش قیمت آلومینیوم تا حدود سه هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم در بورس فلزات لندن شد اما در حال حاضر قیمت این فلز تا دو هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته و به یک ثبات و آرامش نسبی رسیده است. مشخص نیست زمانی که قیمت جهانی این فلز کاهش یافته است، چرا باید در بازار داخلی با افزایش قیمت آن مواجه باشیم؟ به نظر می‌رسد نقش واسطه‌ها در این خصوص پررنگ باشد و باید تمهیدات لازم در این خصوص از جانب مسئولان ذی‌ربط اندیشیده شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت به کارگیری از دانش و تکنولوژی روز در تولید محصولات آلومینیومی، اذعان کرد: مادامی که امکان دسترسی به دانش فنی و تجهیزات روز دنیا فراهم نباشد، نمی‌توانیم حضور موفقی در بازارهای بین‌المللی داشته باشیم. در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی، قادر به رقابت با ترکیه نیستند و شاید بتوانند با برخی از کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، تاجیکستان و یا ارمنستان رقابت کنند. البته در این میان نباید نقش تحریم‌های خارجی را نادیده گرفت و خوشبختانه بازار فروش و صادرات محصولات آلومینیومی به کشورهای هم‌جوار در این شرایط رونق گرفته است.

مدیر کارگاه ریخته‌گری صالحی ضمن اشاره به اهمیت صنعت استراتژیک آلومینیوم، تصریح کرد: اگر شرایط تولید به همین شکل ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم آینده روشنی را برای این صنعت متصور شویم. بخش تولید، با کاهش چشمگیری نیروی انسانی متخصص طی ماه‌های اخیر مواجه شده است و این معضل می‌تواند زنگ خطری برای آینده صنعت آلومینیوم باشد. همچنین باید شرایط واردات تجهیزات و ماشین‌آلات جدید تسهیل شود تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات جدید را با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا تولید کنند. اگرچه این مهم، نیازمند سرمایه‌گذاری کلان توسط فعالان صنعتی به ویژه شرکت‌های دولتی و خصولتی است و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور، واردات دستگاه‌های جدید چندان مقرون به صرفه نخواهد بود اما اگر به دنبال توسعه و پیشرفت در صنعت آلومینیوم هستیم، چاره‌ای جز تحقق این امر نداریم.

محمدصالحی در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم دولت و مسئولان به وعده‌های خود مبنی بر حمایت از تولید عمل کنند. زمانی که قیمت آلومینیوم طی یک سال اخیر حدود ۱۰ برابر شده است، یک تولیدکننده باید بتواند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند تا پس از فروش، سود نسبی در این زمینه حاصل شود. ضمن اینکه ضرورت دارد تمهیداتی در خصوص کاهش قیمت برق و گاز تولیدکنندگان کوچک صنعتی و همچنین تامین مواد اولیه کافی و رفع چالش‌های مالیاتی اندیشیده شود تا آن‌ها بتوانند با وجود شرایط دشوار تولید، همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8239

نوشته‌های مشابه