• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
احمد اکبرزاده:

افزایش قیمت گاز به تولید ضربه زد

  • کد خبر : 8232
  • 07 تیر 1401 - 19:28
افزایش قیمت گاز به تولید ضربه زد
مدیرعامل شرکت تعاونی زرند فولاد جوش گفت: افزایش قیمت گاز باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان شمش مسی، در آستانه تعطیلی قرار بگیرند و یا ناچار به ادامه تولید با حداقل میزان ظرفیت شوند.
مدیرعامل شرکت تعاونی زرند فولاد جوش گفت: افزایش قیمت گاز باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان شمش مسی، در آستانه تعطیلی قرار بگیرند و یا ناچار به ادامه تولید با حداقل میزان ظرفیت شوند.

احمد اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: سرباره و ته‌پاتیل به‌ عنوان ضایعات مس از مجتمع مس سرچشمه، خریداری و سپس به شمش مس با عیار مشخص تبدیل می‌شود و از آنجایی که این مجتمع، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس کشور است، خوشبختانه چالش خاصی در تامین مواد اولیه نداریم. البته باید توجه داشت که کیفیت شمش مس تولید شده باید آنقدر مرغوب باشد که توسط مجتمع مس سرچشمه برگشت داده نشود. این مجتمع عدد آنالیز مشخصی را برای شمش تولیدی در نظر می‌گیرد و بر همین اساس ما موظف به تولید شمش با آنالیز معین هستیم.

وی در خصوص فرایند تولید شمش مسی، افزود: ضایعات مسی با عیار ۱۵ تا ۲۰ درصد وارد کوره‌های دوار می‌شود و ذوب اولیه صورت می‌پذیرد. در ادامه، عملیات سرباره‌گیری انجام شده و پس از جداسازی تفاله، مات مس شکل می‌گیرد. مات مس به دست آمده در مرحله بعد وارد کوره‌های بلیستر و هوادهی می‌شود و با دمیدن اکسیژن، خالص‌سازی صورت می‌پذیرد و در پایان با جداسازی ناخالصی‌ها به‌ وسیله فیلترهای مخصوص، شمش مس به دست می‌آید.  

مدیرعامل شرکت تعاونی زرند فولاد جوش در ارتباط با معضلات بخش تولید، بیان کرد: در حالی که ما دغدغه خاصی در تامین مواد اولیه نداریم اما متاسفانه مشکلات تولید در سال ۱۴۰۰ و همچنین طی سه ماهه ابتدایی سال جاری افزایش یافته و شرایط را برای ادامه فعالیت واحدهای کوچک‌مقیاس دشوار ساخته است. قیمت مس همواره در حال نوسان بوده و نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید داشته باشیم. از سوی دیگر، قیمت گاز به شدت رشد پیدا کرده و هزینه هر مترمکعب گاز مصرفی مجموعه از ابتدای سال ۱۴۰۰ از قیمت ۶۰۰ تومان به حدود یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته است. با توجه به اینکه عمده انرژی مصرفی در مجموعه، گاز است و از کوره‌های دوار گازسوز در تولید شمش استفاده می‌کنیم، در حال حاضر تنها با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستیم.  لازم به ذکر است که قطعی برق، تاثیر چندانی بر روند تولید ما نگذاشته است و مشکلی در این زمینه نداریم.

اکبرزاده در ادامه به افزایش حقوق نیروی انسانی در سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال جاری، هم کارفرمایان و هم نیروهای انسانی را در تنگنای اقتصادی قرار داده است. چراکه از یک سو، کارفرمایان با رشد سایر هزینه‌های تولید مانند بیمه و مالیات مواجه هستند و از سوی دیگر، افزایش تورم منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی، اجاره بهای مسکن و… شده و معیشت کارگران را تحت تاثیر قرار داده است. بر همین اساس به نظر می‌‎رسد این افزایش حقوق نه تنها به نفع نیروی انسانی نبوده است بلکه شرایط را برای ادامه فعالیت واحدهای صنعتی کوچک، بیش از پیش دشوار ساخته است.

وی ضمن اشاره به شرایط بازار شمش مسی، مطرح کرد: با توجه به عملکرد مثبت شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع‌های زیرمجموعه این واحد عظیم صنعتی، بازار محصولات مسی در شرایط خوبی قرار دارد و اگر قراضه مسی از سوی مجتمع مس سرچشمه در اختیار ما قرار نگیرد، در تولید شمش مسی دچار مشکل خواهیم شد. بنابراین همواره تلاش می‌کنیم مواد اولیه کافی و مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشیم که با چالش خاصی روبه‌رو نشویم.

مدیرعامل شرکت تعاونی زرند فولاد جوش در خصوص تاثیر تحریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه مس بر اساس بورس فلزات لندن (LME) قیمت‌گذاری می‌شود و تحریم باعث شده است همزمان با نوسان نرخ دلار، قیمت مس نیز افزایش یابد، این مسئله تاثیر مستقیم بر عملکرد تولیدکنندگان بزرگ محصولات مسی گذاشته است و امیدوار هستیم تحریم‌ها در آینده نزدیک لغو شود تا بازار صادراتی محصولات مسی و آلیاژی رونق پیدا کند.

اکبرزاده در پایان یادآور شد: صنعت مس می‌تواند شرایط را برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور به ویژه استان کرمان فراهم کند و اگر دولت حامی سرمایه‌گذاران باشد، می‌توانیم نسبت به آینده این صنعت مهم خوش‌بین باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8232

نوشته‌های مشابه