• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیر داخلی شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس:

بی‌ثباتی بازار به تولید صدمه زد

  • کد خبر : 2710
  • 07 تیر 1401 - 17:38
بی‌ثباتی بازار به تولید صدمه زد
مدیر داخلی شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس گفت: کاهش فعالیت‌های صنعتی در حوزه فولاد، بی‌ثباتی و رکود در بازار باعث شده است چشم‌انداز صنعت فولاد حتی در کوتاه‌مدت مشخص نباشد و به تبع آن با افت فعالیت‌های تولیدی، تقاضای تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی کاهش یابد.

مدیر داخلی شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس گفت: کاهش فعالیت‌های صنعتی در حوزه فولاد، بی‌ثباتی و رکود در بازار باعث شده است چشم‌انداز صنعت فولاد حتی در کوتاه‌مدت مشخص نباشد و به تبع آن با افت فعالیت‌های تولیدی، تقاضای تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی کاهش یابد.

محمد آقاجان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس در زمینه تولید ماشین‌آلات صنعتی برای تولیدکنندگان صنعت فولاد فعالیت می‌کند و بیش از ۲۵ سال سابقه در این حوزه دارد. متاسفانه صنعت فولاد در رکود به سر می‌برد و اغلب صنایع فولادی به سمت تعطیلی رفته‌اند.

وی افزود: تقاضا برای خرید ماشین‌آلات به ویژه حوزه لوله و پروفیل ضعیف شده است و به نظر می‌رسد دیگر هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به ورود به صنعت فولاد به ویژه لوله و پروفیل فولادی نیست. علاوه بر این، صنعت فولاد وضعیت مشخصی ندارد و علت این موضوع نوسانات بازار به ویژه در رابطه با نرخ ارز است. بسیاری از تولیدکنندگان لوله و پروفیل و حتی دیگر زنجیره‌های صنعت فولاد یا در حال تعطیلی هستند و یا اینکه به طور کامل تعطیل شده‌اند و تقاضای تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات کاهش یافته است.

تولید ماشین‌آلات صنعت فولاد

مدیر داخلی شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس خاطرنشان کرد: شرکت ما توانایی تولید انواع ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی مرتبط با فولاد را دارد. شرکت دو بخش دارد که در یکی از آن‌ها تولید لوله و پروفیل انجام می‌شود و در بخش دیگر، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی برای فولاد صورت می‌گیرد. در حوزه تولید لوله و پروفیل برای عرضه به بازار مصرف چندان فعال نیستیم و میزان کمی از فروش شرکت به این محصولات اختصاص یافته است. به همین دلیل تمرکز خود را بیشتر بر تولید تجهیزات خاص قرار داده‌ایم که در این محصولات لوله و پروفیل فولادی نیز به کار می‌رود. عمده ماده اولیه تولید محصولات ورق گرم فولادی با گرید ST37 است و در برخی تجهیزات دیگر از فولاد کروم، چدن و برخی آلیاژهای خاص فولادی استفاده می‌کنیم که این مواد اولیه به طور کامل از بازار آزاد تامین می‌شوند.

آقاجان تصریح کرد: اهمیت ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات صنعتی در هر کشور بسیار زیاد است و این صنعت، پایه‌گذار سایر صنایع محسوب می‌شود. ماشین‌سازی و یا به عبارت بهتر صنعت ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات یک صنعت پویا و حیاتی است که در هر کشوری وضعیت آن یکی از شاخص‌های اساسی در توسعه‌‌یافتگی صنعتی و تولیدی به شمار می‌رود. علاوه بر این، توسعه صنعتی هر کشوری جز با تدوین برنامه‌های خاص و سرمایه‌گذاری پایدار در زمینه تقویت توانمندی‌های بومی در صنعت مهم و پایه ماشین‌سازی پیشرفته امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به نیاز روزافزون کشور به تامین تجهیزات صنعتی گوناگون به ویژه برای صنعت فولاد، شرکت ما از سال ۱۳۹۴ در قالب  بخش تحقیق و توسعه برای کسب دانش فنی طراحی و مهندسی تعدادی از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی گام‌های موثری برداشت که خوشبختانه بر اساس مطالعات و ارزیابی‌های صورت گرفته، همچنین بررسی‌های دقیق و کامل در رابطه با بومی‌سازی این تجهیزات، امکان طراحی و ساخت و همچنین دانش بنیان‌شدن تعدادی از آن‌ها در شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس به طور کامل فراهم شده است

پروژه‌های بومی‌سازی در دست اقدام است

مدیر داخلی شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس اظهار کرد: شرکت ما در حال حاضر در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات مکانیک، ارائه خدمات مهندسی و اجرای پروژه‌ها به صورت EPC و PC،  صنعت تولید لوله و پروفیل فولادی، احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی و فرآوری مواد معدنی مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا فعالیت می‌کند. برای تولید تجهیزات و ماشین‌آلات از ورق فولادی استفاده می‌کنیم و با توجه به تجهیزات مدرن موجود در کارخانه، قادر به سرهم‌بندی قطعات ورق برش خورده فولادی جهت تولید یک تجهیز یا ماشین‌آلات صنعتی هستیم.

آقاجان ادامه داد: تجهیزاتی همچون تست هیدرواستاتیک، گیربکس، قیچی نواربری، تجهیزات بازرسی ورق، بسته‌بندی کویل فولادی، پلیسه‌گیر لوله، ماشین دنده‌زنی لوله و ماشین صاف‌کن (تاب‌گیر) لوله را تولید می‌کنیم. ضمن اینکه پروژه‌های بزرگی را برای بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت فولاد دنبال می‌کنیم که این پروژه‌ها شامل اصلاح دو سیستم برش، ماشین ریخته‌گری مداوم، دو خط بازرسی ورق فولادی و خط بسته‌بندی کویل هستند.

وی تصریح کرد: تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی در شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس به صورت سفارشی انجام می‌شود. با این حال با کاهش فعالیت صنعتی و سفارش تجهیزات، میزان تولید شرکت ما نیز کاهش یافته است و بیشتر به دنبال بومی‌سازی و ساخت ماشین‌آلات جدید هستیم. البته در طول فعالیت خود توانستیم با بسیاری از تولیدکنندگان فولاد کشور، تولیدکنندگان لوله و پروفیل و نیز برخی شرکت‌های حوزه معدن و صنایع در زمینه ساخت و بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات همکاری داشته باشیم که بسیاری از این همکاری‌ها موفق بود و در آن، یک تجهیز یا دستگاه وارداتی، به طور کامل بومی و کشور از واردات آن بی‌نیاز شد.

بومی‌سازی با چاشنی دانش‌بنیان

مدیر داخلی شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس با اشاره به ضرورت بومی‌سازی در کشور، عنوان کرد: شرکت ما یکی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعت فولاد و بومی‌کننده تعدادی از آن‌ها است. شرکت ما از به‌روزترین تکنولوژی‌ها برای ساخت تجهیزات صنعتی استفاده می‌کند و از این رو، در بومی‌سازی برخی تجهیزات نیز موفق بوده‌ایم. به طوری که محصولات شرکت ما قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است.

آقاجان تاکید کرد: شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس به دلیل بومی‌سازی برخی تجهیزات صنعتی دانش‌بنیان شده است. در این رابطه شرکت ما دو سال قبل براساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان‌های ذی‌ربط، به عنوان شرکت دانش‌بنیان برتر در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته معرفی شد. هم‌اکنون نیز در زمینه ساخت تجهیزات با انجمن‌های تخصصی همچون انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی و انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران برای بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی شرکت‌های زیرمجموعه تشکل‌های یاد شده همکاری نزدیکی داریم.

عدم ثبات در بازار

مدیر داخلی شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس در پایان مطرح کرد: عدم ثبات در بازار مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان است و به همین دلیل آن‌ها نمی‌توانند یک برنامه‌ریزی مشخص حتی برای کوتاه‌مدت خود داشته باشند. اگر یک مشتری به تولیدکننده سفارش محصول دهد و تولید آن زمان‌بر باشد، مشخص نیست که قیمت در زمان تحویل چگونه خواهد بود. عدم ثبات در بازار چشم‌انداز را از تولیدکنندگان گرفته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2710

نوشته‌های مشابه