• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری ثابت قدم عنوان کرد:

لزوم ثبات قیمت مواد اولیه در بازار

  • کد خبر : 8243
  • 07 تیر 1401 - 19:45
لزوم ثبات قیمت مواد اولیه در بازار
مدیر کارگاه ریخته‌گری ثابت قدم گفت: نوسان قیمت شمش آلومینیوم در بازار، باعث شده است با ضرر مالی پس از فروش محصول نهایی مواجه شویم و چاره‌ای جز توقف تولید در این شرایط نداریم. این خطر متوجه بسیاری از تولیدکنندگان ورق آلومینیومی شده است و امیدوار هستیم شرایط بازار بهبود پیدا کند.
مدیر کارگاه ریخته‌گری ثابت قدم گفت: نوسان قیمت شمش آلومینیوم در بازار، باعث شده است با ضرر مالی پس از فروش محصول نهایی مواجه شویم و چاره‌ای جز توقف تولید در این شرایط نداریم. این خطر متوجه بسیاری از تولیدکنندگان ورق آلومینیومی شده است و امیدوار هستیم شرایط بازار بهبود پیدا کند.

علی اکبر ثابت قدم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرایط تولید در سال جاری به هیچ وجه مناسب نیست و وضعیت به مراتب دشوارتر از سال گذشته شده است. به همین دلیل، در حال حاضر فعالیت خود را متوقف کرده‌ایم و امیدوار هستیم با بهبود شرایط طی روزهای آینده، بتوانیم تولید را از سر بگیریم.

وی افزود: نوسان قیمت ماده اولیه، مهم‌ترین چالشی است که اکثر تولیدکنندگان ورق آلومینیومی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ما شمش مورد نیاز خود را با قیمت ۷۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از بازار آزاد خریداری می‌کنیم و  با احتساب ۸ هزار تومان اجرت تولید ورق آلومینیومی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم محصول در حدود ۸۳ هزار تومان می‌شود. در حالی که این محصول را یک ماهه به مشتریان خود می‌فروشیم، قیمت شمش طی این مدت تا ۸۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رشد پیدا می‌کند و با ایجاد اختلاف قیمت دو هزار تومانی، در واقع قیمت مواد اولیه از قیمت نهایی محصول پیشی می‌گیرد که این مسئله به نفع تولیدکننده نیست. این معضل، گریبان‌گیر اکثر تولیدکنندگان ورق آلومینیومی شده است و  چاره‌ای جز توقف تولید با این شرایط نداریم. نوسان نرخ ارز، شرایط تولید و بازار را تحت تاثیر قرار داده است و باید اقدامات لازم جهت ثبات نرخ ارز در داخل انجام شود.

مدیر کارگاه ریخته‌گری ثابت قدم بیان کرد: برق واحدهای صنعتی یک روز در هفته به طور کامل قطع می‌شود و متاسفانه اطلاع‌رسانی دقیق نیز در این زمینه صورت نمی‌پذیرد. در حالی که بنا بر اعلام قبلی، قرار است برق مجموعه روز دوشنبه قطع شود، این اتفاق در روز یکشنبه رخ می‌دهد. ما نسبت به تولید محصول در روز اعلام شده برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده‌ایم و قطعی ناگهانی برق، آسیب شدیدی به تجهیزات مجموعه وارد خواهد کرد و در نهایت منجر به ضرر مالی فراوانی می‌شود. همین معضل در خصوص قطعی گاز در زمستان سال گذشته نیز وجود داشت و تعدادی از کوره‌های مجموعه به دنبال این اتفاق خسارت دیدند. ضمن اینکه قیمت حامل‌های انرژی نیز به شدت رشد پیدا کرده و مشخص نیست دولت بر چه اساسی بهای برق و گاز واحدهای تولیدی را چندین برابر افزایش داده است.

ثابت قدم در خصوص نقش تحریم در صنعت، مطرح کرد: تحریم، تاثیر بسزایی بر شرایط بحرانی صنعت کشور داشته است و امیدوار هستیم نتیجه مطلوب از دور جدید مذاکرات برجام حاصل شود تا وضعیت کمی بهبود پیدا کند. برای مثال، هم‌اکنون در بازار فلزات گران‌بها به ویژه طلا، هیچ فردی خریدار نیست و همه به دنبال فروش طلا هستند. در حالی که حدود دو هفته پیش، همه خریدار بودند و هیچکس تمایلی به فروش این فلز ارزشمند نداشت. رفع تحریم‌ها، نه تنها به سود صنعت آلومینیوم بلکه به نفع اقتصاد و تمامی صنایع کشور خواهد بود که امیدوار هستیم هرچه زودتر این مهم به وقوع بپیوندد.

وی در ارتباط با کاهش جهانی قیمت آلومینیوم، تصریح کرد: اگرچه به دنبال جنگ روسیه و اوکران، قیمت آلومینیوم تا مرز چهار هزار دلار نیز رشد پیدا کرد اما هم‌اکنون قیمت این فلز استراتژیک به حدود دو هزار و ۴۰۰ دلار رسیده است. مشخص نیست با وجود اینکه قیمت جهانی آلومینیوم کاهش یافته است، چرا همچنان شاهد افزایش قیمت شمش در بازارهای داخلی هستیم!

مدیر کارگاه ریخته‌گری ثابت قدم در ادامه به شرایط بازار ورق آلومینیومی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به نوسان نرخ ارز، شرایط بازار چندان مناسب نیست و میزان خرید و فروش ورق آلومینیومی کاهش یافته است. در حالی که ما از شمش مرغوب در تولید ورق استفاده می‌کنیم و می‌توانیم محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنیم، امکان تحقق این مهم با وجود تحریم‌ها فراهم نیست. زمانی کشورهای همسایه مانند ترکیه، از جمله خریداران ورق‌های آلومینیومی تولیدکنندگان داخلی بودند اما در حال حاضر فعالان صنعتی این کشور، صادرکننده این محصول به شرکت‌های مطرح اروپایی هستند.

ثابت قدم ضمن اشاره به افزایش حقوق نیروی انسانی در سال جاری، تصریح کرد: زمانی که یک تولیدکننده قادر به تامین نقدینگی مورد نیاز خود نباشد، ناچار به تعدیل نیروی انسانی شاغل در مجموعه خواهد شد. این در حالی است که با افزایش تورم در جامعه، قیمت کالاهای اساسی نیز رشد پبدا کرده است و به نظر می‌رسد افزایش ۵۷ درصدی دستمرد نیز به نفع نیروی انسانی نخواهد بود.

وی در خصوص فرایند تولید ورق آلومینیومی، اذعان کرد: پس از ریخته‌گری مذاب آلومینیوم در قالب‌های مخصوص، عملیات نورد انجام و ورق تولید می‌شود. ما از تجهیزات خارجی در تولید ورق استفاده می‌کنیم و  همواره به دنبال تولید محصول با کیفیت هستیم.

این تولیدکننده ورق آلومینیومی در پایان یادآور شد: مسئولان ذی‌ربط تولید را به حال خود رها کرده‌‎اند و دریافت تسهیلات نیز در این شرایط چاره‌ساز نخواهد بود. در  حالی که با دشوارتر شدن شرایط تولید در سال جاری، ناچار به توقف تولید شده‌ایم، امیدوار هستیم قیمت مواد اولیه در بازار به یک ثبات نسبی دست پیدا کند تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8243

نوشته‌های مشابه