• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت لاک سیم:

حال بازار سیم‌لاکی خوش نیست

  • کد خبر : 8254
  • 12 تیر 1401 - 20:02
حال بازار سیم‌لاکی خوش نیست
مدیرعامل شرکت لاک سیم گفت: کاهش قیمت مس در بورس فلزات لندن و نوسان نرخ ارز در بازار داخلی، باعث شده است تولیدکنندگان سیم لاکی با چالش‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه و فروش محصول نهایی روبه‌رو شوند.
مدیرعامل شرکت لاک سیم گفت: کاهش قیمت مس در بورس فلزات لندن و نوسان نرخ ارز در بازار داخلی، باعث شده است تولیدکنندگان سیم لاکی با چالش‌هایی در زمینه تامین مواد اولیه و فروش محصول نهایی روبه‌رو شوند.

سعید مهدی‌زاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر صنعت سیم و کابل از شرایط مساعدی برخوردار نیست. از یک سو، نوسان قیمت مس در بورس فلزات لندن (LME) که به کمتر از هشت هزار دلار به ازای هر تن در بازارهای جهانی رسیده است و از سوی دیگر نوسان نرخ ارز در داخل کشور، باعث شده است تولیدکنندگان صنعت سیم و کابل با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شوند. ضمن اینکه همین مسئله باعث سردرگمی مشتریان در سطح بازار شده است و بر همین اساس می‌توان گفت شرایط بازار چندان مناسب نیست و ثبات لازم نیز در این زمینه وجود ندارد.

وی در خصوص ماده اولیه مورد نیاز تولید سیم‌لاکی، عنوان کرد: مس، ماده اولیه مورد استفاده در تولید سیم لاکی است. اگرچه قیمت جهانی این فلز طی روزهای اخیر با کاهش مواجه شده و به کانال هفت هزار دلار در بورس فلزات لندن رسیده است اما با توجه به نحوه قیمت‌گذاری مس در بازار داخلی و تفاوت قیمت ایجادشده، در حال حاضر مشتریان تمایل چندانی به خرید محصولات مسی به ویژه سیم‌لاکی ندارند تا در زمان مناسب و پس از ایجاد ثبات لازم در بازار، نسبت به خرید اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت لاک سیم در ارتباط با نحوه تامین ماده اولیه، مطرح کرد: مس مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم. در واقع ترجیح می‌دهیم ماده اولیه خود را به طور کامل از این تالار صنعتی تامین کنیم و تمایل چندانی به خرید از بازار آزاد نداریم.

مهدی زاد در ادامه به کاربرد سیم لاکی اشاره کرد و گفت: کاربرد عمده سیم‌لاکی در الکتروموتورها، موتورهای برق، کنداکتورها، قطعات خودرو و… است. در واقع در تمام بخش‌هایی که انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود، شاهد به کارگیری از این محصول هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه فرایند تولید سیم‌لاکی به چه نحوی است، تصریح کرد: مفتول مسی هشت میلی‌متری پس از کشش طی چند مرحله، بر اساس سفارش مشتری در ایزوله لاک قرار می‌گیرد و در نهایت سیم‌لاکی تولید می‌شود. در واقع تولید محصول در شرکت لاک سیم، بر اساس سفارش مشتری انجام می‌شود که حجم تولید نیز با توجه به این سفارش، متفاوت است.

این تولیدکننده سیم‌لاکی ضمن اشاره به حمایت نکردن دولت از بخش خصوصی، اذعان کرد: دولت، وعده‌ها و شعارهای بسیاری را در زمینه حمایت از تولید می‌دهد اما در عمل، ما شاهد حمایتی از تولیدکنندگان بخش خصوصی نیستیم و به نظر می‌رسد وعده‌های مسئولان تنها در حد شعار است.

مهدی زاد در ارتباط با چالش‌های موجود در بخش تولید، اظهار کرد: اکثر تولیدکنندگان با افزایش قیمت حامل‌های انرژی طی ماه‌های اخیر مواجه شده‌اند. ضمن اینکه همزمان با آغاز فصل تابستان، با قطعی برق واحدهای صنعتی مواجه هستیم و این معضل، عملکرد تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داده است. در بخش نیروی انسانی نیز خوشبختانه چالش خاصی نداریم و نکته مهم در این زمینه، افزایش ۵۷ درصدی دستمزد است که با توجه به قیمت تمام شده محصول و فروش آن در بازار، کمی شرایط پرداخت حقوق را با مشکل مواجه کرده است.

وی در خصوص دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید، اضافه کرد: از ماشین‌آلات داخلی و خارجی در تولید سیم‌لاکی استفاده می‌کنیم و اگر شرایط لازم برای صادرات محصول فراهم شود، در این حوزه نیز فعالیت خواهیم داشت.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر با ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت تولید مشغول فعالیت بوده و امیدوار هستیم حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان صورت پذیرد تا بتوانیم با حداکثر توان به تولید ادامه بدهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8254

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است