• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) مطرح کرد:

نقش دست‌های پشت پرده در تلاطم بازار

  • کد خبر : 7936
  • 12 تیر 1401 - 13:36
نقش دست‌های پشت پرده در تلاطم بازار
مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) گفت: علی‌رغم اینکه سال‌های طولانی بر چشم‌انداز تولید 55 میلیون تن در سال در افق 1404 تمرکز شده بود اما به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها و دخالت دست‌های پشت پرده، رسیدن به این چشم‌انداز غیرممکن شده و تلاطم‌های زیادی در بازار فولاد به وجود آمده است.
مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) گفت: علی‌رغم اینکه سال‌های طولانی بر چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن در سال در افق ۱۴۰۴ تمرکز شده بود اما به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها و دخالت دست‌های پشت پرده، رسیدن به این چشم‌انداز غیرممکن شده و تلاطم‌های زیادی در بازار فولاد به وجود آمده است.

سید رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: با توجه به مصرف سالیانه فولاد در کشور، تا سال ۱۳۹۹ هر سال نسبت به سال گذشته با افزایش تولید در کشور روبه‌رو بودیم و حتی در سال ۱۳۹۹ نیز به تولید ۳۰ میلیون تن فولاد رسیدیم. گفتنی است که حتی برای سال ۱۴۰۰ تولید ۳۴ میلیون تن برنامه‌ریزی شده بود که میزان تولید در سه ماه ابتدای سال گذشته، به همان نسبت یعنی با رشد حدود ۱۲ درصدی همراه شد اما از آغاز به کار دولت جدید یعنی از تیر ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نه تنها نتوانستیم رکوردشکنی داشته باشیم بلکه شاهد کاهش ۴ تا ۱۶ درصدی تولید بودیم که در نهایت طی ۱۲ ماهه سال ١۴٠٠ بالغ بر ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) تولید شد.

مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) تصریح کرد: بر اساس چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن در سال در افق ۱۴۰۴، برنامه‌ریزی برای سال جاری، ۳۸ میلیون تن تولید پیش‌بینی شده بود که اگر با افت تولید شمش فولادی مواجه نشویم شاهد تغییر محسوس شرایط تولید هم نخواهیم بود.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مشکل اصلی واحدهای القایی چیست، بیان کرد: آهن اسفنجی، ماده اصلی تولید فولاد به روش القایی است که به دلیل گران بودن، واحد‌های تولید القایی با مشکل جدی مواجه شده‌اند. هر چند که استفاده از درصد بالای آهن اسفنجی در کوره‌های القایی، علاوه بر اینکه استهلاک کوره را بالا می‌برد، با افزایش دمای ذوب مصرف انرژی را نیز افزایش می‌دهد.

ضرورت تامین زیرساخت‌های مناسب برای واردات قراضه آهنی

شهرستانی با تاکید بر اینکه اکنون واردات قراضه آهنی به کشور انجام نمی‌شود، گفت: در حال حاضر کمبود آهن قراضه در کشور به شدت احساس می‌شود و واردات قراضه آهنی نیز مگر در موارد خاص، به سختی صورت می‌پذیرد؛ متاسفانه زیرساخت‌های مناسب برای واردات ضایعات آهنی فراهم نشده است. در این زمینه به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تخلیه و ترخیص قراضه آهنی و همچنین سازوکاری برای فراوری‌ قراضه آهنی در بنادر ایجاد شود.

وی افزود: فولادسازان به دلیل قیمت بالا و کمیاب بودن قراضه فولادی، ترجیح می‌دهند که از آهن اسفنجی با عیار بالا استفاده کنند اما متاسفانه با ساز و کاری که وزارت صمت در پیش گرفته است و با توجه به قیمت‌های مهندسی شده، استفاده از آهن اسفنجی توجیه اقتصادی ندارد.

پیامد عوارض صادراتی در ابتدای سال جاری

شهرستانی ضمن اشاره به اعمال عوارض صادراتی در ابتدای سال جاری، اظهار کرد: متاسفانه تصمیمات بسیار غلط و یک‌شبه دولتمردان، اعم از اعمال عوارض صادراتی که به صورت ناگهانی تعرفه‌های سنگین بر صادرات محصولات زنجیره فولاد را ابلاغ کردند، منجر به افت و خیز شدید بازار فولاد شد. در واقع با توجه به رشد قیمت جهانی فولاد، ایران می‌توانست از این فرصت بهره‌مند شود و سودآوری و ارزآوری بسیار بالایی برای کشور به ارمغان آورد که متاسفانه بخشنامه عوارض صادراتی باعث از دست رفتن مشتریان در بازارهای جهانی شد.

وی با ابراز تاسف عنوان کرد: اکنون شاهد این هستیم که به دلیل دامپینگ کشور روسیه، قیمت‌ جهانی فولاد افت پیدا کرده که باعث بروز مشکلات متعددی در صنعت فولاد ایران شده است.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: متاسفانه دولتمردان به جای آنکه مطابق با قانون از تشکل‌های بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری و صدور بخشنامه مشورت بگیرند، شاهد آن هستیم که این دولتمردان پشت درب‌های بسته برای صنعت فولاد تصمیماتی ناگهانی می‌گیرند که عواقب بسیار سنگینی در پی خواهد داشت.

به خطر افتادن جایگاه کوره‌های القایی

مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) مطرح کرد: علی‎رغم اینکه سالیان طولانی بر اجرای سند چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن در سال در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده بود، اکنون وزارت صمت اعلام می‌کند که دستیابی هدف‌گذاری امکان‌پذیر نیست. این سیاست‌گذاری در حالی اتفاق افتاده است که در خط مشی این سازمان نباید تصمیم‌گیری ناگهانی و بدون مطالعات کارشناسی شده گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی ممنوعیت فعالیت کلیه کارخانه‌های ذوب القایی و حتی محدودیت شرکت‌های دارای طرح‌های کمتر توسعه یافته و یا بدون پیشرفت به‌ویژه در حوزه ذوب القایی را مطرح کرده‌اند. در صورتی که در تمام دنیا، ذوب القایی یک تکنولوژی جدید و در حال رشد است. به طور مثال در کشور هند با تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد خام، بیش از ۳۰ میلیون تن آن به روش کوره القایی تولید می‌شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص مزایای کوره القایی اظهار کرد: همچنین به تازگی عنوان شده است که کوره‌های القایی مصرف بالای انرژی و تاثیر زیادی بر محیط زیست دارند. در صورتی که مزایای کوره‌های القایی نسبت به سایر کوره‌ها، عدم تاثیر بر آلودگی محیط زیست و مصرف پایین انرژی آن‌ها است.

شهرستانی، مهم‌ترین چالش کوره‌های قوس الکتریکی را تامین الکترود گرافیتی عنوان کرد و گفت: تامین الکترود گرافیتی در کشور با چالش‌هایی رو‌به‌رو است و تهیه این کالا به آسانی میسر نمی‌شود، به همین دلیل الکترود گرافیتی مورد نیاز شرکت‌های دارای کوره قوس تماما از طریق واردات تامین می‌شود.

تلاطم در بازار فولاد

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به دخالت دست‌های پشت پرده در بازار فولاد، بیان کرد: وضعیت کنونی صنعت فولاد نشان‌ ‎دهنده‌ احتمال دخالت برخی دست‌های پشت پرده در تلاطم بازار این صنعت است؛ به گونه‌ای که عمدا سازوکاری عملیاتی می‌شود که به نابودی بخشی از صنعت فولاد بینجامد. به طور مثال، ۱۱۰ کارخانه تولید شمش فولادی به روش القایی فعالیت می‌کنند که همه آن‌ها متعلق به بخش خصوصی است.

شهرستانی در پایان اظهار کرد: کارخانه‌های القایی برای بیش از ۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند که با سیاست‌گذاری غلط، صنعت فولاد به روش القایی از بین خواهند رفت و با این تصمیم‌هایی که اتخاذ شده، احتمال تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های القایی وجود دارد.به طور حتم اگر کارخانه‌های ذوب القایی‌ دست از فعالیت بردارند، به دلیل کمبود شمش فولادی در بازار داخلی، شرکت‌های بزرگ نیز نمی‌توانند محصولات خود را صادر کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7936
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه