• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
تولیدکننده پروفیل آلومینیومی:

چاره‌ای جز تعدیل نیروی انسانی نداریم

  • کد خبر : 8257
  • 12 تیر 1401 - 20:06
چاره‌ای جز تعدیل نیروی انسانی نداریم
حمید هوشمندنیا، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: حقوق نیروی انسانی در سال جاری، در حالی 57 درصد رشد پیدا کرده است که ما شاهد افزایش سایر هزینه‌‎های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی هستیم و در صورتی که تغییری در شرایط تولید حاصل نشود، در ادامه ناچار به تعدیل نیروی انسانی خواهیم شد.
حمید هوشمندنیا، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: حقوق نیروی انسانی در سال جاری، در حالی ۵۷ درصد رشد پیدا کرده است که ما شاهد افزایش سایر هزینه‌‎های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی هستیم و در صورتی که تغییری در شرایط تولید حاصل نشود، در ادامه ناچار به تعدیل نیروی انسانی خواهیم شد.

حمید هوشمندنیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: هزینه‌های تولید در سال گذشته به ویژه قیمت حامل‌های انرژی، به شدت رشد پیدا کرد و این روند در سه ماهه سال جاری نیز ادامه یافت. قیمت گاز، حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و قیمت برق با رشد چشمگیری مواجه شده است. از سوی دیگر، حقوق نیروی انسانی نیز با افزایش ۵۷ درصدی در سال جاری مواجه شده و این مسئله، به شدت شرایط فعالیت کارفرمایان را تحت تاثیر قرار داده است. با افزایش دستمزد نیروی انسانی، چاره‌ای جز تعدیل نیرو در ادامه فعالیت نخواهیم داشت. اگرچه در حال حاضر تمام تلاش خود را برای حفظ نیروی انسانی شاغل در مجموعه به کار گرفته‌ایم اما نوسان قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن و همچنین افزایش نرخ دلار، باعث خواهد شد که ناچار به تعدیل نیروی انسانی شویم. ضمن اینکه با افزایش قیمت تمام شده محصول به دنبال رشد هزینه‌‎های تولید، مشتریان مجموعه با کاهش محسوسی روبه‌رو شده است که به دنبال آن، با چالش تامین نقدینگی کافی برای ادامه فعالیت روبه‌رو هستیم.

قطعی برق به تولید پروفیل ضربه زد

وی افزود: قطعی برق واحدهای صنعتی از حدود دو هفته پیش آغاز شده است و برق کارخانه یک روز در هفته، به طور کامل قطع می‌شود. سود حاصل از تولید پروفیل آلومینیومی، در حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد است و زمانی که برق مجموعه یک روز کامل قطع می‌شود، میزان تولید در حدود ۱۸ درصد کاهش پیدا می‌کند. بنابراین سود حاصل از تولید با این میزان کاهش در یک روز سربه‌سر می‌شود و این مسئله صرفه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد. این در حالی است که کارفرما موظف است حقوق نیروی انسانی خود را در روز تعطیل پرداخت کند و همچنین هزینه‌ای را برای نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات در نظر بگیرد و بر همین اساس می‌توان گفت قطعی برق به ضرر تولیدکننده تمام خواهد شد. ضمن اینکه اگر بخواهیم به دنبال قطعی برق در روزهای یکشنبه هر هفته، تولید خود را به روز جمعه منتقل کنیم، باز هم با هزینه مضاعفی مواجه خواهیم شد. چراکه باید هزینه اضافه‌کاری و تعطیل‌کاری را برای کارگران در نظر بگیریم و تمامی این مسائل، مشکلات خاص خود را دارد.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در خصوص وضعیت صنعت آلومینیوم، عنوان کرد: علاوه بر چالش‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نیز روند کاهشی طی روزهای اخیر داشته و قیمت آن به حدود دو هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. از آنجایی که قیمت‌گذاری آلومینیوم بر اساس بورس فلزات لندن صورت می‌پذیرد، بر همین اساس اگر یک تولیدکننده برای مثال ماده اولیه خود را زمانی که قیمت آلومینیوم حدود دو هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر تن بوده است خریداری کرده باشد، بنابراین با زیان هنگفت مالی تنها در تامین مواد اولیه مواجه خواهد شد و موجودی انبار وی نیز به شدت ضرر خواهد دید. بنابراین از هر لحاظ با چالش در تولید مواجه شده‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم همچنان به فعالیت خود ادامه بدهیم.

خرید شمش از بورس، مقرون‌به‌صرفه‌ نیست

هوشمندنیا در ارتباط با تامین ماده اولیه، مطرح کرد: شمش آلومینیومی، ماده اولیه مورد نیاز تولید پروفیل است. تامین ماده اولیه، بستگی به شرایط تولید دارد و بر همین اساس اقدام به خرید شمش از بازار آزاد و همچنین بورس کالای ایران می‌کنیم. البته ترجیح می‌دهیم با توجه به قیمت کمتر شمش در بازار آزاد نسبت به تالار صنعتی بورس، خرید خود را از بازار انجام دهیم. چراکه عرضه شمش آلومینیومی در بورس کالا توسط چند شرکت بزرگ تولیدکننده شمش همزمان با افت جهانی قیمت آلومینیوم، طی یک تا دو هفته اخیر با کاهش همراه بوده و همین امر منجر به افزایش رقابت و در نهایت قیمت شمش در بورس شده است. برای مثال اگر قیمت شمش آلومینیوم در بورس حدود ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم باشد، قیمت آن در بازار آزاد حدود ۶۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود و این اختلاف دو هزار تومانی باعث می‌‎شود بعضی از تولیدکنندگان، مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کنند. متاسفانه رقابت کاذبی که به دلیل کاهش قیمت جهانی آلومینیوم در بورس شکل گرفته است، به هیچ وجه به سود صنایع پایین‌دستی آلومینیوم نیست و تنها منجر به افزایش قیمت شمش در سطح بازار می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر تولید پروفیل، تیغه کرکره آلومینیومی نیز در مجموعه تولید می‌شود. ضمن اینکه محصولات ما توسط واسطه‌ها به کشور عراق صادر شده و به دنبال فعالیت مستقیم در عرصه صادرات نیستیم.

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه به کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: همزمان با افزایش نرخ بهره در بانک‌های جهانی، قیمت کامودیتی‌ها به ویژه فلزات با کاهش همراه شده است. بر همین اساس بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، تامین ماده اولیه خود را متوقف کرده‌اند تا تکلیف بازارهای جهانی مشخص شود. برخی از تولیدکنندگان زمانی که قیمت شمش کاهش پیدا می‌کند، نسبت به خرید آن اقدام و زمانی که قیمت آن افزایش یافت، محصول خود را می‌فروشند. همین مسئله بازار را نامتعادل خواهد کرد و مشتریان نیز با وجود قیمت بالای محصول، نسبت به خرید اقدام نمی‌کنند.

هیچ انتظاری از دولت نداریم!

هوشمندنیا ضمن انتقاد از حمایت نکردن مسئولان از تولید، تصریح کرد: متاسفانه وعده‌های مسئولان در زمینه حمایت از تولید، در حد شعار است و ما تا به امروز، هیچ حمایتی از جانب دولت نشده‌ایم. واقعیت امر این است که انتظاری نیز در این خصوص نداریم و سعی می‌کنیم به فعالیت قانونمند خود ادامه دهیم. مالیات بر ارزش افزوده، یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید است و مشخص نیست اخذ مالیات از تولیدکنندگان بر چه اساسی صورت می‌پذیرد. در حالی که ما تمام فاکتورهای فروش خود را به صورت قانونی ارائه می‌کنیم اما مسئولان این سازمان به کوچک‌ترین بهانه، مالیات را چندین برابر افزایش می‌‎دهند.

وی در ارتباط با چشم‌انداز صنعت آلومینیوم، اذعان کرد: صنعت آلومینیوم از آینده روشنی در جهان برخوردار است اما از آنجایی که مراودات تجاری و اقتصادی مناسبی بین ایران و سایر کشورهای جهان وجود ندارد، نمی‌توانیم نسبت به آینده صنایع پایین‌دستی آلومینیوم خوش‌بین باشیم. خام‌فروشی، معضل بزرگی است که صنایع مختلف کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که اگر ما به دنبال توسعه صنعت آلومینیوم هستیم، باید نسبت به تولید و صادرات محصولات نهایی اقدام کنیم تا ضمن ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری بیشتر، با این معضل نیز مقابله کنیم. به همین منظور باید سیاست‌گذاری کلان در این زمینه انجام شود تا تولیدکنندگان بتوانند با آسودگی خاطر نسبت به صادرات محصول اقدام کنند.

نیازمند گسترش مراودات بین‌المللی هستیم

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در خصوص نقش تحریم در صنعت آلومینیوم، عنوان کرد: صادرات محصول به کشورهای مختلف، نیازمند تضمین است که متاسفانه تحریم‌های خارجی، این امر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در واقع همواره نمی‌توانیم تحریم را دور بزنیم و  صادرات محصول در چنین شرایطی با ریسک بالایی همراه بوده و ممکن است صادرکننده تمام سرمایه خود را از دست بدهد.

هوشمندنیا در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه فرایند تولید پروفیل چگونه است، گفت: شمش خریداری شده را به بیلت آلومینیومی تبدیل می‌کنیم و این محصول پس از عملیات اکستروژن، به شکل پروفیل در می‌آید. سپس بنا بر سفارش مشتری، پروفیل تولیدی رنگ‌کاری شده و به استان‌های مختلف کشور مانند تهران، شیراز، اصفهان و… ارسال می‌‎شود. ضمن اینکه ۸۰ درصد ماشین‌آلات مجموعه داخلی و ۲۰ درصد خارجی است و چالشی در زمینه تامین قطعات یدکی مورد نیاز نداریم.

وی در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم مسئولان توجه بیشتری به تولید و فعالان بخش خصوصی داشته باشند تا بتوانیم همچنان به فعالیت خود ادامه دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8257

نوشته‌های مشابه