• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل تعاونی مهر افلاک آریا نیشابور:

نیازمند مقابله با برندربایی هستیم

  • کد خبر : 8275
  • 18 تیر 1401 - 21:02
نیازمند مقابله با برندربایی هستیم
مدیرعامل تعاونی مهر افلاک آریا نیشابور گفت: دولت باید جریمه‌های مالی هنگفتی را برای تولیدکنندگان سیم و کابل تقلبی در نظر بگیرد و به مدت سه تا پنج سال، افراد متقلب را از هرگونه فعالیت تولیدی و تجاری محروم کند. ضمن اینکه باید جرایم کیفری برای تولیدکنندگان سیم و کابل غیر استاندارد در نظر گرفته شود تا شاهد کاهش این معضل در آینده نزدیک باشیم.
مدیرعامل تعاونی مهر افلاک آریا نیشابور گفت: دولت باید جریمه‌های مالی هنگفتی را برای تولیدکنندگان سیم و کابل تقلبی در نظر بگیرد و به مدت سه تا پنج سال، افراد متقلب را از هرگونه فعالیت تولیدی و تجاری محروم کند. ضمن اینکه باید جرایم کیفری برای تولیدکنندگان سیم و کابل غیر استاندارد در نظر گرفته شود تا شاهد کاهش این معضل در آینده نزدیک باشیم.

محسن محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: قیمت مس در بازارهای جهانی طی سال گذشته، روند روبه‌رشدی را طی کرد. از آنجایی که نرخ دلار نیز با نوسان همراه بود، صادرات سیم و کابل از رونق افتاد و فعالان این صنعت نتوانستند حضور موفقی در این عرصه داشته باشند. از سوی دیگر، وضع بخشنامه‌های جدید و خلق‌الساعه در زمینه صادرات، شرایط را بیش از پیش دشوار کرد و قوانین متعددی طی سال گذشته، صادر و در نهایت به ضرر تولیدکنندگان سیم و کابل تمام شد.

وی افزود: خوشبختانه شرایط صادرات طی سه ماهه ابتدایی سال جاری، همزمان با ثبات قیمت مس و نرخ ارز و همچنین کاهش صدور دستورالعمل‌های جدید، بهبود یافته است و شرکت‌های صادرات‌محور به خوبی توانسته‌اند در این حوزه فعالیت کنند. ایران، یکی از کشورهای مطرح جهان در صنعت سیم و کابل است و امکان توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت در داخل وجود دارد؛ چراکه مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان سیم و کابل شامل مس و گرانول PVC، به میزان کافی در بازار داخلی تامین می‌شود و همچنین دانش و تکنولوژی تولید انواع سیم و کابل، در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است.

لزوم مقابله با خام‌فروشی مواد معدنی

مدیرعامل تعاونی مهر افلاک آریا نیشابور عنوان کرد: خام‌فروشی، یکی از مهم‌ترین معضلات صنعت و معدن کشور به شمار می‌آید و اکثر تولیدکنندگان طی سالیان اخیر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در حالی که مواد خام معدنی باید به منظور فرآوری و تولید محصول در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار بگیرد و در ادامه نسبت به صادرات محصول نهایی اقدام شود، متاسفانه شاهد صادرات انواع مواد خام معدنی به سایر کشورها مانند چین هستیم. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان کشور با چالش کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند که به همین علت، ناچار به تعطیلی و یا کاهش شیفت‌های کاری شده‌اند و مسئولان ذی‌ربط، باید اقدامات لازم جهت مقابله با خام‌فروشی را انجام دهند.

محمدیان در ارتباط با تامین مواد اولیه، مطرح کرد: به دنبال کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای مفتول مسی و گرانول PVC در بورس کالای ایران طی یک ماه اخیر، قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان سیم و کابل افزایش یافته است. چراکه کاهش عرضه مواد اولیه در بورس، منجر به ایجاد رقابت بیشتر و در نهایت رشد قیمت خواهد شد. برای مثال، در حال حاضر مفتول مسی با قیمتی در حدود ۲۴۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس عرضه می‌شود که به دلیل کاهش عرضه، اختلاف قیمت ۳۰ هزار تومانی برای خرید این ماده اولیه شکل گرفته و تولیدکننده داخلی ناچار است مفتول مسی مورد نیاز خود را گران‌تر از قیمت این محصول در بازارهای جهانی خریداری کند. این مقوله برای صادرکنندگان به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد و این در حالی است که ایران، یکی از برترین کشورهای جهان در صنعت مس و پتروشیمی محسوب می‌شود و تولیدکنندگان داخلی نباید دغدغه تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را داشته باشند.

وی تصریح کرد: علاوه بر سیم و کابل مسی، انواع سیم و کابل آلومینیومی نیز در تعاونی مهر افلاک آریا تولید می‌شود و البته باید توجه داشت که رقابت‌پذیری در زمینه آلومینیوم نسبت به مس کمتر است. چند روز قبل، یکی از مدیران مطرح مجتمع‌های تولید مس کشور اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اعم از برق، گاز و …، تولید کاتد مس را محدود خواهد کرد. باید توجه داشت که همین مسئله می‌تواند شرایط بازار تولید و فروش مفتول مسی را دستخوش تغییر کند و مسئولان باید دقت نظر بیشتری در این زمینه داشته باشند.

قطعی برق به صادرات سیم و کابل آسیب رساند

مدیرعامل تعاونی مهر افلاک آریا نیشابور در ادامه به قطعی برق واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: قطعی برق طی چند هفته اخیر، آسیب جدی به فعالیت شرکت‌های صادرات‌محور وارد کرده است. در حالی که ما برای دو ماه آینده خود، قرارداد صادرات محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و افغانستان را منعقد کرده‌ایم اما به دلیل قطعی برق کارخانه، ناچار به تعطیل کردن خط تولید به مدت ۲۴ ساعت کاری طی هفته هستیم. تعطیلی چهار روز کاری طی یک ماه، منجر به کاهش تولید و در نهایت افت صادرات خواهد شد و تولیدکنندگان را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد. برق کارخانه، روز چهارشنبه هر هفته قطع می‌شود و نکته جالب اینکه ما موظف به پرداخت کامل حقوق کارگران در روزهای تعطیل هستیم. در حالی که تولید مجموعه به طور کامل متوقف شده است اما باید تمام هزینه‌های تولید طی این روزها را بپردازیم.

محمدیان ضمن انتقاد از حمایت نکردن دولت از تولید، اذعان کرد: در حالی که دولت نسبت به قطع کردن برق واحدهای صنعتی اقدام می‌کند و تمهیدات لازم در خصوص رفع مشکلات موجود را نمی‌اندیشد، چگونه می‌توان گفت که حامی تولیدکنندگان است؟ متاسفانه حمایت از تولید، تنها یک شعار است که هیچ‌گاه عملی نشده و در واقع از تولیدکنندگان حمایت نمی‌شود. همزمان با افزایش هزینه‌های تولید، حقوق نیروی انسانی در سال جاری نیز بالغ بر ۵۰ درصد رشد پیدا کرده است. در چنین شرایطی، دولت می‌توانست حق بیمه را ضمن افزایش حقوق، کاهش دهد تا کارفرمایان در پرداخت دستمزد دچار مشکل نشوند. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال اجرای طرح توسعه هستند و باید جذب و افزایش تعداد نیروی انسانی را در دستور کار خود قرار بدهند اما افزایش حقوق نیروی انسانی باعث شده است تا در تامین نقدینگی برای اجرای این مهم دچار چالش شوند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، افزایش تورم و مشکلات اقتصادی در جامعه باعث شده است رشد ۵۷ درصدی حقوق نیز تاثیر بسزایی در شرایط موجود نداشته باشد. در واقع این افزایش دستمزد، به نفع کارفرمایان و نیروهای انسانی نیست و هر دو قشر را در تنگنای شدید مالی قرار داده است. در حال حاضر شرایط تولید به نحوی است که نیروهای انسانی از انگیزه لازم برای ادامه فعالیت در این بخش برخوردار نیستند و ما سعی می‌کنیم با در نظر گرفتن پاداش‌های مختلف در این زمینه موثر واقع شویم اما تا چه زمانی می‌توانیم از نیروهای انسانی حمایت کنیم؛ در حالی که همواره با مشکلات مختلف مواجه هستیم. آیا دولت می‌پذیرد که ۷ درصد حق بیمه نیروی انسانی را که بر عهده خود شخص است، پرداخت کند یا خیر؟ در حالی که نیروهای انسانی نیازمند حمایت از جانب کارفرمایان هستند، صاحبان مشاغل نیر باید از سوی دولت حمایت شوند تا بتوانند اقدامات سازنده‌ای را در این زمینه انجام دهند. بیمه تکمیلی، یکی دیگر از مشکلات نیروهای انسانی است که ضمن افزایش چشمگیر هزینه درمان، باید مبلغ هنگفتی را برای پرداخت آن در نظر بگیرند که این مسئله بر مشکلات آن‌ها اضافه خواهد کرد.

اهمیت استانداردسازی در صنعت سیم و کابل

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در خصوص اهمیت استانداردسازی، اظهار کرد: تولید و فروش سیم و کابل‌های غیر استاندارد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت به شمار می‌آید. سازمان ملی استاندارد ایران به دلیل کمبود بودجه و همچنین نیروی انسانی متخصص، نمونه‌برداری از بازار سیم و کابل را به حداقل رسانده است. در واقع این سازمان بر نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی که به صورت قانونمند فعالیت می‌کنند، متمرکز شده و  این در حالی است که ضرورت دارد کارشناسان این سازمان نسبت به نمونه‌برداری از واحدهای زیرپله‌ای که سیم و کابل‌های تقلبی را تولید و روانه بازار می‌کنند، اقدام کنند. زمانی که یک شرکت معتبر تولیدکننده سیم و کابل، بالغ بر ۲۰ نیروی انسانی شاغل در واحد کنترل کیفیت خود دارد، چگونه می‌تواند محصول بی‌کفیت و غیر استاندارد تولید کند؟

محمدیان در همین راستا تاکید کرد: ما همواره به دنبال ایجاد یک برند معتبر در بازارهای داخلی و بین‌المللی بوده‌‎ایم اما متاسفانه به دلیل اینکه نظارت‌های لازم از سوی سازمان ملی استاندارد در زمینه استانداردسازی انجام نمی‌شود و نمونه‌برداری از سیم و کابل‌های تولیدی به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است، شاهد تولید و فروش بی‌رویه محصولات بی‌کفیت و غیر استاندارد در سطح بازار و  خیابان لاله‌زار تهران هستیم. چندین بار به اداره کل استاندارد خراسان رضوی اعلام کرده‌ایم که محصولات تقلبی با برند مهر الکتریک در سطح بازار به فروش می‌رسد که به هیچ وجه مرتبط با فعالیت مجموعه ما نیست اما متاسفانه مسئولان این اداره کل توجهی به خواسته ما نمی‌کنند و این در حالی است که نسبت به تولید و فروش سیم و کابل‌های تقلبی نیز آگاهی کامل دارند. نکته قابل تامل اینکه ما به همراه دو شرکت فعال دیگر در استان خراسان رضوی عنوان کرده‌ایم که با توجه به کسری بودجه اداره کل استاندارد، قادر به تامین نقدینگی لازم برای نمونه‌برداری‌های لازم هستیم. در ادامه با حضور نمایندگان سازمان صمت، تعزیرات و استاندارد، نمونه‌برداری از واحدهای متقلب و غیر استاندارد صورت پذیرفت و این افراد در نهایت به پرداخت جریمه یک تا دو میلیون تومانی محکوم شدند؛ در حالی که سود هنگفتی از فروش سیم و کابل‌های تقلبی عاید این اشخاص خواهد شد و چنین جرایم خفیف و اندکی نمی‌تواند بازدارنده باشد.

لزوم وضع قوانین بازدارنده در مقابله با تولیدکنندگان متقلب

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر تولید سیم و کابل‌‎های غیر استاندارد، گفت: در حال حاضر کشور ترکیه گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی سیم و کابل در بازارهای منطقه‌ای ربوده است؛ چراکه به ندرت محصولات تقلبی در این کشور تولید می‌شود و اگر چنین اقدامی نیز صورت پذیرد، با دخالت نیروهای انتظامی و محلی رفع خواهد شد. با پیگیری مسئولان این کشور، سیم و کابل‌های عرضه شده از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود و جرایم هنگفت مالی نیز برای واحد تولیدی غیر مجاز در نظر گرفته می‌شود. بنابراین مسئولان ذی‌ربط در داخل کشور نیز باید جرایم سنگین مالی را برای برندربایان مشخص کرده تا افراد به راحتی نتوانند محصولات غیر استاندارد را تولید کنند و در بازار به فروش برسانند. متاسفانه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد سیم و کابل‌های عرضه شده در خیابان لاله‌‎زار تهران تقلبی است و با برندهای معتبری که برای مثال به الکتریک خراسان ختم می‌شود، به فروش می‌رسد. در حالی که سیم و کابل با بالاترین میزان استاندارد و کیفیت در شرکت‌های واقعی تولید می‌شود و همچنین مشتریان نسبت به برندهای مطرح شناخت کافی دارند، محصولات تقلبی با این برندها در سطح بازار به فروش می‌رسد و باید قوانین بازدارنده برای رفع این معضل توسط مسئولان وضع شود.

مدیرعامل تعاونی مهر افلاک آریا نیشابور مطرح کرد: دولت باید جریمه‌های مالی هنگفتی را برای تولیدکنندگان سیم و کابل تقلبی در نظر بگیرد و به مدت سه تا پنج سال، افراد متقلب را از هرگونه فعالیت تولیدی و تجاری محروم کند. ضمن اینکه باید اطلاع‌رسانی کافی در خصوص تولید یک محصول با برند تقلبی در شبکه‌های محلی و مجازی صورت پذیرد و همچنین جرایم کیفری برای تولیدکنندگان سیم و کابل غیر استاندارد در نظر گرفته شود تا شاهد کاهش این معضل در آینده نزدیک باشیم.

محمدیان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کاربرد سیم و کابل‌های تولیدشده در تعاونی مهر افلاک آریا در چه صنایعی است، عنوان کرد: محصولات تولیدی در مجموعه، کاربرد ساختمانی و همچنین صنعتی دارند. ضمن اینکه ما از تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی که ساخت کشورهای آلمان، ایتالیا و ترکیه است، در تولید سیم و کابل استفاده می‌کنیم. اگرچه به دلیل تحریم‌های اقتصادی، نمی‌توانیم قطعات یدکی مورد نیاز خود را تامین کنیم و چاره‌ای جز دور زدن تحریم‌ها در این زمینه نداریم. تحریم، امکان دسترسی به دانش و تکنولوژی روز دنیا را برای بسیاری از تولیدکنندگان داخلی محدود کرده است و بر همین اساس نمی‌توانیم نسبت به صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی اقدام کنیم. در حالی که مشتاق به حضور در نمایشگاه‌های خارجی به منظور معرفی محصولات خود هستیم، امکان همکاری با شرکت‌های معتبر اروپایی زیر سایه تحریم فراهم نیست.

نسبت به آینده صنعت سیم و کابل خوش‌بین هستیم

وی در ادامه به رقابت‌پذیری صنعت سیم و کابل اشاره کرد و گفت: اگر دولت حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان داخلی به عمل آورد و شرایط برای صادرات سیم و کابل به کشورهای پیشرفته فراهم شود، ایران می‌تواند به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده سیم و کابل در خاورمیانه تبدیل شود. کشورهای اطراف ایران، در حال توسعه و به شدت مصرف‌گرا هستند و اگر ما از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده نکنیم، ترکیه روز به روز پیشرفت خواهد کرد و بازارهای منطقه را یکی پس از دیگری در دست خواهد گرفت. در حالی که تولیدکنندگان این کشور مس مورد نیاز خود را از شیلی و گرانول را از کره جنوبی وارد می‌کنند اما در حال حاضر، ترکیه به یکی از صادرکنندگان برتر جهان تبدیل شده است.

مدیرعامل تعاونی مهر افلاک آریا نیشابور در پایان یادآور شد: صنعت برق، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشورهای مختلف دارد و سیم و کابل، نقش بسزایی را در این زمینه ایفا می‌کند. همچنین شاهد کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی‌های تجدیدپذیر طی سالیان اخیر هستیم و به نظر می‌‎رسد سیم و کابل از آینده بسیار روشنی در جهان برخوردار خواهد بود که راهکارهای توسعه این صنعت، باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8275

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد