• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب مطرح کرد:

اکتشاف، گلوگاه زنجیره فولاد ایران

  • کد خبر : 7993
  • 23 تیر 1401 - 14:22
اکتشاف، گلوگاه زنجیره فولاد ایران
مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: دولت از سال گذشته، اقداماتی جدی را در خصوص توسعه اکتشافات سنگ‌آهن در دستور کار قرار داده است اما باید توجه داشت اکتشاف، فرایندی زمان‌بر است که موجب ایجاد شکاف در اکتشاف ذخایر و تامین سنگ‌آهن برای تولید فولاد خواهد شد.
مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: دولت از سال گذشته، اقداماتی جدی را در خصوص توسعه اکتشافات سنگ‌آهن در دستور کار قرار داده است اما باید توجه داشت اکتشاف، فرایندی زمان‌بر است که موجب ایجاد شکاف در اکتشاف ذخایر و تامین سنگ‌آهن برای تولید فولاد خواهد شد.

محمد کشانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین چالش و گلوگاه صنعت فولاد ایران، اکتشاف و تامین سنگ‌آهن است. به نظر می‌رسد که با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده، ظرفیت تولید فولاد ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد اما تحقق تولید این میزان فولاد در مدت زمان باقی‌مانده، به دلیل توازن نداشتن زنجیره فولاد و عدم توجه به توسعه اکتشافات و تامین سنگ‌آهن همگام با ایجاد ظرفیت‌های فولادسازی، با تردیدهای بسیاری مواجه شده است.

وی افزود: دولت از سال گذشته، اقداماتی جدی را در خصوص توسعه اکتشافات سنگ‌آهن در دستور کار قرار داده است اما باید توجه داشت اکتشاف، فرایندی زمان‌بر است که این مسئله موجب ایجاد شکاف در اکتشاف ذخایر و تامین سنگ‌آهن برای تولید فولاد خواهد شد. مسئله‌ای که در عمل به معنای تحقق نیافتن ظرفیت‌های ایجاد شده فولادسازی و هدررفت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده خواهد شد.

خطر در کمین صنعت فولاد

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب عنوان کرد: زنجیره فولاد ایران، حتی در صورت تامین مواد اولیه با چالش‌های جدی در حوزه زیرساخت‌ها مواجه است که آینده این صنعت را با خطرات جدی مواجه می‌سازد. توسعه نیافتن ظرفیت‌های نیروگاهی متناسب با رشد تقاضا و مصرف برق در کشور، امروز موجب شده است تامین برق به چالشی جدی برای کشور و صنعت فولاد تبدیل شود. تاثیر معضل قطعی‌های برق صنایع فولادی، به وضوح در کاهش ۸ درصدی تولید فولاد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن مشهود است و تداوم آن در سال‌های آتی خسارت قابل توجهی را برای واحدهای فعال در این صنعت به دنبال خواهد داشت. همچنین نبود توجه کافی به توسعه زیرساخت‌های حمل ‌و نقل، به‌ ویژه در خصوص حمل و نقل ریلی نیز دیگر عامل مهمی است که هزینه‌های اضافی چشمگیری را برای فولادسازان ایجاد می‌کند.

کشانی مطرح کرد: یکی از عوامل موثر بر بهای تمام شده و قدرت رقابت محصولات، به کارگیری از تجهیزات جدید مطابق با تکنولوژی‌های روز است که موجب ارتقای بهره‌وری تولید و کاهش ضایعات می‌شود. در حال حاضر اغلب تجهیزات به کار رفته در صنایع فولادی ایران، به تکنولوژی‌های قدیمی‌تر تعلق دارد که این مسئله نیز چالشی مهم برای صنعت فولاد ایران محسوب می‌شود.

لزوم تدوین استراتژی در صنعت فولاد

وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید فولاد ایران به حدود ۳۰ میلیون تن می‌رسد که از این میزان بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن جذب بازار داخلی و مابقی از کشور صادر می‌شود. بنابراین افزایش تولید فولاد ایران به ۵۵ میلیون تن، مستلزم نگاهی جدی‌تر به گسترش بازارها و توسعه صادرات به کشورهای همسایه و آسیای دور است. در این بین لازم است تا دولت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسبی را برای فراهم آوردن زیرساخت‌های صادرات فولاد انجام دهد تا صنعت فولاد ایران بتواند در کنار تامین نیاز داخل، زمینه‌ساز رشد صادرات و ارزآوری به کشور شود و به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور کمک کند.

کشانی در پایان یادآور شد: صنایع فولادی ایران در حال حاضر با مشکلات متعددی مواجه هستند و معضل قطعی‌های برق و توقف اجباری تولید، آسیب‌های بزرگی را برای این واحدها به دنبال داشته است. در حالی که صنعتگران و فعالان این عرصه در تلاش برای توسعه فعالیت‌ها و رشد تولید خود هستند، از دولت انتظار می‌رود حمایت بیشتری را از صنایع فولادی کشور داشته باشد تا مشکلات پیش‌ روی این واحدها به حداقل برسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7993
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه