• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان:

امیدوار به ادامه تولید هستیم

  • کد خبر : 8305
  • 26 تیر 1401 - 22:03
امیدوار به ادامه تولید هستیم
مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان گفت: اگرچه افزایش قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی به ویژه گاز منجر به کاهش تولید و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده قطعات آلومینیومی شده است اما همچنان امیدوار هستیم با بهبود شرایط تولید، بتوانیم فعالیت خود را از سر بگیریم.
مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان گفت: اگرچه افزایش قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی به ویژه گاز منجر به کاهش تولید و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده قطعات آلومینیومی شده است اما همچنان امیدوار هستیم با بهبود شرایط تولید، بتوانیم فعالیت خود را از سر بگیریم.

خلیل عطاپور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: ریخته‌گری آلومینیوم به منظور تولید قطعات خودرو در شرکت کافل صنعت سپاهان انجام می‌شود. در حال حاضر، شرایط تولید بیش از پیش دشوار شده است و بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده و یا در آستانه ورشکستگی هستند. نوسان قیمت مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است اکثر تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و ثبات مشخصی در این زمینه وجود ندارد. قیمت آلومینیوم همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، افزایش چشمگیری پیدا کرد و در ادامه با کاهش مواجه شد. در حال حاضر قیمت این فلز در حدود دو هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن است و  مشخص نیست چرا قیمت آلومینیوم در بازارهای داخلی ثبات ندارد.

وی افزود: بازار در انحصار محصولات بی‌کیفیت چینی است و این مسئله، تاثیر منفی بر عملکرد تولیدکنندگان داخلی گذاشته است. ما شمش مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و از آنجایی که واردات بی‌رویه قطعات خودرویی از چین و سایر کشورها به داخل کشور انجام می‌شود، بنابراین چاره‌ای جز توقف تولید نداریم.

مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان عنوان کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان به شمار می‌آید که طی یک تا دو سال اخیر، با رشد قابل توجهی همراه بوده است. قیمت گاز مجموعه ما، در حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است و با توجه به اینکه از گاز در کوره‌های خط تولید استفاده می‌کنیم، بنابراین چاره‌ای جز کاهش تولید و در نهایت خاموش کردن کوره‌ها نداریم. ضمن اینکه قیمت برق واحدهای صنعتی نیز افزایش یافته است و برق این واحدها به مدت یک روز طی هر هفته قطع می‌شود.

عطاپور در ارتباط با ریخته‌گری آلومینیوم، مطرح کرد: فرایند ریخته‌گری آلومینیوم، تحت فشار یا همان دایکست است. اولین مرحله در ساخت قطعه به روش ریخته‌گری تحت فشار، آماده‌سازی قطعات قالب است. این فرایند به ابعاد قطعات بستگی دارد و هرچقدر ابعاد قالب و دستگاه بزرگ‌تر باشد، زمان مورد نیاز برای تمیزکاری و روان‌کاری افزایش پیدا می‌کند. در ادامه، فلز مذاب از درون کوره به محفظه دستگاه منتقل می‌شود و پس از انجام فرایند انتقال، تزریق فلز مذاب به درون قالب تحت فشار بالا انجام می‌گیرد. با ورود مواد مذاب به درون حفره‌های قالب، این مواد شروع به خنک شدن می‌کنند و از حالت مایع به جامد تغییر فاز می‌دهندپس از گذشت زمان خنک شدن قطعه، امکان باز کردن بخش متحرک قالب و خارج کردن قطعه فراهم می‌شود و در نهایت برش‌کاری به منظور حذف مواد مزاحم روی سطح قطعه انجام می‌شود.

وی در خصوص نقش تحریم در صنعت آلومینیوم، اذعان کرد: تحریم، تاثیر بسزایی در تمامی صنایع به ویژه آلومینیوم داشته است و به نظر می‌رسد اگر تحریم‌ها رفع شود، همزمان با کاهش قیمت مواد اولیه، می‌توانیم در بازارهای صادراتی حضور موفقی داشته باشیم.

این تولیدکننده قطعات آلومینیومی در ادامه به انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از تولید و بخش خصوصی پرداخت و گفت: علی‌رغم اینکه وعده‌های فراوانی در  زمینه حمایت از تولید داده می‌شود اما متاسفانه تمامی آن‌ها در حد شعار باقی می‌ماند و  هیچ حمایتی از تولید نمی‌شود. در این شرایط، نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی از آینده صنعت آلومینیوم داشت و همه چیز را باید به دست زمان سپرد.

مدیرعامل شرکت کافل صنعت سپاهان تصریح کرد: سرمایه‌‎گذاری در بخش تولید، به شدت کاهش یافته است و بسیاری از افراد به دنبال فعالیت در شغل‌های غیرمولد هستند. ضمن اینکه ما بازارهای صادراتی را طی این مدت از دست داده‌ایم و کشوری مانند ترکیه که روزی واردکننده محصولات معدنی و فلزی بوده است، یکی از قطب‌های صادراتی در سطح منطقه و حتی قاره سبز محسوب می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: اگر شرایط تولید در ادامه بهبود پیدا کند، قادر به راه‌اندازی دوباره خط تولید خواهیم بود. امیدوار هستیم حمایت دولت از تولیدکنندگان افزایش بابد تا واحدهای کوچک صنعتی بتوانند ضمن تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش کافی، همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8305

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد