• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرتولید شرکت گلکار سپاهان بیان کرد:

توسعه منابع انسانی با فرهنگ‌سازی در سازمان

  • کد خبر : 8311
  • 29 تیر 1401 - 22:13
توسعه منابع انسانی با فرهنگ‌سازی در سازمان
مدیرتولید شرکت گلکار سپاهان گفت: فرهنگ‌سازی لازم در خصوص تکریم جایگاه منابع انسانی در جامعه به شکل مطلوب صورت نپذیرفته است و علی‌رغم اهمیت جایگاه این سرمایه ارزشمند، بهای کافی به آن داده نشده است. این مهم با گذشت زمان شکل خواهد گرفت که نیازمند آموزش، آگاهی و درک متقابل کارفرمایان و همچنین نیروهای انسانی شاغل در بخش تولید هستیم.
مدیرتولید شرکت گلکار سپاهان گفت: فرهنگ‌سازی لازم در خصوص تکریم جایگاه منابع انسانی در جامعه به شکل مطلوب صورت نپذیرفته است و علی‌رغم اهمیت جایگاه این سرمایه ارزشمند، بهای کافی به آن داده نشده است. این مهم با گذشت زمان شکل خواهد گرفت که نیازمند آموزش، آگاهی و درک متقابل کارفرمایان و همچنین نیروهای انسانی شاغل در بخش تولید هستیم.

علی اصغر شیخ‌بهایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: نیروی انسانی، ارزشمندترین سرمایه هر شرکت و سازمانی به شمار می‌آید و از جایگاه مهمی در این زمینه برخوردار است. چراکه هرگونه تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در یک سازمان، وابسته به مجموعه نیروی انسانی آن خواهد بود. پیشبرد اهداف یک سازمان توسط نیروی انسانی کارآمد محقق خواهد شد و به کارگیری از تجهیزات و ماشین‌آلات یک مجموعه، تنها از طریق نیروی انسانی متخصص امکان‌پذیر است. بنابراین باید بهره‌‎وری کافی از نیروی انسانی کارآزموده در یک سازمان صورت پذیرد و کارفرمایان باید نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند.

جای خالی آموزش در حوزه نیروی انسانی

وی در خصوص چالش‌های موجود در حوزه نیروی انسانی، بیان کرد: آگاهی نداشتن دقیق از قوانین و دستورالعمل‌های استخدام، یکی از بزرگ‌ترین معضلات در این زمینه است و کارفرمایان و نیروهای انسانی باید آگاهی کامل نسبت به قوانین موجود داشته باشند تا رابطه سازنده‌ای در این بین شکل بگیرد. همچنین تغییرات مدیریتی در یک سازمان، درمواردی با عکس‌العمل‌های غیرمعمول نیروی انسانی همراه بوده است و باید توضیحات لازم در خصوص این تغییرات داده شود تا نیروی انسانی بتواند با شرایط جدید حاکم در سازمان سازگار شود. آموزش، مقوله بسیار مهمی است که جای خالی آن به شدت در این حوزه احساس می‌شود. چراکه آموزش، منجر به آگاهی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و در نهایت توسعه و پیشرفت سازمان خواهد شد. لازم به ذکر است که برخی از نیروهای انسانی تمایل چندانی به پذیرش این مهم ندارند و به دانش تجربی به دست آمده اکتفا می‌کنند. در حالی که لازم است همزمان با به روز شدن دانش و تکنولوژی تولید، آموزش‌های لازم جهت به کارگیری از آن در دستگاه‌ها و تجهیزات یک مجموعه صورت پذیرد اما از آنجایی که نیروی انسانی از یک فناوری ثابت طی بازه زمانی مشخص استفاده کرده است، بنابراین رغبت و انگیزه کافی در برابر آموزش را ندارد و همکاری لازم را با  کارفرمایان به عمل نمی‌آورد که ضرورت دارد کارفرمایان تمهیدات لازم را جهت رفع این  معضل بیندیشند.

مدیرتولید شرکت گلکار سپاهان تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌های مهم در این زمینه، پرداخت حقوق و پاداش محسوب می‌شود که عملکرد کارفرمایان را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از نیروهای انسانی شاغل در یک مجموعه، نسبت به این موضوع حساس هستند و ضرورت دارد کارفرمایان به نحو شایسته و عادلانه‌ای نسبت به پرداخت دستمزد و مزایا اقدام کنند. نگهداشت نیروی انسانی متعهد و متخصص، یکی از مهم‌ترین اهداف یک سازمان است و بر همین اساس کارفرمایان باید شرایط را برای تحقق آن فراهم کنند. همچنین لازم است یک سازمان، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آموزش نیروهای انسانی داشته باشد تا بتواند این افراد را حفظ کند. چراکه اگر نیروی انسانی آموزش دیده پس از کسب دانش و تجربه لازم اقدام به ترک آن سازمان کند، مدیریت مجموعه با چالش جدی مواجه خواهد شد و این معضلی است که اکثر کارفرمایان با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند.

نیروی انسانی دغدغه‌مند شده است

شیخ‌بهایی در ارتباط با افزایش ۵۷ درصدی حقوق در سال ۱۴۰۱، مطرح کرد: دستمزد نیروی انسانی، هر سال بر اساس قانون وزارت کار به میزان مشخصی افزایش پیدا می‌کند که رقم آن در سال جاری، ۵۷ درصد بوده است. اگرچه با توجه به افزایش تورم و سایر هزینه‌های معیشتی، حقوق نیروی انسانی باید رشد پیدا کند اما به نظر می‌رسد افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال جاری، باعث شگفت‌زدگی بسیاری از کارفرمایان شده است.لازم به ذکر است که کارفرمایان باید ضمن تامین نقدینگی لازم، برنامه‌ریزی مدونی برای پرداخت حقوق نیروی انسانی شاغل در مجموعه داشته باشند و اگر امکان پرداخت دستمزد به دنبال رشد ۵۷ درصدی فراهم نباشد، کارفرمایان علی‌رغم میل باطنی ناچار به تعدیل نیروی انسانی خود خواهند شد. در حال حاضر فشار مضاعفی بر دوش کارفرمایان همزمان با افزایش هزینه‌های تولید وارد شده است و اگر آن‌ها نتوانند حقوق نیروی انسانی را پرداخت کنند، مشکلات بیش از پیش افزایش خواهد یافت. چراکه هزینه‌های معیشتی طی چند ماه اخیر به شدت رشد پیدا کرده است و به نظر می‌رسد این افزایش حقوق نه تنها تاثیر خاصی در این زمینه نداشته است بلکه منجر به افزایش دغدغه‌مندی نیروی انسانی نیز شده است.

وی در ادامه به چالش مهاجرت نیروی انسانی به کلان‌شهرها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این معضل در سطح جامعه طی سالیان اخیر شکل گرفته است و بسیاری از افراد میل به مهاجرت و اشتغال در شهرهای بزرگ صنعتی به ویژه تهران دارند. امکان جایگزینی نیروهای انسانی جدید در یک سازمان دشوار شده است و اگر یک شرکت نیروی انسانی متخصص خود را از دست بدهد، بسیاری از برنامه‌های مجموعه مانند اجرای طرح های توسعه مختل خواهد شد. در حال حاضر با کاهش نیروی انسانی کارآمد مواجه هستیم و افزایش هزینه‌های معیشتی منجر به حاشیه‌نشینی افراد شده است. از سوی دیگر، شرایط جذب نیروی انسانی متخصص فراهم نیست و کارفرمایان را در تنگنا قرار داده است.

با کاهش نیروی انسانی متخصص مواجه هستیم

مدیرتولید شرکت گلکار سپاهان در خصوص استراتژی این مجموعه در ارتباط با استخدام نیروهای انسانی، اذعان کرد: مهم‌ترین سیاست مدیریتی شرکت گلکار سپاهان، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی شاغل در مجموعه است. همواره تلاش کرده‌ایم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که نیروهای انسانی باتجربه و کارآمد، همکاری سازنده و ادامه‌دار با این شرکت داشته باشند. در همین راستا، محیط کار مناسبی را برای نیروهای انسانی در نظر گرفته‌ایم تا از رفاه نسبی مورد نیاز برخوردار شوند. تجهیزات گرمایشی، سرمایشی، وسایل ایمنی و همچنین ابزارآلات کافی برای افراد تدارک دیده شده است تا بتوانند در بهترین شرایط ممکن به فعالیت خود ادامه دهند. چراکه معتقد هستیم همواره باید قدر این سرمایه ارزشمند را بدانیم و همچنین سعی شده است که متناسب با انجام کارها، پاداش‌هایی را برای مجموعه نیروی انسانی در نظر بگیریم تا با قدرت و انرژی تمام به تولید بپردازند. البته باید تمامی ابعاد رضایت‌مندی نیروی انسانی یک سازمان فراهم شود که این مسئله، مستلزم مدیریت هوشمند کارفرمایان است.

شیخ‌بهایی در همین راستا اضافه کرد: در بخش‌هایی از شرکت که نیازمند نیروهای انسانی متخصص هستیم، از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استفاده می‌کنیم و اگر شرایط تولید اجازه دهد، اقدام به استخدام نیروهای متخصص جدید خواهیم کرد. باید توجه داشت که اساس مدیریت شرکت گلکار سپاهان، حفظ و رعایت قوانین موجود در زمینه استخدام بوده است و همواره تلاش کرده‌ایم در راستای قانونمند شدن اهداف مجموعه قدم برداریم. در حالت کلی، جذب نیروی انسانی بستگی به شرایط تولید در مجموعه دارد و این مهم در زمان مختص به خود رخ خواهد داد.

وی در پایان یادآور شد: فرهنگ‌سازی لازم در خصوص تکریم جایگاه منابع انسانی در جامعه به شکل مطلوب صورت نپذیرفته است و علی‌رغم اهمیت جایگاه این سرمایه ارزشمند، بهای کافی به آن داده نشده است. باید توجه داشت که فرهنگ‌سازی با گذشت زمان شکل خواهد گرفت که نیازمند آموزش، آگاهی و درک متقابل کارفرمایان و همچنین نیروهای انسانی است. متاسفانه در حال حاضر شاهد این اتفاق نیستیم و  خلاء فرهنگ سازمانی در جامعه به شدت احساس می‌شود. اگرچه مجموعه گلکار سپاهان اقدامات مثبتی را در این خصوص انجام داده است اما امیدوار هستیم شاهد تکریم هرچه بیشتر جایگاه منابع انسانی در آینده نزدیک باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8311

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد