• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اهمیت ارزآوری صادرات

جای خالی دانش صادراتی

  • کد خبر : 8326
  • 05 مرداد 1401 - 22:39
جای خالی دانش صادراتی
مدیرعامل شرکت پارس لحیم گفت: با توجه به اهمیت ارزآوری به داخل کشور، ضرورت دارد توسعه صادرات در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار بگیرد که این مهم، نیازمند آموزش دانش صادراتی و بازاریابی بین‌المللی است.
مدیرعامل شرکت پارس لحیم گفت: با توجه به اهمیت ارزآوری به داخل کشور، ضرورت دارد توسعه صادرات در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار بگیرد که این مهم، نیازمند آموزش دانش صادراتی و بازاریابی بین‌المللی است.

حافظ فکری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر با کاهش چشمگیر مشتری در بازار برای محصولات تولیدی مجموعه مواجه هستیم. سیم‌های قلع و سربی در ابعاد مختلف، انواع بابیت پایه قلع و پایه سرب در آلیاژهای گوناگون و انواع وزنه‌های بالانس چرخ‌های خودروهای سواری و سنگین در شرکت پارس لحیم تولید می‌شود و  اگر صنایعی که این محصولات در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با رونق همراه باشند، محصولات ما نیز با فروش خوبی همراه خواهد شد. در غیر این صورت بازار با رکود همراه می‌شود و ناچار به کاهش تولید در چنین شرایطی هستیم.

وی افزود: کارخانجات لامپ‌سازی، رادیاتورسازی و خودروسازی، از مشتریان اصلی محصولات مجموعه هستند که اگر تولید آن‌ها کاهش پیدا کند، فروش ما نیز با افت همراه خواهد شد. خوشبختانه در تامین مواد اولیه که سرب، قلع و همچنین آنتیموان است، چالشی نداریم و سرب مورد نیاز خود را به صورت شمش از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. اگرچه در حال حاضر تولیدکنندگان شمش سرب با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند اما از آنجایی که ما با ۲۰ درصد میزان ظرفیت تولید در حال فعالیت هستیم، بنابراین مشکل چندانی در این زمینه نداریم. به نظر می‌رسد شرایط تولید شمش سرب از خاک معدنی نسبت به ضایعات باتری فرسوده مناسب‌تر است؛ چراکه تولیدکنندگان باتری نو نسبت به خرید ضایعات باتری فرسوده از سطح بازار اقدام می‌کنند و به دنبال آن، تولیدکنندگان شمش قادر به تامین ضایعات باتری مورد نیاز خود نیستند. ضمن اینکه قلع، از کشورهای مالزی و بولیوی توسط تجار به داخل کشور وارد می‌شود و  ما قلع مورد نیاز خود را از آن‌ها خریداری می‌کنیم.

ضرورت کارشناسی قطعی برق واحدهای صنعتی

مدیرعامل شرکت پارس لحیم عنوان کرد: قطعی برق، یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و این مشکل، منجر به کاهش تولید مجموعه شده است. زمانی که برق مجموعه در روز دوشنبه قطع می‌شود، چاره‌ای جز تعطیلی کارخانه نداریم و  امیدوار هستیم بتوانیم شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت می‌کنیم. البته به نظر می‌رسد کارشناسی لازم جهت قطعی برق واحدهای مختلف صنعتی صورت نپذیرفته است و این مهم باید در سال‌های آینده، در دستور کار مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد. در زمینه گاز، هیچ مشکلی نداریم و قطعی برق، بیشتر به تولید مجموعه آسیب زده است.

فکری در ادامه نسبت به کاهش نیروی انسانی در بخش تولید هشدار داد و گفت: زمانی که نسبت به جذب نیروی انسانی جدید اقدام می‌کنیم، با درخواست‌هایی مانند سرویس رفت و برگشت، تغذیه و … از سوی بعضی افراد مواجه می‌شویم که قادر به تامین آن‌ها نیستیم. در حالی که اگر نیروی انسانی مشتاق به فعالیت در حوزه تولید باشد، باید شرایط مطلوب ارائه شده از سوی کارفرمایان را بپذیرد. متاسفانه انگیزه کافی و رفتار سازمانی مناسب از جانب نیروی انسانی وجود ندارد و اگر اقدامات کارشناسانه در این زمینه انجام نشود، در آینده به یک معضل جدی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر، افزایش ۵۷ درصدی دستمزد نیروی انسانی در سال جاری، نگرانی‌هایی را برای کارفرمایان در خصوص پرداخت سنوات ایجاد کرده است و نقدینگی کافی برای پرداخت این حجم از افزایش حقوق و سنوات وجود ندارد. به نظر می‌رسد واحدهای بزرگ صنعتی، با مشکلات بیشتری نسبت به واحدهای کوچک‌مقیاس در این زمینه مواجه خواهند شد و ضرورت دارد تمهیدات لازم اندیشیده شود تا در سال‌های آتی، با مشکل چندانی در تولید مواجه نشویم.

کاهش قیمت سرب در بازارهای جهانی

وی ضمن اشاره به افت قیمت فلزات در بازارهای جهانی، تصریح کرد: سرب، بر اساس بورس فلزات لندن قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت این فلز همزمان با سایر فلزات مانند مس و آلومینیوم، روند کاهشی داشته است. در حال حاضر، قیمت سرب با افت حدود ۱۰ درصدی در بازارهای جهانی همراه شده و به حدود دو هزار دلار به ازای هر تن رسیده است. البته قیمت آن در بازار داخلی چندان تغییر پیدا نکرده است و متاثر از بازارهای جهانی نیست. باید در نظر داشت که برخی عوامل همچون ارزش دلار، هزینه حمل و نقل و … نیز در قیمت نهایی سرب موثر هستند و افزایش یا کاهش قیمت جهانی سرب و حتی قلع در بازارهای جهانی، تاثیر خود را با تاخیر در بازار داخلی نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت پارس لحیم در خصوص فرایند تولید سیم لحیم، مطرح کرد: به منظور تولید لحیم، سرب و قلع به نسبت مشخص در داخل کوره ترکیب می‌شوند و پس از خروج مذاب، نسبت به جداسازی سرباره و ضایعات موجود اقدام می‌کنیم. مذاب به دست آمده در قالب‌های استوانه‌ای که از جنس قلع و سرب هستند، ریخته‌گری و به صورت بیلت به دست می‌آید. سپس با استفاده از دستگاه اکسترودر، عملیات پرس‌کاری با فشار مشخص توسط دستگاه انجام و بر اساس سفارش مشتری که ممکن است شمش و یا مفتول روغن‌دار باشد، از دستگاه خارج می‌‎شود. به دنبال آن، لحیم با قطر ۱۰ میلی‌متر به دست می‌آید و پس از کشش، قطر آن تا ۰٫۸ میلی‌متر نازک‌کاری می‌شود. در واقع ما قادر به تولید سیم لحیم از قطر ۰٫۸ تا سه میلی‌‎متر هستیم و پس از قرقره‌بندی و کنترل کیفیت نهایی، محصول تولید شده را به نقاط مختلف کشور ارسال می‌کنیم. ضمن اینکه از ماشین‌آلات داخلی در خط تولید استفاده می‌شود و خوشبختانه موفق به بومی‌سازی قطعات مورد نیاز خود شده‌ایم. یعنی اگر قطعات مورد استفاده در تجهیزات نیازمند تعمیر و یا تعویض باشد، دغدغه‌ای در زمینه تامین قطعات یدکی مورد نیاز نداریم.

بومی‌سازی قطعات زیر سایه تحریم

فکری در ارتباط با نقش تحریم در صنعت، اذعان کرد: تحریم باعث شده است تا تولیدکنندگان داخلی در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود قدم بردارند و به نظر می‌رسد اگر دولت حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان به عمل آورد، می‌توانیم به نتایج مثبت بیشتری در بومی‌سازی دست پیدا کنیم. تنها درخواست ما از دولت این است که در امور مرتبط با تولید دخالت نکند. متاسفانه افرادی که در سازمان‌های مرتبط با تولید و بخش صنعت و معدن مشغول به کار هستند، از دانش و اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند. ما همواره نگاه ویژه‌ای به رفاه و آسایش نیروی انسانی شاغل در مجموعه داریم و بخشی از محوطه کارخانه را برای فعالیت ورزشی کارگران خود در نظر گرفته‌ایم. زمانی که ما تولید خود را آغاز کردیم، یکی از مسئولان وقت استان قزوین در حالی به منظور بازدید از خط تولید، در مجموعه ما حضور یافت که آگاهی کامل نسبت به تفاوت آلومینیوم و سرب را نداشت. زمانی که این موضوع را به وی متذکر شدیم، با واکنش غیرحرفه‌ای این شخص روبه‌رو و در ادامه متوجه شدیم که این شخص گزارش نادرستی از عملکرد مجموعه تدوین و برای مسئولان استانی ارسال کرده است. به همین دلیل، زمان بسیاری را به منظور رفع سوء تفاهم‌های ایجاد شده صرف کردیم تا ثابت کنیم شرکت پارس لحیم، نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده برای استان دارد و در نهایت موفق به انجام آن شدیم.

وی در ادامه به صادرات محصول اشاره کرد و گفت: سیم لحیم به کشورهای کویت، امارات و عربستان صعودی و سرب بالانس به کشور آلمان صادر می‌شد اما به دلیل نوسان قیمت ماده اولیه، قادر به رقابت در بازارهای بین‌المللی نیستیم و  صادرات خود را متوقف کرده‌ایم؛ چراکه امکان واردات مستقیم قلع وجود ندارد و ناچار هستیم این فلز را با قیمت دلخواه از واسطه‌ها خریداری کنیم. به همین دلیل بازارهای منطقه‌ای را به کشوی مانند ترکیه واگذار کرده‌ایم و ضرورت دارد اقدامات لازم جهت توسعه صادرات در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

این فعال صنعت سرب در همین راستا اضافه کرد: باید توجه داشت که بسیاری از شرکت‌ها، اطلاعات کافی در خصوص بازاریابی بین‌المللی ندارند و باید زمینه‌های لازم برای تحقق این مهم توسط مدیران عامل شرکت‌های معدنی و صنعتی فراهم شود. چگونگی اجرای این مسئله‌، مرتبط با دولت نیست و  خود شرکت‌ها باید به دنبال آموزش دانش صادراتی باشند تا بتوانند فعالیت خود را در این بخش گسترش دهند. بر همین اساس باید آموزش‌های لازم در زمینه بازاریابی در برنامه بنگاه‌های اقتصادی قرار بگیرد و همچنین توجه بیشتری به این مهم در مدارس و دانشگاه‌ها شود. تجارت خارجی و بازاریابی بین‌المللی، باید به صورت تخصصی به دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش داده شود و امیدوار هستیم شاهد تحقق این مهم در آینده نزدیک باشیم.

تمایلی به دریافت تسهیلات بانکی نداریم

فکری در ارتباط با دریافت تسهیلات بانکی، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰، اقدام به دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی از یک بانک معتبر کردیم و به دلیل برخی مشکلات، قادر به بازپرداخت کامل اقساط آن نشدیم. به همین دلیل، ملک ساختمانی خود را به ارزش حدود دو میلیارد تومان فروختیم تا بتوانیم هم وام را تسویه کامل کنیم و هم به تولید خود ادامه دهیم. در حال حاضر، ارزش همین ملک در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است و در ادامه هیچ‌گاه به سراغ تسهیلات نخواهیم رفت. شرایط دریافت وام به شدت دشوار شده است و بانک‌ها سند کارخانه را از تولیدکنندگان قبول نمی‌کنند. تولیدکننده باید سند ملک ارزشمند شهری را در رهن بانک قرار دهد و نکته عجیب اینکه بانک هر زمان که بخواهد، می‌تواند نسبت به توقیف ملک اقدام کند! در حالی که ممکن است این شخص نتواند به دلیل مشکلات مختلف، نسبت به بازپرداخت اقساط در زمان مقرر اقدام کند و در این صورت، ملک مورد نظر مصادره خواهد شد. به نظر می‌رسد در این شرایط، تسهیلات بانکی نیز چاره‌ساز نیست و نمی‌توان نسبت به دریافت آن امیدوار بود.

وی در پایان یادآور شد: اگرچه تولیدکنندگان شمش با کمبود مواد اولیه اعم از خاک معدنی و باتری فرسوده مواجه هستند اما می‌‎توانیم با بهره‌برداری از معادن سرب و گسترش دانش فرآوری خاک سولفوره، مواد اولیه کافی را در اختیار فعالان این صنعت قرار دهیم. ضمن اینکه نیازمند آمار و اطلاعات دقیق از شرایط صنعت، معدن و تجارت کشور هستیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدت در تولید داشته باشیم. متاسفانه آمار دقیق از وضعیت ذخایر معدنی کشور در اختیار فعالان این بخش به ویژه سرب و روی قرار نمی‌گیرد و همین مسئله توسعه این صنایع را دشوار ساخته است. همچنین باید آموزش نیروی انسانی متخصص در بخش معدن و صنایع معدنی، در دستور کار فعالان این بخش قرار بگیرد تا در آینده شاهد رشد و پیشرفت هرچه بیشتر فعالان این بخش باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8326

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد